20. 1. 2005
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
20. 1. 2005

Gross postrádá charisma, sociální demokracie procenta

Stanislav Gross si marně láme hlavu nad dvojím politickým debaklem a klesajícími volebními preferencemi sociální demokracie. Neudělal žádnou viditelnou marketingovou chybu a přesto jeho politický marketing nezabírá. Gross podcenil voliče, když přijal marketing jako základní nástroj politické kampaně.

Kdysi se Miloš Zeman rozhlížel po volných voličích a správně pochopil, že proti privatizační ODS s modrou krví a urozeným rodokmenem se nemůže postavit jako rovnocenný soupeř o spokojeného voliče. Člověk s plným žaludkem, zajištěným bydlením, každoroční dovolenou u moře a zajištěným školným pro všechny potomky se sice rozhoduje podle marketingových kampaní, které posilují jeho pocit výjimečnosti, ale takových voličů nikdy neměla sociální demokracie příliš. Takový volič nemá potřebu cokoliv přerozdělovat, protože v přerozdělení vidí ohrožení vlastního sociálního postavení.

Zeman vsadil na sociálně nespokojené spoluobčany. Oporu a vítěznou sílu ČSSD zajistili voliči s příjmem kolem 10 000,- Kč, kteří ze svého platu těžko zainvestují výše vyjmenované životní požitky. Takové voliče považuje Stanislav Gross mylně za jisté. Jenže volič s takovým příjmem nedá na reklamu, protože si místo čtení marketingových doporučení musí přepočítat obsah své peněženky.

Grossova snaha oslovit spokojené voliče marketingem a zároveň co nejméně urazit tradiční voliče ČSSD vede k politickému kličkování, kterého by snad nebyli schopni ani lidovci v dobách Národní fronty. Gross připomíná kličkujícího zajíce, který tu a tam vypálí od boku neškodnou myšlenku a jeho lidé už se postarají o její medializaci a rozvinutí.

Nízkopříjmový volič je znechucen nejasností politického snažení sociální demokracie, která přestává sloužit lidem práce a stále častěji přináší návrhy zaměstnavatelů na omezení sociálního státu. Tři roky nejasné politiky přinesly daň v podobě ztráty dvou třetin voličů z roku 2002.

Stanislav Gross je diplomat a stratég, postrádající charisma. Diplomat a stratég ještě nikdy neoslovil lidi v ulicích, a kdo neumí nadchnout prosté lidi, nezíská si jejich respekt a důvěru. Nahrazovat respekt a důvěru marketingovou kampaní u křehkého zboží typu politiky prostě nelze.

Stanislav Gross byl vynikajícím typem bezkonfliktního mladého politika, který si svědomitě plní své povinnosti a neplete se do ideologických bitev uvnitř své strany. Gross dnes ukazuje, že nedokáže vést ideologickou bitvu. Své liberální názory skrývá za rouškou sociálnědemokraticky přijatelných výrazů a špinavou práci odvádějí jeho lidé.

Nestačí myslet upřímně, je rovněž vhodné naslouchat lidem a bojovat za to, co od nich slyším. A to dnes Gross nedělá. Gross je příliš obklopen podnikatelskou lobby, než aby zaslechl názory svých skutečných voličů. Podnikatelé mají k sociální demokracii stejný podnikatelský přístup jako k dalším stranám. Je třeba, aby splnila podnikatelské cíle lobbujících společností bez ohledu na to, zda ji to politicky znemožní a uvrhne do opozice. Protože na její místo nastoupí jiná strana, se kterou se lobby opět dohodne a jakási sociální demokracie už nebude zapotřebí.

Autor je bývalý šéfredaktor internetového serveru Politikon

                 
Obsah vydání       20. 1. 2005
20. 1. 2005 Prodej českých zbraní mimo veřejnou kontrolu pokračuje
20. 1. 2005 "Zbraně jsou úplně stejný obchodní artikl jako třeba rohlík" Karel  Dolejší
20. 1. 2005 Kolektivní vina a nesnášenlivost vůči "cizím vírám a kulturám" Jan  Čulík
20. 1. 2005 Palachova oběť byla velká a hrozná, dnes by možná stačilo jen trochu ochoty spálit si prsty Jiří  Škuba
20. 1. 2005 Šmelinářů bývá víc než partyzánů Ivan  David
19. 1. 2005 Obludárium humanitních věd a arogance přírodních vědců Štefan  Švec
20. 1. 2005 Podle iDnes je ODS usměvavá... Bohumil  Kartous
20. 1. 2005 Michael  Marčák
20. 1. 2005 Diagnóza ČSSD: Nejde o spor pravice a levice uvnitř strany Radim  Valenčík
20. 1. 2005 Gross postrádá charisma, sociální demokracie procenta Robert  Vašíček
20. 1. 2005 Svět se obává nové Bushovy éry
20. 1. 2005 Kuba plánuje zakázat kouření ve veřejných prostorách
20. 1. 2005 Smutek, rozptýlený v esejích František  Hrdlička
20. 1. 2005 Je ten systém "švarc", anebo "Schwarz"? Miloš  Dokulil
20. 1. 2005 Kdo zabíjel víc, křesťané nebo muslimové?
20. 1. 2005 Korán je rozporná a nesnášenlivá kniha
20. 1. 2005 Komerční Nova nebude vysvětlovat súry dopodrobna
20. 1. 2005 Rozdíl mezi zpravodajstvím a publicistikou
20. 1. 2005 Je jediná alternativa vůbec alternativou? Miloš  Dokulil
19. 1. 2005 Český pocit méněcennosti a nadřazenosti a vnější svět Bohumil  Kartous
19. 1. 2005 Zpravodajství iráckého odboje za dny 1. -- 7. ledna 2005
19. 1. 2005 Český obchod se zbraněmi má k transparentnosti stále daleko Karel  Dolejší
19. 1. 2005 Michael  Marčák
19. 1. 2005 Jana Černá neboli Honza Krejcarová, dcera Mileny Jesenské, milenka Egona Bondyho, černá lyra nebo bílá labuť s poraněnou perutí Bohumila Hrabala ... Ludvík  Hess
19. 1. 2005 Liberálové všech zemí, spojte se! Budeme kouřit! Josef  Provazník
19. 1. 2005 Kam směřuje sochařství na Umprum ? Jan  Paul
19. 1. 2005 Firma zvířat Filip  Rožánek
18. 1. 2005 Komerční tlaky omezují svobodu slova Jan  Čulík
18. 1. 2005 Bez analýzy a syntézy se ve světě nezorientujete - musíte vytvářet teorie o tom, jak věci jsou Irena  Ryšánková
18. 1. 2005 Česko hledá... Jan  Sýkora
6. 12. 2004 Hospodaření OSBL za listopad 2004
22. 11. 2003 Adresy redakce

Vláda Stanislava Grosse a politika ČSSD RSS 2.0      Historie >
20. 1. 2005 Diagnóza ČSSD: Nejde o spor pravice a levice uvnitř strany Radim  Valenčík
20. 1. 2005 Gross postrádá charisma, sociální demokracie procenta Robert  Vašíček
19. 1. 2005 Ruská ruleta v sociální demokracii Robert  Vašíček
14. 1. 2005 Být na místě Stanislava Grosse Boris  Cvek
13. 1. 2005 Nemilosrdný mlýn Zdeněk  Jemelík
13. 1. 2005 "Zdražené" léky a "spoluúčast" Ivan  David
12. 1. 2005 Sen o nové důvěře Oskar  Krejčí
5. 1. 2005 Poděkování prodejci lakovaných růží Jaroslav  Doležal
8. 12. 2004 O úspěchu ve volbách nerozhodují billboardy, ale realizovaný program Štěpán  Kotrba
4. 12. 2004 Krize v ČSSD už je - a sociální demokraté to myslí upřímně ! Štěpán  Kotrba
4. 12. 2004 ČSSD je třeba po trojích volbách... Oldřich  Průša
2. 12. 2004 Vzkaz Mlynářovi: Chceme širokopásmový internet bez DPH!   
30. 11. 2004 Doleva se Škromachem? Irena  Ryšánková
29. 11. 2004 Schröder, Zapatero a Gross vyzvali evropské občany k schválení Evropské ústavy   
25. 11. 2004 Odpadlíci od SPD a PDS se rozhodli založit stranu