POZNÁMKA NA OKRAJ:

Konkurence prý oživí některé obchody

16. 9. 2009 / Uwe Ladwig

Management koncernu General Motors se patrně alespoň oficiálně rozhodl ohledně záchrany firmy Opel, a to pro americko-německo-kanadsko-rakousko-ruskou spolupráci pod oficiálním vedením světoznámého zachránce Opelu, firmy Magna International Inc. Už jsem ale v BL poukázal na to, že tohle všechno ještě není -- jak se říká v němčině - 'in trockenen Tüchern' (v suchých šátcích) -- a to že se k tomu dodatečně hlásí Ferdinand Piëch celou věc ještě více komplikuje...

Dalo se očekávat, že se nejvlivnější člověk v evropském automobilovém průmyslu, Ferdinand Piëch, ve své roli předsedy dozorčí rady Volkswagen AG jednou vyjádří k plánované spolupráci GM a Magny, protože tato kanadsko-rakouská firma by se díky svému angažmá v záchraně Opelu už stala nejen dodavatelkou součástek, ale coby výrobce automobilů zároveň také přímým konkurentem VW. A Piëchova reakce byla vlastně také předvídatelná, i když nevím, jestli s ní Magna opravdu počítala. Piëch bude podle Spiegel Online bránit svůj koncern před hrozbou dvojí role Magny tím, že ukončí obchodní kontakty s tímto dodavatelem a zadá objednávky jiným firmám.

Můžete si být jisti, že Piëch nemluví jen tak do vzduchu. Je přece známo, že málo mluví, ale když už, pak velice důrazně. Podle mého je otázka, jestli s tím management Magny vlastně počítal, nebo ne. Ještě jiná otázka ovšem je, jak budou reagovat ostatní zákazníci tohoto dodavatele, protože i oni by se dostali do stejné situace jako VW. Nedivil bych se ani tomu, kdyby Piëchův zásah spolupráci GM s Magnou fakticky ukončil, a ani tomu, kdyby s tím management GM počítal. A podle mého teď manageři některých konkurentů Magny doufají, že jejich firmy by se nezávisle na spolupráci GM s Magnou mohly stát novými dodavateli koncernu VW. Nebo si opravdu myslíte, že se Piëch zatím nestaral o to, aby manažeři VW věděli, co lze kde a za jakou cenu nakoupit?

Vytisknout

Obsah vydání | Středa 16.9. 2009