4. 7. 2008
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
5. 7. 2008

První dojmy z Karlových Varů

Lidská společnost není k žití?

Obdivuji vynikající dramaturgii karlovarského filmového festivalu, která dokáže, zdá se mi, přesně vyhmátnout to nejzajímavější ve světové kinematografické produkci za poslední rok a předložit to divákům v České republice, kteří se normálně k takto "exotickým" filmům během roku nedostanou. Je to skutečná intelektuální a umělecká hostina. Karlovy Vary jsou důležité tím, že výběr filmů je nesmírně otevřený: svým kritickým a pluralitním přístupem ke skutečnosti karlovarská dramaturgie bourá jinak běžné, hegemonistické pokusy českých médií, zejména televizí, ale i českého tisku, snažících se skoro pořád českou veřejnost, nemající povětšinou přístup k mezinárodní diskusi, ubezpečovat, že existuje pouze jediný správný názor na svět, onen podivně pokřiveně "prozápadní" postoj, kdy se pominou základní principy pluralitní demokratické západní společnosti, totiž otevřenost, svobodomyslnost, občanská odvaha a kritičnost, a předstírá se, že být na té "správné", "západní" straně znamená přijímat Čechami zpotvořené principy kapitalismu a stát v úslužném předklonu vůči Spojeným státům tak, jak to lidé mívali v někdejším Československu ve zvyku za komunistické totality.

Tak je velmi příjemné, že ve své "mezinárodní" dramaturgické otevřenosti karlovarský festival takový není. Před dvěma lety se tu například před plným velkým sálem promítal hraný film, dramatizace "skutečného příběhu" několika britských mladíků, kteří se vydali na výlet do Afghánistánu a skončili v táboře v zálivu Guantánamo. Letos tu v sekci "Otevřené oči" můžete v úterý 9.7. ve 14 hodin zhlédnout například izraelsko-francouzsko-německý film Ariho Folmana "Valčík s Baširem", jehož autobiografický hrdina hledá osoby, které přežily masakr v palestinských táborech Sabra a Šatila, který dopustila izraelská armáda za velení pozdějšího izraelského premiéra Ariela Šarona -- ten je za to mnohými označován za válečného zločince. Propalestinský přístup tohoto filmu není nutně to, co normálně propagují česká média. Atd.

Ale nechci vytvořit dojem, že je karlovarský festival jakousi alternativní, "levicovou" politickou akcí. Nicméně i těch několik filmů, které jsem od pátku zhlédl, ač prvoplánově nepolitické, bylo dramaturgicky zajímavých a ve svém obecném důsledku nakonec i politických. Viděl jsem ty filmy zatím od pátku podvečera jen čtyři, a jsou jich tady k dispozici stovky, takže můj prvotní dojem může být jistě falešný.

Ze všech čtyř filmů mi však zatím -- už -- vyplývá obecnější závěr: Je tomu, jako by všechny varovaly před stádním lidským společenstvím, nejméně jeden z nich před ničivým tlakem komerčních zájmů a další před katastrofickým dopadem útlaku a před katastrofickými důsledky každé příliš intenzivně, osobně přijaté, extremní ideologie.

Prvním snímkem, který jsem tu ve Varech zhlédl, byl atmosferický švédský horor Let den ratte komma in (Ať vejde ten pravý, Švedsko, 2008, režie Thomas Alfredson), natočený uprostřed zasněžené zimy někde na ponurém švédském městském sídlišti. Dvanáctiletý školák Oskar je ve škole obětí trvalého, drsného šikanování od spolužáků. Sní o tom, že by je zavraždil, kdyby mohl, a sbírá novinové články o násilných činech. Spřátelí se s novou sousedkou, též (zřejmě) dvanáctiletou upírkou Eli, ta se živí krví z těl obětí, obyvatel sídliště, které vysává a tak usmrcuje. V nouzi nejvyšší, i v nebezpečí života, kdy se Oskar násilníkům ve škole postaví a vážně ho ohrožují, ho Eli nadpřirozeným zásahem zachrání. Poslání filmu? Společnost je tak zlá a vůči křehkému jednotlivci nepříjemná, že je možno spřátelit se jen s upírkou. Ta je paradoxně věrnějším druhem než nelidská společnost.

Hostem na festivalu je americký herec Robert de Niro, a tak byl v pátek festival zahájen novým filmem What Just Happened (Co se vlastně stalo, USA, 2008, režie Barry Levinson). Je to zábavná, ale zároveň i ironicky sžíravá komedie: hlavním hrdinou je stárnoucí hollywoodský producent Ben (hraje ho de Niro), který musí zápolit se svou šéfkou studia Lou, pro niž je nový snímek Benova ambiciozního režiséra Jeremyho příliš agresivně drastický, a tak ho Lou nutí ho z komerčních důvodů k cenzuře. I tady je hlavním problémem nemyslivé lidské společenství a jeho obrovská, tedy komerční moc v tržní společnosti. Šéfka studia režisérovi s uměleckými ambicemi otevřeně sdělí, že jestliže film nepřestříhá a neudělá mu sentimentální závěr, studio film nepošle na festival do Cannes, kde už byl přijat do soutěže. Podobnost s někdejšími komunistickými cenzory je čistě náhodná. Režisér se zdánlivě podrobí, avšak v Cannes pak nechá promítat původní, drastickou, nezcenzurovanou verzi a vedení hollywoodského studia při svém projevu před promítáním zahrne -- právem - vulgárními nadávkami. Film v původní verzi se stává komerčním úspěchem a cenzorská šéfka studia, paradoxně, nakonec dostane v Americe kulturní cenu za svou "dramaturgickou odvahu". Stominutový film je nesmírně zábavný, je poučený o každodenních praktikách v Hollywoodu, je lidský, a zaznamenává chování režisérů, producentů, herců i jejich agentů s velkou, úsměvnou ironií. Jedním z komických motivů jeden z Benových problémů, kdy si nafoukaný herec Bruce Willis nechá narůst hustý plnovous, vypadá jak Santa Claus, a odmítá si ho před natáčením oholit. Dobrá zábava pro páteční večer.

Mexický film Desierto adentro (Vnitřní poušť, 2008, režie Rodrigo Plá) varuje před přehnaným propadnutím ideologii. Zaznamenává teror mexické vlády ve dvacátých letech dvacátého století, kdy byli v Mexiku vražděni kněží (viz též román Grahama Greena Moc a sláva): v rámci armádního teroru přijde na začátku filmu o život většina vesničanů, syn hlavního hrdiny Elíase a jeho manželka při porodu. Elías se vezme do hlavy, že spáchal hřích tím, že k nemocné těhotné manželce pozval kněze, čímž způsobil jeho smrt (objevili ho vojáci) i smrt svého syna. Odebere se se svými dětmi do pouště a nutí je tam léta k pokání, indoktrinuje je, že jsou vinni a že brzo zemřou, a staví tam s nimi kostel. Terorizuje je svým přehnaným náboženským zápalem a děti postupně umírají. Zachrání se jen dva synové, poté co otec potrestá jednoho syna a dceru, mezi nimiž vznikne incestní vztah. Otec nakonec spáchá sebevraždu.Režisér se prý při tvorbě filmu nechal inspirovat denikovými záznami Sorena Kiergekaarda, v nichž filozof líčí strach z předčasné smrti, které v něm -- podobně jako Elías ve svých dětech -- vyvolal jeho otec.

A čtvrtým filmem, který jsem ve Varech zatím zhlédl, a který poetikou pozoruhodně zapadá do celkové atmosféry, je český film Václav. Znovu se v něm objevují známé a oblíbené motivy současného českého filmu, avšak v novém, často zralejším pojetí. Film se -- jak je skoro běžné u současné hrané české kinematografie - odehrává v létě na vesnici. Podobně jako třeba ve filmu Nuda v Brně i zde je hlavním hrdinou, s nímž sympatizujeme, mírně mentálně postižený muž. Jakoby hrdina, s nímž můžeme sympatizovat , musel být takto postižen, aby si zachoval své lidství. Václav je dětský, sympatický, charismatický člověk, který však nedodržuje "principy civilizovaného chování" a spoluobčanům ve vesnici působí svou nespoutaností a spontánností neustálé nepříjemnosti. Václav je traumatizován blíže nevysvětlenou událostí z doby komunismu, kdy nějak přišel o život v důsledku udání od místního starosty jeho milovaný otec, vynikající ostrostřelec, zřejmě při pokusu emigrovat. Václava se v jeho průšvizích zastává jen stará matka a vesnický starosta -- udavač, vážné konflikty má s vypočítavým a sobeckým bratrem, na něhož ke konci filmu vystřelí, takže skončí ve vězení. Protože je mentálně zaostalý, uvažuje se o milosti pro něho, té by pomohla petice od spoluobčanů. Podepíší ji však pouze čtyři osoby ve vesnici. Film, který natočil Jiří Vejdělek údajně podle skutečného příběhu (opravdového Václava omilostnil v devadesátých letech prezident Václav Havel) se vrací k tématu, jaké nalezneme v českém filmu devadesátých a nultých let častěji: je to téma uzavřené, nepřátelské komunity, která vyštve a zničí každého, kdo se trochu odlišuje.

                 
Obsah vydání       4. 7. 2008
5. 7. 2008 Lidská společnost není k žití? Jan  Čulík
6. 7. 2008 Jakubiskova Bathory: Typický "euroentertainment" Jan  Čulík
6. 7. 2008 Pronikání do složitostí registračního systému Jan  Čulík
5. 7. 2008 Agresivní politika hotelu Thermal je zaměřena proti ženám
5. 7. 2008 Stručný pozdrav z Karlových Varů Jan  Čulík
4. 7. 2008 Jsou za odporem české veřejnosti proti radaru v Brdech ruské a arabské peníze? Jakub  Rolčík
4. 7. 2008 Polsko odmítlo nabídku USA na raketovou základnu
4. 7. 2008 Jak Cizinecká policie v Praze bojuje proti cizincům
4. 7. 2008 Imigrační politika státu není věcí Cizinecké policie Milan  Daniel
6. 7. 2008 Imigrace Petr  Wagner
5. 7. 2008 Tato xenofobie není přijatelná - ale dělejte si, co chcete, ovšem otevřeně Jan  Čulík
4. 7. 2008 Fronty před cizineckou policií jako odvrácená strana otevřené náruče Štěpán  Kotrba
4. 7. 2008 Biopaliva jsou prvotní příčinou potravinové krize
4. 7. 2008 Privatizace spravedlnosti pozastavena Ladislav  Žák
4. 7. 2008 Litva opět odmítla jednání s USA o instalaci radarového systému
4. 7. 2008 ve vesnici zapalují ohně Petra  Placáková
4. 7. 2008 Němci si připomněli 125. výročí narození Franze Kafky Richard  Seemann
4. 7. 2008 Čtěte Ferdinanda Peroutku - je to opravdu dobré Otto  Drexler
4. 7. 2008 Mimořádné vysílání ČT24 v úterý 8. 7. 2008 - Zaostřeno na radar
4. 7. 2008 Nad přízrakem rakoviny "svítá"? Miloš  Dokulil
4. 7. 2008 Obchod ve zdravotnictví a autentická solidarita Tomáš  Munzi
4. 7. 2008 Nejde o konflikt mezi falešnou a skutečnou solidaritou, ale o konflikt mezi lékařskou etikou a neoliberální ekonomickou ideologií Vladimír  Línek
4. 7. 2008 Jak je to s tou "falešnou solidaritou?"
4. 7. 2008 Reformovat zdravotnictví lze i jinak! Jaké jsou alternativy? Jiří  Patermann
3. 7. 2008 Další fundamentalista, který chce české zdravotnictví zničit Petr  Wagner
4. 7. 2008 Londýnský primátor Boris Johnson uprostřed kontroverze
4. 7. 2008 Demokracie ve školství, neboli Kvalita není jen nutná, mělo by ji také být možné prosadit Uwe  Ladwig
4. 7. 2008 Další vzestup cen zemního plynu na obzoru?
4. 7. 2008 Týdeník Reflex se stal proradarovou značkou
3. 7. 2008 Liška: Za poslední ročník mateřské školky povinně plaťte, aneb jak zezelenat zděšením Anna  Čurdová
3. 7. 2008 Waterboarding JE mučení
3. 7. 2008 "Korektne": Spôsobujú ropnú krízu slovenskí dôchodcovia? Sylvia  Rychlá
3. 7. 2008 Ingrid Betancourt je na svobodě Simone  Radačičová
2. 7. 2008 "Objektivita je vymyšlenost"
2. 7. 2008 Národ Gátorů: Jak vypadá americký model "univerzity-firmy" Greg  Evans
2. 7. 2008 Rakety na poslední chvíli
4. 7. 2008 "Nepodepisujte smlouvu!" vyzývají dopisem občané Peacelandu ministryni
3. 7. 2008 Polsko a USA "budou jednat o raketové obraně"
3. 7. 2008 Polsko konstatovalo, že obdrželo poslední americkou nabídku k raketové obraně, ale že rozhodnutí neuspěchá
2. 7. 2008 Čeští politici tíhnou ke způsobu vlády palácové byrokracie orientálních absolutistických říší doby bronzové Ivan  Větvička
4. 7. 2008 Teorie informačního pole (část 1) Michal  Rusek
4. 7. 2008 Mravenec zmohl víc než slon Fidel Castro Ruz
4. 7. 2008 Zpravodajství iráckého odboje za dny 16. -- 30. června 2008
6. 6. 2008 Hospodaření OSBL za květen 2008

Filmový festival Karlovy Vary 2008 RSS 2.0      Historie >
6. 7. 2008 Pronikání do složitostí registračního systému Jan  Čulík
6. 7. 2008 Jakubiskova Bathory: Typický "euroentertainment" Jan  Čulík
5. 7. 2008 Stručný pozdrav z Karlových Varů Jan  Čulík
5. 7. 2008 Lidská společnost není k žití? Jan  Čulík
5. 7. 2008 Agresivní politika hotelu Thermal je zaměřena proti ženám