4. 7. 2007
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
7. 7. 2007

Konečné ohlédnutí za Karlovými Vary:

Od filmů k rakům

Přesně píše Josef Chuchma v sobotní Mladé frontě Dnes, že karlovarský filmový festival má problém. Česká média se nezadržitelně bulvarizují a žijí stále více jen ve vlastním, virtuálním světě. O Karlových Varech jsou ochotna psát pouze v souvislosti s tzv. "celebritami". Jenže karlovarský festival je ve srovnání se zahraničními filmovými festivaly chudý, zásadně mezinárodním celebritám neplatí za účast. Proto jich do Karlových Varů moc nepřijíždí.

Karlovarský filmový festival ovšem není o celebritách. Je to, jak píše Chuchma, akce "'lidová', 'cinefilská' (určená milovníkům kvalitní kinematografie), vstřícná vůči takzvanému obyčejnému, věkově vesměs mladému publiku, které chce zhlédnout zajímavé filmy". Festival ovšem musí dělat ústupky českým zbulvarizovaným médiím, aby se do nich vůbec dostal, a tak jim tak trochu v rozporu se skutečností předstírá, že je o "celebritách". Podle Chuchmy si vedou organizátoři karlovarského festivalu při tom velmi dobře: "dosáhli v tomhle nesnadném balancování skutečného mistrovství".

Souhlasím s Josefem Chuchmou. Neuvěřitelně rozmanitý výběr ze současné světové kinematografie byl opravdu vynikající. Mělo by se zveřejnit, kdo ho připravil. Byla to nesmírně profesionální práce. Programovou ředitelkou byla Julietta Zacharová, dramaturgové Ivana Novotná a Karel Och, poradci byli Magdalena Bičíková, Jan Foll, Tomáš Hála, Eva Hrozková, Pavel Klusák, Jan Kolář, Galina Kopaněva, Alena Prokopová, Vojtěch Rynda, Tomáš Seidl, Radovan Suk, Zdena Škapová. Děkujeme. Tohle je to, co tento festival činí výjimečnou akcí. Vesměs měli diváci možnost zhlédnout skutečně velmi dobré filmy. A převážně mladé publikum to po zásluze ocenilo.

Bohužel, česká hraná kinematografie byla svou žní za poslední rok letos v Karlových Varech zastoupena opravdu dost chabě. S výjimkou Ondříčkova filmu Grandhotel ostatní současné české hrané filmy neobstály v konkurenci filmů ruských, korejských, amerických, japonských -- dokonce i snad jediný slovenský hraný film, který se ve Varech promítal, Rozhovor s nepřítelem, humanistická pocta lidskosti, která aspoň morálně vítězí nad zabíjením (jde o dialog mezi německým vojákem a slovenským partyzánem kdesi v zasněžených slovenských horách v zimě rok 1945, německý voják dostal rozkaz Slováka usmrtit, ale on to odmítne učinit)byl podstatně hlubší a dynamičtější než většina českých hraných filmů.

Mentalita české hrané filmové produkce, předvedené letos ve Varech je zvláštní. Že by se projevovala ona desetiletí, kdy byl český národ jako fackovací panák, tak se dnes čeští filmoví tvůrci jaksi plíží podél zdí a nejsou ochotni či schopni nic vyjádřit na rovinu, hluboce či výrazně? Jako by se báli dotknout se skutečné esence lidství -- jako by to odpovídalo i zřejmě dnes převažující mentalitě Čechů, působících v mediálních kruzích: raději se budu chovat vyhýbavě a udělám nezávazný vtípek, abych případně nenarazil, protože nikdy není úplně jasné, komu budu muset v nejbližší dob poklonkovat. Jsou experti na komerční, podprahovou manipulaci -- přímou konfrontaci s problémy dnešního života a světa nalezneme v jiných kinematografiích. Ruské či korejské, případně japonské filmy, které jsem letos v Karlových Varech viděl, mi připadají daleko bližší evropskému pojmu humanity, než cokoliv, co za poslední rok vyšlo z dílny českých filmařů.

To, co jsem napsal, je ovšem neférové: nejlepší současné české filmy, Tajnosti od Alice Nellis či Roming nebo Pusinky se ve Varech vůbec nepromítaly.

Uměle vyvolaný mediální rozruch kolem Svěrákových sentimentálních Vratných lahví je zavádějící. Česká média žijí jen v současnosti. Jaksi se pozapomnělo, že Vratné lahve jsou jen druhořadým remakem velmi dobrého filmu Vladimíra Michálka Babí léto (2001), s Vlastimilem Brodským a Stellou Zázvorkovou. Proč na to nikdo nepoukáže a neřekne, že Hubačův scénář Babího léta je o mnohem hlubší než to, co dokázali dát dohromady pánové Svěrákové?

Co říct na závěr k celkové atmosféře v Karlových Varech?

Karlovy Vary stojí svým vážným mladým publikem -- a toto publikum by si měly především pěstovat.

Letos se stal festival obětí své vlastní popularity -- a zejména od začátku červencových svátků praskal ve švech. Není dost dobře možné, aby festival prodával divákům akreditace za 1000 Kč a pak docházelo k tomu, že majitelé akreditací se v některé dny nedostanou vůbec na žádné filmové představení.

Od čtvrtka do pátku v noci bylo zjevné, že je festivalová infrastruktura nedostatečná. Projevovalo se to už i tak banálními skutečnostmi, jako byly trvalé, dlouhé fronty před dámskými záchodky (opravdu lituju ponížení, kterého se tak stále dostávalo návštěvnicím festivalu) -- kavárny v hotelu Thermal se měnily v nedýchatelné, zakouřené peklo. V prvním patře Thermalu, kde jsou menší projekční sály (Kongresový sál, Malý sál a Sály A, B a C) se v určitou denní dobu skoro nedalo projít. Nechci malovat čerta na zeď, ale kdyby v té situaci vznikl požár, budou stovky mrtvých.

Před několika lety se promítal Brabcův film Kytice podle Karla Jaromíra Erbena v edinburském kinu filmového uměni Filmhouse. Řada českých au pair se do vyprodaného sálu nedostala. Přítomný režisér F.A. Brabec, zvyklý na české poměry, navrhl vedoucímu kina, aby tyto lidi vpustil do sálu a nechal je sednout si na zem vedle řad se sedadly, tak jak se to běžně provádí během filmového festivalu ve Varech. Vedoucí britského kina se na Brabce podíval jako na šílence: "To je strašlivě nebezpečné -- bylo by to hrubým porušením všech požárních předpisů."

Myslel jsem na to mnohokrát, když skončilo promítání a publiku trvalo mnohdy až deset minut, nebo více, než se všichni sedící zvedli a dokázali ze sálu odejít. Kdyby v tu chvíli začalo hořet a v sále se rozšířil dusivý kouř (a bylo by to otázkou minuty), byli bychom všichni mrtvi.

Filmový festival v Karlových Varech potřebuje moderní multiplexové kino. Hotel Thermal je pro takto velkou akci nedostatečný a vlastně i nebezpečný.

Je pozoruhodné, jak nekvalitní jsou celkové restaurační služby v Karlových Varech. Praha si touto etapou také kdysi prošla, někdy tak kolem roku 1993, to je však už dávno za námi.

Nechtěl jsem o tom nutně psát, abych nevyvolával dojem středostavovské rozmazlenosti. Jenže: zhlédnete-li čtyři pět filmů denně a píšete-li o tom denně dva tři články, těžko naleznete čas chodit do supermarketu a někde si po straně vařit -- potřebujete najít obstojnou restauraci, kde byste se aspoň jednou denně mohli slušně najíst.

Karlovarské restaurace jsou podstatně dražší než pražské a ve většině z nich jsou obsluha i jídlo otřesné. Že by to bylo tím, že tamější populace ruských zbohatlíků neví, že by měla vyžadovat kvalitní služby? Nezřídka se stalo, že trvalo deset patnáct minut, než se objevil číšník; jednou byl schopen přinést jen jeden jídelní lístek, "protože jich víc nemá". V jedné restauraci nám nepřinesli některá objednaná jídla: "Pan kuchař na to zapomněl." A účet?

Zkuste najít na kolonádě restaurační zařízení, kde byste dostali něco k jídlu po 22. hodině. Všude je zavřeno.

V pátek večer jsme nedaleko hotelu Pupp objevili restauraci, která se honosí tím, že ve vitríně na ulici vystavuje raky -- bez vody, ztěžka se pohybovali z posledních sil. Číšník nám hrdě vysvětlil, že takto vystavení raci vydrží ve vitríně bez vody šest dní. Musím říct, že do téhle restaurace jsme nešli.

Nevím jak v ČR, ale v Británii by bylo takové zacházení se zvířaty trestným činem.

                 
Obsah vydání       4. 7. 2007
7. 7. 2007 Od filmů k rakům Jan  Čulík
8. 7. 2007 Vjačeslav Žarko vypovídá: ruský policista britským špiónem za 200 euro měsíčně Štěpán  Kotrba
7. 7. 2007 Hlavní cenu dostala Severní blata
8. 7. 2007 Katolička Petra Kováčová Boris  Cvek
7. 7. 2007 Ani národní hrdina, ani náboženský fanatik, ale světec Boris  Cvek
6. 7. 2014 Zpráva o smrti Mistra Jana Husa Petr z Mladoňovic
7. 7. 2007 Nový způsob evangelizace: rozbíjet rodiny jinověrců Štěpán  Kotrba
7. 7. 2007 Live Earth - megaakce rockových hudebníků na záchranu planety
7. 7. 2007 Téměř 50 britských univerzit na pokraji finančního kolapsu
7. 7. 2007 Rusko dává Evropě na výběr - své rakety chce rozmístit přímo uprostřed EU Štěpán  Kotrba
7. 7. 2007 Lavrov proti duchu studené války
7. 7. 2007 Clinton: protiraketový štít vytváří krizi
7. 7. 2007 Papež si myslí, že pouze katolíci mají právo zastupovat Krista...
6. 7. 2007 Názor dne (včerejšího)
7. 7. 2007 Prosté věci - prostě nejlepší Ema  Čulík
7. 7. 2007 Simple Things - simply the best Ema  Čulík
6. 7. 2007 Skutečnou moudrost stačí šeptat Ema  Čulík
6. 7. 2007 Pleasant Moments is very unpleasant Ema  Čulík
6. 7. 2007 Groteska, která mírně pobaví, prozření však nepřináší Jan  Čulík
6. 7. 2007 Zaplatíte akreditaci a na filmy se nedostanete? Jan  Čulík
6. 7. 2007 Stupidita Festivalového deníku, Karlovy Vary
6. 7. 2007 Názor dne (včerejšího)
6. 7. 2007 Americký Kongres se chystá zablokovat plán na protiraketovou obranu
5. 7. 2007 "Ivanov varoval Američany," píše ruský list Vzgljad Karel  Dolejší
5. 7. 2007 Spojené státy trvají na radaru v Česku, vláda ČR přikyvuje bez souhlasu parlamentu a přes odpor obyvatel
13. 7. 2005 Mistr Jan Hus - národní hrdina nebo nebezpečný náboženský fanatik? Petr  Sláma
5. 7. 2007 Austrálie "je v Iráku kvůli ropě"
5. 7. 2007 CIA: odtajněná přísně tajná zpráva o Československu 1968 Miroslav  Polreich
5. 7. 2007 Hrozba útoků v Británii snížena z nejvyššího stupně "kritický" na "vážný"
4. 7. 2007 Transparency International: přiznání ztěžuje zapírání Štěpán  Kotrba
5. 7. 2007 Rusové a Korejci: Většinou nezklamou Jan  Čulík
5. 7. 2007 Poněkud vzdělávací "thriller" Jan  Čulík
5. 7. 2007 Lidový a studentský filmový festival Karlovy Vary Jan  Čulík
4. 7. 2007 Mitchellova Venuše zřejmě nejlepší film letošního karlovarského festivalu Jan  Čulík
4. 7. 2007 Mladí čeští filmoví tvůrci: zvládají jakž takž vizuální stylizaci, myšlenkově jsou plytcí Jan  Čulík
4. 7. 2007 Ty špíno, vem si svůj batoh a vypadni Jan  Čulík
4. 7. 2007 Úterní pokračující projekce Štěpán  Kotrba
4. 7. 2007 Odmítáme terorismus
4. 7. 2007 Padli; aby pomohli zbavit zemi fašistické nadvlády Jan  Hamáček
4. 7. 2007 Poukázali jste záslužně na to, že z českých médií zmizely dobré fotografie
4. 7. 2007 Pane Čulíku, nepoučujte český národ
4. 7. 2007 Nechci nikoho poučovat, nechci nikoho měnit
4. 7. 2007 ■ ■ ■ Kateřina  Bolechová
4. 7. 2007 Nadace "Připomínka, odpovědnost, budoucnost" ukončila svou činnost Richard  Seemann
4. 7. 2007 Sté výročí počátků největšího podvodu dějin? Jan  Zeman
4. 7. 2007 Tony odchádza. Nech žije Gordon? Radovan  Geist
3. 7. 2007 Od propagandy k propagandě Ivo  Šebestík
3. 7. 2007 Transparency International: tajný etický kodex Štěpán  Kotrba
1. 7. 2007 Bigotní dogmatismus zprava i zleva Jan  Čulík
3. 7. 2007 Skutečný život je skutečně napínavý Ema  Čulík
3. 7. 2007 Real life's a real thrill Ema  Čulík
3. 7. 2007 O drsném počasí a jemné lidské senzitivitě Jan  Čulík
3. 7. 2007 ...a bude hůř: Už jen zábavný thriller Jan  Čulík
3. 7. 2007 Válka generací a spiknutí metuzalémů Stanislav  Heczko
3. 7. 2007 O (ne)závislosti ruských médií Tomáš  Lipták, Inga  Kokalevská
1. 7. 2007 Lidé o tom chtějí mluvit, filmař to natočí, ale v médiích to systematičtěji nenajdete Jan  Čulík
2. 7. 2007 Fotografický deník: Karlovy Vary 2007 Štěpán  Kotrba
1. 7. 2007 Jak pomalu lze jít? Poetický film a umění zaujmout diváka Ema  Čulík
1. 7. 2007 How slow can you go? - Poetic film and the art of the audience Ema  Čulík
30. 6. 2007 Slibný začátek Jan  Čulík
30. 6. 2007 O slávě a o čistotě Jan  Čulík
29. 6. 2007 Film o lidské nedokonalosti Jan  Čulík
29. 6. 2007 Film, který neví, co chce říct Jan  Čulík
4. 5. 2007 Hospodaření OSBL za duben 2007
22. 11. 2003 Adresy redakce

Český film RSS 2.0      Historie >
4. 7. 2007 Mladí čeští filmoví tvůrci: zvládají jakž takž vizuální stylizaci, myšlenkově jsou plytcí Jan  Čulík
3. 7. 2007 ...a bude hůř: Už jen zábavný thriller Jan  Čulík
3. 7. 2007 O drsném počasí a jemné lidské senzitivitě Jan  Čulík
2. 7. 2007 Je nesprávné pomíjet Menzelův láskyplný pohled   
1. 7. 2007 Lidé o tom chtějí mluvit, filmař to natočí, ale v médiích to systematičtěji nenajdete Jan  Čulík
1. 7. 2007 Bigotní dogmatismus zprava i zleva Jan  Čulík
29. 6. 2007 Film, který neví, co chce říct Jan  Čulík
29. 6. 2007 Film o lidské nedokonalosti Jan  Čulík
5. 6. 2007 Tajnost dnešního českého filmu Tomáš  Koloc
30. 5. 2007 Bestiář: Překvapuje banalitou i mechaničností Jan  Čulík
29. 5. 2007 Tajnosti: Snad nejhlubší a nejpozoruhodnější film z poslední doby Jan  Čulík
28. 5. 2007 Vratné lahve: Sentimentální variace na známé téma Jan  Čulík
23. 5. 2007 Zemřel filmový režisér Pavel Hobl   
14. 5. 2007 Konec básníků v Čechách Jan  Čulík
14. 5. 2007 Jak básníci neztrácejí naději Jan  Čulík

Filmový festival Karlovy Vary 2007 RSS 2.0      Historie >
4. 7. 2007 Mitchellova Venuše zřejmě nejlepší film letošního karlovarského festivalu Jan  Čulík
4. 7. 2007 Ty špíno, vem si svůj batoh a vypadni Jan  Čulík
4. 7. 2007 Úterní pokračující projekce Štěpán  Kotrba
4. 7. 2007 Mladí čeští filmoví tvůrci: zvládají jakž takž vizuální stylizaci, myšlenkově jsou plytcí Jan  Čulík
3. 7. 2007 Skutečný život je skutečně napínavý Ema  Čulík
3. 7. 2007 Real life's a real thrill Ema  Čulík
3. 7. 2007 O drsném počasí a jemné lidské senzitivitě Jan  Čulík
3. 7. 2007 ...a bude hůř: Už jen zábavný thriller Jan  Čulík
2. 7. 2007 Fotografický deník: Karlovy Vary 2007 Štěpán  Kotrba
1. 7. 2007 Lidé o tom chtějí mluvit, filmař to natočí, ale v médiích to systematičtěji nenajdete Jan  Čulík
1. 7. 2007 Bigotní dogmatismus zprava i zleva Jan  Čulík
1. 7. 2007 Jak pomalu lze jít? Poetický film a umění zaujmout diváka Ema  Čulík
1. 7. 2007 How slow can you go? - Poetic film and the art of the audience Ema  Čulík
30. 6. 2007 Slibný začátek Jan  Čulík
30. 6. 2007 O slávě a o čistotě Jan  Čulík