6. 2. 2007
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
6. 2. 2007

Gaussovy křivky spotřebitelských vábniček

Kolik je žen, které nečtou Blesk, iDnes či Super či ženské magazíny pro slepice, toužící po neodolatelnosti výročních sexuálních obětin? Kolik je čtenářek, které očekávají od svého listu genderově vyvážený, politicky korektní a navíc intelektuálně objevný obsah? Moc ne. Kategorie ženských časopisů a ženských témat v mainstreamových médiích je citlivým barometrem profeminizovanosti společnosti i testem průměrné sociální inteligence. Sociologové to nazývají praktickou aplikací Gaussovy křivky. Dá se říci, že je to i Gaussova křivka sociálně kulturní izolace. Statistika čtenářů těchto médií, využívaná zhusta reklamními agenturami, říká, že pro množství "alternativních" žen, pro které není soulož intelektuálním vyvrcholením týdne, se nevyplatí vydávat časopis.

Tím nechci v žádném případě říct, že hájím kolegy z Mladé fronty Dnes.

O příloze masového deníku ani nemluvě. I když klesá už deset let náklad všech deníků, je Blesk jediný, u kterého se tak neděje. Mladou frontu Dnes zachraňují od budoucího osudu ony spotřebitelské přílohy. Muži JSOU ve své drtivé většině velmi jednoduší a snadno oklamatelní. Stejně jako JSOU ve své drtivé většině velmi jednoduché a snadno oklamatelné ženy. Aby totiž průměrná žena ulovila průměrného muže (o těch nadprůměrných nikdo nemluví - ti nejspíše nečtou mainstreamová média ani jejich kalkulačky), stačí jí investovat do líčení, oblečení, cvičení, kadeřníka a plastické chirurgie. Nejlépe prsou a zadních partií.

Rozkvět kosmetického průmyslu, boom plastické chirurgie a fitness center, stejně jako počet restaurací s velmi nezdravou výživou, stále se zvětšující počet prodaných výtisků "ženských" časopisů, prahnoucích po ideálu bulimické krásy usvědčuje odpůrce této teze ze lži. Mainstreamová média existují, jsouce podmíněna kulturně, a jsou právě proto v dané kultuře mainstreamová, aby mohl existovat zbytek po rozšířené nejistotě Gaussovy křivky v podobě Britských listů, vydávajících články Dariny Martykánové ... Mladá fronta Dnes nemůže za to, jaká je. Je taková, jaká je statistická většina této společnosti. Proto ještě list nezkrachoval.

Silní a mocní v České republice si dělají legraci ze slabých a znevýhodněných. Je to chucpe, nanejvýš nechutné a drzé.

Poznámka Dariny Martykánové: Souhlas, jenom se ptám: Proč takový není www.elpais.com, www.elmundo.com, www.lemonde.fr, www.radikal.com.tr či www.guardian.co.uk ???

Odpověď Štěpána Kotrby: Studentku bych za podobnou otázku vyhodil od zkoušky, neboť neposlouchala přednášku. Mainstreamová média existují, jsouce podmíněna kulturně, a jsou právě proto v dané kultuře mainstreamová, aby mohl existovat zbytek po rozšířené nejistotě Gaussovy křivky ... A kultura je jak známo všem, kteří si alespoň trochu čichli k antropologii bez deodorantu, odlišná v Mexiku, na Kubě, odlišná v Japonsku, odlišná ve Španělsku a odlišná v České republice a dokonce - jinak odlišná ve Slovenské republice. A to přesto, že jsem byli několik desítek let společným Československem. Možná by temperamentnější redaktorka deníku El Mundo editora za podobný článek umně vykastrovala a její kolegyně by jí za to zatleskaly... Tím nečiním narážky na seriál Ally McBeal (USA, 1997, režie: Szwarc Jeannot , Rooney Bethany, hrají Calista Flockhart , Lucy Liu, Portia de Rossi, Robert Downey Jr., Greg Germann, Peter MacNicol). Ale buďme optimisté. Netrpělivost ve sbližování kultur naráží na přirozené bariéry konzervativismu tradice, výchovy, mediálních vzorů, orální kultury, vzdělanostního kontextu i role rodiny. Mladá fronta Dnes se neprodává v téže kultuře, jako El Pais. Možná, že by tam dokonce zkrachovala.

Darina Martykánová: Ve Španělsku, Francii, Velké Británii, Turecku i Kolumbii samozřejmě existují i velmi čtené bulvární noviny plné bulvárních článků. Já se jen ptám, proč narozdíl od těchto a mnoha dalších zemí se MAINSTREAMOVÉ, avšak o seriózní pověst usilující deníky (s výjimkou www.lidovky.cz) nesnaží udržet jistou úroveň? Je to samozřejmě otázka k zamyšlení nad českou kulturou...o to mi šlo, proto má otázka byla řečnická, pane profesore Kotrbo :o)

Štěpán Kotrba: Myslím, že tyto interkulturní hrátky jsou stejně šovinistické. Ponižovaní kultur kvůli jejich nepochopení je nejlepší cestou k uzavřenosti a k následné nenávisti . Zkusme se přes kulturní rozdíly - mezi ně patří i vnímání genderové problematiky - přenést a zkoumat je bez emocí (a bez hodnotících přídavných jmen) jako antropologové - mezi "divochy". Kdybyste udělala komparaci kulturních stereotypů ES a CZ, došla byste k mnoha - asymetrickým - paralelám... Ten pohled se nemůže redukovat JEN na spor vagíny s falusem. Důležité pro pochopení kultury je poznání jejích specifik a ne oktrojování jakéhosi mezinárodního "standardu" politické, kulturní či genderové korektnosti.

Já nerozporuji objektivní zjištění. Máte pravdu. Ta pravda ale má limit, daný opět specifikami geograficky a jazykově definované kultury. Redaktoři mainstreamových deníků nejsou elitou - ani intelektuální, ani ekonomickou. Jsou svobodní, ale chudi - proletáři liberálních vztahů. Vykořisťovaní tak, že jsou navíc s idejemi vykořisťování ztotožnění... Jsou proto prodejní. Svou prodejnost si přitom oškliví, protože jsou to v jádru romantici a idealisté, které studium (většinou sociálních oborů s metodikou vzniklou v před-postmoderní době) utvrzovalo v etice anglosasské žurnalistiky z šedesátých let minulého století. Nejsou taxikáři. A proto jsou vykořisťovatelní. Stačí jim dat zadání a slíbit peníze - plat. Editor ví, co čtenáři chtějí, má každodenní statistiky sledovanosti redakčního internetu a prodejnosti včerejšího čísla, stejně jako sledovanosti televizních pořadů a prodané reklamy na jednotlivých stránkách /rubrikách. On ví, co v který okamžik zabralo a co ne. Jediným cílem je prodaný náklad. A také jediné měřítko. My si můžeme dovolit autora odmítnout i se sólokaprem, pokud by byl neetický, i když by zajistil návštěvnostní peak. Protože nejsme živi z reklamy. Editor MfD ne. Další den by nebyl editorem. To je podstata bulvarizace manistreamových médií. Pokud teritoriální kultura dovoluje na Gaussově křivce definovat většinu s parametry, které vám připadají chucpe, je to problém spotřebitele, nikoliv redaktora. Ve výsledku tedy společenského klimatu. On by se stejnou prodejností psal o finské minimalistické opeře, kdyby ho za to někdo živil. Vzdělání na to většinou má... :-) Ale nikdo ho za to živit nebude, protože by takto pracující médium brzy zkrachovalo... To je rozdíl mezi komerčními médii a médii veřejné služby. A to je také kořen rozporů mezi paušální platbou (veřejná služba) a výkonovou platbou (komerční média zprostředkovaně přes reklamní cenu za oslovení tisíce recipientů) za mediální službu.

                 
Obsah vydání       6. 2. 2007
6. 2. 2007 Elita české žurnalistiky aneb na jakou milenku mi stačí peněženka Darina  Martykánová
6. 2. 2007 Gaussovy křivky spotřebitelských vábniček Štěpán  Kotrba
6. 2. 2007 Chvála mrzáků, negrů a vtipů o ženských Štefan  Švec
6. 2. 2007 Američané nakonec "povolili" promítnutí "tajného" videa u soudního slyšení
6. 2. 2007 Nezaviněně jsem upadl do dluhů -- pomůže někdo? Pavel  Burda
6. 2. 2007 Část Zelených odmítá postoje Karla Schwarzenberga Milan  Daniel
6. 2. 2007 Bush navrhuje zredukovat zdravotnickou pomoc pro chudé, aby měl na válku v Iráku
6. 2. 2007 ■ ■ ■ Josef  Palivec
6. 2. 2007 Mezistátní kšefty s nevinnými životy Egon T. Lánský
6. 2. 2007 Michael  Marčák
6. 2. 2007 Prestiž Antonín  Hubený
6. 2. 2007 Oni a my aneb proč je tak málo demonstrantů a tolik nesouhlasících Štěpán  Kotrba
6. 2. 2007 Plošné zvyšování nájmů zasáhne statisíce lidí Jakub  Mračno
6. 2. 2007 Kauza Mlynář & spol. jako důkaz bulvarizace a neprofesionality českých médií Zdeněk  Jemelík
6. 2. 2007 Jak se stát českým klimaskeptikem Ladislav  Metelka
6. 2. 2007 Mudrování českých vědců...
6. 2. 2007 Mlčet by bylo nefér k pravdě Jan  Rovenský
6. 2. 2007 Dr. Pretel by měl být odpovědným vědcem Karel  Dolejší
6. 2. 2007 Spor o všudypřítomný technologický optimismus bez rezervy Karel  Dolejší
3. 2. 2007 BBC informovala o zprávě o globálním oteplování poněkud jinak než česká média...
6. 2. 2007 Stručně panu Brezinovi Ladislav  Metelka
6. 2. 2007 Fredu Singerovi se "nezdá divné, že přijímá peníze od firmy Exxon"
6. 2. 2007 Ivan Brezina protestuje
6. 2. 2007 Ivan Brezina "už nebude psát pro Britské listy" Ivan  Brezina
6. 2. 2007 Když politik chce vyhrožovat, alespoň by měl mít alternativu - aneb ministrem může být mlynář, ale proč to vlastně má být Glos? Uwe  Ladwig
6. 2. 2007 Komenský nebo Amerika, slepice nebo vejce Wenzel  Lischka
6. 2. 2007 Momentky ze Somálska Daniel  Veselý
6. 2. 2007 Tři videa z Iráku Jakub  Rolčík
6. 2. 2007 Ne!
6. 2. 2007 Bude záležet na tom, jak ta mikrovlnná trouba bude velká
6. 2. 2007 Kto stojí za svetovým terorizmom? Násilie západnej "kultúry" Milan  Šupa
6. 2. 2007 Ivan  Votava
5. 2. 2007 Nakonec to nebude tak strašné?
5. 2. 2007 Zimní klauzury na VŠUP, aneb promarněná příležitost Jan  Paul
5. 2. 2007 Kdo je poslední? Tomáš  Koloc
5. 2. 2007 Demokracie pod policejním drobnohledem Štěpán  Kotrba
5. 2. 2007 Peníze nebo život, aneb bezdomovcem snadno a rychle Věra  Říhová
5. 2. 2007 Po stopách Komenského a Cimrmana Alena  Damijo
4. 2. 2007 Martin Komárek: "Komentáře nikoho nepoškodí, protože to jsou názory" Jan  Čulík
31. 12. 2006 Hospodaření OSBL za prosinec 2006
22. 11. 2003 Adresy redakce

Sdělovací prostředky RSS 2.0      Historie >
6. 2. 2007 Gaussovy křivky spotřebitelských vábniček Štěpán  Kotrba
29. 1. 2007 Čert by mohl zajistit médiím veřejné služby, aby přežila budoucnost Štěpán  Kotrba
26. 1. 2007 STV: Manipulácia a škandalizácia na spôsob Kordu a Kyšku Alena  Behúnová
23. 1. 2007 Na Slovensku horko   
22. 1. 2007 Prodi chce očistit televizi RAI od politických i komečních vlivů - ví proč Štěpán  Kotrba
19. 1. 2007 Ilustrační záběry v televizi? Jen se souhlasem lidí...   
10. 1. 2007 Eugen Korda definitivně opouští STV Štěpán  Kotrba
8. 1. 2007 Přinášejí Otázky Václava Moravce něco nového, nebo jen opakují již někde řečené? Vladislav  Černík
25. 12. 2006 Naše ČT -- o Vánocích Oldřich  Průša
22. 12. 2006 Jak úspěšně ovlivňovat a nenechat se zmanipulovat Jozef Bohumil Ftorek
20. 12. 2006 Média 2006: Čím více sledujeme, tím méně víme Štěpán  Kotrba
18. 12. 2006 SRN: Spor s EU o veřejnoprávní rozhlas Richard  Seemann
15. 12. 2006 Moravcovi se říká nejlepší český novinář možná právem   
15. 12. 2006 Hreha v čele STV - hrozba pro rybníčkovce Štěpán  Kotrba
12. 12. 2006 Václav Moravec a jeho Otázky: Úpadek jednoho českého novináře Jakub  Rolčík

Genderová nerovnost ve společnosti RSS 2.0      Historie >
6. 2. 2007 Elita české žurnalistiky aneb na jakou milenku mi stačí peněženka Darina  Martykánová
6. 2. 2007 Gaussovy křivky spotřebitelských vábniček Štěpán  Kotrba
16. 1. 2007 Sterilizace Heleny Ferenčíkové   
29. 12. 2006 Muži lpějí na hierarchiích   
28. 12. 2006 Rovnost nebo opora Bohumír  Tichánek
23. 12. 2006 Násilí nejen na ženách Věra  Říhová
22. 12. 2006 Nesejmutelná odpovědnost za vlastní chování Jan  Potměšil
22. 12. 2006 O ženách a mužích   
22. 12. 2006 Malá příhoda o domácím násilí a fungování státní moci, kterou si všichni platíme Michal  Musil
21. 12. 2006 Nikdy neříkej nikdy Darina  Martykánová
21. 12. 2006 Skutečné příčiny domácího násilí Vlastimil  Marek
21. 12. 2006 Pan Marek uráží muže Darina  Martykánová
20. 12. 2006 Silent victims don't have to remain so Irena  Ryšánková
19. 12. 2006 Na mlácení musí být vždycky dva Josef  Vít
15. 12. 2006 Mlátit ženy je mezi českými muži rozšířené hobby Irena  Ryšánková