23. 7. 2009
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
23. 7. 2009

Němečtí politici zaslouží odměnu

Přečetl jsem si Poznámku na okraj v BL "O nedostatku učitelů v Německu" od pana Uwe Ladwiga a rozhodl se na ni reagovat, neboť jsem se v uplynulých 3 letech pokoušel živit v ČR právě jako učitel; konkrétně v Praze, ve Zruči nad Sázavou, v Kolíně a v Pečkách. Nejprve jako učitel angličtiny, poté jako učitel hudby.

Můj celkový dojem z vyjádření pana Ladwiga je ten, že pláče sice dobře, ale na špatném hrobě. Píše o neuvěřitelné drzosti některých německých politiků a odborářů, která má spočívat v tom, že chtějí přijímat kvalifikované pracovníky z Východu, aniž by tyto země odškodnili.

Jak by ale nazval úsilí učitelů samotných pracovat v Německu?

Především bych si položil otázku, zda se tito odborníci po nějaké době nevrátí zpět - a v tom případě bych jejich působení považoval za užitečné pro všechny strany, neboť zahraniční pracovní pobyt jistě přispívá k osobnostnímu rozvoji těchto lidí - a zprostředkovaně i jejich zaměstnavatelů a "klientů". (To jistě zná pan Ladwig i z vlastní zkušenosti.)

Další věcí je: co tyto kvalifikované pracovníky vede k tomu, aby opustili svoji zemi. Mám za to, že holý fakt celkové nižší životní úrovně na Východě není dostatečným vysvětlením daného jevu. Důležité je i srovnání s jinými profesemi (kvalifikovanými i nekvalifikovanými) v těchto zemích. Jestli tedy není spíše drzostí českých politiků a neprůbojností (zkorumpovaností) českých odborářů, že udělali z učitelů spíše diskriminovanou profesi. A to se netýká pouze finančního ohodnocení na bázi nekvalifikované pracovní síly, ale i různých forem mobbingu či bossingu na pracovišti, ale vlastně i v přípravě na práci na pedagogické fakultě...

Jak je možné, že zastupitelstvo města (jakožto zřizovatel školy) může podržet ve funkci ředitele školy, jestliže šetření České školní inspekce prokázalo jeho závažné porušení školského zákona, tedy práv učitelů, žáků i jejich rodičů? To je výsměch rozumu i spravedlnosti!

Jinak řečeno, pokud dnes odejde vzdělaný Čech - učitel do zahraničí, je to podobné, jako když dříve odešel např. Komenský do emigrace v době pobělohorské. Je paradoxem, že i v době ekonomického růstu, který v minulých letech ČR zažívala (zase záleží i na jeho kvalitě) může bujet doba temna...

Přehled školských reforem, které se přitom v Česku v poslední době realizovaly a realizují, je spíše sbírkou úřednických „reforem pro reformy“, ve skutečnosti však situaci ve školství neřeší.

I oblast školství se ovšem stala příležitostí pro podnikavce – soukromé zřizovatele škol, ovšem mnohdy na úkor kvality vzdělání v takto zřizovaných školách (což není argument proti soukromému školství jako takovému). Státní maturity (které by se nemusely zavádět pokud by předchozí systém nebyl bezhlavě rozbit) také mohou sloužit spíše „outsourcingovým“ firmám jako zakázky, přičemž studenti i učitelé z praxe nad nimi kroutí hlavou.

Mnoho takovýchto „reforem“ – i když snad dobře míněných – tak zůstane spíše na papíře, pokud se nezmění celkový kontext: jako autoevaluace školy, rámcové vzdělávací programy atd.; podobně to dopadlo i s tzv. příhodovskou reformou ve 30. letech (což byl v podstatě koncept jednotné školy vnitřně diferencované podle amerického vzoru), i když měla v tehdejší vládě podporu.

Nevím, kde zůstala např. politická proklamace o „společnosti vzdělání, spoluúčasti a solidarity“, kterou propagoval bývalý premiér Miloš Zeman. (Zvláště předtím, než se stal premiérem.) Možná se realizuje v Novém Veselí na Vysočině, ve zbytku republiky však těžko.

Proto by němečtí politici a odboráři zasluhovali spíše odměnu za přijímání kvalifikovaných učitelů z Východu. Zajišťují tím totiž jakoby záchranu ohroženého druhu v oblastech původního výskytu. Totéž se týká i Británie, kde se uplatňuje program HMC Projects for Central and Eastern Europe, umožňující vybraným učitelům z Východní Evropy strávit rok na britské střední či základní škole v pozici „asistenta učitele“.

                 
Obsah vydání       23. 7. 2009
23. 7. 2009 Odvolání Kasíka - neblahá budoucnost tohoto národa Štěpán  Kotrba
23. 7. 2009 Kasík: Odvolání generálního ředitele, to je akt, který si zaslouží lepší důvodovou zprávu
23. 7. 2009 Chief Executive of Czech Public Service Radio has been dismissed
23. 7. 2009 Svou pravdu nebudeme skrývat Jiří  Jírovec
23. 7. 2009 Britská vláda: Vědecký výzkum v humanitních studiích se vyplácí Jan  Čulík
23. 7. 2009 Primitivizace aneb jak PowerPoint přispívá k hloupějšímu rozhodování Pentagonu
23. 7. 2009 Místní investigativní novinářská práce nesmí zaniknout, jinak propadneme korupci
23. 7. 2009 ■ ■ ■ Václav  Hrabě
22. 7. 2009 Michael  Marčák
23. 7. 2009 Důvodová zpráva k odvolání generálního ředitele Českého rozhlasu Ing. Václava Kasíka
22. 7. 2009 Richard Medek: Děkuji Václavu Kasíkovi
23. 7. 2009 Není to poprvé, kdy se Rada ČRo dopouští pomluvy
22. 7. 2009 Michael  Marčák
23. 7. 2009 Chodník před íránskou ambasádou v Praze zaplní stovky jmen vězňů
23. 7. 2009 Honduraský puč odhalil i krizi americké demokracie
23. 7. 2009 Němečtí politici zaslouží odměnu Jiří  Beránek
23. 7. 2009 Rusko po dvanácti letech uvažuje o zahraničních půjčkách
23. 7. 2009 Texaští fundamentalisté: Kdyby nebylo Boha, Spojené státy by nevznikly
22. 7. 2009 Co se dá dělat, když ho Italové milují
23. 7. 2009 Vědci zřejmě zjistili, jak se mezi lidmi rozšířila choroba AIDS
23. 7. 2009 Ukrajina zmítaná politickou i ekonomickou krizí Karel  Klimša
23. 7. 2009 Společnosti MBDA a BUMAR podepsaly smlouvu o budování polské protivzdušné obrany
22. 7. 2009 Roboty na vinici Jita  Splítková
23. 7. 2009 Senátoři vzali peníze rodinám, dali je ČEZ
23. 7. 2009 Předvídatelná Schwarzeneggerova reakce, aneb Slyšíte ten tichoučký smích milionářů a miliardářů? Uwe  Ladwig
23. 7. 2009 Při řízeních o způsobilosti k právním úkonům jsou porušována lidská práva
23. 7. 2009 Popírání mýtu mýtem
23. 7. 2009 Pozor na absolutní soudy
23. 7. 2009 Walter Cronkite jako symbol amerického mediálního konsenzu z éry, která skončila Daniel  Veselý
23. 7. 2009 Anketa Romano hangos: Můžete zhodnotit vývoj našich novin za poslední rok? Pavel  Pečínka
22. 7. 2009 Pod záminkou "boje proti terorismu" omezuje britská policie demokratická práva
22. 7. 2009 Americký Senát zamítl zmírnění legislativy upravující nošení zbraní
22. 7. 2009 Jak jsem házel hrách na zeď Milan  Kohout
22. 7. 2009 Je literatura mrtvá? Aleš  Merenus
12. 7. 2009 Hospodaření OSBL za červen 2009

Školství RSS 2.0      Historie >
23. 7. 2009 Němečtí politici zaslouží odměnu Jiří  Beránek
23. 7. 2009 Svou pravdu nebudeme skrývat Jiří  Jírovec
23. 7. 2009 Texaští fundamentalisté: Kdyby nebylo Boha, Spojené státy by nevznikly   
21. 7. 2009 O nedostatku učitelů v Německu, aneb Očekávaná záchrana z východoevropských zemí Uwe  Ladwig
20. 7. 2009 Britské univerzity budou muset "zlikvidovat elitářství"   
29. 6. 2009 Boloňský proces: jak udělat z univerzit byznys? Eva  Malířová
15. 6. 2009 Jako v Jiříkově vidění Boris  Cvek
18. 5. 2009 Rozhněvaní studenti kritizují nejhůře vyučované univerzitní kursy v Británii   
15. 5. 2009 Ještě větší chaos, než jsme čekali… Oldřich  Suchoradský
15. 5. 2009 Přijímací zkoušky v ČR a v Británii Jan  Čulík
15. 5. 2009 Server iHned hrubě zkreslil a zneužil naše prohlášení   
7. 5. 2009 Jak je to doopravdy s inkluzí znevýhodněných v našem školství   
6. 5. 2009 Inkluze znevýhodněných v českém školství? Blanka  Hrudková
30. 4. 2009 Reformou vpřed, ni o krok zpět Bohumil  Kartous
17. 4. 2009 Třetina britských vysokých škol se chystá vyhazovat učitele na dlažbu