Tak bude se platit za internet? Těžko. Nebo možná jinak

21. 8. 2009

Mike Masnik, který píše vlivný blog Techdirt, nedávno poukázal na to, že vzhledem k tomu, že na internetu je tolik informací zadarmo, nechtít za něj platit je zcela racionální, tržní chování. Není to "odporný příběh pár zločinců, kteří chtějí krást. Je to hluboké porozumění tržnímu prostředí a konkurenci."

Závisí to na tom, koho posloucháte: Internet buď přinesl revoluci v zábavním průmyslu, anebo kolaps naší kultury. Firmy, které prodávají hudbu, filmy, televizní pořady, knihy či zpravodajství - všechno, co se dá proměnit v data a zveřejňovat prostřednictvím internetu - jsou svědkem toho, že internet sežvýkal jejich podnikatelský model a nemají tušení, co bude vyplivnuto na druhém konci, píše v deníku Daily Telegraph Shane Richmond.

Je to situace, které mnoho lidí v tvůrčím průmyslu děsí a vytvořila propast mezi těmi, kteří dospěli k názoru, že internet znemožňuje, aby dostali zaplaceno za svou práci, a těmi, kteří jsou rozhodnuti stůj co stůj ochránit starý podnikatelský model.

Jenže ponecháme-li stranou, že z PR hlediska je to velmi škodlivé, soudně stíhat vaše největší fanoušky, kteří si stahují vaše filmy a vaši hudbu, razie proti pirátům nemívají nejúspěšnější historii.

A nejhorší je, že spotřebitelé prostě očekávají, že služby na internetu budou zadarmo. Málokteré noviny kdy své internetové stránky zpoplatnily, je možno poslouchat zcela legálně obrovské množství hudby bez placení a totéž bude zřejmě brzo platit i o knihách - bez ohledu na zuřivost nakladatelů a autorů.

Mezinárodní magnát Rupert Murdoch má pravdu, že "intelektuální obsah stojí peníze". Jenže prostě požádat lidi, aby za něj platili, neznamená, že to začnou dělat. Mike Masnik, který píše vlivný blog Techdirt, nedávno poukázal na to, že vzhledem k tomu, že na internetu je tolik informací zadarmo, nechtít za něj platit je zcela racionální, tržní chování. Není to "odporný příběh pár zločinců, kteří chtějí krást. Je to hluboké porozumění tržnímu prostředí a konkurenci."

Masnik dává přednost modelu, který by byl zadarmo, ale kde byste platili za něco výjimečného. Minulý rok prodala hudební skupina 2500 výtisků ultra-deluxe vydání svého hudebního alba Ghosts I-IV za 300 dolarů za kus. Britská skupina Radiohead konstatuje, že své poslední album Rainbows vydala na internetu na základě systému "zaplaťte nám, kolik chcete". A vydělala na něm víc než za všechna svá předchozí alba.

Je tohle budoucnost? Asi ano. Samozřejmě má to své nedostatky - ale stále ještě existují lidé, kteří si chtějí kupovat filmy, hudbu, knihy a informace, a lidé, kteří je chtějí prodávat, a internet je dává dohromady rychleji a levněji než kdy předtím. Určitě musí být možné vymyslet podnikatelský model, který by tohle všechno vyřešil.

Podrobnosti v angličtině

Vytisknout

Obsah vydání | Pátek 21.8. 2009