1. 10. 2007
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
1. 10. 2007

Okradl mě Medvídek

Na poslední projekci královéhradeckého kina Cinestar jsem zapomněl ledvinku s peněženkou, mobilem a všemi doklady. Musel jsem počkat do poledne druhého dne, než kino zase otevřeli (bezpečnostní pracovníci, zajišťující chod střediska Futurum, v němž se biograf nachází, neměli možnost přístupu do areálu kina, i když se nachází v objektu, který střeží). Po otevření kina na mě už čekali. S téměř neporušenou ledvinkou. "Poctivý nálezce" ji odevzdal se vším, co z ní nepotřeboval. Nechal si jen všechny peníze, které našel v peněžence. (Když jsem to pak vyprávěl kolegovi z práce, zareagoval na to slovy: "A ty bys to udělal jinak?"

Štěstí v neštěstí.

Stejně se dá charakterizovat i film Jana Hřebejka a Petra Jarchovského Medvídek, při němž mě okradli. Scénář je nápaditě propletený, na domácí scény dlouhé jako Lovosice jsem si u Hřebejka už zvykl a nádavkem jsem dokonce dostal i jednu písničku z šedesátých let. Jen jedno jsem při odchodu z kina nevěděl. Proč jsem na ten film vlastně šel. Vzhledem k tomu, že si stejnou otázku kladu poslední čtyři Hřebejkovy filmy, přemýšlím o tom, že je načase přestat s tradicí, již jsem zavedl: mapovat všechny filmy režiséra, který mě svého času oslnil svým Musíme si pomáhat.

Hřebejk a Jarchovský jsou zavedeni ve vyprávění příběhů ze společnosti, v níž se pohybují oni: společnosti poměrně dobře situovaných (když krachujících, tak opět finančně vzkříšených) městských lidí, jejichž životní náplní jsou hrátky jejich neurotické psychiky. V posledním filmu se (podle tisku) přihlásili k tvorbě Woodyho Allena, který se zabývá toutéž nikou, ale na rozdíl od dvojice J-H s fontánovitě přetékajícím řemeslně zvládnutým talentem a jistým filosofickým přesahem.

Postavy, které mají náběh k hlubší zajímavosti: obsedantní sestra hlavní hrdinky (Klára Issová), italský řidič Dino, a zvláště srdeční křesťan, diplomat Ivan (Ivan Trojan) jsou zaplacatěny do průměru celého filmu.

Z postižené sestry nevyvstane nic z hloubky, kterou tito lidé v sobě mají. a je podána doslova jako blbá kráva, nedozvíme se nic o pohnutkách vášně mezi Dinem a Ivanovou ženou a poslední ze tří konců filmu (Hřebejkova specialita) odhalí Ivana, který by jinak mohl být námětem k přemýšlení diváků, v podstatě jako idiota.

Seznam šťastných konců:

1. Ivan svým přátelům sděluje, že ví o tom, že jeho děti nejsou jeho, ale přesto je i manželku miluje a má je za vlastní. "Nemusíme věci chápat, stačí je přijmout," říká.

2. Krachující galerista Jirka je vyfocen na reklamě cukrářské firmy své ženy. Kolem kuželu, na němž je reklama pověšena, jde jeho dceruška a raduje se z toho.

Trapný konec:

Postižená sestra, která pracuje jako au-pair v rodině diplomata Ivana se mu svěřuje, že je těhotná (vždy toužila po tom, aby jí semeno daroval někdo, koho zná, z kontextu zjišťujeme, že je to opět řidič Dino, se kterým má Ivanova žena všechny děti). Ivan se zatváří jako blbec.

Sladkou drobností je opět jazyková zpotvořenina, která zazní v každém Hřebejkově filmu.

(Namátkou: Pupendo: "INDIFIRENTNÍ motivy", správně INDIFERENTNÍ, Medvídek: "Chodí na KŘESTY...", správně na KŘTY), a o níž nevím, zda má být jakousi patinou "kina pravda" á la Hřebejk -- Jarchovský, či jde o tzv. "primitivismus" (nikoli nářeční či argotový, ale vzdělanostně deficitní prvek).

Z filmu jsem se vracel ve zvláštním stavu deziluze z toho, jaký smysl a poselství si vlastně mám z artefaktu odnést (efekt této zmatenosti, která je, řekl bych, až psychickým ublížením na duši, Hřebejk a Jarchovský znásobují právě svými charakteristickými mnohačetnými konci filmu). Právě tento stav se podepsal na příhodě, kterou jsem popsal na začátku úvahy. Výsledek byl pocit okradení v duchovním i hmotném smyslu.

Pane Hřebejku, pane Jarchovský, chodím na vaše filmy především kvůli skvěle synchronickému zvuku a obrazu. Co do filmových klipů máte talenty Ladislava Rychmana a Vratislava Blažka či Jána Roháče a Jiřího Suchého. Nechcete natočit film, v němž by byly jednotlivé písničky jedna za druhou, tak jak to bylo například v televizním filmu Recitál '64?

                 
Obsah vydání       1. 10. 2007
1. 10. 2007 Jak jsem nyní potkal Rusko znovu Ladislav  Žák
1. 10. 2007 Fašizující běsnění v Lidových novinách i jinde Jiří  Beránek
1. 10. 2007 Jak média pomáhají Grossovi obchodovat s akciemi Štěpán  Kotrba
1. 10. 2007 Transparency International ČR: stále netransparentno o konfliktech zájmů v samotné organizaci Štěpán  Kotrba
1. 10. 2007 Kam až zajdou?
1. 10. 2007 Okradl mě Medvídek Tomáš  Koloc
1. 10. 2007 "Zelenání" proevropské liberální pravice Pavel  Pečínka
1. 10. 2007 Zapomenutá výročí : Velký ruský teror 1937 Richard  Seemann
1. 10. 2007 Kuchtová a ti ostatní Boris  Cvek
28. 9. 2007 Krkavčí rodičia Marta  Moravčíková
1. 10. 2007 To není bolest, děti, co cítíte, je vám jen smutno... Jan  Paul
1. 10. 2007 Michael  Marčák
1. 10. 2007 Právo na milionáře mají i muži Michal Z. Čenko
1. 10. 2007 Nebýt socialistických filmů, nemůžeme slavit kapitalismus Michal Z. Čenko
1. 10. 2007 Michael  Marčák
1. 10. 2007 Jak zlikvidovat neziskovky? Zavést v nich podvojné účetnictví Štěpán  Kotrba
1. 10. 2007 Tadžikistan: Snaha o posilnenie pozície Peter  Stupavský
1. 10. 2007 Policie versus řidiči: Kdy skončí šikana? Jan  Beer
1. 10. 2007 Aféra jménem Andula (II. část) Josef  Brož
1. 10. 2007 Klvaňův "průzkum mínění" o radaru - metodologický lapsus
1. 10. 2007 Kol'ko nás stoja cigáni? Jakub  Topol
1. 10. 2007 Kinoteátr Pavel  Kopecký
28. 9. 2007 Schröder vyzval EU, aby odpověděla na "ruské výzvy" východní politikou Německa a EU
1. 10. 2007 DIY Karneval nebude, přijďte si zahajlovat na Staré město Dalibor "Exx" Záhora
1. 10. 2007 Aká je miera našej slobody Karol  Krpala
30. 9. 2007 Protiraketová obrana v Brdech je zaměřena na Rusko, tvrdí američtí vědci
30. 9. 2007 Svatý Václave, oroduj za někoho jiného Zdeněk  Bárta
28. 9. 2007 Současné televizní seriály prospívají v této zemi každému Oldřich  Průša
28. 9. 2007 Dočkajú sa milovníci Trabantov grandiózneho comebacku svojich miláčikov?
27. 9. 2007 Co jsem zač, kádrováku Klvaňo? Jan  Neoral
28. 9. 2007 Velká vítězství proradarové propagandy Pavel  Čámský
28. 9. 2007 Také učitelé potřebují dobré vzdělání! Michal  Giboda
27. 9. 2007 Pozměňovací návrhy k diginovele obsahují chyby Filip  Rožánek
27. 9. 2007 Propagandistický průzkum STEM pro Tomáše Klvaňu: Míchat jabka s hruškami Jakub  Rolčík
27. 9. 2007 Ďábel přistál Petr  Glivický
27. 9. 2007 Siromacha vyšla v nakladatelství Mladá Fronta Alex  Koenigsmark

Český film RSS 2.0      Historie >
1. 10. 2007 Kinoteátr Pavel  Kopecký
1. 10. 2007 Okradl mě Medvídek Tomáš  Koloc
26. 7. 2007 České plagiáty Jan  Lipšanský
26. 7. 2007 Bukowski a Zelenka   
7. 7. 2007 Od filmů k rakům Jan  Čulík
6. 7. 2007 Skutečnou moudrost stačí šeptat Ema  Čulík
6. 7. 2007 Pleasant Moments is very unpleasant Ema  Čulík
6. 7. 2007 Groteska, která mírně pobaví, prozření však nepřináší Jan  Čulík
5. 7. 2007 Poněkud vzdělávací "thriller" Jan  Čulík
4. 7. 2007 Mladí čeští filmoví tvůrci: zvládají jakž takž vizuální stylizaci, myšlenkově jsou plytcí Jan  Čulík
3. 7. 2007 ...a bude hůř: Už jen zábavný thriller Jan  Čulík
3. 7. 2007 O drsném počasí a jemné lidské senzitivitě Jan  Čulík
2. 7. 2007 Je nesprávné pomíjet Menzelův láskyplný pohled   
1. 7. 2007 Lidé o tom chtějí mluvit, filmař to natočí, ale v médiích to systematičtěji nenajdete Jan  Čulík
1. 7. 2007 Bigotní dogmatismus zprava i zleva Jan  Čulík