3. 7. 2007
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
3. 7. 2007

Ondříčkův Grandhotel:

O drsném počasí a jemné lidské senzitivitě

Grandhotel (2006), režie David Ondříček

Grandhotel je další jemný, poetický film o vztazích, míjení a překážkách v mezilidské komunikaci. Příběh se odehrává na malé ploše severočeského města Liberce, především v tamějším hotelu, případně na věži vysílače na Ještědu. Rozehrává se akce mezi několika postavami z české současnosti, jejichž obdoby najdeme i v jiných českých filmech. Výrazné je místní prostředí, které zdůrazňuje drsnost horského klimatu, celý film je vizuálně tónován do ondříčkovské modré, důležitým prvkem ve filmu je počasí: silný déšť vítr, mlhy, mraky, záběry do horské krajiny. Hluky bouřlivého počasí byly zakomponovány i do filmové hudby.

Důraz na počasí se váže na charakteristické rysy hlavní postavy, portýra Vlasty Fleischmana v hotelu Ještěd, amatérského meteorologa, typického českého muže výstředníka-blouznivce, jemného, hodného a nesmělého člověka. Třicetiletý panic Fleischman je posedlý počasím: od dětství denně vypočítává rosný bod, měří tlak a další meteorologické informace. Ví přesně, kdy se co v historii počasí stalo a vyčítá televizním meteorologům, že nejsou profesionály. V hotelové vrátnici Fleischmana terorizuje stárnoucí recepční Jágr, který se mu vysmívá pro jeho nedostatek sexuálních zkušeností a vytahuje se, jak údajně bohatý je jeho vlastní erotický život: jde však u něho o pouhé řeči, protože kdykoliv se pokusí zcela drsně nějakou dívku či ženu svést, setká se s neúspěchem, nebo rovnou dostane facku. Na to Jágr reaguje agresivně: ženy, které ho odmítly, hned vyhazuje z hotelu nebo "propouští" z místa.

Karikaturou moderního "podnikatelského" přístupu je hotelový číšník Patka, který každému prodává "Happy Life", "výrobek na všechno", údajně byl rok v Americe (ve skutečnosti však ve vězení za krádež aut), cituje neustále různé americké podnikatelské guru ("Kdo nechce být bohatý, lže") a proplétá svůj hovor anglickými výrazy, protože si myslí, že je to módní. Patka chodí se servírkou Iljou a je příkladem necitlivého agresivního muže, který nerozumí ničemu. Když je svědkem toho, jak se s Iljou pomalu začne sbližovat údržbář Fleischmann, i on reaguje bezmocnou, slabošskou agresivitou. Součástí milostného čtyřúhelníku v hotelu je i servírka Zuzana, která podléhá vlivu lifestylových časopisů: sice podle testu v jednom z nich zjistí, že je "kreativní typ", neví ale, co znamená slovo "kreativní". Zuzana neúspěšně usiluje o Fleischmanna, ten se však sblíží se servírkou Iljou, a tak Zuzana skončí s Patkou.

Film je láskyplným portrétem dnešních "obyčejných" českých lidí; je to citlivě natočený psychologický příběh o samotě, o překážkách v mezilidských vztazích i o potřebě porozumění a lásky. Liberec a město Ještěd zjevně slouží jako metafora České republiky: amatérský meteorolog Fleischman je totiž na toto prostředí tak silně vázán, že dlouho nedokáže vykročit za hranice tohoto města a v hrůze a až kaskadérskými kousky se vždycky vrací za silniční ceduli s přeškrtnutým nápisem Liberec. Pokus trauma své vázanosti na domácí prostředí překonat tím, že si ušije z látek, ukradených v hotelů, balón na horký vzduch a chce z města odletět, selže zjevně právě v důsledku nedokonalých mezilidských vztahů: žárlivá pokojská Zuzana mu téměř dokončený balón ve švu rozpáře, takže se nedlouho po startu balón roztrhá a Fleischmannův let končí pádem. Teprve až citlivý vztah k servírce Ilje umožní, aby se vydal do světa, k moři, a dokázal se i k své těhotné partnerce nakonec i vrátit.

Film je promyšlenou, jemně poetickou strukturou, odhrávající se soustředěně na malé ploše silně charakteristického prostředí města Liberce a hory Ještěd. Na tomto omezeném jevišti zkoumá snímek permutace mezilidských vztahů mezi několika málo jedinci a přináší tak docela hluboké svědectví o klimatu v dnešní české společnosti -- v níž, jak film postuluje, mnozí žijí v samotě a jen některým se v důsledku náhody, štěstí a zároveň osobní citlivosti podaří tomuto údělu uniknout.

                 
Obsah vydání       3. 7. 2007
3. 7. 2007 Transparency International: tajný etický kodex Štěpán  Kotrba
3. 7. 2007 Od propagandy k propagandě Ivo  Šebestík
2. 7. 2007 Kolem Transparency International netransparentno
3. 7. 2007 Skutečný život je skutečně napínavý Ema  Čulík
3. 7. 2007 Real life's a real thrill Ema  Čulík
2. 7. 2007 Fotografický deník: Karlovy Vary 2007 Štěpán  Kotrba
3. 7. 2007 O drsném počasí a jemné lidské senzitivitě Jan  Čulík
3. 7. 2007 ...a bude hůř: Už jen zábavný thriller Jan  Čulík
3. 7. 2007 O (ne)závislosti ruských médií Tomáš  Lipták, Inga  Kokalevská
2. 7. 2007 Michael  Marčák
3. 7. 2007 Setkání zadaných Bohuslav  Binka
3. 7. 2007 Michael  Marčák
3. 7. 2007 Beseda o radaru
3. 7. 2007 Válka generací a spiknutí metuzalémů Stanislav  Heczko
3. 7. 2007 Mladí svazáčtí konzervativci
3. 7. 2007 Návrh placení zkoušek učni by vytvořil sociální bariéru Alena  Gajdůšková
3. 7. 2007 Legislativa udržitelného rozvoje a nové podnikatelské příležitosti Martin  Kloz
3. 7. 2007 Konec analogového vysílání ČT na Domažlicku
3. 7. 2007 Holení je součástí industrializace a evoluce Wenzel  Lischka
3. 7. 2007 Úterý v redakci David  Nesnídal
1. 7. 2007 Jak pomalu lze jít? Poetický film a umění zaujmout diváka Ema  Čulík
1. 7. 2007 How slow can you go? - Poetic film and the art of the audience Ema  Čulík
1. 7. 2007 Bigotní dogmatismus zprava i zleva Jan  Čulík
1. 7. 2007 Lidé o tom chtějí mluvit, filmař to natočí, ale v médiích to systematičtěji nenajdete Jan  Čulík
2. 7. 2007 Intervence, budování státu a imperiální ambice USA Mesfin  Gedlu
30. 6. 2007 Pandořina skřínka otevřena Fabiano  Golgo
2. 7. 2007 Prázdniny na Božích mlýnech Pavel  Kopecký
2. 7. 2007 Zapomenutý básník Louis Fürnberg 24. 5. 1909 -- 23. 6. 1957 Richard  Seemann
30. 6. 2007 Slibný začátek Jan  Čulík
30. 6. 2007 O slávě a o čistotě Jan  Čulík
1. 7. 2007 Městu a světu: Rozepnutý poklopec stínového premiéra Štěpán  Kotrba
22. 11. 2003 Adresy redakce
4. 5. 2007 Hospodaření OSBL za duben 2007

Český film RSS 2.0      Historie >
3. 7. 2007 ...a bude hůř: Už jen zábavný thriller Jan  Čulík
3. 7. 2007 O drsném počasí a jemné lidské senzitivitě Jan  Čulík
2. 7. 2007 Je nesprávné pomíjet Menzelův láskyplný pohled   
1. 7. 2007 Lidé o tom chtějí mluvit, filmař to natočí, ale v médiích to systematičtěji nenajdete Jan  Čulík
1. 7. 2007 Bigotní dogmatismus zprava i zleva Jan  Čulík
29. 6. 2007 Film, který neví, co chce říct Jan  Čulík
29. 6. 2007 Film o lidské nedokonalosti Jan  Čulík
5. 6. 2007 Tajnost dnešního českého filmu Tomáš  Koloc
30. 5. 2007 Bestiář: Překvapuje banalitou i mechaničností Jan  Čulík
29. 5. 2007 Tajnosti: Snad nejhlubší a nejpozoruhodnější film z poslední doby Jan  Čulík
28. 5. 2007 Vratné lahve: Sentimentální variace na známé téma Jan  Čulík
23. 5. 2007 Zemřel filmový režisér Pavel Hobl   
14. 5. 2007 Konec básníků v Čechách Jan  Čulík
14. 5. 2007 Jak básníci neztrácejí naději Jan  Čulík
10. 5. 2007 Byli jsme to my? Jan  Čulík

Filmový festival Karlovy Vary 2007 RSS 2.0      Historie >
3. 7. 2007 Skutečný život je skutečně napínavý Ema  Čulík
3. 7. 2007 Real life's a real thrill Ema  Čulík
3. 7. 2007 O drsném počasí a jemné lidské senzitivitě Jan  Čulík
3. 7. 2007 ...a bude hůř: Už jen zábavný thriller Jan  Čulík
2. 7. 2007 Fotografický deník: Karlovy Vary 2007 Štěpán  Kotrba
1. 7. 2007 Lidé o tom chtějí mluvit, filmař to natočí, ale v médiích to systematičtěji nenajdete Jan  Čulík
1. 7. 2007 Bigotní dogmatismus zprava i zleva Jan  Čulík
1. 7. 2007 Jak pomalu lze jít? Poetický film a umění zaujmout diváka Ema  Čulík
1. 7. 2007 How slow can you go? - Poetic film and the art of the audience Ema  Čulík
30. 6. 2007 Slibný začátek Jan  Čulík
30. 6. 2007 O slávě a o čistotě Jan  Čulík