2. 2. 2009
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
2. 2. 2009

Recept na krizi nemáme, proto řešíme výuku dějepisu

Vzpomeňme na poslední sociálně-demokratickou ministryni Petru Buzkovou. Její Sofiina volba zněla: Respektovat ideologické stranické desatero a svěřit díte do státního školského zařízení, nebo využít možností a dát dítě do prestižní školky. Rozhodla se pro druhou možnost a nadále zůstala nejpopulárnějším politikem v této zemi.

Zelený Ondřej Liška v pravicové koaliční vládě přichází s nápady, jak uspokojit ideologické křiklouny a chce proměnit výuku opomíjeného předmětu dějepisu. Nechápe, že výuka dějepisu je v programech škol na jednom z posledních míst, pokud jde o dotaci vyučovacích hodin. Chudáci kantoři! Jak mají vměstnat rozsáhlou látku do těch dvou hodin týdně, pokud se dějepis vůbec vyučuje.(Obvykle jen v prvních dvou ročnících středních škol.) Ostatně, mozky dětí obsahují informace podávané českými televizními kanály vykládající nedávnou historii země dle potřeb vítězů posledních voleb.

A do školství se pletou i nejrůznější iniciativy (od Šimona Pánka po Konfederaci politických vězňů, zcela ignorující zdravý úsudek rodičů, jejichž role v hodnocení posledních desetiletí je pro školáka rozhodující), a bezbranným dětem předkládají subjektivní interpretaci historie. Doufám, že ne způsobem, který si všichni dobře pamatujeme z filmu Pelíšky: Nezapomenutelná zůstává role příslušníka SNB a jeho autentické prožitky z likvidace nepřítele.

Rodiče by neměli zůstat lhostejní a jen přihlížet k dění na našich školách. Mají k dispozici vhodný nástroj v podobě Rady školy. V náplni činnosti tohoto samosprávného orgánu je možnost "vyjádřit se k návrhům školních vzdělávacích programů a jejich následnému uskutečňování". Informace o kompetencích rady školy jsou k dispozici na všech školách.

Možnosti zapojit se do ovlivňování dění ve školách jsou však v ČR málo využívané. Účelově se srovnává rada školy s kdysi formální SRPŠ (Sdružení rodičů a přátel školy). Polistopadové dítě naší demokracie hyne na úbytě, zejména když je v jeho kompetencích drzá možnost navrhnout odvolání ředitele školy.

Ministerstvo, školské úřady preferují nezávislé (!!!) postavení ředitele s jeho výsadami rozdělovat peníze daňových poplatníků učitelům, které Jeho Veličenstvo (J.V.) uzná za nejvíce prospěšné škole, (Víme jak to chodí. Jsou to obvykle nejbližší osobní přátelé pana ředitele/paní ředitelky. A kritéria pro posouzení významu učitele? Nebuďte bláhoví! Pan ředitel je přece hlava pomazaná.) Jak se zabydlela rada školy, tato občanská instituce, v běžném životě? Odpovědí nám může být postup v případě erotického prohřešku učitelky angličtiny ve Znojmě. (V angličtině též ZDE)

Paní učitelka to řeší náhlou zdravotní indispozicí. Přijmout závěr a rozhodnout tuto problematickou záležitost odmítá ředitel. Také všechny školské nadřízené orgány, vč. MŠMT. Kdo jiný než rada školy by měla celou kauzu vyřešit ku spokojenosti rodičů, zřizovatele školy, žáků a jejich učitelů? Mají k dispozici konkrétní informace, a především, odpovědnost za fungování školy. V zájmu svých dětí.

V knize Josefa Novotného "Rok na kanadské vsi" (Práce, Praha 1980) autor, učitel pražské jazykové školy, nabízí zkušenosti s fungováním jiného školského systému, v němž dokonce i pracovní smlouvu s učitelem uzavírá školní výbor -- naše rada školy . (str. 19) I proto mohl český kantor přijet učit na vyšší střední školu v Losím Údolí, jižně od hranic Aljašky. Jak se dověděl o volném místě? Cituji: "Moje příbuzná z Austrálie mi poslala výstřižek z novin s inzerátem, ve kterém školní okrsek č. 54, Kouřové Ohně, v severozápadní Kanadě hledá učitele v Austrálii. Po několikaměsíční výměně dopisů jsme dospěli k jakési předběžné dohodě, že bych tam eventuálně mohl učit francouzštinu, angličtinu a "několik dalších předmětů".

A pro potěchu našim učitelům, aby si porovnali, jak lze formulovat stanovisko školy nebo školské instituce, když vám potvrzuje či nabízí místo na škole.

"Vážený pane,

školní okrsek Kouřové Ohně se rozkládá necelých tři sta kilometrů jižně od hranic Aljašky. Zdejší klima utužuje zdraví, i když rozdíly mezi letními horky a zimními mrazy jsou značné. Teplota tu často klesne až na -50º C, ale poměrně nízká vlhkost činí zdejší trochu drsné počasí snesitelným. Krajina je pokrytá smíšeným lesem a místy i prérií. Také farmy jsou zde smíšené -- pěstuje se tu ječmen a pšenice, skot a brav. Velká jezera jsou rájem rybářů a v lesích se loví medvědi, losi, jeleni a další drobnější zvěř. O ubytování je dobře postaráno. Jsou k dispozici moderní činžovní domy i rodinné domky, všechny s naftovým topením. V okresním městě Modrá Prérie je nemocnice. Vaše působiště bude na vyšší střední škole v Losím Údolí. Budete učit francouzštině angličtině a několika dalším předmětům. Obdržíme-li Váš dopis nebo telegram s kladnou odpovědí, budeme považovat pracovní smlouvu mezi školním výborem Kouřových Ohňů a Vámi za uzavřenou. (str.19, slova školního inspektora)

Co myslíte? Jak by školní výbor Kouřových Ohňů řešil sexuální radovánky učitelky angličtiny?

                 
Obsah vydání       2. 2. 2009
2. 2. 2009 Davos 2009: vyhne se svět protekcionismu? Ludmila  Štěrbová
2. 2. 2009 Červivé plody davoského konsensu Radovan  Baroš
1. 2. 2009 Zelení volným pádem Milan  Daniel
2. 2. 2009 Stávky proti zaměstnávání cizinců
2. 2. 2009 Máme na "to" také my v ČR? Miloš  Dokulil
2. 2. 2009 Katastrofa v Gaze Nafeez Mosaddeq Ahmed
2. 2. 2009 Odchod Matúš  Holý
2. 2. 2009 Dvě tváře Zelených: Pouze šestinu zajímá program
2. 2. 2009 Havlův dopis Johaně, pohyblivé Warholovy obrazy a další příběhy, nejen Benjamina Buttona Josef  Brož
1. 2. 2009 Bursík Kuchtové: O vnitrostranický dialog nejde, Zubová a Jakubková už ukázaly, že že umí držet pod krkem i předsedu vlády Štěpán  Kotrba
1. 2. 2009 Resources in English on Czech film, literature and politics
31. 1. 2009 Bursík píše Kuchtové Martin  Bursík
31. 1. 2009 "Demokratická výzva": Ustavena vnitrostranická frakce Strany zelených
2. 2. 2009 150 milionů na televizi je málo Štěpán  Kotrba
2. 2. 2009 Recept na krizi nemáme, proto řešíme výuku dějepisu Miloslav  Štěrba
2. 2. 2009 Brutální zotročení znojemské "učitelky" Jan  Čulík
2. 2. 2009 PORNO S UČITELKOU: Čím se liší Čulík od znásilňovatele? Štěpán  Kotrba, Jan  Čulík
2. 2. 2009 Dejme si o biftek méně Vít  Klíma
2. 2. 2009 O Zlém systému, slepotě intelektuálů a podivuhodné zradě Bohuslav  Binka
2. 2. 2009 Theodore Dalrymple
2. 2. 2009 O freudovské cestě k univerzáliím aneb Nezobecňuj z jednoho případu, zobecňuj ze dvou Karel  Dolejší
31. 1. 2009 O filosofech, manažerech a nenápadném půvabu buržoazie Karel  Dolejší
31. 1. 2009 Černý scénář mediálního trhu se začíná naplňovat Štěpán  Kotrba
2. 2. 2009 Štěpán Kotrba se "hluboce mýlí": angažoval jsem se pro e-government i e-health Ivan  David
2. 2. 2009 Pohled do zrcadla někdy děsí... A někdy rozesměje. Štěpán  Kotrba
30. 1. 2009 Elektronický způsob vedení zdravotnické dokumentace: ochrana dat především Štěpán  Kotrba
30. 1. 2009 Čurdová: Jak české předsednictví sladí Evropu? Anna  Čurdová
2. 2. 2009 Immanuel Wallerstein: Jak předělat Ameriku: Obamovy dvojznačnosti Immanuel  Wallerstein
2. 2. 2009 Vlček: ukončit blokádu Gazy a vrátit Izrael do hranic z roku 1967
30. 1. 2009 Ke sporu o Radio Wave Václav  Žák
30. 1. 2009 WAVE: Soukromý názor soudu není rozsudek Štěpán  Kotrba
31. 1. 2009 Iluze o hospodářském růstu Jaroslav  Ungerman
30. 1. 2009 Proč je Římanova státní energetická koncepce nepřijatelná? Petr  Petržílek
2. 2. 2009 Izrael hrozí "tvrdou a nepřiměřenou" reakcí na nové odstřelování palestinských raket
2. 2. 2009 Rusko je "zklamáno Obamovým postojem k protiraketové obraně"
2. 2. 2009 Ruský prezident Medvěděv se distancoval od nedávných politických vražd
2. 2. 2009 Nejkvalitnější bahno českého myšlení a koloniální linie britských žvanivců
31. 1. 2009 Hospodaření OSBL za leden 2009

Školství RSS 2.0      Historie >
2. 2. 2009 Recept na krizi nemáme, proto řešíme výuku dějepisu Miloslav  Štěrba
2. 2. 2009 Brutální zotročení znojemské "učitelky" Jan  Čulík
2. 2. 2009 PORNO S UČITELKOU: Čím se liší Čulík od znásilňovatele? Štěpán  Kotrba, Jan Čulík
29. 1. 2009 Existuje v ČR "moderní" a všestranně adekvátní výuka? Miloš  Dokulil
19. 1. 2009 Nová publikace Eurydice   
16. 1. 2009 Hospodárska kríza zasiahla už aj ruské vysoké školy   
11. 1. 2009 Izraelci také likvidují palestinské školství   
2. 1. 2009 Biologické a sociální faktory vývoje člověka a jejich důsledky pro pojetí výchovy Jiří  Beránek
1. 12. 2008 Advent... Ladislav  Žák
24. 11. 2008 Demogrant jako nástroj financování vysokého školství Petr  Gočev
19. 11. 2008 V české společnosti vládne despekt vůči intelektuálům a humanitním oborům Jan  Mertl
18. 11. 2008 Akademická jatka 2008, aneb Gaudeamus Igitur Josef  Švéda
18. 11. 2008 Akademický senát FFUK žádá o navýšení rozpočtu vysokých škol   
13. 11. 2008 100 000 školáků demonstruje za lepší školy František  Řezáč