3. 7. 2007
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
3. 7. 2007

Skutečný život je skutečně napínavý

Mýrin - film, v němž se setkává ars i vita

< Režisér Baltasar Kormákur v Karlových Varech při promítání filmu Mýrin, foto Dominika Švecová

Mýrin (Severní blata), Island, 2006, režie Baltasar Kormákur

Filmy, jako je Mýrin, se dnes v kinech jen tak nevidí. Detektivní thrillery byly v současnosti většinou odsunuty jen na televizní obrazovku a -- alespoň v Británii -- jsou programová schemata televizí plná thrillerů jako Dalziel & Pascoe, Inspector Morse, Agatha Christie's Poirot, Columbo, Murder She Wrote... Televizní diváci tyto pořady znají a vědí, co od nich očekávat.

Film Mýrin splňuje všechny požadavky tohoto žánru: vystupuje v něm vysoce inteligentní (nikoliv však neomylný) a mírně nevrlý hlavní detektiv, pak tu máme i jeho sympatického a trochu nezkušeného pomocníka, jemuž se přirozeně režísér filmu i ostatní protagonisté snímku jemně posmívají.

Hlavní detektiv má své idiosynkratické rysy: tak jako inspektor Morse miluje tradiční anglické pivo z malých pivovarů a klasickou hudbu, nebo jako Colombo, který má špinavý pršiplášť. Pro detektiva Erlendura jsou charakteristické vlněné svetry a to, že je silným kuřákem. No, a pak je tu ošidná stopa: záběry z minulosti, kdy jsme svědky večera, kdy došlo k vraždě, a průniky do detektivova soukromého života.

Ve filmu je velmi dobře vybudováno napětí, jak sledujeme Erlendura během jeho vyšetřování, a postupně se nám dostává dílčích informací o tom, co se vlastně stalo. Film obsahuje nenápadné důkazy, na jejichž základě je schopen pozorný divák sám identifikovat, kdo je vrah, ještě předtím, než je to všechno nakonec vysvětleno.

Avšak síla tohoto filmu spočívá v tom, čím se snímek od tradice žánru thrilleru odlišuje. Atmosféra je určena hned na začátku filmu, kdy v nemocnici umírá pětiletá dcera odborníka na genetiku Örna , okamžitě poté vidíme, jak oblékají její studené mrtvé nožičky do bílých krajkových punčoch. Jinak zdánlivě studený detektiv Erlendur podstupuje těžké zkoušky jako otec, když se k němu vrací jeho ztracená dcera, těhotná, ale zjevně v situaci, kdy potřebuje ochranu. Film končí scénou, v níž otec Erlendur leží se svou dcerou na kanapi a vysvětluje jí bolest, která prochází jeho profesionálním i osobním životem: "Víš, že mi je líto, že jsem se nad tebou rozčílil. Prostě mě to zraňuje, když vidím, jak takhle plýtváš svým životem. A já pak musím jít a vykopat mrtvolu čtyřleté holčičky. Myslel jsem, že si to dokážu zablokovat, jenže ono nejde vidět všechnu tu špínu a pak se vrátit domů a zapomenout na to."

I když je film Mýrin kriminální thriller, a je opravdu napínavý, není to manipulativní film. Není senzacionalistický a neexistuje jen jako zábava. Žánr thrilleru je pro Kormákura nástrojem k tomu, aby předvedl, jak hnusný dokáže být svět. V tomto filmu jsou dva jasně oddělené světy -- svět rodiny a svět zločinců. A, jak dokazuje výše uvedený citát z Erlendura, když se oba světy setkají, důsledek může být nesmírně bolestný. Erlendurův silný žaludek a jeho schopnost vydržet krev a hnus film dokazuje tím, že Erlendur rád jí ovčí hlavy (publikum zaúpělo hnusem, když detektiv vyloupl oko a spolkl je). Na každé scéně zločinu byla neschopnost filmu ukázat zápach kompenzována viditelným odporem na tváři policistů. Zločiny byly zobrazeny s brutální poctivostí, v autentických detailech hnijící mrtvoly -- Kormákur neváhá ukázat, že vražda je něco opravdu strašlivého. Neromantizuje ji pro filmové plátno.

Emocionální dopad střetnutí obou těchto světů je předveden citlivě a na několika příkladech. Příběh se dotýká tří různých rodin a všechny jím -- každá různým způsobem -- trpí. Film dokazuje, jak nebezpečné mohou být nepředvídané důsledky lidských činů. Protože byla před mnoha lety jedna Islandka svému muži nevěrná s člověkem, trpícím dědičnou chorobou, na tuto vzácnou, nevyléčitelnou nemoc pak v nedávné minulosti zahynula malá dcera jejího syna, což se stalo motivem vraždy. Vyprávění je trojrozměrné a dobře vyvážené, protože ukazuje oba aspekty života těchto lidí. Avšak filmu se daří vyhnout se sentimentalitě. Je plný dobře načasovaného, vynikajícího černého humoru. Vtipy na sebe navazují a mají inteligentní expozici -- film má pevnou jednotu a je důsledky v podrobnostech, která mají velký význam po celou dobu příběhu.

Významnou roli v tomto snímku hraje komika. Ve Festivalovém deníku karlovarského festivalu z 1. července se dotázali režiséra, proč se rozhodl natočit film v žánru thrilleru, který se tak silně odlišuje od jeho ostatních filmů. Kormákur odpověděl, že věří v příběhy, nikoliv v žánry. A z tohoto snímku je jasné, že tento režisér projevuje citlivost vůči složité podstatě života (a také vůči tomu, že úspěšné umělecké dílo přesahuje koridor pravidel, jaká se mu snaží určovat teoretikové či novináři.) Kormákur vidí to, co je deprimující, i to, co je krásné, je si vědom neuvěřitelné ironie, která je v životě všudypřítomná, i v nejtraumatičtějších situacích je vždycky do určité míry přítomná absurdita.

Právě proto se zřejmě stal film Mýrin na Islandu největším kasovním úspěchem všech dob. Ne proto, že je to thriller, ani proto, že je jeho tématem i genetický výzkum. (Snímek se tohoto tématu dotkne opravdu jen letmo. Kormákur si myslí, že jeho film zaznamenal tak velký úspěch právě v důsledku toho, že se dotýká genetického výzkumu, ale mně se zdá, že to řekla jen proto, že je příliš skromný na to, aby přiznal, že má skutečný talent pro vyjádření složitosti a citlivosti autentického života na filmovém plátně.) Kormákur v tomto filmu dokázal velmi efektivně navzájem provázat život, umění i zábavu.

                 
Obsah vydání       3. 7. 2007
3. 7. 2007 Transparency International: tajný etický kodex Štěpán  Kotrba
3. 7. 2007 Od propagandy k propagandě Ivo  Šebestík
2. 7. 2007 Kolem Transparency International netransparentno
3. 7. 2007 Skutečný život je skutečně napínavý Ema  Čulík
3. 7. 2007 Real life's a real thrill Ema  Čulík
2. 7. 2007 Fotografický deník: Karlovy Vary 2007 Štěpán  Kotrba
3. 7. 2007 O drsném počasí a jemné lidské senzitivitě Jan  Čulík
3. 7. 2007 ...a bude hůř: Už jen zábavný thriller Jan  Čulík
3. 7. 2007 O (ne)závislosti ruských médií Tomáš  Lipták, Inga  Kokalevská
2. 7. 2007 Michael  Marčák
3. 7. 2007 Setkání zadaných Bohuslav  Binka
3. 7. 2007 Michael  Marčák
3. 7. 2007 Beseda o radaru
3. 7. 2007 Válka generací a spiknutí metuzalémů Stanislav  Heczko
3. 7. 2007 Mladí svazáčtí konzervativci
3. 7. 2007 Návrh placení zkoušek učni by vytvořil sociální bariéru Alena  Gajdůšková
3. 7. 2007 Legislativa udržitelného rozvoje a nové podnikatelské příležitosti Martin  Kloz
3. 7. 2007 Konec analogového vysílání ČT na Domažlicku
3. 7. 2007 Holení je součástí industrializace a evoluce Wenzel  Lischka
3. 7. 2007 Úterý v redakci David  Nesnídal
1. 7. 2007 Jak pomalu lze jít? Poetický film a umění zaujmout diváka Ema  Čulík
1. 7. 2007 How slow can you go? - Poetic film and the art of the audience Ema  Čulík
1. 7. 2007 Bigotní dogmatismus zprava i zleva Jan  Čulík
1. 7. 2007 Lidé o tom chtějí mluvit, filmař to natočí, ale v médiích to systematičtěji nenajdete Jan  Čulík
2. 7. 2007 Intervence, budování státu a imperiální ambice USA Mesfin  Gedlu
30. 6. 2007 Pandořina skřínka otevřena Fabiano  Golgo
2. 7. 2007 Prázdniny na Božích mlýnech Pavel  Kopecký
2. 7. 2007 Zapomenutý básník Louis Fürnberg 24. 5. 1909 -- 23. 6. 1957 Richard  Seemann
30. 6. 2007 Slibný začátek Jan  Čulík
30. 6. 2007 O slávě a o čistotě Jan  Čulík
1. 7. 2007 Městu a světu: Rozepnutý poklopec stínového premiéra Štěpán  Kotrba
22. 11. 2003 Adresy redakce
4. 5. 2007 Hospodaření OSBL za duben 2007

Filmový festival Karlovy Vary 2007 RSS 2.0      Historie >
3. 7. 2007 Skutečný život je skutečně napínavý Ema  Čulík
3. 7. 2007 Real life's a real thrill Ema  Čulík
3. 7. 2007 O drsném počasí a jemné lidské senzitivitě Jan  Čulík
3. 7. 2007 ...a bude hůř: Už jen zábavný thriller Jan  Čulík
2. 7. 2007 Fotografický deník: Karlovy Vary 2007 Štěpán  Kotrba
1. 7. 2007 Lidé o tom chtějí mluvit, filmař to natočí, ale v médiích to systematičtěji nenajdete Jan  Čulík
1. 7. 2007 Bigotní dogmatismus zprava i zleva Jan  Čulík
1. 7. 2007 Jak pomalu lze jít? Poetický film a umění zaujmout diváka Ema  Čulík
1. 7. 2007 How slow can you go? - Poetic film and the art of the audience Ema  Čulík
30. 6. 2007 Slibný začátek Jan  Čulík
30. 6. 2007 O slávě a o čistotě Jan  Čulík