29. 6. 2007
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
29. 6. 2007

Film o lidské nedokonalosti

Roming (2007) režie Jiří Vejdělek

Film Roming je překvapivě daleko hlubším dílem než Vejdělkovi komerční a relativně tuctoví Účastníci zájezdu z loňského roku, a to nejen proto, že je tento film skutečným hereckým koncertem dvou opravdových hvězd, Mariana Labudy a Bolka Polívky. Ti v tomto filmu oba hrají Romy, se všemi omezeními i lidskými vlastnostmi, jaké bychom zřejmě nalezli u většiny dnešních Romů v České republice. Film nezakrývá, že Romové mohou být nevzdělaní, v určitých věcech omezení a mohou lpět na absurdních, nepraktických tradicích, avšak to neznamená, že nejsou nakonec lidmi, které nemůžeme než mít rádi. Velmi dobře napsaný scénář tohoto pikareskního filmu používá romskou omezenost i furiantství jako metaforu všeobecného lidského údělu. Stejně jako oba hlavní Romové z tohoto příběhu, i my všichni často v životě lpíme na základě svých osobních či kulturních předsudků na nesmyslných, nepraktických či absurdních zvyklostech či řešeních, v jejichž důsledku se pak dostáváme do problémů. Lidé se takto chovají určitou měrou snad všichni -- neznamená to však, že přestávají být lidmi, argumentuje moudře a tolerantně tento film.

Stárnoucí obtloustlý Roman (Marián Labuda) žije na sídlišti v paneláku, obývaném převážně Romy, a ze solidarity s cikánskými sousedy má v bytě vypnutou elektřinu, aby si sousedi nemysleli, že ji snad elektrickým podnikům platí. Na návštěvu k němu z Prahy přijede jeho romský syn Jura, představitel úplně jiné civilizace. Jura studuje vysokou školu, čte ekonomické stránky Hospodářských novin, komunikuje mobilem, je inteligentní, světa znalý a praktický a v rádiu poslouchá výlučně vysílání BBC v angličtině. Otce má rád, ale při návštěvě v jeho mimopražském paneláku mu vyčítá alkoholismus, negramotnost, lenost (proč už dávno nešel do práce?) a neuvěřitelný nepořádek.

Roman samozřejmě takovým "typickým cikánem" skutečně je, ale zároveň -- a je zásluhou vynikajícího hereckého výkonu Mariána Labudy, že toto charismatem své osobnosti dokáže ve filmu komunikovat -- je to strašně milý a příjemný člověk. (Mimochodem se svému sofistikovanému synovi svěřuje, že mu vadí, že jsou Romové v tak špatné sociální situaci: slyšel v televizi, že je to proto, že nemají -- tak jako třeba Rusové, Němci nebo Angličané -- starobylý národní epos. Rozhodl se tedy ho sám napsat -- příběh o cikánském králi, který neochránil ptáčka, hlídajícího věčný romský oheň, jednak Roman zapisuje v romštině s děsnými hrubkami do ušmudlaného zápisníku, jednak nás tento mýtický příběh na druhé rovině doprovází celým filmem a dává mu pozoruhodně silné, lyrické vyznění.) Velmi podobnou, ale ještě daleko virulentnější kombinací naprosté a zaryté emocionální nepraktičnosti je Romanův dlouholetý přítel a bouřlivák Stano Zaječi (kterého taky výjimečným způsobem hraje Bolek Polívka).

Zápletka je založená na tom, že Roman kdysi dávno slíbil jednomu svému kamarádovi, že až jejich děti dospějí, Jura se ožení s jeho dcerou. Cikánská dívka nyní dosáhla věku osmnácti let a Roman potřebuje, aby se s ním Jura zajel za ní "aspoň podívat". Jura to samozřejmě odmítá: není ochoten přijmout jakoukoliv předem dohodnutou svatbu, má v Praze vlastní dívku (vztah však není z její strany příliš žhavý a během filmu se s ním tato Češka rozejde), studuje a nemá zájem o případnou partnerku z jakési slovenské vesnice, kterou nikdy neviděl.

Stano Zaječi, svérázný dobrodruh a demagog s dobrým srdcem, jehož plány, projekty a akce skoro vždycky skončí neúspěchem, je hlavním motorem celé větší romské výpravy, která jede jeho polorozpadlým náklaďákem, účastní se jí celá cikánská kapela a během cesty se například konají i křtiny a oslavy tohoto katolického křtu.

Staříci Roman a Stano se pořád chovají iracionálně a neprakticky: trvají například na tom, že si s sebou na cestu nic nevezmou, protože to je romský zvyk, pak má otec Roman strašný hlad, ale synovi to jen těžko přiznává. Roman i Stano také vzdorně rozhodnou, že budou jako praví cikáni spát jen na dece u ohně pod širým nebem: Juraj, pražský student ekonomie, vedle nich přespává v dokonalém stanu s elektrickým osvětlením a anglickou BBC. Starce u ohně přirozeně v noci překvapí průtrž mračen -- Stano je ovšem příliš hrdý na to, aby přijal racionální civilizační zvyklosti mladého Jury.

Jenže, ona se stane divná věc -- jak křivolaká cesta skupiny Romů pokračuje, Jurajův odpor vůči primitivním zvyklostem jeho otce, jeho přítele a dalším kumpánům -- navzdory jejich eskapádám -- jaksi slábne -- a i oni jsou Jurajovi stále blíž. Základním důvodem je láska -- všichni přítomní se mají rádi -- a toto pouto překoná veškerou lidskou nedokonalost. Když konečně delegace doputuje k místu, kde žije ona bájná osmnáctiletá dívka -- nákladní automobil převáží Stano na voru přes řeku navzdory značce, která převoz náklaďáků po tomto voru výslovně zakazuje, a automobil exploduje, protože z něho unikal benzín -- dívka je krásná a rodina i romští přátelé jsou blízcí všeobecnému smíření.

Film přitom není sentimentální -- je hlubokou sondou do lidské podstaty a přirozenosti.

Jedna epizoda obsahuje určitý sociální komentář: Polorozpadlý náklaďák s posádkou Romů zastaví dva bělošští policisté a začnou -- motivem je zjevně rasismus -- Romy v automobilu bezdůvodně perlustrovat. Chtějí je hnát na policejní stanici, aby "dokázali, jak nabyli svých hudebních nástrojů". Romové se proti tomu neumějí bránit -- jejich diskurs je vůči bělošskému útlaku neúčinný. Jsou zachráněni až tehdy, když jedná poměštělý, zkušený Juro. Ten začne policisty a jejich automobil svým mobilem fotografovat, tyká jim, protože oni tykají Romům, a upozorní je, že protizákonně parkují na přechodu, chce znát jejich osobní policejní identifikační čísla a pak jim zalže, že budou z celé perlustrace mít průšvih, protože Roman je "významný romský poslanec Evropského parlamentu". Policisté znejistí a nechají Romy odjet.

Na této scéně je signifikantní, že k vítězství nad bělošskými policisty bylo nutno použít jiného, tedy neromského, komunikačního rejstříku. Ten je ovšem paradoxně stejně prolhaný, jak by zřejmě argumentovali v rámci svého rejstříku policisty šikanovaní Romové. Funguje však na rovině, proti níž nemají policisté obrany. Bojovat se musí vhodnými prostředky a nadmíru důležitá je v české společnosti zjevně právě schopnost zvolit rejstřík, přiměřený vzniklé situaci.

                 
Obsah vydání       29. 6. 2007
1. 7. 2007 Atentát ve skotském Glasgow
1. 7. 2007 Městu a světu: Rozepnutý poklopec stínového premiéra Štěpán  Kotrba
1. 7. 2007 Jak pomalu lze jít? Poetický film a umění zaujmout diváka Ema  Čulík
1. 7. 2007 How slow can you go? - Poetic film and the art of the audience Ema  Čulík
1. 7. 2007 Bigotní dogmatismus zprava i zleva Jan  Čulík
1. 7. 2007 Lidé o tom chtějí mluvit, filmař to natočí, ale v médiích to systematičtěji nenajdete Jan  Čulík
30. 6. 2007 Pandořina skřínka otevřena Fabiano  Golgo
30. 6. 2007 O slávě a o čistotě Jan  Čulík
29. 6. 2007 Gangsterské metody v boji o rozhlas Štěpán  Kotrba
30. 6. 2007 Slibný začátek Jan  Čulík
30. 6. 2007 Nechci uhořet Jan  Čulík
30. 6. 2007 Kvůli klimatizaci ničíme životní prostředí Jan  Čulík
29. 6. 2007 Vyrobíme sami objektivní pořad o americkém radaru, když to vaši redaktoři neumějí nebo nechtějí udělat
29. 6. 2007 Kritika MFD zaměřená proti nemocničnímu stravování, je hrubě tendenční
30. 6. 2007 Budeme z ideologických důvodů předstírat, že jídlo v nemocnici je chutné? Jan  Bím
30. 6. 2007 Vyvařování v nemocnicích Petr  Wagner
29. 6. 2007 Nový silniční zákon rok poté Ivo  Antušek
29. 6. 2007 Film, který neví, co chce říct Jan  Čulík
29. 6. 2007 Film o lidské nedokonalosti Jan  Čulík
29. 6. 2007 Přestaňte kouřit, začněte žít Jan  Čulík
29. 6. 2007 Puzení konat Václav  Dušek
29. 6. 2007 Česká televize a podprahové informace pro radar Michal  Rusek
29. 6. 2007 ■ ■ ■ František  Schildberger
29. 6. 2007 Nikoliv etika a právo, ale úspěch a zisk, to je měřítko společenské úrovně i tvář současné státní politiky Jan  Paul
29. 6. 2007 Několik poznámek k daním
29. 6. 2007 V Německu vzplála diskuse o prezidentském úřadu Richard  Seemann
29. 6. 2007 Christopher Bollyn v ilegalitě? Jan  Zeman
29. 6. 2007 Že by Češi opravdu byli tak pověrčiví, aneb Věříte anketkám? Uwe  Ladwig
28. 6. 2007 Islamismus není nacismus
28. 6. 2007 Z deníku Mladá fronta Dnes se stal PR magazín politiků ODS Štěpán  Kotrba
28. 6. 2007 nbusr123: Policie zabavila servery kvůli rok starému hacku Štěpán  Kotrba
27. 6. 2007 Obrana před balistickými raketami dlouhého doletu v Evropě
27. 6. 2007 Úspěchy a záhady Oskar  Krejčí
27. 6. 2007 Immanuel Wallerstein: Protiraketový obranný štít: bláznivý nápad nebo racionální cíl Immanuel  Wallerstein
27. 6. 2007 Žvanivý Vondra Milan  Valach
26. 6. 2007 Soudím, že islám musí být zničen Štefan  Švec
26. 6. 2007 Britské střední vrstvy na pokraji revoluce
4. 5. 2007 Hospodaření OSBL za duben 2007
22. 11. 2003 Adresy redakce
30. 6. 2007 Valna hromada Občanského sdružení Britské listy

Český film RSS 2.0      Historie >
1. 7. 2007 Lidé o tom chtějí mluvit, filmař to natočí, ale v médiích to systematičtěji nenajdete Jan  Čulík
1. 7. 2007 Bigotní dogmatismus zprava i zleva Jan  Čulík
29. 6. 2007 Film, který neví, co chce říct Jan  Čulík
29. 6. 2007 Film o lidské nedokonalosti Jan  Čulík
5. 6. 2007 Tajnost dnešního českého filmu Tomáš  Koloc
30. 5. 2007 Bestiář: Překvapuje banalitou i mechaničností Jan  Čulík
29. 5. 2007 Tajnosti: Snad nejhlubší a nejpozoruhodnější film z poslední doby Jan  Čulík
28. 5. 2007 Vratné lahve: Sentimentální variace na známé téma Jan  Čulík
23. 5. 2007 Zemřel filmový režisér Pavel Hobl   
14. 5. 2007 Konec básníků v Čechách Jan  Čulík
14. 5. 2007 Jak básníci neztrácejí naději Jan  Čulík
10. 5. 2007 Byli jsme to my? Jan  Čulík
4. 4. 2007 Vítězslav Tichý a jeho pozoruhodná sbírka českého filmu Jan  Čulík
20. 3. 2007 Tmavomodrý svět Jan  Čulík
19. 3. 2007 Vratné lahve: Vypůjčit a vrátit Tomáš  Koloc