12. 9. 2005
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
Český sen
12. 9. 2005

Český sen, cenzura v televizi a mediální manipulace

POLEMIKA

7. září vysílala Česká televize film Víta Klusáka a Filipa Remundy Český sen - šlo o poněkud zmatený filmový projekt, v jehož rámci oba autoři inzerovali neexistující supermarket na okraji Prahy a přitom natočili sebe ve spolupráci s reklamní agenturou, jak projekt realizují. Film byl myšlenkově bohužel velmi nezaostřený - nevěděl, co chtěl. Jediným významem filmu Český sen byla tedy nakonec sebeprezentace obou jeho autorů - a tu zvládli dokonale. Pokračují v tom i nyní, když se dostali do konfliktu se zájmem reklamní agentury, která s nimi na projektu spolupracovala. Film se totiž - na žádost zmíněné reklamní agentury - vysílal v ČT s cenzurními zásahy. Opět zasáhl všemocný "zákon proti poškozování dobrého jména firmy". Ten se v České republice začíná stávat vážnou hrozbou svobodě projevu. Co se stalo? O záležitosti Britské listy informoval Petr Šafařík, který však nesouhlasí s jejich analýzou celé věci (viz níže).

Český sen - dílo nebo podvod? TÉMA BL

Reklamní agentuře MARK/BBDO, jejímž zaměstnancům a hlavně jejímuž tehdejšímu tzv. kreativnímu řediteli Martinu Přikrylovi v filmu Český sen připadla docela významná role, se výsledný film "nelíbil". Při vysílání filmu v České televizi došlo proto k cenzurním zásahům: v jednom z rozhovorů s pracovníky agentury byl vynechán zvuk a nápis na obrazovce, připomínající cenzorské razítko, oznamoval, že se tak stalo na přání této společnosti.

Zcenzurovanou pasáž zveřejnili autoři filmu v přepisu na svých internetových stránkách. V ČT se nesmělo odvysílat toto:

MARTIN PŘIKRYL: Mě reklama baví. Ale jako, já vždycky, když jdu z práce a přijdu mezi svoje kamarády do hospody, tak si upřímně myslím, že jsem to vlastně já, ty vole, kdo hejbe tím světem.

FILIP REMUNDA: V jakým slova smyslu?

MARTIN PŘIKRYL: No, v tom slova smyslu, že třeba to, co tady teď děláme s Hadžim a budem to dělat ještě pár hodin.

HADJI MOUSSA: No ještě tak hodinu...

MARTIN PŘIKRYL: Tak rozhodujeme o tom, v tom nejlepším případě, co bude dělat několik tisíc lidí třicátého prvního v deset hodin ráno. A to je docela zábavný. Ten pocit, že prostě jsi někoho ukecal, přesvědčil, donutil jako, dokopal k něčemu prostě. To mně přijde, že je dobrý.

Takže vlastně, po podvodné reklamní kampani Českého snu, jejímž účelem bylo medializovat oba autory filmu - který přepomíná známý McLuhanův výrok "The Medium is the Message" - totiž "Důležité je už to, že existujeme a natáčíme", následovala paradoxně při televizní premiéře Českého snu další manipulace, další podvod - diváci neměli možnost film zhlédnout v jeho původní verzi - reklamní agentura si nepřála, aby někdo "znevažoval" její jméno.

Proti tomu ovšem vystartovali tvůrci filmu s další manipulací. Na námitku, že cenzura přiznání pracovníka reklamky Martina Přikryla, že "Ten pocit, že prostě jsi někoho ukecal, přesvědčil, donutil jako, dokopal k něčemu prostě. To (...) že je dobrý" je vlastně jen další podvod, odpověděl Vít Klusák takto:

Čulíkův názor, že se jednalo a jedná o podvod, je urážlivý a scestný - stěží nazývat podvodem situaci, při níž se "podvodníci" záhy z vlastní vůle přiznají a vydají se všanc svým obětem a stěží nazývat podvodem situaci, ve které se ČT obává z objektivních právních důvodů odvysílat náš "director's cut":

Agentura MARK/BBDO 14 dnů před premiérou filmu písemnou formou zažádala o vystřižení dvou záběrů. My jsme tak neučinili, ač nám hrozila pokuta a stažení filmu z kin (šermovali paragrafem o poškození dobrého jména firmy). Film byl tedy rok v kinech uváděn ve své odvážné verzi.

Právní odd. ČT se však vyjádřilo, že nebude případnou žalobu riskovat, a požádalo nás o dodatečné vystřižení inkriminovaných záběrů.

Rozhodli jsme se, že ČT - jakožto koproducentovi - vyhovíme, ovšem formou, která zmíněný zásah NEZAKRYJE, ale naopak ZVÝRAZNÍ. Vystřižený dialog jsme v souvislosti s TV premiérou filmu zavěsili na náš web.

Kdybychom chtěli diváka podvádět, jak píše Čulík, stěží bychom "cenzurní zásah" označili tak výrazným způsobem - pípanec piští dlouhých 20 vteřin... A asi bychom tyto informace vč. úryvku z dialogové listiny neposkytovali médiím a nevěšeli je na index vlastních webových stránek.

Zajímavý je mechanismus této reakce. Vyvine-li na mě někdo cenzurní tlak, mám dvě možnosti: buď se mu podrobit a inkriminované záběry odstranit, anebo se mu nepodrobit. Klusák a Remunda volili třetí možnost: uspokojit požadavek stěžovatele, ale jen napůl - tak, aby se celá věc medializovala, a tedy udělala stěžovateli případně větší škodu než jen původní záběry.

Takže - další manipulace ve prospěch zviditelnění obou autorů? Anebo autenticky nezištná akce ve prospěch svobody slova a veřejného zájmu?

Vyjádření Petra Šafaříka: Jsem velice udiven a pobouřen tím, v jaké souvislosti se objevilo mé jméno v příspěvku Jana Čulíka o televizním uvedení Českého snu. Mé hodnocení dokumentu Český sen i jeho změny pro televizní vysílání je zásadně odlišné od názorů Jana Čulíka - viz moji starší polemiku s ním.

                 
Obsah vydání       12. 9. 2005
12. 9. 2005 Člověk zahnaný do úzkých -- otřesný příklad sociálního darwinismu Sylvie  Vařeková
12. 9. 2005 Otazníky kolem 11. září
12. 9. 2005 11. září 2001 - jeden velký otazník Petr  Schnur
12. 9. 2005 Homolkové, Buldozeři a léčba Harleyem Karel  Dolejší
12. 9. 2005 Michael  Marčák
12. 9. 2005 Bude mít hurikán Katrina vážné hospodářské následky?
12. 9. 2005 No justification for soaring oil prices Jan  Čulík
12. 9. 2005 Štěpánek: Čech a Němec Ivan  Blatný
11. 9. 2005 Británie: Tajný plán omezit prodej benzínu
31. 10. 2005
11. 9. 2005 Praha jako evropské hlavní město opilců a prostituce?
12. 9. 2005 Český sen, cenzura v televizi a mediální manipulace Jan  Čulík
12. 9. 2005 Vít Klusák: Čulík je neseriozní novinář
12. 9. 2005 Herkulovy slzy Alex  Koenigsmark
12. 9. 2005 Ropný zlom: proč nezasáhne Stvořitel Jindřich  Kalous
27. 9. 2005
12. 9. 2005 Američané a kozy Milan  Pokorný
12. 9. 2005 Konec moderního světa
12. 9. 2005 Michael  Marčák
12. 9. 2005 Bionafta - pouhá náhrada bez řešení problému?
12. 9. 2005 Sluneční energie bez kompromisů Michal  Ruman
12. 9. 2005 Můj život s Ábíčkem Vlastislav  Toman
12. 9. 2005 Volby 2006: hledejme důrazněji podstatná témata Michal  Rusek
12. 9. 2005 Deník Guardian od pondělí v nové zmenšené verzi
12. 9. 2005 EuroTek aneb od teknohudby k technokracii? Petr  Schnur
12. 9. 2005 Michael  Marčák
12. 9. 2005 O buddhistickém mindráku Filip  Sklenář
12. 9. 2005 Křesťanství je polemikou s taoismem Karel  Sýkora
8. 9. 2005 Civilizace je zatraceně tenký nátěr
9. 9. 2005 200 vězňů v zálivu Guantánamo drží pátým týdnem hladovku
9. 9. 2005 Šok: Amerika není všemocná
3. 9. 2005 Hospodaření OSBL za srpen 2005
22. 11. 2003 Adresy redakce

Sdělovací prostředky RSS 2.0      Historie >
12. 9. 2005 Český sen, cenzura v televizi a mediální manipulace Jan  Čulík
8. 9. 2005 Nacističtí vrahové v tajných službách Pavel  Barák
2. 9. 2005 Ubráníme se? -- pokus o stručnou typologii současné mediální manipulace Bohuslav  Binka
27. 8. 2005 Bývalý šéf BBC požaduje "pravdu a krásu" v televizním vysílání   
27. 8. 2005 BBC zpřístupní své kompletní televizní vysílání na internetu   
24. 8. 2005 CzechTek 2005: Analýza vyváženosti televizního zpravodajství   
17. 8. 2005 Velmi nepodařené Otázky Václava Moravce o neparlamentních stranách Petr  Šafařík
16. 8. 2005 Muži jsou nyní "nezaměstnatelní dárci spermií"   
12. 8. 2005 Všichni jsme jen lidé, ale jsme nestranní Martin  Krafl
11. 8. 2005 CzechTek 2005: Česká televize opět neposkytla službu, za kterou je placena Tomáš  Flam
1. 8. 2005 S Břetislavem Rychlíkem o jeho tvorbě a o České televizi Jan  Čulík
1. 8. 2005 Drahoš nikdy neměl být ředitelem ČT Jana  Dědečková
22. 7. 2005 Beethoven zvítězil nad zpěvákem Bono v boji o stahování z internetu   
20. 7. 2005 Reklama a hlasatelé zelené pravdy a lásky v Literárních novinách Štěpán  Kotrba
18. 7. 2005 Media mistakes may just be growing pains Jan  Čulík

Český sen - dílo nebo podvod? RSS 2.0      Historie >
12. 9. 2005 Český sen, cenzura v televizi a mediální manipulace Jan  Čulík
12. 9. 2005 Vít Klusák: Čulík je neseriozní novinář   
29. 10. 2004 Český sen: Podstatný film aneb Zklamání z kritiky Jana Čulíka Petr  Šafařík
14. 7. 2004 Český sen žaluje ODS a supermarket Julius Meinl za porušení autorských práv   
9. 7. 2004 Český sen je úžasný projekt...   
8. 7. 2004 Český sen: zábavný průvodce zemí, kde se neřežou hlavy Ondřej  Čapek
7. 7. 2004 Film Český sen: zklamání Jan  Čulík
12. 2. 2004 Český sen: Kultura hypermarketů   
23. 7. 2003 Invitation: "The Czech Dream" project in London   
11. 7. 2003 O čem zatím není, ale by mohl být Český sen Ondřej  Čapek
8. 7. 2003 Co odhalil Český sen členu Rady České televize Štěpán  Kotrba
7. 7. 2003 Český sen v médiích Kristina  Cimpová
16. 6. 2003 Tvůrci Českého snu v onlinové diskusi Britských listů   
12. 6. 2003 'The Czech dream' - reality TV, Czech style Jan  Čulík
9. 6. 2003 Stydím se za televizi Nova Jan  Čulík