5. 3. 2007
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
5. 3. 2007

POZNÁMKA NA OKRAJ:

Marxisté všech zemí, nemýlíte se?

aneb Jak to, že nikdo nechápe, že starý Marx byl duchovním revolucionářem

V BL se zase jednou píše něco o Marxovi, o Karlu Marxovi, o tom člověku, který je asi nejstudovanější člověk světa, alespoň podle údajů těch, kteří si všichni myslí, že jsou marxisté.

Vlastně jsem nechtěl k Marxovi nic dodat. Hodně jsem o něm v minulosti diskutoval, hodně jsem se divil, už jsem toho všeho skoro nechal. Stejně jsem ale četl část těch textů, které vyšly v posledním týdnu v BL. Vzpomněl jsem si na profesora Millera z hamburské university. On jednou vyčítal Marxovi to, co se z toho, co Marx kdysi napsal, potom vyvinulo.

No, tehdy jsem měl dojem, že německý levičák z osmašedesátého vlastně konečně pochopil, jak hloupí oni tehdy byli, když věřili, že se dá humanistickým systémem Sovětského svazu zlepšit svět. Věděli, kolik ze svých kolegů nechal Stalin zamordovat, nevadilo jim to, dokonce si mysleli, že to bylo dobře, protože to bylo prý zapotřebí a nutné. Mysleli si asi dokonce, že to bylo správně marxistické. Blbové nepochopili Marxovo myšlení. Co nepochopili? Řeknu vám to jednoduše tak, jak jsem to tehdy řekl Millerovi:

Marx věděl, že ekonomický život na světě není projednou dán Bohem. Věděl proto taky, že by bylo možno ekonomický život zorganizovat jinak. Přišel na to už jako mladý člověk a také poznal, že je zapotřebí revolučního myšlení, aby se mohl svět zlepšit nejen pro ty, co se mají dobře, ale i pro ty, kteří se dobře nemají.

Protože to byl duševní postoj, toto revoluční myšlení muselo být neuzavřené, nekončící. Z toho se dalo vyvodit, že každé řešení lidských a politických problémů by se zase vždycky znovu mělo prověřovat na základě revolučního myšlení.

Kdo tohleto pochopí, také ví, proč Marx řekl, že sám není marxista. Nemohl jím být, aspoň ne takovým "marxistou", který by si myslel, že by se svět měl změnit podle nějakého trvalého plánu.

Tolik o revolučním myšlení, teď k práci politicky uvažujícího intelektuála. Marx věděl, že situace proletariátu není potěšitelná a že se tato situace beze změny systému bude asi zhoršovat a že se v žádném případě nezlepší natolik, jak by to bylo žádoucí.

Protože ale, jak jsem už naznačil -- byl přesvědčen, že pro situaci ve světě existují důvody, které nejsou bohem dané, věděl, že situace i důvody by se měly analyzovat.

To udělal, napsal Kapitál a stal se tím předním vědcem, nejen ve své době.

Marx byl ale nejen vědec, ale taky politicky myslící člověk, který chtěl změnit něco ve světě, v němž žil. Že se přitom nestaral o dobrý život své rodiny, to je zajímavé a neradostné a neměli bychom na to zapomínat, ale to nemá s marxismem nic společného.

Jako politicky myslící intelektuál Marx věděl, že je dialektika systémem lidského myšlení. Lidé mysleli a asi vždycky myslí v protikladech. Když mají hlad, myslí na jídlo, když prší, myslí na střechu nad hlavou, když zažijí něco špatného, myslí na něco dobrého.

Svou analýzou Marx ukázal, jak se kapitalisté a proletáři dostali do existující situace. Také věděl, jak by se situace proletariátu změnila, kdyby kapitalisté dál mohli dělat, co bylo jejich přirozeným instinktem (dále by hromadili výrobní prostředky a vykořisťovali by ty, kteří se nebrání, protože se bránit nemohou).

Z pro Marxe normálního, to jest revolučního myšlení, Marxovi vyšlo, že proletáři by se měli organizovat a bránit. Z pro něho normálního politického myšlení vyšlo, že by potřeboval antitezi, aby prostřednictvím pojmenování protikladu mohl docílit toho o čem by jako politik rovnou neměl mluvit, totiž aby zvýšil politický tlak a možnost v systému dialektiky docílit syntézy k existující tezi přes patřičnou antitezi.

Marx nebyl ani marxista, ani prorok. Marx byl dialektik, který používal antiteze, aby docílil syntézy. Hodně lidí, kteří si říkají že jsou marxisté, nechápou, že to, co Marx říká o budoucnosti, má smysl jen jako antiteze!

Tito lidé mylně věří v něco, co má význam jen jako nástroj, nikoliv jako cíl!

Příklad? Diktatura proletariátu! Už v době socialismu nemůže diktatura proletariátu existovat, protože by tam existovali jen proletáři, a v době komunismu by se možná dokonce zapomnělo i na to, že kdysi existovali kapitalisté...

Člověk, který si tohle všechno uvědomuje, čte Marxe s jinýma očima. Člověk, který tohle ví, se nebude divit, když někdo řekne, že Marx byl asi demokrat.

Co si ale myslíte vy, co mělo být tou syntézou mezi diktaturou kapitalistů a myšlenkovou diktaturou proletariátu? Jiná forma diktatury? Já nevím...

                 
Obsah vydání       5. 3. 2007
5. 3. 2007 Základny, "vděčnost osvoboditelům" a český národní zájem Jan  Čulík
5. 3. 2007 Německo požaduje "debatu bez emocí" o raketových základnách
5. 3. 2007 Havlův někdejší mluvčí: Jsem slušně vychovaný, proto jsem pro základnu
5. 3. 2007 Malá domů Jan  Sýkora
5. 3. 2007 Moravec mě nepřesvědčil; vážným problémem diskuse zůstal neprofesionální výběr hostů Jan  Čulík
5. 3. 2007 Marxisté všech zemí, nemýlíte se? Uwe  Ladwig
5. 3. 2007 Muž potřebuje mít jistotu, že je dítě jeho Bohumil  Kartous
5. 3. 2007 Co mi vadí na České televizi Tomáš  Franke
5. 3. 2007 Monitor Jana Paula: Obří kapesník na Letné? Jan  Paul
5. 3. 2007 Přepis Otázek Václava Moravce o radarové základně USA na území ČR
5. 3. 2007 Otázky Václava Moravce optikou faktů
5. 3. 2007 Děkuji paní Šiklové
5. 3. 2007 Keller: Chtěl jsem, aby pozvali Tamáše Jan  Keller, Ivan Odilo Štampach
4. 3. 2007 Moravec řídil diskusi věcně a profesionálně Štěpán  Kotrba
5. 3. 2007 Optikou zákona o České televizi Štěpán  Kotrba
5. 3. 2007 OMV v Kotrbově podání Karel  Dolejší
5. 3. 2007 Jak málo stačí Karel  Dolejší
5. 3. 2007 V Moravcově pořadu nebyla občanská společnost řádně zastoupena Bohumil  Kartous
4. 3. 2007 Pořad Otázky Václava Moravce na ČT 1 věnovaný radarové základně USA v ČR byl neseriózní a skandální
5. 3. 2007 Propadne Halliburton Inc. ve střižnách ze Zaorálkova vystoupení pro OVM? Michal  Brož
5. 3. 2007 Zaorálek je neinformovaný
5. 3. 2007 Ztratili jste soudnost? Michal  Brož
5. 3. 2007 Zaorálek je skutečně neinformovaný
5. 3. 2007 Ať radary a rakety zvítězí nad lží a nenávistí!
5. 3. 2007 Největší slabina Britských listů
5. 3. 2007 Zakrytí úst u Michala Kocába
5. 3. 2007 Jiřina Šiklová v OVM
5. 3. 2007 Co paní Šiklová v televizi neřekla
5. 3. 2007 Radar jako prestiž aneb Ázerbajdžán náš vzor Ondřej  Ivanek
5. 3. 2007 Máme jako národ zlomenou páteř
5. 3. 2007 SOUTĚŽ PRO ČTENÁŘE: Mystifikace koulema Jiří  Csermelyi
5. 3. 2007 Rozvířené vlny kolem Rádia Wave
5. 3. 2007 Rakousko zatím nebude žalovat Česko za Temelín Richard  Seemann
5. 3. 2007 Námět pro Greenpeace ke kampani na záchranu mořských savců
3. 3. 2007 Prohlášení starostů obcí a měst okresu Příbram k radaru USA
5. 3. 2007 Politici se ztrapnili sami
3. 3. 2007 Odpověď od Václava Moravce Václav  Moravec
4. 3. 2007 Bída akademické argumentace Bohumil  Kartous
3. 3. 2007 Dopis Václavu Moravcovi Jan  Čulík
3. 3. 2007 Přesun z IHT do Blesku? Michal  Brož
5. 3. 2007 Dialektika není nevědecká, musí se jí ale rozumět Michael  Kroh
2. 3. 2007 Trojí bída komunismu III. aneb nacionalismus některých obhájců Marxe Bohuslav  Binka
3. 3. 2007 Greenpeace: Zajistěte vyvážené informování veřejnoprávní České televize o amerických základnách, nebo odstupte!
3. 3. 2007 Půst aneb filipika proti rituálům Zdeněk  Bárta
3. 3. 2007 Prostá ideologie Jiřiny Šiklové
3. 3. 2007 Věc: Dopis Václava Moravce "jednomu čtenáři", bez data Milan  Nápravník
3. 3. 2007 Václav Moravec: Propagandistické Britské listy nečtu
2. 3. 2007 "Nejvíce o americké základně dezinformují TV Nova a Britské listy"
2. 3. 2007 Petru Suchému: Prosím, vysvětlete, jak Britské listy dezinformují veřejnost
3. 3. 2007 Rada proti rádiu Štěpán  Kotrba
2. 3. 2007 Pozor! Nebavte se s televizí Nova Alex  Koenigsmark
18. 2. 2007 Hospodaření OSBL za leden 2007
22. 11. 2003 Adresy redakce

Komunistická idea a její reflexe v politice i teorii RSS 2.0      Historie >
5. 3. 2007 Dialektika není nevědecká, musí se jí ale rozumět Michael  Kroh
5. 3. 2007 Marxisté všech zemí, nemýlíte se? Uwe  Ladwig
2. 3. 2007 Nekonečná bída antikapitalismu Luboš  Zálom
2. 3. 2007 Argumenty Josefa Víta jsou omezené Jiří  Holý
2. 3. 2007 Trojí bída komunismu III. aneb nacionalismus některých obhájců Marxe Bohuslav  Binka
2. 3. 2007 Mýlil se Marx? Milan  Valach
1. 3. 2007 Trojí bída komunismu II. Bohuslav  Binka
1. 3. 2007 Trojí bída hlubinného ekologa Michael  Kroh
1. 3. 2007 Trojí bída antikomunismu Josef  Vít
28. 2. 2007 Trojí bída komunismu Bohuslav  Binka
14. 2. 2007 Marx je mrtev, ať žije Marx! Martin  Škabraha
1. 2. 2007 Ekologická politika KSČM aneb Audiatur et altera pars Miroslav  Prokeš
31. 1. 2007 Byl komunismus lepší než kapitalismus? Uwe  Ladwig
26. 1. 2007 Čo znamená socializmus 21. storočia vo Venezuele? Gregory  Wilpert
23. 1. 2007 Šéfredaktor deníku Daily Mail obvinil BBC z "kulturního marxismu"   

Karl Marx RSS 2.0      Historie >
5. 3. 2007 Dialektika není nevědecká, musí se jí ale rozumět Michael  Kroh
5. 3. 2007 Marxisté všech zemí, nemýlíte se? Uwe  Ladwig
2. 3. 2007 Nekonečná bída antikapitalismu Luboš  Zálom
2. 3. 2007 Argumenty Josefa Víta jsou omezené Jiří  Holý
2. 3. 2007 Trojí bída komunismu III. aneb nacionalismus některých obhájců Marxe Bohuslav  Binka
2. 3. 2007 Mýlil se Marx? Milan  Valach
1. 3. 2007 Trojí bída komunismu II. Bohuslav  Binka
1. 3. 2007 Trojí bída hlubinného ekologa Michael  Kroh
1. 3. 2007 Trojí bída antikomunismu Josef  Vít
28. 2. 2007 Trojí bída komunismu Bohuslav  Binka
24. 2. 2007 Ecce homo economicus!   
23. 2. 2007 Pragmatika energetické i jaderné bezpečnosti - vyvážená multilaterální politika Štěpán  Kotrba
14. 2. 2007 Marx je mrtev, ať žije Marx! Martin  Škabraha
31. 1. 2007 Byl komunismus lepší než kapitalismus? Uwe  Ladwig
26. 1. 2007 Čo znamená socializmus 21. storočia vo Venezuele? Gregory  Wilpert