31. 7. 2006
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
31. 7. 2006

Dvě významné české filmové akce

Pokračuje horké léto, poslanci se stále ještě nedohodli na sestavení vlády, pojďme se zabývat důležitějšími věcmi. Otázkou národní totožnosti a našeho postavení ve vnějším světě.

Červenec je v České republice ve znamení dvou významných filmových akcí -- karlovarského festivalu a Letní filmové školy v Uherském Hradišti, která tam nyní právě skončila.

(Psáno pro Čro 6.)

Jsem přesvědčen, že v dnešním elektronickém světě vypovídá kinematografie o životě kolem nás daleko výmluvněji a přesvědčivěji, než literatura. Zdá se dokonce, že ve světě většinou pokleslé vizuální kultury kinematografie literaturu v dnešní době do určitě míry nahrazuje. Určitě v českém prostředí. Je to jednoduché: napíšete-li nový román a vydá-li vám ho někdo, pokud nejste Michal Viewegh, vyjde pravděpodobně v nákladu 1000 výtisků a přečte si ho šest set lidí.

I když návštěvnost českých kin není vysoká, autorům i relativně nevýznamných nových českých filmů se dostává stokrát větší publicity -- nový český film zhlédnou nejméně desetitisíce diváků.

Většinou bude nakonec odvysílán i v televizi, což znamená, že přece jen nějakým způsobem ovlivní povědomí národa. Kromě toho, na rozdíl od západních zemí, kde mnohdy filmoví investoři potlačí dokončený film a nedají ho do distribuce, protože očekávají, že nepřinese potřebný finanční zisk, v České republice se v kinech promítá doslova všechno.

Chcete-li vstoupit do diskuse o dnešním světě, nepište romány, natáčejte hrané filmy. V České republice vznikají občas pozoruhodná díla se zcela mizivým rozpočtem -- Borkur Gunnarson, islandský absolvent pražské FAMU, natočil nedávno svůj velmi dobrý film o životě a vzájemné manipulaci mezi mladými lidmi Silný kafe naprosto bez rozpočtu -- přiznal se mi v rozhovoru, že při dotáčení filmu vůbec neměl na jídlo a herci mu nosili rohlíky. Přesto je výsledkem vynikající film, proběhl, českými kiny a je dnes k dispozici na DVD.

Jistě většina českých filmů nemá v dnešní době příliš vysoké ambice. Je to zjevné především na mezinárodních festivalech a jiných filmových akcích, kde české filmy můžete zhlédnout v konkurenci se zahraničními snímky. Často mají zahraniční filmy hlubší a závažnější témata. Český film v současnosti propadá takovému, řekl bych hodnotovému biedermeieru, idylickému plebejství, touze bavit a vytvářet pohodovost. Přesto však je cenným nástrojem ohledávání toho, čím jsme.

Vezměme si třeba Hřebejkův nejnovější film Kráska v nesnázích, který má v českém prostředí velkou reklamu a jistě ho zhlédnou statisíce lidí -- ovlivní tedy způsob, jímž pohlížejí na dnešní svět. Tento film je typickým příkladem kontrastu mezi závažným tématem -- Hřebejk se snaží být vykladatelem české historie i současnosti -- a jeho lidovým, poněkud schematickým zpracováním.

Hřebejk svým filmem vytvořil pohádku o současnosti -- třicetiletou ženu , která má problémy s podvodnickým a kriminálním manželem i celkově neseriózním a buranským českým prostředím, zachrání stárnoucí český emigrant podnikatel který byl desítky let ovlivňován západním demokratickým prostředím, a je tedy nejen naprosto schopný -- dokáže se ubránit před českými podpásovkami -- ale také neskonale hodný.

Ano, je to mýtus, avšak Hřebejkův film má četné dobré vlastnosti -- velmi kvalitně napsaný dialog, a dokonalé charakteristiky postav. Základní rysy mnohých dnešních Čechů, jejich podvodnost, sobectví, úhybnost a neserióznost, Hřebejk popsal dobře. Zná tyto lidi. Ač je jeho film svým černobílým kontrastem "podvodné Česko -- dokonalý Západ" kontroverzní, a Hřebejk se ze všech sil snaží o lidovost, aby na jeho filmy chodili obyčejní lidé co v největším počtu, přesto je záslužné takové filmy dělat a chodit na ně -- protože stimulují diskusi o tom, jací jsme.

Kinematografie je prostě nesmírně důležitá jako nástroj k ohledávání vlastní totožnosti i světa kolem nás. V tomto smyslu jsou nesmírně záslužné obě červencové české filmové akce -- Karlovy Vary i Letní filmová škola v Uherském Hradišti. Karlovy Vary diváka seznamují především s nejnovějšími mezinárodními filmy za poslední rok -- jen je škoda, že česká média o filmech na festivalu nepíší, píší jen o toM, co která modelka či "celebrita" řekla na tiskové konferenci; Letní filmová škola v Uherském Hradišti je desetidenním seminářem, který každoročně zkoumá podle vybraných témat českou i světovou filmovou tvorbu za celých posledních sto let.

Opravdu poučné jsou například semináře Jana Lukeše, který v Hradišti systematicky uvádí českou filmovou klasiku - důležitá klasická česká díla, která pak zase zmizí v archivech. Kdopak v širší veřejnosti zná třeba Jasného Touhu (1958), mystický, taoistický film o čtyřech etapách lidského života, o němž je neuvěřitelné že vznikl v poststalinském Československu, nebo Kádárovu a Klosovu Touhu zvanou Anada, (1969), o nepotlačitelné a nezvládnutelné lásce, anebo Balaďův film Archa bláznů (1970), vizuálně neobyčejně výraznou adaptaci jedné Čechovovy prózy, která je metaforou zotročení Československa po sovětské invazi. Jsou to všechno důležité výpovědi o naší identitě. V britském tisku nedávno proběhla debata o tom, jak má světová kinematografie -- protože je dnes skoro celá běžně dostupná na DVD -- v současnosti úplně novou kulturní roli než dosud. Britský kritik Norman Lebrecht poukázal na to, že je nesmírně důležité, že si dnes můžeme kdykoliv dát do přehrávače disk s Bunuelovými nebo Truffautovými filmy a přehrát si jakoukoliv klíčovou scénu. Dědictví světové kinematografie se tak stává přímou součástí našeho povědomí. Je škoda, že v ČR ale ne. Akce jako Letní filmová škola v Uherském Hradišti jen podtrhují skutečnost, že je ostudné, že klenoty české filmové klasiky nejsou k dispozici na DVD.

Oba české filmové festivaly, Karlovy Vary i Uherské Hradiště, záslužně zdůrazňují, jak velký kulturní význam má dnes umělecká kinematografie v českém i světovém kontextu. A lidé to vědí, navštěvují oba festivaly ve velkých počtech. Film by měl být v ohnisku kulturního zájmu české společnosti.

                 
Obsah vydání       31. 7. 2006
31. 7. 2006 "Nalezli je schoulené k sobě."
31. 7. 2006 Robert Fisk: Jak můžeme zůstávat v nečinnosti a dovolit, aby tohle pokračovalo?
31. 7. 2006 c23chtek Doupov 2oo6 - armádní cvičení v pohodičce Štěpán  Kotrba
31. 7. 2006 Seminář o ochraně soukromí a cestování
31. 7. 2006 Izrael bombarduje Libanon navzdory "přestávce v náletech"
31. 7. 2006 Izrael suspendoval letecké údery proti jižnímu Libanonu
31. 7. 2006 Martin van Creveld: "Počínaje Libanonem, jdeme od porážky k porážce" Karel  Dolejší
31. 7. 2006 Irák: Spíše nightmare než cakewalk Jakub  Rolčík
31. 7. 2006 Řekne nám konečně někdo, o co ve skutečnosti jde v Libanonu? Jindřich  Kalous
31. 7. 2006 Docela malá neděle na malém městě Marcela  Gunázerová
31. 7. 2006 TV stanice C-span dává velký prostor skeptikům ohledně 11. září
31. 7. 2006 Davová hysterie
31. 7. 2006 Pane Paroubku, odejděte... Boris  Cvek
31. 7. 2006 Dotaz pro antikomunistu Ivana Biela
31. 7. 2006 Cztk Revue?
31. 7. 2006 Dvě významné české filmové akce Jan  Čulík
31. 7. 2006 Řekne ministr lidem, že už "to" nemůžeme zrušit, když "to" zašlo tak daleko?
31. 7. 2006 Bude Rusko reagovat na snahy USA o raketové základny v Evropě? Jiří G. Müller
29. 7. 2006 Horko... Alex  Koenigsmark
29. 7. 2006 Nerušte mé kruhy!
28. 7. 2006 Reggio a Tarkovskij Jan  Čulík
27. 7. 2006 Literární příběh ztrácí účinek a společenskou váhu, protože je pouze fabulovaný Miroslav  Vejlupek
28. 7. 2006 Je kritika komunistického útlaku antikomunismus?
28. 7. 2006 Výročí 10 let: 29. 7.1996 - první vydání Britských listů
28. 7. 2006 Brána pro nové myšlenky: Deset let Britských listů
28. 7. 2006 Britské listy -- a gateway of ideas
28. 7. 2006 Archiv od října 1996 do září 2001
28. 7. 2006 Prima: Vidiny Oldřich  Průša
27. 7. 2006 Antikomunistická mše Jan  Čulík
22. 11. 2003 Adresy redakce

Letní filmová škola, Uherské Hradiště RSS 2.0      Historie >
31. 7. 2006 Dvě významné české filmové akce Jan  Čulík
29. 7. 2006 Nerušte mé kruhy!   
28. 7. 2006 Poctivost se nevyplácí? Jan  Čulík
28. 7. 2006 Reggio a Tarkovskij Jan  Čulík
27. 7. 2006 Antikomunistická mše Jan  Čulík
24. 7. 2006 A tou nocí nevidím ani jedinou hvězdu Jan  Čulík
23. 7. 2006 Jak je těžké natáčet "cizí" filmy v Čechách Jan  Čulík
23. 7. 2006 Filmovku zahájila africká politická agitka Jan  Čulík
22. 7. 2006 Zvoník u matky Boží -- výtvarně pozoruhodná inscenace, scénářem méně Jan  Čulík
1. 8. 2005 S Břetislavem Rychlíkem o jeho tvorbě a o České televizi Jan  Čulík
1. 8. 2005 Skončila letošní Letní filmová škola - většina nových českých filmů byla nevýrazná Jan  Čulík
30. 7. 2005 O sporné redakční politice hradišťských Filmových listů Petr  Šafařík
29. 7. 2005 Štěstí Bohdana Slámy - nejlepší český film letošní sezóny? Jan  Čulík
28. 7. 2005 A. J. Liehm: Každá dobrá kultura je kritika proti Jan  Čulík
27. 7. 2005 "Nový" český film plný starých myšlenek a stereotypů Ema  Čulík