28. 3. 2007
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
28. 3. 2007

Teokonzervatismus a americký morální řád

Dinesh D'Souza, The Enemy at Home: The Cultural Left and Its Responsibility for 9/11 (Nepřítel doma: Kulturní levice a její odpovědnost za 11. září)

D'Souzova kniha je výmluvným důkazem krize amerického konzervatismu, argumentuje Andrew Sullivan ve své recenzi v časopise The New Republic. Tato kniha má odvahu sledovat logiku konzervatismu Bushovy éry až do jeho nejzazších důsledků. V tomto smyslu je to mainstreamová konzervativní kniha, svým způsobem vizionářská.

D'Souza energicky odmítá kulturní a filozofický modernismus. Je přesvědčen, že hlavní rozdíly v americké politice už nejsou mezi hospodářskou pravicí a hospodářskou levicí. Hlavním rozdílem v jednadvacátém století je rozdíl mezi autoritou a autonomií, mezi politikou založenou na náboženské víře a individuální svobodou.

D'Souza válčí proti modernímu Západu. Kdyby byl nucen se rozhodnout mezi teokratickým řádem, který vynucuje tradiční morálku a světským řádem, který by takovou morálku odsunul stranou, D'Souza podporuje to první. Píše to docela otevřeně: "Ano, raději bych šel na baseball anebo na drink s Michaelem Moorem než s velkým muftí z Egypta. Ale když jde o hlubinnou víru, musím se přiznat, že mám blíž k tomu důstojnému muži v dlouhém hábitu než k tomu nepořádnému člověku v baseballové čepici."

Tradiční morálka, argumentuje D'Souza, etabluje trvalou normu toho, co je správné a co je špatné. Všechna velká náboženství na světě souhlasí, že takový morální pořádek existuje. Liberální morálka naproti tomu zdůrazňuje právo jedince rozhodnout se, co on sám bude považovat za morálku. "Každý si musí rozhodnout, co je v jeho situaci správné". D'Souza argumentuje, že přechod v Americe za posledních několik desetiletí od tradiční morálky k liberální morálce je "nejdůležitějším faktem posledních padesáti let".

Teokonzervatismus vyžaduje, aby byla individuální svoboda obětována poslušnosti vůči vnějšímu morálnímu řádu. Povinností státu je odrážet tento externí morální řád a povinností občana je ho poslouchat.

Pro D'Souzu se však Amerika stala zemí, která vyznává hodnoty "sekularismu, feminismu, homosexuality, prostituce a pornografie". V důsledku vedení kulturní levicí je Amerika nyní celosvětově považována za "maják globální zvrácenosti, za Gomorru na kopci." Tím se proviňují i republikánské státy, které se dívají na Sex ve městě stejně nadšeně jako liberálové. Homosexuálové prosazují právo na to uzavírat manželský svazek. D'Souza se obává, že je konzervatismus na ústupu. Co tedy dělat? Jako mnozí generálové, kteří čelí hrozbě, že prohrají válku, D'Souza se ji rozhodl rozšířit.

Jak? Tím že teokonzervatismus zglobalizuje. To je hlavní argument D'Souzovy knihy: kulturní globalizace je poslední šancí pro teokonzervatismus v jeho smrtelném zápase s liberální moderností. Pokud Američané nepodporují vládu, která by byla založena na externím a božím morálním řádu, je nutno mobilizovat miliardy fundamentalistických věřících v rozvojovém světě a vytvořit globální alianci. Spojí-li se předmoderní patriarchové mezi křesťany v Africe a v Asii s muslimy na Blízkém východě a budou-li zmobilizováni proti zdegenerovaným, upadajícím individualistům ze Západu, globální vítězství teokonzervatismu je možné.

To je D'Souzova vize a hovoří o ní otevřeně. Zkouškou této strategie je Anglikánská církev. Teokonzervativní příslušníci Episkopální církve v Severní Virginii hledají útočiště pro nigerijského duchovního, který si přeje, aby byly kriminalizovány i výroky o homosexualitě. Pokud nelze dosáhnout teokonzervativní většiny v Prvním světě, pak je načase vytvořit alianci mezi Amerikou a Třetím světem.

Podrobnosti v angličtině ZDE

                 
Obsah vydání       28. 3. 2007
28. 3. 2007 Teokonzervatismus a americký morální řád
28. 3. 2007 Nerozumím ničemu
28. 3. 2007 V Ansbachu to vrie Karol  Dučák jr.
27. 3. 2007 Greenpeace: Jsme znepokojeni
28. 3. 2007 Lopuchy Tomáš  Třeštík
28. 3. 2007 Irácká vláda uvítá zpět Saddámovy obávané bezpečnostní síly Miloš  Kaláb
28. 3. 2007 Analýza: Bushova vláda cenzurovala výzkum o nebezpečných podnebných změnách
27. 3. 2007 Kauza Uzunoglu: Pokračující řetězec taškařic Zdeněk  Jemelík
27. 3. 2007 MZV ČR: "Nechte nás, my CHCEME lézt Američanům kamsi!" Jan  Čulík
26. 3. 2007 Informace o pokračování jednání o případném umístění komponentu Štěpán  Kotrba
28. 3. 2007 Velice významná politická evoluce, aneb Jak se Adenauerovy obavy přece jen splnily Uwe  Ladwig
27. 3. 2007 Der Spiegel: Americká protiraketová obrana je kontroverzní v mnoha aspektech
28. 3. 2007 Angela na vrcholu Igor  Záruba
28. 3. 2007 Hugo Chávez, nepřítel Martin  Petříček
28. 3. 2007 Kohopak že to zase máme milovat na věčné časy? Jiří  Škuba
28. 3. 2007 Padesát let...a jak dál? Rudolf  Kučera
27. 3. 2007 Blair chce bombardovat Súdán
28. 3. 2007 Čo povedal plukovník sociológovi Matúš  Holý
28. 3. 2007 Nie nadnárodné korporácie, ale každý z nás Michal  Feik
27. 3. 2007 Německo "se spiklo s Ruskem" kvůli energiím
27. 3. 2007 Zemřel rozhlasový režisér Jiří Horčička
27. 3. 2007 Perly sviním Zdeněk  Bárta
27. 3. 2007 Konfuciův ústav a lidskoprávní globalizace Lukáš  Zádrapa
16. 3. 2007 Hospodaření OSBL za únor 2007