18. 1. 2005
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
18. 1. 2005

Článek pro křesťany

Kdo nese zodpovědnost za vznik islámu?

Tato otázka má dost provokativní "akcent". Protože zjištěním toho, kdo je zodpovědný za vznik islámu, tak také určitým způsobem nese zodpovědnost za situaci v současném světě. Nemyslím tím hladomory, zemětřesení, ale expanzi a islamizaci Evropy, byť i nepřímo také radikální podobu islámu.

Rozhodně odmítám, že by se zakladatel tohoto nejmladšího z monoteistických náboženství Mohameda vynořil odnikud. Tím chci říct, že pokud chceme vůbec pochopit jeho "apoštolát", musíme prozkoumat podmínky a podněty, ve kterých žil.

Byli to rozhodně křesťané, kteří mu "připravili" cestu pro jeho vítěznou misi. V době kdy Mohamed působil, což je 6. století našeho letopočtu, bylo křesťanství ve velmi komplikované situaci. Vzdálilo se totiž odkazu svého zakladatele Ježíše Krista. V jakém smyslu se vzdálilo? Křesťanství už přestávalo být jednoduchým vyjádřením vztahu Boha a člověka, založené pouze na Biblických textech. V době Mohamedova působení, je křesťanství téměř intelektuální záležitostí, které je přístupné jen několika "vyvoleným". Zjednodušeně řečeno, křesťan už není v prvé řadě ten, kdo praktikuje -- "Budeš milovat bližního svého, jako sebe samého" a více nechápe. Ale křesťan je ten, kdo více a správně rozumí komplikované nauce o Boží Trojjedinosti. Pokud by někdo postavil na imaginární misku vah tyto dva křesťany, potom by v pohledu tehdejšího křesťanství převážil ten křesťan intelektuál, toho "prosťáčka" křesťana. Křesťana, který je však blíže Božímu pohledu, než ten intelektuál!

Do této doby plné zmatků přichází Mohamed. Zřejmě diskutoval jak s židy, tak i křesťany. Odráží se to v jeho Koránu. Při diskuzích si je vědom komplikovanosti nauky o Boží Trojjedinosti, a tak přichází s radikální myšlenkou. "Není božstva kromě Boha!" Toto vyjádření spolu s texty, které jsou básnické, je přístupnější prostým lidem, než komplikovaná podoba křesťanství vyjádřená Boží Trojjediností. Podoba křesťanství, která se opírá o jakási kvazikřesťanská vyznání, kterým rozumí jenom malý okruh "vyvolených". Dovolím si parafrázovat slova Ježíše Krista v této souvislosti, mluví o farizejích -- Evangelium podle Matouše 23:4 "Svazují těžká břemena a nakládají je lidem na ramena..." Zatímco farizejové v době Ježíše ukládali těžká břemena, tj. skutky a sami se jich nedotkli. V době 6. století je to trošku jiné. Novodobí farizejové opět ukládají břemena, nikoliv však břemena fyzických skutků, ale břemena intelektuální. A těmto břemenům rozumí jenom tito "rádobyintelektuálové".

Není se co divit, že Mohamed získal záhy na popularitě. Navíc se v tom odráží jistě nacionální aspekt celé věci. Arabové konečně mají někoho, s kým by se mohli identifikovat.

Domnívám se, že nebýt vývoje křesťanské církve od 3. století našeho letopočtu, tak ani v šestém století "nepovstane" samozvaný posel Mohamed. Za vznik islámu si tedy z větší části můžeme my křesťané sami. V prvé řadě to byl vývoj křesťanství směrem k intelektualismu. V další řadě to byla špatná interpretace nauky o Boží Trojjedinosti, vždyť v Koránu je tato popisována chybně. Boží Trojjedinost podle Mohameda je vztah Boha, Ježíše Krista a Marie. Ale to je jistě nějaký neortodoxní, mylný pohled se kterým se Mohamed setkal. I když nejsem zastáncem tohoto učení, vím, že tak jak je mi předkládán v Koránu, tak se nechápal obecně. Ale znovu podotýkám, nebylo to tím, že obtížné zvládnutí této komplikované nauky, umožňoval takovéto "excesy"? "Excesy" díky nimž tady dneska máme radikální islám, teroristické činy, komplikovanou situaci na Blízkém východě.

Za současnou situaci, což je islamizace Evropy, radikální podoba islámu a další trpké ovoce, které musela lidská civilizace okusit a ještě nejspíš okusí, neseme také velký podíl my, křesťané!

                 
Obsah vydání       18. 1. 2005
18. 1. 2005 Pentagon získává nekontrolovatelné pravomoce nad tajnými vojenskými operacemi v zahraničí
17. 1. 2005 Seymour Hersh: Američané chtějí zaútočit na íránské cíle
18. 1. 2005 Komerční tlaky omezují svobodu slova Jan  Čulík
18. 1. 2005 Michal Zítko: "Knihy se pronásledovat nemají" Filip  Sklenář
18. 1. 2005 Jak čeština pláče... Jan  Čulík
18. 1. 2005 Česko hledá... Jan  Sýkora
18. 1. 2005 Bez analýzy a syntézy se ve světě nezorientujete - musíte vytvářet teorie o tom, jak věci jsou Irena  Ryšánková
18. 1. 2005 Michael  Marčák
17. 1. 2005 Nestačí myslet to upřímně, musíme poctivě pracovat! Zdeněk  Škromach
18. 1. 2005 Je vlastnictví krádež, nebo záruka svobody? Václav  Tomek
18. 1. 2005 Nova dala v Sedmičce prostor i názorům muslimů
18. 1. 2005 Guardian: Lži o Iráku Ondřej  Čapek
18. 1. 2005 Michael  Marčák
18. 1. 2005 Rumburské ženy, kunratická jáma a česká korupce Ivan  David
18. 1. 2005 OSN varuje před možným teroristickým útokem v Acehu
18. 1. 2005 Šéf britské školní inspekce kritizoval islámské školy
18. 1. 2005 Kdo nese zodpovědnost za vznik islámu? Karel  Sýkora
18. 1. 2005 Konec Citibanky v Japonsku Petr  Fiala
18. 1. 2005 Něco o lidech a idejích Ladislav  Blahák
17. 1. 2005 Posedlost nepřesnostmi... Zdeněk  Jemelík
17. 1. 2005 Globální stmívání
17. 1. 2005 Američané vážně poškodili starověké město Babylon
17. 1. 2005 Metodika plánování a metodika dialogu Boris  Cvek
6. 12. 2004 Hospodaření OSBL za listopad 2004
22. 11. 2003 Adresy redakce

Globalizace RSS 2.0      Historie >
18. 1. 2005 Kdo nese zodpovědnost za vznik islámu? Karel  Sýkora
3. 12. 2004 Kdyby byl svět vesnicí o 1000 lidech   
25. 10. 2004 Nečiň jiným, co nechceš, aby činili tobě Štěpán  Kotrba
14. 10. 2004 V Londýně začíná Evropské sociální fórum Štěpán  Kotrba
28. 9. 2004 Sociální spravedlnost "není sen, ale možnost" Štěpán  Kotrba
28. 9. 2004 V Praze se konalo České sociální fórum   
24. 9. 2004 Bushova zpráva jasně vyjadřuje záměr zintenzívnit hospodářskou válku proti Kubě   
24. 8. 2004 Globalizace funguje   
6. 8. 2004 Vráťte nám štát Francis  Fukuyama
6. 8. 2004 Za západom Timothy Garton Ash
26. 7. 2004 Je nejsvobodnějším médiem Internet? Pro koho? Štěpán  Kotrba
22. 7. 2004 Co po washingtonském konsensu? Miloš  Pick, Jaroslav Ungerman
7. 7. 2004 Demontáž sociálneho modelu Európy? Ľubomír  Tokár
7. 7. 2004 Fukuyama: Je nutno posílit roli státu   

Rituály - co židy, křesťany a muslimy rozděluje a co je spojuje RSS 2.0      Historie >
18. 1. 2005 Kdo nese zodpovědnost za vznik islámu? Karel  Sýkora
3. 12. 2004 Na koledu chodily i prostitutky Štěpán  Kotrba
2. 12. 2004 Diskriminuje islám ženy?   
3. 7. 2004 Proč pravoslavní neslaví svátek svatých Cyrila a Metoděje dne 5. července?   
3. 7. 2004 Konstantin a Metoděj mezi Římem a Byzancí Jiří  Ovčáček
3. 7. 2004 Apologie víry -- Velká Morava   
21. 6. 2004 Vyberte si svého Boha. Udělejte to moderně - nainstalujte si náš software Štěpán  Kotrba
11. 4. 2004 Boží hod velikonoční - máme být svědky vzkříšení Zdeněk  Bárta
11. 4. 2004 Počátky křesťanství Lenka  Kužvartová
8. 4. 2004 Týden Pesachu a Velikonoc   
7. 4. 2004 K Velikonocům I.... Miloš  Dokulil
7. 4. 2004 K Velikonocům II Miloš  Dokulil
5. 4. 2004 Velikonoce 2004 tak hezky česky... Ivo V. Fencl
6. 3. 2004 Purim mezi dobrem a zlem Štěpán  Kotrba
19. 12. 2003 Chanuka