23. 4. 2007
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
23. 4. 2007

SuperEuroželeznice jako nadstandard pro ty, kteří stejně cestují autem

Reakce na článek Josefa Baxy „Zaostávající železnice“

Jen jednou jsem se v uplynulých několika letech odhodlal odjet z Brna do Prahy vlakem. Od té doby jezdím pouze autobusem, a to autobusem rychlejším, levnějším a daleko komfortnějším, než kterýkoliv z vlaků, s výjimkou několika mezinárodních expresů v kategorii 1. třídy za násobek ceny "stadardního" autobusu. Doporučuji malé srovnání možnosti dopravy z Brna do Prahy v sobotu od 12:00 bez přestupu.

VLAKY

  • R 678 Brno hl.n. 12:24, Praha hl.n. 16:05, 3 hod 41 min, 257 km, 294 Kč +86 Kč za místenku +147 Kč za 1. třídu čili až 527 Kč
  • EC 170 HUNGARIA Brno hl.n. 13:50, Praha-Holešovice 16:25 2 hod 35 min, 255 km, 354 Kč +86 Kč za místenku +147 Kč za 1. třídu, čili až 587 Kč
  • R 680 Brno hl.n. 14:24, Praha hl.n. 18:04, 3 hod 40 min, 257 km, 294 Kč +86 Kč za místenku +147 Kč za 1. třídu čili až 527 Kč
  • R 876 Brno hl.n. 14:44, Praha hl.n. 18:05 , 3 hod 21 min, 255 km, 294 Kč +86 Kč za místenku +147 Kč za 1. třídu, čili až 527 Kč
  • SC 72 /72 Brno hl.n. 15:07, Praha-Holešovice 17:30 2 hod 23 min, 255 km, 400 Kč včetně místenky

Zdroj ZDE

AUTOBUSY

  1. TOURING BOHEMIA (EUROLINES) 172106 12 Brno, hotel GRAND 12:00, Praha, ÚAN Florenc 14:30 , 2 hod 30 min, 210 km, 175 Kč včetně místenky
  2. STUDENT AGENCY 721309 39 Brno, hotel GRAND 12:00, Praha, ÚAN Florenc 14:30 , 2 hod 30 min, 210 km, 180 Kč, posila 160 Kč včetně místenky
  3. STUDENT AGENCY 721309 43 Brno, hotel GRAND 13:00, Praha, ÚAN Florenc 15:30 , 2 hod 30 min, 210 km, 180 Kč, posila 160 Kč včetně místenky
  4. TOURING BOHEMIA (EUROLINES) 172106 16 Brno, hotel GRAND 14:00, Praha, ÚAN Florenc 16:25 , 2 hod 30 min, 210 km, 175 Kč včetně místenky

Zdroj ZDE

AUTOMOBIL se spotřebou 10l na 100 km ujede stejnou trasu se čtyřmi osobami také za 2 hodiny 30 minut, cena spotřebovaného benzínu je 1200 Kč, cena amortizace automobilu při dvouletém odpisu a následném prodeji v autobazaru je 350 Kč za den. Mzda řidiče je 1250 Kč za osmihodinový pracovní den, tedy 800 Kč za cestu tam a zpět. Výsledná cena za jednosměrnou jízdu z Brna do Prahy při třech cestujících je 785 Kč za osobu. Při čtyřech osobách je to už jen 590 Kč za osobu, což je cena stejná, jako při místence v první třídě ve vlaku EuroCity... Cenu 2500-3000 Kč lze dosáhnout i s běžným TAXI, jehož řidič si umí spočítat svůj obrat za půlden strávený čekáním na zákazníky v Praze či Brně.

Srovnání je provedeno ve standardních cenách jednotlivé jízdy, nikoliv po všemožných předplatných a „zvýhodňovacích“ zavazujících slevách. Odmítám cestovat čtyři hodiny za situace, když tutéž cestu mohu zvládnout za dvě a půl hodiny. Odmítám na nástupišti čekat na zpožděné spoje. V autobusu dostanu navíc kávu či kakao, výběr z několika novin a časopisů, promítnutí filmu, či diskrétní, neobtěžující poslech rádia či hudby z CD přes vždy čistá sluchátka zdarma. Vše úhrnem v ceně poloviny ceny jízdenky. Je zde narozdíl od železnice klimatizace a možnost si za jízdy dokoupit nepředražené chlazené nápoje. Je zde narozdíl od železnice úzkostlivá čistota a bezpečnost jako standard, nikoliv nadstandard „EuroCity“ či „SuperCity“. Vstup opilým a agresivním cestujícím či černým pasažérům je zakázán. Nikdo mne za jízdy nebudí, abych mu ukázal jízdenku. Nestane se mi, že bych po celou cestu stál v uličce. Nestane se mi, že bych přijel o půl hodiny pozdě, pokud nenastane na dálnici kalamita. Nemusím jezdit s nabitou pistolí za pasem či bát se, že budu někým za jízdy okraden či zmlácen. Na záchodcích nesmrdí moč či zaschlé exkrementy, toaletní papír je zde vždy k dispozici stejně jako tekoucí voda. Ve všední dny je interval jízd autobusů na trase Praha-Brno půl hodiny, v sobotu a neděli maximálně hodina. Po celou cestu je funkční mobilní hlasové i mobilní internetové připojení. Rezervace jízdenek i platba je možná po internetu.

Pro pravidelné zákazníky nabízí autobusoví dopravci na trase Praha-Brno slevu 30 Kč a více, pro studenty a seniory slevu 44-50 Kč, pro žáky slevu 114 Kč, pro děti slevu 92 Kč, pro zdravotně poškozené slevu 135 Kč. To vše za jednu jízdu s místenkou v čistém a klimatizovaném autokaru.

Nejsem každodenní cestující nenahraditelného lokálního spoje z Dolní Lhoty do Horní Lhoty, radikální ekolog, kterému se dělá špatně u benzínové pumpy či zasloužilý železničář a tak preference jednotlivých typů dopravy u mne nemá ideologická či „srdeční“, ale jednoznačně ekonomická a uživatelsky komfortní kritéria.

Proč ještě železnice nezkrachovala? Nevím. Pokud stát chce podporovat ekologickou dopravu a hovoří i o její neoddiskutovatelné ekonomičnosti, pak musí zásadně a masivně investovat do komfortu osobní železniční dopravy - čisté a bezpečné vlaky, dostatek spojů, telefonní i internetové spojení, občarstvení i láce jízdenek musí být stnadardem, nikoliv luxusem. K tomu čistá a bezpečná nádraží bez ožralých a páchnoucích bezdomovců, povalečů, zlodějů a homosexuálních prostitutů. Pokud nechce takto komfortní přepravu cestujících zabezepčit, pak jsou peníze, vyhozené do Pendolina a páteřních rychlostních železničních tratí marnotratností, která není investicí do veřejné služby, ale stavbou Hladové zdi a vytvářením umělé zaměstnanosti desítek tisíc Duškových železničářů. Cestující nejsou kontejnery, poražené kmeny, uhlí či cisterny, u kterých je mnohdy jedno, zda se vezou na rezavých vagónech po neudržovaných kolejnicích a nebo ne. A to by si měli všichni železničáři uvědomit dříve, než je nahradí ve valné většině jiné druhy dopravy. Třeba i méně efektivní.

České dráhy – ceník jízdného, slevy a přirážky ZDE

Student Agency – ceník jízdného, slevy a přirážky ZDE
                 
Obsah vydání       23. 4. 2007
23. 4. 2007 Bushova návštěva stvrdí radar v ČR. Nebo ne? Bohumil  Kartous
23. 4. 2007 Podepsali Václav Havel a Saša Vondra ultrapravicový "Projekt pro nové americké století"?
22. 4. 2007 V druhém kole prezidentských voleb se střetnou Sarkozy a Royal
23. 4. 2007 Bývalá zaměstnankyně Intersparu dosáhla plného odškodnění za pracovní úraz
23. 4. 2007 Julínkova "reforma" zdravotnictví: Anebo: ten samet nám tak trochu zhrubl
23. 4. 2007 Středočeské zdravotnictví: rychlé změny k horšímu
23. 4. 2007 Říci, že židé patří do plynu, není parodie výroku, že židé patří do plynu Boris  Cvek
23. 4. 2007 Varování: Poškozuje bezdrátový internet lidské zdraví?
23. 4. 2007 Dobré pro rodiče, špatné pro masochisty, aneb A oni se přece pohnou Uwe  Ladwig
23. 4. 2007 SuperEuroželeznice jako nadstandard pro ty, kteří stejně cestují autem Štěpán  Kotrba
23. 4. 2007 Vlaky a internet
21. 4. 2007 Zaostávající železnice Josef  Baxa
23. 4. 2007 Sto dní rakouské velké koalice Richard  Seemann
23. 4. 2007 Plagiát
23. 4. 2007 "Mixed reality" jako trend zanášení násilí do kultury mládeže Štěpán  Kotrba
23. 4. 2007 Ragby Michal  Šanda
22. 4. 2007 Opravdový pastýř položí svůj život za své ovce Zdeněk  Bárta
20. 4. 2007 Kanadské děti jsou vedlejšími ztrátami afgánské války Miloš  Kaláb
20. 4. 2007 Nashle v TV shopu Bohumil  Kartous
20. 4. 2007 Evropská unie schválila nový zákon proti rasové nenávisti
20. 4. 2007 Šéf NATO odmítl obavy Ruska z amerického raketového systému
20. 4. 2007 Princip moci na pozadí války Milan  Valach
20. 4. 2007 Zvolia si Škóti samostatnosť? Tomáš  Mrva
19. 4. 2007 Británie nevede "válku proti terorismu"
19. 4. 2007 Smysl umění lze „zpochybnit“ jen v rámci kritické metody hledání odpovědi na jeho současný význam Jan  Paul
16. 3. 2007 Hospodaření OSBL za únor 2007
22. 11. 2003 Adresy redakce