19. 5. 2008
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
19. 5. 2008

Hon na čarodějnice pokračuje

Kdo se skrývá za novináři pro radar a kdo je financuje? Jsou to seriózní novináři nebo prostitutky informací?

Občas můžeme číst články, které degradují a pomlouvají všechny, kteří protestují proti radaru. Obvinění jsou pořád stejná: bolševici, extrémisti, sekta, placení z Ruska, podporující terorismus a tak dále.

Každý z článků nebo televizních reportáží je uveřejněn zpravidla vždy v okamžicích, kdy se protest stává silnějším. V minulém roce se k manifestaci 17. listopadu připojily různé odborové organizace včetně odborů policistů, hasičů a záchranářů. To byl jasný signál, že destruktivní a arogantní politika vlády došla do krajních mezí. Pár dnů nato se Jan Tamáš setkal s ex-premiérem Milošem Zemanem, který se vyjádřil proti radaru a za referendum. V obou případech téměř všechna média tuto informaci utajovala a naopak se objevily pomlouvačné články. To samé se stalo před několika dny před začátkem hladovky.

Smyslem těchto očerňujících kampaní není jen zasáhnout přímo ty, kteří jsou na obtíž, ale také a hlavně odvrátit pozornost od toho, co se děje, vyhnout se jakékoliv diskuzi a konfrontaci, zabránit tomu, aby „nebezpečná“ informace dorazila k lidem.

Ale kde se bere tato očerňující kampaň a kdo za ní stojí?

Když říkáme, že byla zorganizována pomlouvačná kampaň proti všem, kteří protestují proti radaru, máme na mysli zcela konkrétní věc.

V denících, týdenících a měsíčnících vycházejí články, které se v novinářské hantýrce nazývají PR články. Nějaká firma zaplatí tvorbu a umístění článku, který dobře mluví o jejich výrobku. Je to jedna z nejlepších forem reklamy, protože čtenář věří, že čte názor nějakého odborníka z dané oblasti. Často se v časopisech setkáme s článkem, například o nějakém kosmetickém krému, který hovoří o nových objevech a zároveň uvnitř článku figurují jména některých konkrétních produktů. Někdy se hned na vedlejší stránce objeví reklama na ten samý produkt, aby se posílil psychologický dopad. Často jsou tyto články více nepřímé: například říkají, že někteří vědci skutečně vyzkoušeli nové účinky daného krému na pleť, že vývoj vědy činí zázraky a tak dále. To jsou články, které předurčují nákup kosmetického přípravku.

Totéž se děje v případě témat s politicko-společenským významem. V USA se ví, že zbrojní průmysl financuje firmy. Tyto firmy publikují a platí PR články, organizují semináře pro vědce a lidi z oblasti kultury a přitom vytvářejí atmosféru nakloněnou jejich plánům. Velmi jasný článek na toto téma byl publikovaný 13.června 2000 v americkém deníku New York Times.

U nás se stává to samé. Články vyšlé v některých novinách, které podstrkují spojení mezi antiradaristy a Rusy, jsou nepochybně PR články. Při jejich pozorném čtení zjistíte, že tyto články neříkají obvykle nic přesného, není v nich žádná logická úvaha, pouze dělají narážky a vytvářejí podezřívavou atmosféru. Například v jednom článku, který vyšel před pár dny, se poukazuje na jednu firmu, která darovala některé billboardy iniciativě Ne základnám. V tomto článku se říká, že tato firma má pobočku v Rusku.

Nevšímavému čtenáři, již zvyklému na povrchní informace znějící spíše jako slogany, slovo Rusko vyvolává silné pocity a může zanechat podezřívavý pocit. Pozornější nebo vnímavější čtenář si uvědomí, že je tu něco, co nezapadá a přemýšlí: Ale mnoho českých firem má pobočky v Rusku! Také Coca Cola! A kde je problém? Pozorný čtenář také zaznamená, že to jsou stále ty samé noviny, které publikují tyto články, a mohl by objevit, že za těmito novinami se nacházejí mocné německé rodiny přímo zasahující do politického života naší země. S jakým záměrem? Čí zájmy hájí?

Tyto články jsou obvykle umísťovány lobbystickými společnostmi nebo PR agenturami, hájícími zájmy svých klientu. Na toto téma u nás vyšly některé články, které poukazují na vazby mezi důležitými osobnosti českého politického života a zbrojními společnostmi USA přímo zainteresovanými na výstavbě radaru (např. článek Greenpeace).

To je skutečný problém! Firmy, které vyrábějí zbraně, ovládají politický život naší země. Projekt rozšíření raketového deštníku USA do Česka a Polska počítá s investicemi 3-5 miliard dolarů. I kdyby pouhé 1% z této sumy bylo určeno na úplatky médiím, politikům a známým osobnostem (což je velmi konzervativní odhad) s cílem vytvořit atmosféru nakloněnou tomuto plánu, jedná se o 30-50 milionů dolarů, tedy zhruba 480-800 milionů korun. 480 milionů korun koupí hodně politiků, novinářů, umělců a PR článků.

Doufáme, že seriózní novináři, kterých je většina, najdou odvahu nás informovat skutečně o tom, co se děje naší mladé demokracii.

Jan Bednář,

Humanistické hnutí, www.nenasili.cz

                 
Obsah vydání       19. 5. 2008
21. 8. 2012 Proti zapomnění a manipulaci: O co šlo v roce 1968
19. 5. 2008 Velbloudy nepožírám, to bych si vyprosil! Zdeněk  Bárta
19. 5. 2008 Milí Češi a Němci! František  Řezáč
17. 5. 2008 Zásadní pokrok ve vývoji nových prvků fázovaných řad radarů Milan  Hlobil
19. 5. 2008 Proč tolerujete střet zájmů a používáte služeb prokázaného lháře? Petr  Nachtmann
19. 5. 2008 Al Džazíra: Zpravodajství, které to myslí vážně Andrew  Stroehlein
19. 5. 2008 Ještě méně zpráv ze zahraničí Andrew  Stroehlein
19. 5. 2008 13 Pavol Orzságh Hviezdoslav
19. 5. 2008 Ptačí chřipka zdarma Bohumil  Kartous
19. 5. 2008 Vybráno ze slovníčku českých politiků Ivo  Šebestík
19. 5. 2008 Michael  Marčák
19. 5. 2008 Americký coming-out Miloše Čermáka Štěpán  Kotrba
19. 5. 2008 Hladovkující během šestého dne oslovili premiéra, ministra zahraničí a velvyslance USA
19. 5. 2008 Michael  Marčák
19. 5. 2008 Jan Tamáš naplňuje odkaz Jana Palacha? Jan  Prokeš
19. 5. 2008 Hon na čarodějnice pokračuje Jan  Bednář
19. 5. 2008 Gay Cuba? Fabiano  Golgo
19. 5. 2008 O tom, co je ještě možno vstřebat (aneb co pohledával Erich Burkhardt u Stalingradu?) Michal  Petřík
19. 5. 2008 Dvojjazyčnost jako výzva rodičům a výhoda pro děti, aneb Mýtus nejen latinského jazyka Uwe  Ladwig
18. 5. 2008 Úředníkům pražského magistrátu doporučuju americký film Idiokracie
19. 5. 2008 Sudetští Němci: Kritika a skutečnost Jan  Makovička
19. 5. 2008 Profesor „necitlivý vůči základním souvislostem“ Lukáš  Zádrapa
19. 5. 2008 Dalajláma nebyl přijat na vládní úrovni Richard  Seemann
19. 5. 2008 Nepřesnosti v reportáži o „Půl miliardy na most pro medvědy“
17. 5. 2008 Lidovec v Brně: Muslimské země zakazují kostely, proč bychom my měli povolovat mešitu Lukáš  Lhoťan
17. 5. 2008 V Sevastopolu začal sběr podpisů za referendum o připojení města k Rusku
19. 5. 2008 Úvahy "starého muže"
19. 5. 2008 Uletěly nám včely Sandra  Wain
16. 5. 2008 Do ulic! Kultura hoří!
16. 5. 2008 Ohroženy lékařské fakulty, vědecký výzkum i kvalita zdravotnictví
16. 5. 2008 Voliči, budete mít koho volit? Milan  Sova
19. 5. 2008 Naučte se německy! Jan  Čulík
19. 5. 2008 O škodlivosti propagandy
18. 5. 2008 Landsmaschaft a jeho přátelé Egon T. Lánský
19. 5. 2008 Vzpomínky na sudetské Němce
18. 5. 2008 Vyhnání Čechů z Chebu v roce 1938: byli rádi, že je Sudeťáci nezavraždili
19. 5. 2008 Jsem pro spolupráci Čechů a Němců, nikoliv pro konfrontaci
17. 5. 2008 Uhl a jeho „Svatováclavská orlice“ Jaroslav  Kuba
17. 5. 2008 Německý problém František  Nevařil
17. 5. 2008 UÇK a UHL
16. 5. 2008 Omluva se přijímá Josef  Švéda
18. 5. 2008 Zpochybňuji svědectví BBC o zabíjení Albánců v bývalé Jugoslávii Václav  Dvořák
19. 5. 2008 Uloupené Kosovo: Nesnesitelně špatný dokument pro koho?
19. 5. 2008 Čeští studenti míří na Kosovo
17. 5. 2008 Nový německý časopis věnovaný duchu Pražského jara
5. 5. 2008 Hospodaření OSBL za duben 2008