14. 7. 2006
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
Satelitní DMB telefony Samsung SCH-B200 a SPH-B2000 z roku 2005
15. 7. 2006

ANALOGUE SWITCH OFF

9. 9. 2009, 10.10. 2010 anebo 11.11. 2011?

Digitalizace v Česku se z fáze legislativní dostala rázem do fáze realizační. Méně inteligentními médii jako "zjevená pravda" jsou nyní nabízeny tři "magické" termíny definitivního ukončení analogového vysílání v České republice . Nikdo z odborných novinářů o nich nediskutuje z jednoho prostého důvodu: nikdo mimo několika expertů totiž nic neví. O prvním i druhém termínu hovořil kdysi bývalý předseda Českého telekomunikačního úřadu David Stádník - ve chvíli, kdy ale ještě nemohl být znám rámec výsledků mezinárodní telekomunikační konference ITU (RRC 06), na které došlo k přerozdělení digitálních kmitočtů s ohledem na případná rušení mezi jednotlivými evropskými zeměmi a která jako jediná má právo na mezinárodní úrovni koordinovat dispozice s kmitočtovým spektrem a slaďovat digitalizaci na evropském kontinentu.

Stádník před lety na odborné konferenci o digitalizaci v Českém Krumlově žertoval, že by si nejen za tyto termíny zasloužil zlatou plaketu vedle hlavního vchodu do ČTÚ - "Stádník se zasloužil o digitalizaci". Nakonec za situace hrozící sankcemi ze strany Evropské unie za nesplnění termínů provedení analýzy všech tzv. relevantních trhů rozdělanou práci dokončil až jeho nástupce Pavel Dvořák.

◄ Satelitní DMB "telefony" Samsung SCH-B200 a SPH-B2000 z roku 2005 - DMB-S, CDMA2000 1x EV-DO (800MHz/1900MHz) , VOD / MOD , 2MPix kamera s bleskem, video recording ve formátu MPEG4, a 262k TFT displej 240x320 pix, MP3 player, 64 polyfoních zvonění , SMS-DMB, 256MB externí flash paměti, IrDA, TV výstup

Česko nakonec na konferenci kmitočty, které chtělo, protože čeští zákonodárci, regulátoři, experti i provozovatelé byli - narozdíl od slovenských - připraveni. Koncem letošního roku by se mělo také rozhodnout, jak ČTÚ a RRTV vyřeší zemské digitální vysílání v systému T-DAB (T-DMB) a otázku 12. televizního kanálu, který nyní používají celoplošné analogově vysílající televizní stanice - Nova a ČT2.

Podle Evropské unie musí ke switch off dojít na celém kontinentu nejpozději 31. prosince 2012, takže teoreticky dalším "magickým" termínem by mohl být i 12. 12. 2012. To je ale nutno chápat jako technologicky nejzazší termín. Pak nastane analogová tma na celém kontinentu. Ten, kdo má dnes strach ze switch off, jsou komerční televize, pro které je proces digitalizace procesem finančně náročným a riskantním. Stejný je totiž objem peněz z reklamy, která je doposud živí. Nové samostané digitální televize ale segmentují trh jinak a způsobí brutální propad příjmů stávajících výrobců komerčních hvězd.

Přeorientování se na tzv. "triple play" - přenosu hlasu, videa a dat jako zdroje obživy je kvůli zažitým stereotypům diváků i televizních pracovníků noční můrou všech finančních ředitelů komerčních televizí. Přežijí ho jen ti nejsilnější. Přeorientování na nové technologie znamená rozsáhlé změny v organizaci výroby, změny v kvalifikaci lidí, změny hardware výrobního řetězce, v některých komerčních multiplexech i změny uži vatelových antén, rozvodů STA a přijímcích dekodérů. Alespoň jeden multiplex totiž bude už v kódování MPEG4, a to nejen kvůli televizi s vysokým rozlišením obrazu HDTV 1080i či dokonce 1080p. Hlavně kvůli ceně za šíření jednoho programu.

Standardní program v kódování MPEG4 by mohl vyjít prvozovatele daleko laciněji. HDTV televizní obraz s rozlišením 1920 x1080 pixelů při stávajících datových tocích MPEG-2 zabere 24-30 Mbps, při kódování do MPEG-4 pouze 12-15 Mbps. V případě 1080i (interlaced) a kódování MPEG-2 zabere obraz 16-20 Mbps, při MPEG-4 pouze 8-10 Mbps. Statistické multiplexování (dynamické přidělování kompresního poměru dle charakteru vysílání a dynamice pohybujícího se obrazu ) přinese ještě větší úsporu. 1080i znamená, že namísto 480 řádek je obraz rastrován prokládaným (interleased) signálem o rozlišení 1920 x 1080 pix. 1080p znamená, že se tak děje v "progresivním", neprokládaném módu. Formát 1080i byl představen v roce 1984 na výstavě NAB v Las Vegas. 82" televizor Mitsubishi WL-82913 LCoS Rear-Projection TV má požadované rozlišení 1920x1080pix, stejně jako 65" či 103" 1080p plasma Panasonic nebo špičkový 30" počítačový monitor Dell UltraSharp 3007WFP Wide-screen Flat Panel LCD Monitor .

Ale na dveře už klepe D16 Anamorphic rozlišení 2880x2048pix, uHDTV 4046 x 2048 pixelů s barevným prostorem GRGB, vhodné i pro malá kina... Jako je Sony Cinealta 4k projektor. Digitální kinematografická kamera "Origin" s rozlišením "double" uHDTV měla světovou premiéru na National Association of Broadcasters show v Las Vegas, 5. dubna 2003.

V Asii lámou rekordy. Tchajwanská firma CMO (Chi Mei Optoelectronics) na Cebitu 2006 předvedla komerční 56" Quad-HDTV LCD panel V562D1 s rozlišením 3840x2160 pix. Japan Broadcasting Corporation vyvíjí uHDTV televizory. Laboratoř STRL (Science and Technical Research Laboratories), která patří japonské státní televizi NHK, už pokusně vysílala dokonce "double" uHDTV-u signál na vzdálenost 260 km po optické lince HDSDI (SMPTE 292M) s rozlišením 7680 x 4320 pix s šedesáti snímky za sekundu a 24kanálovou zvukovou aparaturou 22.2, testovala příslušné kamery uHDTVp 250-140 Mbps HDCAM, až 450" televizory, projektory a stovekterrabytové diskové recordery . Počítá se satelitním vysíláním v pásmu 21 GHz . Její systém Super HiVision má neuvěřitelné nároky na kamerový systém - signálová sběrnice 24 Gbbps, v tuto chvíli používá 16 MPEG-2 enkódovacích čipů, signál je pak comprimován na 250 Mbps. Pro srovnání: "normální" HDTV signál má 1.5 Gbps a 20 Mbps pro MPEG2 kompresi. Komerční start plánuje na období 2020 - 2025 v souvislosti s rozvojem Blue-Ray záznamu obrazu a HVD (Holographic Versatile Disc) .

Dalším přechodným formátem může být 4HDTV se specifikací obrazu podle normy WQUXGA 3840x2400 - 4x(1920x1200 HDTV). Doposud nejvyšším uvažovaným rozlišením je širokoúhlé WHUXGA 7680x4800 pix. Widescreen High Ultra eXtended Graphics Array. Doposud "akademické" rozlišení videokamer 4K je 4096x6144 pix. Existují ale i experimentální vědecké kamery s 50 i více megapixelovým rozlišením či speciální 3D koncept IVVV (Interactive Virtual View Video) Heinrich-Hertz-Institutu v Německu, vycházející ze standardu uHDTV a přinášející uživatelský 3D výřez obrazu prostřednictvím HMD displaye. Představen byl na veletrhu IFA 2001 v Berlíně.

souvislosti ZDE

"640K ought to be enough for anybody."

Bill Gates, 1981

Dá se říci s určitou mírou zkreslení, že do jednoho současného analogově šířeného televizního programu se vejde celý multiplex. Ukažme si na příkladu stávajícího vysílání v přechodném multiplexu A, jak ovlivňuje kvalita obrazu i zvuku množství programů v pevně dané šířce pásma (bandwidth) 8 MHz - 22,12 Mbps. Při stávající kompresi MPG2 má ČT 1 se standardním rozlišením 4:3 - 720x576px přidělen datový tok 3,5 Mbps, ČT 2 3,75 Mbps, zpravodajská televize mluvících hlav ČT24 pouze 3 Mbps, rzchlá, sportovní ČT24 ale 4,25 Mbps. ČRo 1 - Radiožurnál zabírá svým stereo zvukem 160 kbps, ČRo 2 - Praha stereo 192 kbps, ČRo 3 - Vltava stereo 192 kbps, převážně hudební ČRo 4 - Radio Wave stereo 192 kbps, stanice vážné hudby ČRo D-dur stereo plných 256 kbps, zpravodajská stanice ČRo Rádio Česko má vzhledem k logice zpravodajství pouze monofonní zvuk a zabírá tak pouhých 96 kbps. "Vědecká" stanice ČRo Leonardo má přidělen stereo zvuk a 160 kbps. Do vysílání se musí vejít ještě komplex EPG, MHP, zvláštní meteovysílání - MHP počasí ČT24 a případně další multimediální obsah Českého rozhlasu.

Pilotní projekt DVB-T multiplexu firmy Czech Digital Group o celkové kapacitě 23,42 Mbps šířil signál "spřátelené" Prima TV o velikosti 720x576px 4,75 Mbps a kvalitě zvuku 256 kbps, zatímco Óčko mělo rozlišení pouze 544x576 px, obraz 2,25 Mbps a zvuk 192 kbps. "Parlamentní" 24cz měla rozlišení pouze 352x576 , spotřebovala 2,5 Mbps na obraz a 128 kbps na mono zvuk. Rádia jako např. Evropa 2 spotřebovala pro stereo zvuk 192 kbps.

V případě komprese MPEG4 by byla celková kapacita či množství programů prakticky dvojnásobné.

Triple play médií veřejné služby spolu se samostatným multiplexem je tedy logickým vyústěním programových snah o komplexní uspokojení širokého spektra posluchačů, diváků a čtenářů. Ano, i čtenářů. Protože rozhlas má svůj tištěný týdeník, televize sice přišla o týdeník Televize, ale má zase rozsáhlý teletext. Dlouhodobá je snaha obou institucí poskytovat nezávisle na vysílání rozsáhlý multimediální obsah a služby na internetových stránkách a to i ve spolupráci s ČTK. Nyní, po několika letech právní nejistoty telekomunikačních operátorů, tedy i provozovatele přechodného multiplexu A, přijde na řadu řada služeb napojená na dosluhující statickou telefonii i mobilní telefonii 2. generace ve formě ipTV a ipR, TVoDSL a RoDSL či dalších verzí televizního a rozhlasového vysílání prostřednictvím internetového protokolu TCP-IP či nastupujících sítí mobilních komunikací 3. generace. "Televizní" digitální multiplex DVB-T a "rozhlasový" T-DMB umožní médiím veřejné služby kooperovat na společné vrstvě služeb, jejichž provozování v multiplexu veřejné služby jim přikazuje zákon: obsahu elektronického programového průvodce a obsahu "superteletextu" či videteletextu" MHP - Multimedia Home Platform. Oběma institucím zákon umožňuje poskytovat multimediální obsah. Nebude to tak dlouho trvat a sportovní přenosy budou diváci na velkých plazmových obrazovkách chtít vidět v plné kvalitě HDTV 1080p a prostorovým zvukem 5.1. Kvalita přenosu koncertů se bude muset blížit studiovému záznamu, prodávanému dnes pouze na CD discích. Nabídka těchže zvuků na internetu formou "on demand" bude další alternativou uživatelského "selfprogramingu". Rádio se změní na Vaše rádio. Vy si budete rozhodovat, co chcete poslouchat. A jestli si "nabijete" váš iPod přes noc či během pracovní doby z internetu rozhlasovým či tlevizním programem, nebo vezmete zavděk jiným příjmem prostřednictvím mobilu a handsfree, bude v zásadě jedno.

Není proto logický důvod zdržovat náběh stávajících technologií, blokovat tvorbu nového obsahu, prodlužovat lhůty pro switch off až do konce roku 2011, ale naopak. Je nezbytné zkrátit souběh analogového a digitálního vysílání na minimum jako jinak zbytečné plýtvání penězi. Ty budou potřeba na masivní nabídku obsahu a rozšíření programové nabídky do stávajícího "starého vysílání", digitalizaci možných celuloidových archivů v maximálních možných rozlišeních, nové multimediální programy, specializovaně vytvářené pro nové, digitální příležitosti a způsoby šíření obsahu. A příležitost přeje pouze těm, kteří budou v pravý čas správným způsobem připraveni. Budoucnost je zde.

Autor je členem Rady Českého rozhlasu

souvislosti ZDEZDEZDE

                 
Obsah vydání       14. 7. 2006
15. 7. 2006 Vedoucí představitel organizace Hizbollah: Vyhlásíme Izraeli otevřenou válku
16. 7. 2006 Putin: Nechceme vytvářet demokracii, jakou máte v Iráku
14. 7. 2006 Európska energetická politika v kontexte svetových energetických procesov Peter  Ševce
15. 7. 2006 Našlapujme, prosím, po špičkách Josef  Provazník
14. 7. 2006 Stále se něco děje? Miloš  Dokulil
15. 7. 2006 Moc jeho Ducha Zdeněk  Bárta
14. 7. 2006 Zastavte represe! Zastavte G8!
14. 7. 2006 Hovoří o demokracii, jde jim však o plyn a ropu Jiří G. Müller
14. 7. 2006 S tvůrci pořadu Paskvil o tom, proč skončil Bohumil  Kartous
14. 7. 2006 ČT: Vše bylo řečeno... Bohumil  Kartous
14. 7. 2006 Falešná multikulturní kamufláž Pavel  Pečínka
14. 7. 2023 MUSTER SLOVO
15. 7. 2006 9. 9. 2009, 10.10. 2010 anebo 11.11. 2011? Štěpán  Kotrba
14. 7. 2006 Nadlidé a podlidé Jana  Maříková
14. 7. 2006 Pěstitelé GMO odhaleni
14. 7. 2006 Národní fronta Greenpeace Ivan  Brezina
14. 7. 2006 Úloha agrobiznisu pri vtáčej chrípke Marián  Heldes
14. 7. 2006 Nejčerstvější válečný ohníček - Izrael a okolí Miloš  Dokulil
14. 7. 2006 Větší polovina a jedno kormidlo Michal  Mašín
14. 7. 2006 Raketová základna a parcely na Měsíci Michal  Mašín
13. 7. 2006 Nový zákon o silniční dopravě může mít významné následky Vladimír  Mikuša
13. 7. 2006 Fotbal a politika Alex  Koenigsmark
14. 7. 2006 Opravdu Topolánek vyhrál volby? Ivan Odilo Štampach
13. 7. 2006 Na prahu budoucí války Milan  Valach
13. 7. 2006 Jeden den blízko horkého politického dění Štěpán  Kotrba, Irena  Ryšánková
14. 7. 2006 Prečo si ľudia myslia, že som rasista Karim  Chaibi
12. 7. 2006 Předává ČR nezákonně Spojeným státům soukromé informace o českých občanech?
12. 7. 2006 Čištění policejního stolu po vyhraných volbách Štěpán  Kotrba
14. 7. 2006 Alenka v říší divů Richard  Kába
13. 7. 2006 Televize pro mobily Štěpán  Kotrba
13. 7. 2006 Cenzura po íránsku Josef  Provazník

Sdělovací prostředky RSS 2.0      Historie >
15. 7. 2006 9. 9. 2009, 10.10. 2010 anebo 11.11. 2011? Štěpán  Kotrba
14. 7. 2006 S tvůrci pořadu Paskvil o tom, proč skončil Bohumil  Kartous
12. 7. 2006 Šíření drbů zakázáno Štěpán  Kotrba
12. 7. 2006 Limity svobody slova a demokracie Štěpán  Kotrba
7. 7. 2006 Telefon mezi fotoaparátem, kamerou, rádiem i televizí Štěpán  Kotrba
7. 7. 2006 Google nevinen   
7. 7. 2006 Berlusconiho monopol se hroutí   
7. 7. 2006 Reklama jako článek   
3. 7. 2006 Proměny volného času a zaostávání pedagogiky Petr  Sak
3. 7. 2006 Odpovědnost člena Rady a odpovědnost partajního sekretariátu Štěpán  Kotrba
3. 7. 2006 Amputace zdravé končetiny Bohumil  Kartous
22. 6. 2006 Švédský tisk má problémy s policií   
16. 6. 2006 Zdeněk Šámal: Diletanti nejsme Filip  Rožánek
10. 6. 2006 Česká televize v letošních volbách opravdu dostála svého slibu...   
10. 6. 2006 Česká televize o koze Štěpán  Kotrba

Digitalizace sdělovacích prostředků RSS 2.0      Historie >
15. 7. 2006 9. 9. 2009, 10.10. 2010 anebo 11.11. 2011? Štěpán  Kotrba
13. 7. 2006 Googlování - heslo ve slovníku   
13. 7. 2006 Do rizika pay-TV   
13. 7. 2006 Televize pro mobily Štěpán  Kotrba
7. 7. 2006 Telefon mezi fotoaparátem, kamerou, rádiem i televizí Štěpán  Kotrba
7. 7. 2006 Google nevinen   
3. 7. 2006 Odpovědnost člena Rady a odpovědnost partajního sekretariátu Štěpán  Kotrba
22. 6. 2006 Jihoafrická vláda cenzuruje státní televizi?   
22. 6. 2006 Kybersocialismus Milan  Valach
21. 6. 2006 Google chce šířit americké vládní informace   
25. 5. 2006 Právníci EBU se diví: jak jinak vyžadovat pravidla profesionální novinářské etiky než kodexem? Štěpán  Kotrba
19. 5. 2006 Digitální vysílání -- Velká Británie Jan  Čulík
8. 5. 2006 Digitální televize: Budou vás nutit dívat se na reklamy   
22. 3. 2006 Jan Kraus respektovým bavičem Štěpán  Kotrba
21. 2. 2006 Předběhl jsem dobu Štěpán  Kotrba