3. 6. 2005
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
3. 6. 2005

Jak ochočit kamiony

Ministři schvalují záměry, nechávají si zpravovávat nákladné technické i ekonomické studie, platí projektové manažery, ale v podstatě to důležité, tedy formulaci základní ideje a filozofie (vtomto případě zavedení elektronického mýtného) postrádají. O tom je tento článek. O ministru dopravy Šimonovském.

Zavedení mýtného považuje premiér Paroubek jako jednu z priorit svého kabinetu. Bouřlivé diskuse v tisku, zda má být systém založen na mikrovlnné technologii (jako u našich jižních sousedů) nebo na satelitní technologii (jako u našich severozápadních sousedů), jsou jalové. Nejde jen o vypsání podmínek pro technicko-obchodní řešení. Především jde o volbu základních principů budovaného systému.

Cílem mýtného systému by nemělo být jen zajištění výběru peněz za průjezd kamionů republikou. To je ale strašně málo. Cílem by mělo být, vznešeně řečeno, umožnění realizace dopravní politiky. Převedeno do srozumitelné řeči to znamená, že chceme kamióny donutit, aby jezdily především po dálnicích a rychlostních komunikacích. A když už to po dálnici nejde, chceme, aby využívaly objížďky kolem měst a necpaly se kratší cestou skrz úzké uličky městských zástaveb. Chceme, aby velké náklaďáky jezdily spíše v noci a méně ve dne, a už skoro vůbec ne v dopravních špičkách na začátku a na konci víkendu.

Když ale podle páně Šimonovského představ uvalíme mýtné jen na 972 kilometrů dálnic, jak zabráníme tomu, aby se některé kamióny, ve snaze vyhnout se placení mýtného, nepřesunuly na okolní "nezpoplatněné" silnice? A jak přinutit kamión, aby se neproplétal centrem města a raději jel po objízdné, ale delší komunikaci? Dá se to jistě udělat restrikcí -- od dopravních značek až po vybudování "umělých překážek", kterými se snadno proplete osobní automobil, ale jen velmi těžko dlouhatánský náklaďák.

Existuje ale mnohem elegantnější řešení, které povede k tomu, že kamióny budou samy aktivně vyhledávat možnosti jak jet co nejdelší úseky cesty po dálnicích a širokých silnících první třídy, kde jejich cestu bude sledovat a zaznamenávat bdělé elektronické oko mýtného systému. Řešení navrhované odbornou komisí pro informatiku a telekomunikace ČSSD donutí velké krabice na kolečkách vyhýbat se centrům měst a raději zamířit na objezdovou komunikaci, kde jejich cestu bude rovněž "odškrtávat" neúnavně chytrý systém elektronického mýtného.

Stačí k tomu propojit dvě zásady. Nejprve je třeba plošně zpoplatnit všechny komunikace -- a výši mýtného stanovovat podle celkového množství ujetých kilometrů. Technicky je to vcelku snadno řešitelný úkol -- velmi zjednodušeně řečeno: stačí k tomu elektronický tachograf, z něhož by se v určitých periodách odečítal počet najetých kilometrů (obdobně jako se odečítá spotřeba plynu nebo elektřiny). Za druhé je třeba, aby tento systém byl doplněn zvláštním zpoplatněním dálnic a vybraných rychlostních komunikací, včetně objezdových tras u jednotlivých měst, kam chceme soustředit těžkou nákladní dopravu. Pro technickou realizaci se nabízí celá plejáda řešení -- stačí se jen podívat jak jsou zpoplatňovány dálnice v některých okolních zemích -- kritériem pro výběr by měla být spolehlivost a cena.

Celý vtip spočívá v tom, že cena mýtného za průjezd jednoho kilometru zpoplatněných úseků dálnic a rychlostních komunikací by byla levnější než cena mýtného na ostatních komunikacích. Po dálnici by tedy jel náklaďák levněji než po okresce. Pro výpočet ceny "dražšího" mýtného by stačilo za příslušné období od celkového počtu najetých kilometrů odečíst počet najetých kilometrů zvlášť zpoplatňovaných úseků a vynásobit příslušnou cenou.

Je zřejmé, že autodopravci pak budou chtít, aby počet kilometrů najetých po zvlášť nezpoplatňovaných úsecích, byl co nejmenší -- a budou se tedy sami (bez žádného donucování) snažit, aby jejich vozidla jezdila v co největší možné míře po "levnějších" dálnicích a vyhýbala se "dražším" okreskám. Budou raději jezdit po delší, ale levnější. zvlášť zpoplatňované objížďce hlídané elektronickým systémem mýtného, než aby projely centrem města, protože v nákladech je vyhnutí se městu vyjde nakonec levněji.

Konečně, cenu za průjezd zvlášť zpoplatňovaných úseků je možno stanovit různě v závislosti na denní době -- v noci by cena mohla být obzvláště levná (podobně jako elektrárny nabízejí levnější "noční proud") a naopak, v dobách dopravních špiček, by cena stoupala. Tím by bylo možné ekonomickými stimuly přesunout část dopravní zátěže na noční hodiny a snížit počet těžkých náklaďáků v době dopravních špiček.

Není možné otálet. Zpozdí-li se příprava zavedení elektronického mýtného, stát přijde o miliardy, silnice budou rozbité následkem zvýšené dopravní zátěže a na jejich údržbu nebude dostatek prostředků. Vláda to má dnes v rukou. Jaké podmínky v tendru na výběr elektronického mýtného vypíše, to ji nakonec vybrané firmy postaví. Pokud se ale, jako dosud, soustředí jen na sledování technických a cenových parametrů a nikoliv na návrh základních principů systému -- může mít zdánlivě dokonalý systém výběru mýtného na dálnicích, ale okresky plné kamionů.

autor je místopředsedou odborné komise pro informatiku a telekomunikace ČSSD

                 
Obsah vydání       3. 6. 2005
3. 6. 2005 Británie: Úřady zasahují proti pirátům s farmaceutiky
3. 6. 2005 United Islands of Control & Profit podruhé? Petr  Šafařík
3. 6. 2005 Děti žijící v blízkosti vedení vysokého napětí trpí leukémií
5. 6. 2005 Vzkazuje vám Jeremy Paxman Jan  Čulík
3. 6. 2005 Poučení z francouzského a nizozemského NE Michael  Kroh
3. 6. 2005 Barroso: Evropská ústava není mrtvá
2. 6. 2005 John Bruton: Evropská ústava není mrtvá
3. 6. 2005 Demokracie je vláda nevědoucích Martin  Škabraha
3. 6. 2005 Vždyť přece létat časem je krásné Tomáš  Koloc
3. 6. 2005 Jak to chodí na Ruzyni
3. 6. 2005 Proč byl odvolán ředitel Českého krasu?
3. 6. 2005 V Litoměřicích se konal 11. Salon kritického myšlení Jan  Čulík
3. 6. 2005 Azyl a království Alex  Koenigsmark
3. 6. 2005 Je útlak plodný? Kvete umění při útlaku jinak? Jan  Čulík
3. 6. 2005 O čem právě hlasuji/eme... Vladimír  Rott
3. 6. 2005 Okupace politické strany a její důsledek Stanislav A. Hošek
3. 6. 2005 Je načase zrušit euro
3. 6. 2005 Jak ochočit kamiony Jiří  Kofránek
3. 6. 2005 Nechte Gatesovi jeho miliardy
2. 6. 2005 Používáte MS Office? Pak jste dinosauři! Jan  Sýkora
2. 6. 2005 Po privatizaci britských železnic: Vlaky jezdí pomaleji
2. 6. 2005 Malý - ať člověk nebo stát - je vždycky bit Josef  Vít
2. 6. 2005 Elita bohužel selhává a kritika Národní galerie má slabiny v argumentaci Jan  Paul
2. 6. 2005 Památník anebo byty? Přemysl  Janýr
1. 6. 2005 Jak se Japonsko brání globalizaci
1. 6. 2005 Elity informačního věku a útlak v Americe?
22. 11. 2003 Adresy redakce
6. 5. 2005 Hospodaření OSBL za duben 2005

Redakční výběr nejzajímavějších článků z poslední doby RSS 2.0      Historie >
5. 6. 2005 Vzkazuje vám Jeremy Paxman Jan  Čulík
3. 6. 2005 Vždyť přece létat časem je krásné Tomáš  Koloc
3. 6. 2005 Azyl a království Alex  Koenigsmark
3. 6. 2005 O čem právě hlasuji/eme... Vladimír  Rott
3. 6. 2005 Je útlak plodný? Kvete umění při útlaku jinak? Jan  Čulík
3. 6. 2005 Británie: Úřady zasahují proti pirátům s farmaceutiky   
3. 6. 2005 Okupace politické strany a její důsledek Stanislav A. Hošek
3. 6. 2005 Jak ochočit kamiony Jiří  Kofránek
3. 6. 2005 Poučení z francouzského a nizozemského NE Michael  Kroh
2. 6. 2005 Elita bohužel selhává a kritika Národní galerie má slabiny v argumentaci Jan  Paul
2. 6. 2005 Památník anebo byty? Přemysl  Janýr
2. 6. 2005 Pozor, v Ruzyni se krade Jan  Čulík
2. 6. 2005 Používáte MS Office? Pak jste dinosauři! Jan  Sýkora
1. 6. 2005 Jak se Japonsko brání globalizaci   
1. 6. 2005 Nepořádám hon na Knížáka Jiří  David

Telematika a elektronické mýtné RSS 2.0      Historie >
3. 6. 2005 Jak ochočit kamiony Jiří  Kofránek
26. 5. 2005 Autem je to levnější než MHD, vzkazují radní   
20. 5. 2005 Bude luxus jezdit v Praze tramvají ? Zdeněk  Štefek
3. 5. 2005 Aby se špinavé od čistých peněz rozeznaly Štěpán  Kotrba
16. 3. 2005 Modleme se: aféry Grosse a chiméra Šimonovského Václav  Jirovský
22. 10. 2004 Spoplatňovanie diaľnic v Nemecku od 1. januára 2005   
12. 5. 2004 Město lidem, ne autům!   
9. 4. 2004 Není pravda, že silnice negenerují další automobily/Jak ubohé a smutné Jan  Bláha, Petr Soukup
8. 4. 2004 Polemika s Petrem Kužvartem o dopravě (nejen) v Praze Jan  Bláha
17. 2. 2004 Der Spiegel: Stolpe vypovídá smlouvu s Toll Collect   
15. 8. 2003 Elektronické mýtné v Německu - exportní šlágr nebo Stolpeho noční můra ?   
13. 8. 2003 Peltrám počtvrté - aneb kdo je odborníkem a na co Štěpán  Kotrba
8. 8. 2003 Peltrám potřetí: Úskalí předražených koncepcí a idea možné alternativy Štěpán  Kotrba
8. 8. 2003 Zlikvidují zautomatizované automobily veřejnou dopravu?   

Automobilismus RSS 2.0      Historie >
3. 6. 2005 Jak ochočit kamiony Jiří  Kofránek
19. 4. 2004 Je automobilismus zhouba společnosti? Petr  Baubín
8. 4. 2004 Polemika s Petrem Kužvartem o dopravě (nejen) v Praze Jan  Bláha
27. 8. 2003 Nehodovost: Policie proti sobeckému a nebezpečnému ježdění nezasahuje   
26. 8. 2003 Čím jsem "úspěšnější", tím víc mrtvých Jan  Čulík
26. 8. 2003 O nehodovosti na českých silnicích Vojtěch  Polák, Jan Čulík
26. 8. 2003 Nehodovost: statistické údaje se dají interpretovat různě   
26. 8. 2003 Nehodovost ještě jinak   
8. 8. 2003 Zlikvidují zautomatizované automobily veřejnou dopravu?   
8. 8. 2003 Jak platit za užívání silnic   
8. 8. 2003 Systémy pro automatickou jízdu automobilů už existují   
8. 8. 2003 Radost bourat   
6. 8. 2003 Velvyslanectví německých zájmů - dopis jednoho lobbisty Štěpán  Kotrba
31. 7. 2003 Svoboda není bezbřehá Jan  Čulík