2. 1. 2007
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
2. 1. 2007

POZNÁMKA NA OKRAJ:

Traumatické zaměstnání - učitel v Německu, aneb Co dělat jinak

Německé noviny, časopisy a televizní reportáže informují shodně o problémech na německých školách. Příklad: 13.12.2006 - Welt kompakt: 'Každý druhý učitel přetížený'a Spiegel online: 'Vlna násilí na berlínských školách'. Člověk by mohl mít dojem, že by to byla náhoda, kdyby se jednoho dne nikde nic nepsalo o hrůzách v německých školách.

Už starší studie Postupimské univerzity poukazovala na to, že jsou na učitele v zaměstnání kladeny obrovské požadavky. Ze studie vyplynulo, že už v roce 2003 byla práce pro učitele ve srovnání s jinými profesemi v oblasti veřejných služeb obtížná. A podle nové studie se tato situace ještě zhoršila, a to hlavně pro učitelky.

Nezvládnutelní žáci, velké třídy, a mnoho pracovních hodin, to se uvádí jako důvody, proč je práce učitelů těžká. V posledních letech se také na německých školách stále častěji vyskyuje násilí Zvláštní pozornost se věnuje případům, kdy byli žáci postiženi amokem, viz moje poznámka 'Hrůza v dětském pokoji, násilí ve škole, aneb Spor o slepici a vejce'. Hlavní potíže jsou tedy násilí na školách, běžné problémy učitelů, jejich pocit, že pořád častěji musejí realizovat stále nové a nové administrativní změny a že nemůžou svou práci dělat v klidu.

Kdo zná moje poznámky, asi tuší, že mi ani dnes nejde o to podrobně popisovat všechny problémy učitelů, nebo dokonce hledat odpověď na otázku, jestli jsou učitele opravdu na tom tak špatně, jak si myslí, anebo si to jen namlouvají, anebo mají vlastně jen falešné zaměstnání, protože měli představy o práci, které se jim nesplnily. Chci však poukázat na to, jak by se ta situace podle mého mohla zlepšit, a to možná nejen v německém školství.

V Německu se budoucím učitelům dostává na vysokých školách hlavně odborného výcviku v tom oboru, který mají pak učit. K tomu jsou přidány také hodiny didaktiky, ale denní práce ve škole je vlastně málo. Proto pravé pochopení své práce pro učitele přichází pozdě a příliš pozdě tedy i k výměně oboru.

V prvních třídách ale učitelé nepotřebují rozsáhlé znalosti v předmětech, jimž vyučují, ale šikovnost v tom, jak stýkat s dětmi, a to zejména, když s nimi musejí jednat ve větším počtu. Na to by se měli adepti učitelství připravovat a začínat s tím už ve škole, a to ohledem na denní práce z hlediska učitele. Tak jako by firmy by měly nabízet a školy víc využívat praktických cvičení v podnicích pro školáky, i ve školství by se měla nabízet praktika pro ty, kdo se chtějí později stát učiteli. A kdyby firmy ani školy nenabízely těch míst dost, politikové by měli proto postarat o řádný právní rámec umožňující rozšíření takovýchto praktik.

Začátek přípravky na profesi učitelů by měla ale začít ještě dřív, a to tak, jak asi o tom každý alespoň už jednou slyšel nebo četl - zatím šlo ovšem jen o soukromé organizování jednotlivých takových případů. Mělo by se začít se soukromým vyučováním slabších školáků. To by neměli dělat učitelé nebo studenti, ale měli by to dělat starší školáci, a to systematickým způsobem, který by hromadně organizovala škola. Není pravda, že by to nebylo možné. Prokázal to úspěch na jednomu gymnázium ve německém Siegenu (viz časopis Stern 46/2006).

Kdyby starší školáci soukromě vyučovali žáky mladší, jimž učivo nejde, pomohlo by to nejen jim, ale i těm mladším. Brzdilo by to agresivitu, bylo by to dobrým příkladem, ulehčilo by to učitelům práci a umožnilo by to všem školákům uvědomit si už v dětství hodnotu znalostí. Zkušenost se školou organizovaným soukromým vyučováním v Siegenu je dobrým příkladem nejen pro Hamburk a Berlín pro celé Německo, ale mohla by být zajímavá i pro Prahu celou Českou republiku. Mohlo by to být výhodné pro práci ve škole, pro učení i poučení, pro spolužití učitelů a mladších i starších žáků. Zároveň by to mohlo pomoci, aby v budoucnosti nebyli učitelé pracovně tak přetíženi.

                 
Obsah vydání       2. 1. 2007
2. 1. 2007 Svět v roce 2007 "zaznamená dosud nejteplejší rok, dopad El Niña se sloučí s globálním oteplováním"
2. 1. 2007 Irák bude vyšetřovat, kdo nafilmoval Saddámovu popravu
2. 1. 2007 Léky za zlomek jejich ceny?
1. 1. 2007 Trest smrti jako pornografie
2. 1. 2007 Proces se Saddámem nebyl spravedlivý
2. 1. 2007 Buďme zdravě sebevědomí Václav  Klaus
2. 1. 2007 O studené občanské válce v dnešní ČR
1. 1. 2007 Občanům EU, cestujícím do USA, smějí Spojené státy kontrolovat emaily a transakce na úvěrových kartách
2. 1. 2007 Když už chcete někoho zabít, zabijte ho důstojně! Jan  Paul
1. 1. 2007 Saddám zaléval plevel
31. 12. 2006 Amatérské video z mobilu ukazuje, že se se Saddámem přítomní hádali a uráželi ho
31. 12. 2006 Tak jsme Saddáma umlčeli
30. 12. 2006 Saddám Husajn: diktátor, kterého vytvořila a pak zničila Amerika
31. 12. 2006 Stráže se Saddámovi posmívaly a nenechaly ho spát
31. 12. 2006 Spravedlnost vynucená vítězem
2. 1. 2007 Oslovenie slova Jaroslav  Rezník
2. 1. 2007 Tak to máme za sebou
2. 1. 2007 Povolební krize a ústava II. Zdeněk  Jemelík
2. 1. 2007 Traumatické zaměstnání - učitel v Německu, aneb Co dělat jinak Uwe  Ladwig
1. 1. 2007 Tvrdé pokuty pro Rumuny a Bulhary, kteří se pokusí v Británii pracovat
2. 1. 2007 Milan  Kozelka
2. 1. 2007 Peak Oil aneb výběr ze zpráv Rádia Jerevan Jan  Hošek
1. 1. 2007 ...a abychom na něj vzpomínali v dobrém Ladislav  Žák
1. 1. 2007 Utajená symbologie: vražda tyrana v předvečer 10. tevetu Štěpán  Kotrba
1. 1. 2007 "Budoucnost bude bez náboženství a bez válek," domnívají se myslitelé
30. 12. 2006 Saddám Husajn (1937-2006)
31. 12. 2006 Bez porozumění kulturním tradicím a odlišnostem nepochopíte politiku jiných států Štěpán  Kotrba
31. 12. 2006 Jak sesbírat moudrost civilizace na rozcestí Tibor  Vaško
31. 12. 2006 2006: Britské listy vašima očima
29. 12. 2006 Když máte stovku na krku, vidíte svět, lidi a sebe sama i v roce 2007 z trochu jiné perspektivy Ivo V. Fencl
29. 12. 2006 Vita Caroli IV. Karel  IV.
31. 12. 2006 Hospodaření OSBL za prosinec 2006
22. 11. 2003 Adresy redakce

Školství RSS 2.0      Historie >
2. 1. 2007 Traumatické zaměstnání - učitel v Německu, aneb Co dělat jinak Uwe  Ladwig
7. 12. 2006 Inženýrská didaktika František  Augusta
5. 12. 2006 Konflikt o podstatě pod nánosem pomíjivosti Bohumil  Kartous
30. 11. 2006 Rozhodovací pomoc pro studenty, aneb Konečně konec školních let - ale co potom? Uwe  Ladwig
20. 11. 2006 Nové technologie vzdělávání František  Augusta
20. 11. 2006 Vysoký intelekt a vůdcovství v genech Michal  Giboda
20. 11. 2006 Rozhněvaní angličtí studenti vyžadují za své školné kvalitu   
2. 11. 2006 Školné podle Britů odrazuje mladé lidi od studia   
10. 10. 2006 Pedagogika na rozcestí? František  Augusta
11. 9. 2006 Univerzity usvědčují podvádějící studenty   
9. 9. 2006 Když jsem já šel tou putimskou branou... Jaromír  Máša
8. 9. 2006 Návrh změn pro české školství Radek  Sárközi
4. 8. 2006 Co bude se školstvím po prázdninách? František  Augusta
30. 6. 2006 Šikana na vysokých školách   
29. 6. 2006 Nikoli jen na okraj koaliční smlouvy; především však o vzdělávání Miloš  Dokulil