Efekt šrotovného v USA se vyčerpal, prodej aut v září prudce klesl

2. 10. 2009

KD│ Prodej amerických aut poté, co se vyčerpal efekt šrotovného ("Cash for Clunkers") z července a srpna, výrazně poklesl. Nejhůře zasaženy byly společnosti General Motors Co. a Chrysler Group LLC, zatímco Huyndai byla naopak jediným vítězem se 27% nárůstem proti roku 2008, informovala AP.

Zatímco v létě obchodníci prodali téměř 700 000 nových vozidel, nyní je situace výrazně horší. Vládní program spíše na sebe "stáhl" poptávku, která by jinak vznikala teprve později, než by skutečně vygeneroval novou. Nyní tedy výrobci čelí druhé stránce šrotovného, kterou je vyčerpání poptávky. GM prodalo jen 155 679 vozidel, což znamená pokles o 45%, zatímco Chrysler prodal 62 197 vozů, tj. o 42% méně než v předchozím měsíci. Vcelku nejlépe dopadl Ford s 114 241 vozy a poklesem o 5,1%. Nepomohl ani systém zákaznických pobídek, díky němuž výrobci na jeden vůz utratili až 2 557 dolarů. Evropští a japonští výrobci naopak náklady na pobídky snížili. Přesto pokles prodeje společnosti Toyota Motor Corp. činil pouhých 13% a u Nissan Motor Co. dokonce pouhých 7%.

GM viní z poklesu svého prodeje účinek vládního programu, nízkou míru spotřebitelské důvěry a malé zásoby prodejců vyčerpané během minulých měsíců. Podle dlouhodobých zkušeností se trhy v říjnu chovají ostražitě a proto se patrně nedá čekat výrazná změna trendů.

Výrobci v USA v srpnu celkem prodali 1,3 milionu vozů, ale v září to pravděpodobně bylo už jen 9,3 milionu.

Celý článek v angličtině: ZDE

Vytisknout

Obsah vydání | Pátek 2.10. 2009