Nela Zivčáková.

Nela Živčáková: Časopis Romano VIP míří na mladé

21. 9. 2009 / Pavel Pečínka

Absolvovala sociální pedagogiku na brněnské pedagogické fakultě, souběžně studuje psychoterapii na Pražské vysoké škole psychosociálních studií a pracuje v brněnské organizaci IQ Roma servis. Zde se věnuje dětem a stará se o vydávání časopisu Romano VIP. Nela Živčáková.

Kdy Romano VIP vznikl? Připomíná mi trochu "romské Bravo". Kdo vymyslel jeho koncepci, co s časopisem chcete dokázat?

V roce 2007. To jsem v IQRS ještě nepracovala. Časopis vymyslela Margita Rácová nejspíš s cílem přidat k romským tiskovinám časopis mladých pro mladé, tak aby ukázala, že romské děti jsou šikovné, dokáží sami tvořit články a reportáže. Prostě zaujmout mladé Romy pro ně zajímavými tématy. Margita už v IQRS nepracuje, ale občas částečně spolupracujeme. Já osobně jsem časopis dostala na starosti hned při svém nástupu do IQRS, tedy v září roku 2008. Chtěla bych, aby se v každém čísle mladí Romové něčemu zasmáli, něco důležitého se dozvěděli a nad něčím se zamysleli. Zároveň bych ráda, aby si děti skrz psaní článků uvědomily, jak jsou šikovné a že něco dokážou. Jde mi taky o oslovení širší gádžovské veřejnosti, aby Romano VIP bylo dostupné vícero lidem, kteří by si mohli uvědomit, že je jedno, jestli jsou děti romské či neromské, že všechny mohou být kreativní, akční a šikovné. A taky, že mají snahu něco dělat, že je něco baví, že jen nechodí po ulicích a nedělají nepořádek, jak se domnívá velká část gádžů. Romano VIP by mohlo být i takovým mostem mezi rodiči a jejich dětmi. Myslím, že by se i skrz něj mohli rodiče více dozvídat o tom, co jejich děti dělají, jakých akcí se zúčastnili atd.

Mohla byste popsat technické detaily -- náklad, periodicita, distribuce?

Romano VIP vychází v 500 kusech přibližně každé 2 - 3 měsíce. Náklad a pravidelnost se ještě mohou změnit, záleží také na tom, kdo jej sponzoruje a jaké jsou požadavky. Distribuční síť se pomalu rozrůstá s tím, jak rostou naše zkušenosti s vydáváním. Nejdříve se časopis rozdával spíše jen v klubu IQRS, odkud si ho naši klienti i nosili a tak se dostával do rodin. Pak jsme připojili i školy, se kterými v rámci různých lekcí blíž spolupracujeme. Romano VIP se rozesílalo také do několika sdružení a organizací, o kterých se domníváme, že by je mohlo zajímat. V současné době domlouváme další rozšíření sítě. Chceme více oslovit romské obyvatele Brna i jeho okolí. Vypadá to, že jednou za čas vyrazíme do měst a časopis budeme rozdávat a odpovídat na případné otázky. Zároveň chceme nabídnout pár čísel studovnám, knihovnám, ale třeba i kavárnám.

Kdo všechno patřil a patří do redakčního okruhu Romano VIP?

Okruh se mění, skládá se z celého pedagogického týmu IQRS, momentálně devíti lidí, a pak z klientů, kteří navštěvují náš klub. Pedagogové zůstávají stejní, ale děti se často mění. Chceme dát možnost napsat článek vícero lidem, takže jde o to, komu se zrovna vymyšlená témata hodí, co koho napadne, kdo je do práce nadšený. Výběr redaktorů prostě ovlivňuje spousta faktorů. Nemáme redakční radu z dětí, která by se pravidelně scházela. I to jsme zkoušeli, ale moc to nefungovalo. Zjistili jsme, že je lepší, když si jednotlivé články rozdělíme jako pedagogové mezi sebe a každý zvlášť pak chodíme, oslovujeme děti s nabídkou psaní a případně jim pomáháme články napsat. Máme pár klientů, kteří o psaní projevují větší zájem -- takové naše stálice. Ale není jich moc. A pak ještě pravidelně přispívá Lucka Oračková, která, jak jsem si všimla, se hodně angažuje i v Romano hangos.

Najde se mezi zájemci o časopis podle vás víc Romů či Neromů?

Prozatím určitě Romů, protože mezi Neromy jsme toho zatím moc nedistribuovali. I když by se to teď mělo změnit, myslím si, že i tak bude větší zájem mezi Romy. Ale kolegyně, které musí pravidelně na přání svých rodin nosit nová čísla domů říkají, že se časopis velmi líbí. Takže můžeme jen doufat, že i mezi ostatními Neromy vzbudí takový zájem.

Je Romano VIP ryze brněnská záležitost, nebo celostátní? Jak máte vybudovanou distribuční sít?

Zatím většinou brněnskou. Teď ale IQRS navazuje spolupráci s několika obcemi na jižní Moravě, takže Romano VIP bude distribuováno i tam. V současnosti se časopis do kraje dostává skrz terénní pracovníky IQRS, kteří do několika obcí dojíždějí. Musíme se při distribuci ohlížet na omezený počet výtisků a také na to, že chceme, aby tu časopis vždy byl hlavně pro děti, které navštěvují IQRS.

Časopis už vychází delší dobu -- mohla byste popsat názory na něj a reakce? Jak se na to tváří mladí gádžové, když se jim Romano VIP dostane do ruky?

Složení časopisu se snažíme neustále rozvíjet podle ohlasů dětí. Snažíme se zjišťovat, co se jim líbí a co je třeba až tolik nezajímá. Momentálně se snažíme do Romano VIP zařadit i různé typy poraden, kde bychom chtěli odpovídat na otázky, které naše klienty zajímají. Prozatím si děti nezvykly, takže otázek moc není, ale doufám, že když se budeme snažit, časem půjde o oblíbenou rubriku. Další novinky se budou odvíjet hlavně od toho, co zjistíme u dětí. A jaký je ohlas? U neromských dětí na tuto otázku nedokážu moc odpovědět, protože jsem zatím neměla možnost tyto ohlasy nějak zjišťovat.

Jinak mladým Romům a dětem se časopis líbí. Když přineseme nové číslo do klubu, jsou na něj zvědaví, hledají v něm sebe, své kamarády. Myslím, že úplně nejvíc je na časopise baví to, že v něm sami sebe můžou zveřejnit. I podle toho zařazujeme rubriky typu "Módní policie", o které je velký zájem. Myslím, že malé děti nemají moc zájem o to, číst rozhovory, které uvádíme, ale to je zase rubrika určená pro ty starší. Snažíme se vyhovět co nejširšímu množství čtenářů.

Sbíhají se vám příspěvky v redakci o mladých samy, nebo je potíž s tím číslo naplnit?

Že by se sbíhaly sami, se říct nedá. Občas někdo přijde, že by chtěl napsat příběh, zveřejnit svou skupinu, vymyslet fotoromán a podobně. Většinou si předem určíme, jaké oblasti v daném čísle budou a pak individuálně motivujeme děti, aby do časopisu přispěly.

Platíte za příspěvky mladým Romům honoráře? Mohli by u vás např. publikovat mladí, kteří píší k nám do Romano hangos?

Prozatím přispívají hlavně klienti IQRS, ale uvítám, pokud bude mít někdo zájem a zajímavý nápad co publikovat, ráda se s ním pobavím a můžeme se dohodnout na nárazové nebo i pravidelné rubrice. Za publikování ale neplatíme. Romano VIP je časopis, na jehož tvorbě se lidé mohou něco naučit, zabavit se, zveřejnit svou práci. Jde o čistě dobrovolnou činnost, součást aktivit klubu IQRS.

Zajímá mě váš postřeh ohledně romštiny -- mladí ji používají, nebo mluví jakýmsi smíšeným dialektem? Má smysl vydávat pro mladé časopis i v romštině, nebo je spíš lepší "vybrušovat" jejich češtinu?

Na tuto otázku se mi jako člověku, který romštinu nezná, odpovídá poměrně špatně, ale mám pocit, že děti, které chodí k nám, mluví spíše jakýmsi smíchaným jazykem. Názory některých kolegů ukazují, že "pravou" romštinou nemluví téměř nikdo. Co se týká časopisu v romštině -- považuji za dobrý nápad, když časopis obsahuje jazyky oba. Pouze romsky bych asi časopis nepsala, protože si myslím, že rozhodně ne všichni potencionální čtenáři by článkům rozuměli.

Text vychází v Romano hangos č. 16-2009

Vytisknout

Obsah vydání | Pondělí 21.9. 2009