22. 3. 2006
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
20. 3. 2006

Monitor Jana Paula

Bůh nemá tvář

Myslím že nic, co je ve své povaze součástí našeho bytí, nelze zesměšnit. Karikovat lze jen naši vlastní karikaturu, vlastní pokřivený obraz v zrcadle, naše ikony, modly a způsoby, které neodpovídají naší přirozenosti. Humor se rodí v moudrosti, zesměšnění v ubohosti, možná i proto reagoval islámský svět tak prudce a pro nás zdánlivě neadekvátně. Možná teprve mají svůj vlastní středověk "lásky v srdci".

Už bylo mnoho řečeno v souvislosti s karikaturami proroka Mohameda, zdá se, že velké mediální téma je vyčerpáno a uzavřeno. Otázky svobody slova, rozdílnosti víry, postojů, pohledů, kulturních a náboženských odlišností, byly převážně tendenčně nazírány z mnoha úhlů, ale argumentačně chabé, většinou z naší strany protiislámsky zaměřené diskuse otevřely nové okruhy, dokonce absurdní spor o to, zda je lepší islám, či katolicismus. Záměrně neříkám křesťanství, protože to ve své čisté, krystalické podobě "lásky v srdci" skončilo románským slohem, zůstalo zapomenuto někde ve středověku (nepište mi o upalování čarodějnic :) ).

Ohradili jsme se a zaštítili svobodou slova vůči svobodě slova nesnášenlivým cizověrcům a máme pocit, či dokonce přesvědčení, že máme pravdu. Máme a zase jenom máme. Vlastníme pravdu, donekonečna papouškujeme, že máme svobodu slova, ale cítíme a prožíváme svobodu skutečně? Jakou hodnotu má to naše "svobodné" slovo? Nemáme náhodou jenom idol a modlu svobody slova stejně tak, jako máme a vlastníme idol boha, jež je někde mimo nás? Nevytěsnili jsme dávno Ježíše ze svých srdcí, protože my sami už neumíme milovat a on se stal jen náhražkou za vlastní akt lásky, který by měl vzejít z nás samých?

Nemiluje náhodou on za nás a my se můžeme dál modloslužebnicky v klidu věnovat svému skutečnému pohanskému tajnému náboženství, kterým už dávno není křesťanství, ale ve skutečnosti jen tržní charakter naší odcizené lásky, tj. směnitelnost všeho za všechno? Jakým právem čepýříme své kohoutí peří a povyšujeme svoji křehkou a labilní industriální víru, zaštítěnu onou svobodou slova na všespásné universum, když už je jasné, že naše hodnoty se přeměnily v krizi identity západní kultury? To není o pravičáctví či levičáctví, jak se to mnozí političtí kojenci a naivní spoluobčané (nemyslím hanlivě) snaží bagatelizovat.

Středověký ideál věřil, že všichni lidé jsou součástí velkého společenství. Řečeno souběžně s Erichem Frommem, "Ježíš byl hrdinou lásky, hrdinou bez moci, hrdinou bytí, jež se odvolával k srdcím lidí a tato víra v hrdinu lásky získala stovky tisíc stoupenců". Co z něho zůstalo dnes? Uctíváme jiné hrdiny a jiné hrdinství, náš model a naše modla je úspěch a naše hrdinství je úspěšnost. Stát už není o morálce a spravedlnosti. Ježíše jsme si nechali jako zástěrku, v jeho jménu a v duchu křesťanských ideálů voláme po svobodě slova, pod korouhví demokracie vnucujeme jiným systém, pod kterým se sami dusíme (nepište mi, že pravda a láska stejně zvítězí :)).

Katolicismus je fasáda a církev v podstatě stejně byrokratický aparát jako vládnoucí systémy. Víra jako vnitřní orientace a aktivní proces mizí, souběžně s láskou a solidaritou, religiozitu nahradila spotřeba ("jasně vole, máme prachy a všechno můžem"), konzumace a převaha rozumového manipulativního myšlení, v nejlepším případě odpustky "zlatooděncům" a papírový Betlém o Vánocích. Člověk je odcizený sám sobě. Proč, když má všechno? A nemohu než necitovat volně K.Marxe, z kterého si bolševici vzali, jen co se jim hodilo a který uvedl : "Čím méně jsi ve svém bytí, tím více vlastníš, co je ti ubráno na životě a lidství, je ti nahrazeno v penězích a v bohatství". (nepište mi, že byste to brali J)

Je mi líto, ale byl to zase Marx, který řekl, "soukromé vlastnictví nás udělalo tak hloupými, že něco je "naše" teprve tehdy, když to máme." Když jsem kdysi vedl dětskou výtvarnou skupinu, zabýval jsem se otázkou "jak mít prožitek", jakou metodikou vymyslet a jak docílit či zprostředkovat prožitek učitelům v hodinách výtvarné výchovy, protože tento jediný "svobodný obor" na školách, je vyučován schématicky. Byla to nadsázka, prožitek nelze mít, nelze jej vlastnit, prožitek lze jen zakusit, projít jím. Je potřeba být vybaven schopností prožívat. Ale jak získat toto základní now-how? Myslím, že to je zásadní otázka, jak docílit hlubokého prožívání života a svého bytí v něm. Formální vlastnictví věcí odpověď nedává.

                 
Obsah vydání       22. 3. 2006
22. 3. 2006 Irácká policie tvrdí, že americká armáda popravila jednu rodinu
22. 3. 2006 Fukuyama: Evropané by si neměli přát, aby USA v Iráku prohrály
22. 3. 2006 NATO - Rusko v historických a politických souvislostech Miroslav  Polreich
22. 3. 2006 Jan Kraus respektovým bavičem Štěpán  Kotrba
22. 3. 2006 Reality šou a duševní zdraví Jiří  Krombholz
22. 3. 2006 Přepisování vědy Václav  Rada
22. 3. 2006 Pohled z okna Jaroslav  Kovanda
22. 3. 2006 Misperceiving Blair as a Social Demokrat Jan  Čulík
21. 3. 2006 "Tajné půjčky Labouristické straně se mohly stát dary"
22. 3. 2006 Virus ptačí chřipky se rozštěpil
22. 3. 2006 Miloševič a kmenoví démoni Pavel  Pečínka
22. 3. 2006 Ukrajina: Vášně na ulici, chladné počty v zákulisí Oskar  Krejčí
21. 3. 2006 Bude moci existovat přírodní kapitalismus? Jiří  Stehlík
21. 3. 2006 Miloš Zeman ve své knize "Vzestup a pád české sociální demokracie" Bohuslav  Binka
21. 3. 2006 Občanská nauka a hlouposti moudrých Stanislav  Křeček
21. 3. 2006 Jak se dělá malé české my Bohumil  Kartous
20. 3. 2006 Spojené státy a Indie: noví nejlepší přátelé? Immanuel  Wallerstein
20. 3. 2006 Mark Twain -- cestovatel Irena  Zítková
20. 3. 2006 Druhá kniha Miloše Zemana a dva příklady mentální úrovně českého tisku II. Bohuslav  Binka
20. 3. 2006 Globální důsledky čínských hospodářských reforem Miloš  Pick
20. 3. 2006 Bůh nemá tvář Jan  Paul
12. 2. 2006 Hospodaření OSBL za leden 2006
22. 11. 2003 Adresy redakce

Monitor Jana Paula RSS 2.0      Historie >
20. 3. 2006 Bůh nemá tvář Jan  Paul
10. 3. 2006 Ženy musí dát písemný souhlas k pohlavnímu styku a před notářem! Jan  Paul
16. 2. 2006 Žraloci už i na Letné? Jan  Paul
8. 2. 2006 Pozor na toho debila! Jan  Paul
1. 2. 2006 Josef Žáček za oltářem snů Jan  Paul
27. 1. 2006 Vězeňkyně křehkosti Jan  Paul
6. 1. 2006 Pokud se kdokoliv modlí za to, aby Šaron nyní přežil, modlí se za to, aby později trpěl Jan  Paul
4. 11. 2005 Doufám, že všichni jednou zemřeme, aneb podušičkové zamyšlení Jan  Paul
12. 10. 2005 Petr Nedoma může v galerii Rudolfinum vystavovat, koho chce Jan  Paul
3. 10. 2005 Sin City je nadsázka ničeho Jan  Paul
15. 8. 2005 Uniformovaná zvůle je následkem infiltrace deprivantů mezi policisty Jan  Paul
31. 5. 2005 Jak Jiří David reflektuje odpovědi na Třináct otázek k situaci na pražské výtvarné scéně Jan  Paul
17. 5. 2005 Mistrovství světa v hokeji skončilo, vyhrál ale kýč a bezohlednost k druhým Jan  Paul
1. 4. 2005 Kutilové ze Svaté Hory u Příbrami Jan  Paul
18. 3. 2005 Knížák je "reformovatelný" přesvědčivými argumenty, nikoliv osočováním a nátlakem Jan  Paul