30. 1. 2006
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
30. 1. 2006

Trampoty žáka všeobecného gymnázia

Jan Čulík před třiceti lety zažil na pražském gymnáziu Nad štolou nesmyslné, drsné biflování. A ejhle! Ono se od té doby vůbec nic nezměnilo, jak nás z Trutnova informuje student Jaroslav Bílek.

Takřka se slzou v oku dnes vzpomínám na věty, kterými se s námi loučili učitelé na základní škole. Na slova plná chvály směrem k našemu novému působišti. Plno vět o vysoké úrovni, studijní seberealizaci, samostatnosti. O tom, že se s námi bude jednat jako s dospělými a zodpovědnými lidmi.

Nauč se a zapomeň

Dodnes nevím, o jaké bájné škole nám to vyprávěli. O výuce, kterou zažívám, se mi nezdálo ani v těch nejděsivějších snech. Hodiny probíhají většinou tak, že učitel celou hodinu diktuje látku, často "rozmlouvaje" pouze s tabulí, a dotazům žáků věnuje jen pramalou pozornost. Navíc očekává, že student bude hned příští den schopen na známku reprodukovat učitelův výklad, kterému bohužel často ani neměl šanci porozumět. Každodenní opakování tohoto procesu, ono bezduché opakování den starých faktů, nutí studenty často transformovat se v pouhé přehrávače něčí řeči.V lidi nepotřebující myslet, jen cvičit paměť.

Jaká škoda, že životnost takto nabyté informace v hlavě studenta je malá

Navíc to nutí studenty žít v bublině oddělené od okolního světa. Současný student má často jen mizivé povědomí o ekonomické situaci, politice a světových problémech. A to hlavně proto, že je po něm nikdo nevyžaduje. Přece si nebude dobrovolně zatěžovat hlavu něčím, co se mu do školy nehodí, když je vedle toho kvantum věcí, co tam mít nutně musí.

Učit se vše často znamená zapamatovat si minimum

Na všeobecném gymnáziu má každý student minimálně 13 předmětů. Maturitní zkouška se skládá jen ze čtyř (případů, kdy si žák volí předmětů pět nebo šest s ohledem na budoucí profesi, je minimum).V praxi se bohužel musí učit všechny předměty ve stejném rozsahu. Dochází tím nejen ke ztrátě většiny volného času studenta, ale paradoxně to brání i tomu, aby se věnoval samostatnému rozvoji znalostí oboru, který má v plánu studovat. Jednoduše na to nemá čas. Samozřejmě, že je dobré budovat ve studentech jisté všeobecné povědomí, ale míra nutného učiva by se měla korigovat. Není přece nutné, aby budoucí matematik musel do detailu znát ontogenezi mechu ploníku, a naopak biologa mučili analytickou geometrií.

Nejčastější argument učitelů o nutnosti co nejpodrobnějšího výkladu jejich předmětu se mi nezdá příliš pravdivý. Tvrdí totiž, že kvůli budoucímu studiu jejich oboru některými studenty je potřeba jít do hloubky. Není snad takový problém vést výklad tak, aby byl přínosný pro obě skupiny (budoucí studující oboru i nestudující), s ohledem na to, že některé kapitoly budou muset budoucí vysokoškoláci nastudovat sami, nebo konzultovat s učitelem individuálně (pokud by totiž došlo k redukci probírané látky, jistě by měli studenti i čas na více samostatné práce).

Nejvíce seberealizace přináší hodina tělesné výchovy

Čas od času při výkladu jisté látky (především v humanitních oborech) dochází ke kolizi názorů mezi studentem a učitelem. Problém je, že učitel skoro vždy potlačí jakoukoliv polemiku se studentovým názorem rázným zvoláním, že on má "prostě" pravdu. A to bohužel i v případě, kdy jeho výklad odporuje nejen učebnici, ale i povolanější odborné literatuře.

Působí, jako by se učitel snažil vystupovat jako neomylné stvoření. Není chyba, když se učitel zmýlí,ale když se nesnaží opravit.

S tím souvisí často rozšířený názor o "nutnosti" jejich předmětu v životě žáků. Zase to vypadá tak, jako by učitel žil v jiném světě. Nikdo jim nemůže mít tento zápal pro věc za zlé, ale pokud neví, kde je únosná mez, je takový přístup absolutně k neprospěchu.

Nemohu slíbit, že se po alespoň částečné změně situace staneme lepšími studenty, jistě však pro nás bude studium přínosnější.

(Autor je student třetího ročníku Gymnázia v Trutnově.)

                 
Obsah vydání       30. 1. 2006
30. 1. 2006 Chce to (zatím nereálnou) změnu Boris  Cvek
30. 1. 2006 Pohádka o zlých ministrech a hodném panu doktorovi Ivan  David
30. 1. 2006 Zdravotnictví a neviditelná ruka trhu Ferdinand  Němec
30. 1. 2006 Diskuse o zdravotnictví a příslušné zákony Michal  Horák
30. 1. 2006 Program až na posledním místě? Štěpán  Kotrba
30. 1. 2006 Komunisté životní prostředí nechrání Miroslav  Šuta
30. 1. 2006 Slepí nevidí, hluší neslyší Štěpán  Kotrba
30. 1. 2006 Rekviem na všechny její muže Vít  Slíva
30. 1. 2006 Bush za to nemůže, může za to Arafat
30. 1. 2006 Trampoty žáka všeobecného gymnázia Jaroslav  Bílek
30. 1. 2006 Na školách se bifluje - je to pravda
30. 1. 2006 Proč se vyučuje na středních školách tak špatně Boris  Cvek
30. 1. 2006 Je bezvadné, že se dají seminárky koupit
30. 1. 2006 Je opravdu bezvadné, že se seminárky dají koupit?
30. 1. 2006 Proč bych neměla podvádět, když je to tak snadné?
30. 1. 2006 Proč by se měli studenti trápit něčím, co nikdo nečte
30. 1. 2006 Studenti si seminárky z internetu volně stahují
30. 1. 2006 Prodej školských prací nabízejí i jiné servery
30. 1. 2006 Fabiano Golgo vystoupí v ČT
30. 1. 2006 Co kritizuji na Veselovského Sedmičce Kamil  Abbid
30. 1. 2006 "Boj proti antisemitismu" jako zbraň krajní pravice? Ondřej  Slačálek
30. 1. 2006 Co odhalilo registrované partnerství v Senátu Slavomír  Goga
30. 1. 2006 Jaklův homosexualismus naštěstí státní ideologií není Štěpán  Kotrba
30. 1. 2006 Police po 11 měsících odložila... Štěpán  Kotrba
30. 1. 2006 Policie "zfalšovala záznam o tom, jak byl usmrcen Brazilec v londýnském metru"
30. 1. 2006 Vláda zasáhne proti supermarketům
30. 1. 2006 Šoupání barákem Filip  Rožánek
30. 1. 2006 Jak nejlépe a nejpohodlněji se bohatne Ladislav  Žák
30. 1. 2006 Moravisté jako bitý pes? Pavel  Pečínka
30. 1. 2006 Sociální stát Stanislav A. Hošek
30. 1. 2006 Petr Partyk požádal o podmíněné propuštění
30. 1. 2006 Prohlášení
30. 1. 2006 Krach v Hranicích Tomáš  Vandas
30. 1. 2006 Krmení manželů?? František  Schilla
30. 1. 2006 Pasovský skandál kolem zvěřiny v rozkladu Miroslav Václav Steiner
30. 1. 2006 Individuální práva souvisí s našimi cíli Jiří  Martišek
30. 1. 2006 Obnovitelné zdroje energie -- problém vnímání reality Milan  Černý
28. 1. 2006 Vítězství Hamásu může být prospěšné Bohumil  Kartous
28. 1. 2006 České noviny: milujeme zbraně Jan  Klusáček
2. 1. 2006 Hospodaření OSBL za prosinec 2005
22. 11. 2003 Adresy redakce

Redakční výběr nejzajímavějších článků z poslední doby RSS 2.0      Historie >
30. 1. 2006 Trampoty žáka všeobecného gymnázia Jaroslav  Bílek
30. 1. 2006 Chce to (zatím nereálnou) změnu Boris  Cvek
30. 1. 2006 "Boj proti antisemitismu" jako zbraň krajní pravice? Ondřej  Slačálek
30. 1. 2006 Program až na posledním místě? Štěpán  Kotrba
28. 1. 2006 České noviny: milujeme zbraně Jan  Klusáček
28. 1. 2006 Vítězství Hamásu může být prospěšné Bohumil  Kartous
26. 1. 2006 "Klienti" versus Ministerstvo práce: pět set ku jedné Milan  Daniel
26. 1. 2006 Google se spojí s čínskými cenzory   
24. 1. 2006 Proč Tchaj-wan není Japonsko Petr  Fiala
23. 1. 2006 Čierne humory Irena  Zítková
23. 1. 2006 Všechno, co vám zatajují o ropné krizi   
21. 1. 2006 Za poškození dobrého jména a demokratické pověsti si může ODS sama Štěpán  Kotrba
20. 1. 2006 Obránci lidských práv nemohou spoléhat na pomoc západních vlád Karel  Dolejší
20. 1. 2006 O české šlechtě mezi včerejškem a zítřkem Josef  Tomeš
20. 1. 2006 Proč Anglosasové na světě vedou   

Školství RSS 2.0      Historie >
30. 1. 2006 Prodej školských prací nabízejí i jiné servery   
30. 1. 2006 Proč by se měli studenti trápit něčím, co nikdo nečte   
30. 1. 2006 Studenti si seminárky z internetu volně stahují   
30. 1. 2006 Trampoty žáka všeobecného gymnázia Jaroslav  Bílek
30. 1. 2006 Je bezvadné, že se dají seminárky koupit   
30. 1. 2006 Je opravdu bezvadné, že se seminárky dají koupit?   
30. 1. 2006 Proč bych neměla podvádět, když je to tak snadné?   
30. 1. 2006 Proč se vyučuje na středních školách tak špatně Boris  Cvek
30. 1. 2006 Na školách se bifluje - je to pravda   
30. 1. 2006 Není snad přirozené zamýšlet se nad tím, co je pravda?   
27. 1. 2006 ÚIV spustil na adrese www.edu.cz školský portál   
27. 1. 2006 Studovat nemusíte, stačí si seminárky koupit Jan  Čulík
24. 1. 2006 Dvě údobí českého školství -- účtování František  Augusta
24. 1. 2006 Tříšť nabiflovaných faktů není moudrost Jan  Čulík
19. 1. 2006 Budeme jen přihlížet, nebo provedeme účinnou vzdělanostní ofenzívu? František  Hezoučký