16. 10. 2006
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
16. 10. 2006

Mýtné: trestní oznámení zatím nepodám

Kdyby ministerstvo dopravy, řízené křesťanským demokratem Šimonovským a vláda, řízená sociálním demokratem Paroubkem, mysleli vážně záměr vybírat mýtné co nejdříve, pak museli využít družicový navigační systém, který je v České republice připraven a provozován pro přesné geodetické měření a s jednoduchými a levnými univerzálními palubními jednotkami mohl již přes rok fungovat. Pozemní permanentní stanice státem zřízené a zaplacené sítě CZEPOS, které jsou vybaveny pro sledování družic NAVSTAR v systému GPS i ruského GLONASu, určí polohu kamionu každou vteřinu s přesností lepší než jeden metr. Až bude zaveden evropský GALILEO, na jehož zřízení se aktivně podílíme, bude geodetická služba ČR dvojnásob připravena.

Nepotřebujeme žádná monstra podél silnic, žádné brány...

Elektronické mýtné jako TÉMA BL

Nikdo nedokáže, že moderní a perspektivní, dokonce Evropskou komisí doporučený družicový navigační systém by byl dražší, tak proč nebylo přímo na něj od samého počátku orientováno zadání?

Přesto, že v době, kdy bylo výběrové řízení připravováno, již geodetická služba ČR spustila provoz permanentních družicových stanic sítě CZEPOS. Ty dokáží každou vteřinu korigovat aktuální souřadnice přijímače GPS tak, aby z výsledku byly vyloučeny odchylky dráhy umělých družic i vlivy, které způsobí prostředí při cestě signálu od družice k přijímači. Pokud totiž určujete polohu přímo ze signálů družic, musíte počítat s tím, že chyby v poloze mohou být v řádu metrů, možná až dvou desítek. Jestliže namítnete, že i to je obdivuhodné, máte jistě pravdu. Navigační přístroje, které mají ve své paměti digitální mapy, vás snadno umístí na tu správnou silnici. Ale koumák by mohl tvrdit, že jeho kamion jel třeba po polní cestě nebo po souběžné nezpoplatněné vozovce...

Permanentní stanice tomu mají zabránit. Sledují totiž stejné družice jako přijímač GPS ve vozidle, které je vždy dostatečně blízko. Aby tomu tak bylo, je těchto stanic šestadvacet na území naší republiky. Příslušná korekce, která se získá porovnáním správných a aktuálních souřadnic nejbližší stanice, má takovou kvalitu, že se uvedená metoda dnes běžně používá i pro přesné geodetické zaměřování. Pro kamiony by však postačila velmi jednoduchá a levná univerzální záznamová jednotka.

Prohlédnete-li si na www.cuzk.cz stránky věnované CZEPOSu, síti, která je součástí našich geodetických základů, s překvapením zjistíte, že jedním z účelů, pro který byla zřízena, je "sledování kamionů". Pro zadavatele výběrového řízení na mýtné to asi bylo málo. Mám za to, že ani žádné výběrové řízení nemělo být vypisováno. Zkrátka ČÚZK a celníci měli vše zvládnout sami. Resort, do kterého jsem se vrátil po čtyřletém odskočení si do Sněmovny, byl na takový úkol připraven.

Prosím, abyste tuto informaci nepřijímali jako politickou agitku. Odborná veřejnost má totiž jasno. Družicové navigační systémy, včetně GPS, totiž v sobě ukrývají mnoho z nápadů československých geodetů. Proto se snažím i tímto postupem, jako ostatně vždycky, naši odbornost obhájit.

S interpelacemi ve Sněmovně jsem neuspěl. Trestní oznámení, jak mne leckdo vyzýval, ale podávat nebudu. Věřím totiž, že CZEPOS ještě dostane šanci. Družicový navigační systém má perspektivu a Evropská komise ho letos v létě doporučila. Soudní ekvilibristika kolem výstavby mýtních bran podle mne jen napomůže tomu, aby se mýtné v příštím roce ještě nevybíralo. Měsíc je krátká doba.

Vím, že takovým stanoviskem dávám všanc svou odbornost, to si plně uvědomuji. Takže snad jen jediný podpůrný argument: Zakódované signály GPS jsme poprvé ověřili pro relativní geodetické měření odpoledne 17. listopadu 1989.

autor je geodet a byl v období 2002-2006 poslancem za KSČM

                 
Obsah vydání       16. 10. 2006
16. 10. 2006 Dejte už, proboha, Íránu, tu jadernou bombu
16. 10. 2006 Mýtné: trestní oznámení zatím nepodám František  Beneš
16. 10. 2006 Svět 2050 - nové téma Britských listů
16. 10. 2006 Stranická disciplína je vydávána za největší ctnost Vojtěch  Polák
15. 10. 2006 Václav Moravec selhal
15. 10. 2006 Činy současného prezidenta jsou protiústavní
16. 10. 2006 Vzpoura deprivantů?
16. 10. 2006 Na déšť Mikuláš  Bryan
16. 10. 2006 V českých vlacích se už nebude cestovat anonymně
16. 10. 2006 Školáci, vrhněte se na ozbrojeného vetřelce ve třídě! Miloš  Kaláb
16. 10. 2006 Perte se a žerte se - broučci Václav  Dušek
16. 10. 2006 Odložte státní maturity! Milan  Kulhánek
15. 10. 2006 Letecká společnost British Airways čelí soudnímu sporu
16. 10. 2006 Strana zelených: Politická barvoslepost Jana Beránka Miroslav  Šuta
16. 10. 2006 Nejsme Bursíkovými klony Vít  Klíma
14. 10. 2006 Randák ke sloučení tajných služeb : diletantismus napomáhající totalitě Štěpán  Kotrba
16. 10. 2006 Francie schválila zákon, který kriminalizuje popírání arménské genocidy Simone  Radačičová
13. 10. 2006 Vysoký armádní činitel: Britská vojska musejí odejít z Iráku
16. 10. 2006 Čína má nejvyšší devizové rezervy na světě Štěpán  Kotrba
14. 10. 2006 A co budeme dělat teď, Mirku....? Irena  Ryšánková
16. 10. 2006 Kevin nebyl doma sám, aneb proč nemluvit o školní výchově a o rodičovských povinnostech Uwe  Ladwig
14. 10. 2006 Rada bezpečnosti OSN schválila sankce proti Severní Koreji
14. 10. 2006 Zaorálek o antiraketovém systému USA Jiří G. Müller
14. 10. 2006 Poradce: "Bílý dům se vysmíval evangelikálům"
13. 10. 2006 Proč si kupovat za dva miliony informace, které jsou dostupné na internetu? Michael  Kroh
13. 10. 2006 Bezpečnost v Asii - alarmující doprovodná akce Fóra 2000 Miroslav  Polreich
13. 10. 2006 Ústava úpí, bude ji demokracie následovat? Oldřich  Průša
13. 10. 2006 Reportér britské televize "protizákonně usmrcen americkými vojáky"
13. 10. 2006 Eduard Freisler (LN) - importér mediálních zdí do Čech, zn. levně Michal  Brož
13. 10. 2006 LangerTek: "Policista ucítil při otáčení přes tonfu kontakt s druhou osobou" Michal "Wolf" Vlk
16. 10. 2006 Polepšené pěsničky Ludvíka Vaculíka
16. 10. 2006 Zpravodajství iráckého odboje za dny 16. -- 30. září 2006
6. 10. 2006 Hospodaření OSBL za září 2006
22. 11. 2003 Adresy redakce

Telematika a elektronické mýtné RSS 2.0      Historie >
16. 10. 2006 Mýtné: trestní oznámení zatím nepodám František  Beneš
16. 3. 2006 Tragická efektivita kamionové dopravy Michal  Brož
19. 8. 2005 Paroubek se rozhoduje mezi Siemensem a Kapschem Štěpán  Kotrba
15. 6. 2005 Čím ochočit kamiony Jiří  Kofránek
13. 6. 2005 Mýtné - jízda automobilem není právo Štěpán  Kotrba
13. 6. 2005 Britové protestují proti plánům účtovat za jízdu automobilem po kilometru   
10. 6. 2005 Británie zavede placení za jízdu autem do pěti let   
6. 6. 2005 Jezdit automobilem přestane být právem Jan  Čulík
3. 6. 2005 Jak ochočit kamiony Jiří  Kofránek
26. 5. 2005 Autem je to levnější než MHD, vzkazují radní   
20. 5. 2005 Bude luxus jezdit v Praze tramvají ? Zdeněk  Štefek
3. 5. 2005 Aby se špinavé od čistých peněz rozeznaly Štěpán  Kotrba
16. 3. 2005 Modleme se: aféry Grosse a chiméra Šimonovského Václav  Jirovský
22. 10. 2004 Spoplatňovanie diaľnic v Nemecku od 1. januára 2005   
12. 5. 2004 Město lidem, ne autům!