9. 7. 2007
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
8. 7. 2007

Katolictví od osmi do čtyř aneb vyznání politiků

reakce na obhajobu katoličky Petry Kováčové z pera Borise Cveka jako jeho odpovědi na shrnutí mediálních výroků iDnes pod názvem Nový způsob evangelizace: rozbíjet rodiny jinověrců

Jsem rád, že se milenky předsedy ČSSD zastal právě autor, který patří téměř ke katolickým profesionálům. Jen nevím, zda je jeho obhajoba obhajobou Nazaretského, té jedině správné církve a nebo Petry Kováčové. O její katolické víře měl potřebu hovořit její partner, toho času politik, v odpovědi na otázku, proč ji s sebou nevzal do Kaple Betlémské, lůna církve protestantské, husitské. Kdyby mlčel, zlata by měl. Dle mého skromného názoru by bylo krajně žinantní i vůči tak liberálnímu společenství, jakým husité jsou, kdyby ji tam vzal. O evangelizaci (šíření poselství pravdy ve víře, sděleném ve "zprávách o příchodu panovíka" budoucnosti v spiscích čtyř následovníků Ježíše z Nazaretu) jsem hovořil v titulku já - a to úmyslně. Křesťanství odsuzuje farizejství, v tom má starokatolík Cvek pravdu. Dokonce s ním souhlasím i v hodnocení, že Kováčová může být před Bohem lepší katoličkou než sám papež. Protože srovnám-li mediální výroky novokatoličky Kováčové s pravdivostí slov Svatého otce o neúčinnosti prezervativů proti AIDS v Africe, pak je to jasné...

Slovník cizích slov (SPN 1987, Kčs 56) uvádí heslo evangelizace na straně 152 jako:

úsilí o prohloubení a zvroucnění života podle evangelia, hlásání a šíření křesťanství; ...

Evangelium samé definuje tento slovník mimo jiné jako

neomylná zásada, vzor, pravda, předmět svrchované vážnosti

Katechismus katolické církve (ZVON 1995, ISBN 8071131326, orig. lat. Liberia Editrice Vaticana 1994) v kapitole Vyznání víry na straně 118 v odstavci 429 říká

Z tohoto láskyplného poznání Krista se rodí nezadržitelná touhahlásat, "evangelizovat", přivádět druhé k tomu, aby řekli své "ano" k víře v Ježíše Krista. Zároveň také člověk pociťuje potřebu stále lépe tuto víru poznávat. ...

Neodchýlm se od učení Druhého Vatikánského koncilu, řeknu-li, že když vyznáváme jakoukoliv víru, začínáme slovy "Věřím". Politikovi také věříme, hlásá-li, že zlepší naše životy, ochrání nás od křivd a protivenství všelikých... Dzeržinskij, znaje temná zákoutí lidské pychologie z neméně temné praxe, nevěřil. Přidal k tomu důvěřuj ještě i prověřuj, neboť věděl, že pokušení jsou sladká a pravomluvnost iluzí. Židé si před pěti tisíci lety zvolili své Desatero jako imperativ svého vztahu k Bohu, lidem i přírodě. Šesté přikázání zní moderní češtině středověce a nesrozumitelně: Nesesmilníš! (Ex 20,1 - 17, Dt 5,6 - 21) Však je to také zjednodušený propagandistický výkřik, aby byl snadno zapamatovatelný. Ženě cizoložnici Ježíš z Nazaretu sice zachránil život, ale ani chvíli ji nenechal na pochybách , že to, co dělala, byl hřích (J 8,1-11). Případně lze vzomenout Ježíšova slova k farizeům: "Pravím vám, kdo propustí svou manželku z jiného důvodu než pro smilstvo a vezme si jinou, cizoloží." (Mt 19,9) Ale zároveň platí "Kdo z vás je bez hříchu, hoď první kamenem." (Jan 8,7). Manželská věrnost křesťana, to není jen nerozvést se, zdržet se nevěry. Věrnost je víc: je to naplnění soužití manželskou láskou. V dobách vítězných, slavných a plných vášnivé lásky, i ve dnech hořké porážky, trudnomyslnosti, chladného, mlčenlivého odcizení. Tomu, kdo hodlá kteréhokoliv křesťana prověřit v upřímnosti jím vyřčených slov, stačí prověřit to desatero, kterým se jako plamenným mečem víra v Nazaretského zaštiťuje. Připomeňme si nesmírně optimistické poselství Písma i pro ty, kterým modlení a Bůh na nebesích nic neříká:

Kdybych mluvil jazyky lidskými i andělskými, ale lásku bych neměl, jsem jenom dunící kov a zvučící zvon. Kdybych měl dar proroctví, rozuměl všem tajemstvím a obsáhl všecko poznání, ano kdybych měl tak velikou víru, že bych hory přenášel, ale lásku bych neměl, nic nejsem. A kdybych rozdal všecko, co mám, ano kdybych vydal sám sebe k upálení, ale lásku bych neměl, nic mi to neprospěje. Láska je trpělivá, laskavá, nezávidí, láska se nevychloubá a není domýšlivá. Láska nejedná nečestně, nehledá svůj prospěch, nedá se vydráždit, nepočítá křivdy. Nemá radost ze špatnosti, ale vždycky se raduje z pravdy. Ať se děje cokoliv, láska vydrží, láska věří, láska má naději, láska vytrvá. Láska nikdy nezanikne. Proroctví - to pomine; jazyky - ty ustanou; poznání - to bude překonáno. Vždyť naše poznání je jen částečné, i naše prorokování je jen částečné; až přijde plnost, tehdy to, co je částečné, bude překonáno. (1K 13,1-10)

Člověk má právo na své soukromí. Samozřejmě. Člověk má právo i na hřích. Samozřejmě. Stejně jako na omyl. To, co je neodpustitelné, je jedno jediné. Kázat vodu a pít víno. A to byl i důvod morálního pobouření kazatelů v době Mistra Jana z Husi, počátek rozštěpení církve a krvavé války, jež zachvátily celou Evropu. Nesoulad slov a činů. Následovníci Husa mohou být liberální v chápání rituálů, zůstvá pro ně ale imperativem to, proč vyznali víru v kázání vůdčí osobnosti české reformace, kněze, jenž za své učení byl nakonec upálen na hranici jako kacíř. Odpovědnost vůči životu v pravdě a křesťanském poselství Desatera je u husity neoddiskutovatelná. Stejně tak nejen život v pravdě hlásat a ze lží obviňovat politické protivníky, ale pravdu si přiznat a v pravdě žít.

Kdyby byli Paroubek i jeho slečna Kováčová ateisty, je mi jejich soukromí ukradené a obdivně bych si hvízdl: To je ale samec.... To, co Paroubkovi i slečně Kováčové schází, není ctižádost, ale je to láska.

                 
Obsah vydání       9. 7. 2007
9. 7. 2007 New York Times: Je načase, aby USA odešly z Iráku
9. 7. 2007 Nepopularita, která osvobozuje Štěpán  Steiger
9. 7. 2007 Je nevěra "normální"?
9. 7. 2007 Konzervativní prezidentský kandidát s trofejní manželkou
9. 7. 2007 Už a ešte Lubomír  Feldek
5. 7. 2007 Ústavněprávní dohra summitu G8 Petr  Schnur
9. 7. 2007 Transparency International: korupce přes státní rozpočet? Štěpán  Kotrba
9. 7. 2007 Rizika globalizace a politická národní reakce, aneb Když se i neoliberálové začnou hádat s trhem Uwe  Ladwig
9. 7. 2007 Doprava, ekologie, globální oteplování, ČR a Západ Vít  Hinčica
9. 7. 2007 Live Earth: placebo pro přesvědčené Fabiano  Golgo
9. 7. 2007 Michael  Marčák
9. 7. 2007 Smer: Narastajúca arogancia moci a recidíva metód neomečiarizmu Eduard  Chmelár
9. 7. 2007 Dům Agapé hledá hejly - přihlaste se Štěpán  Kotrba
6. 7. 2007 Americký Kongres se chystá zablokovat plán na protiraketovou obranu
7. 7. 2007 Rusko dává Evropě na výběr - své rakety chce rozmístit přímo uprostřed EU Štěpán  Kotrba
8. 7. 2007 Katolictví od osmi do čtyř aneb vyznání politiků Štěpán  Kotrba
9. 7. 2007 Victoria aneb mluv pravdu, miluj pravdu, braň pravdu až do smrti
8. 7. 2007 Katolička Petra Kováčová Boris  Cvek
7. 7. 2007 Ani národní hrdina, ani náboženský fanatik, ale světec Boris  Cvek
9. 7. 2007 Jan Hus, prorok nesvatý, křesťansky universální i národní Jan  Klepetář
9. 7. 2007 Německo věnuje dokladům STASI velkou pozornost Richard  Seemann
8. 7. 2007 Vjačeslav Žarko vypovídá: ruský policista britským špiónem za 200 euro měsíčně Štěpán  Kotrba
9. 7. 2007 S planetou to vidím modře Adam  Votruba
9. 7. 2007 Demokracia, kapitalizmus a právo na zmenu spoločenského usporiadania Peter  Vittek
9. 7. 2007 Kupředu pravá Václav  Dušek
9. 7. 2007 Už ani jednoho jointa! Aneb marjánka není vůbec lehká droga Jan  Paul
5. 7. 2007 CIA: odtajněná přísně tajná zpráva o Československu 1968 Miroslav  Polreich
9. 7. 2007 Co mohou korporace doopravdy dělat pro svou bezpečnost ?!? Ladislav  Žák
9. 7. 2007 Proč hospodští opravdu bojují proti registračním pokladnám
7. 7. 2007 Od filmů k rakům Jan  Čulík
7. 7. 2007 Hlavní cenu dostala Severní blata
7. 7. 2007 Prosté věci - prostě nejlepší Ema  Čulík
7. 7. 2007 Simple Things - simply the best Ema  Čulík
6. 7. 2007 Skutečnou moudrost stačí šeptat Ema  Čulík
6. 7. 2007 Pleasant Moments is very unpleasant Ema  Čulík
6. 7. 2007 Groteska, která mírně pobaví, prozření však nepřináší Jan  Čulík
5. 7. 2007 Poněkud vzdělávací "thriller" Jan  Čulík
5. 7. 2007 Rusové a Korejci: Většinou nezklamou Jan  Čulík
4. 7. 2007 Mladí čeští filmoví tvůrci: zvládají jakž takž vizuální stylizaci, myšlenkově jsou plytcí Jan  Čulík
6. 7. 2007 Zaplatíte akreditaci a na filmy se nedostanete? Jan  Čulík
5. 7. 2007 Lidový a studentský filmový festival Karlovy Vary Jan  Čulík
6. 7. 2007 Stupidita Festivalového deníku, Karlovy Vary
4. 7. 2007 Ty špíno, vem si svůj batoh a vypadni Jan  Čulík
4. 5. 2007 Hospodaření OSBL za duben 2007
22. 11. 2003 Adresy redakce

Jan Hus a husitství RSS 2.0      Historie >
9. 7. 2007 Jan Hus, prorok nesvatý, křesťansky universální i národní Jan  Klepetář
8. 7. 2007 Katolictví od osmi do čtyř aneb vyznání politiků Štěpán  Kotrba
7. 7. 2007 Ani národní hrdina, ani náboženský fanatik, ale světec Boris  Cvek
8. 3. 2007 Karel Bican a husitské pokrytectví Fabiano  Golgo
17. 2. 2007 Ó běda bláznivým masopustníkóm - aneb Hus, Luther a chvála internetu Zdeněk  Bárta
9. 10. 2006 Parametry hrdinství Zdena  Bratršovská, František Hrdlička
3. 11. 2005 Husitské konotace Pavel  Kopecký
25. 7. 2005 Hus -- chaot a kruťas? Jan  Novotný
13. 7. 2005 Mistr Jan Hus - národní hrdina nebo nebezpečný náboženský fanatik? Petr  Sláma
8. 7. 2005 Hus, Konstantin a Metoděj Jaroslav  Štemberk
8. 7. 2005 Důsledností odporu proti nejvyšší autoritě své doby otevřel dobu novou Jiří  Paroubek
6. 7. 2005 Pavel z Tarsu, věrozvěstové Cyril s Metodějem a Jan Hus Boris  Cvek
5. 11. 2004 Postmoderní média pro děti jako zdroj alternativní historie Štefan  Švec
1. 11. 2004 Zd. Nejedlý: duch božích bojovníků musí býti v českém člověku