21. 12. 2004
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
21. 12. 2004

Politikův umělec a umělcův politik

Zdena Bratršovská, František Hrdlička

Některé situace zavánějí absurditou, ale to neznamená, že by se nemohly udát. Představte si, že poblíž sídliště, pod kopcem, který zapomněli stavební dělníci srovnat se zemí, žije insitní malíř, nedbající na konvenční normy, a jednou kvečeru zapřede hovor s politikem, který si udržuje kondici obíháním malířovy jeskyně. Do té doby o sobě samozřejmě nevěděli: Politika nikdy nenapadlo, že by někdo dal přednost primitivním podmínkám před životem v pohodlí, a malíř už dávno nečte noviny, protože v nich nenachází nic, co by ho inspirovalo k tvůrčí práci.

Namítáte, že by k takomu hovoru nikdy nedošlo? Jistě, za normálních okolností stěží -- už proto, že Viktor Polanecký (politik) je přesvědčen, že vyšlapává cestu, po níž by se všichni občané měli ubírat, zatímco Josef Materna (malíř) pokládá politika v nejlepším případě za hoteliéra, jehož služeb může a nemusí využít.

Mají naprosto odlišný vztah k času i k realitě: Polanecký se věnuje, jak se říká, umění možného; Materna se zabývá uměním nemožného. Polanecký usiluje o rychlé a viditelné efekty (zavděčí se tím většině); Materna počítá s tím, že mu ani celý život nevystačí na to, aby pomaloval stěny jeskyně svými představami.

Mimoto si nedůvěřují: Polanecký tuší, že by Materna mohl svými nevěcnými poznámkami rozvrátit jeho zacílenou soustředěnost a jeho systémové myšlení, a Materna viní v duchu Polaneckého z toho, že nikdo neobdivuje jeho malby; proč se o nich politik nezmíní při nějakém projevu? Zručný dramatik by je nicméně svedl dohromady, i kdyby se nemohli ani vystát. Politik si například vymkne při joggingu kotník, nebo se prostě přižene bouřka.

Dialog, k němuž dojde, bude samozřejmě plný zvratů a nedorozumění. "Kam bychom došli, kdybychom brali v úvahu pár neproduktivních podivínů," prohlásí například Polanecký; nato opáčí Materna, že osvícená vláda by se měla skládat z umělců a filozofů, nejen z omezených pragmatiků. Chvíli diskutují o Platónovi (Maternu překvapí, že pro Polaneckého není slavný Řek španělskou vesnicí), a nakonec sáhnou k drobné demagogii: "Myslíte, že by vás byli totalitní mocipáni nechali žít v jeskyni, kdyby se o vás dozvěděli?" zeptá se jízlivě Polanecký.

Materna je sice po fyzické stránce v nevýhodě (nedávno odmítl z hrdosti sociální podporu, a tak občas hladoví), ale psychickou výzbroj neodloží: "Div se nezalykáte sebeuspokojením, a přitom nedokážete ani postavit mladým lidem byty, zabezpečit důchodce a pozavírat zločince. Víte, jak tím nahráváte levici, která z takových nálad umí vytěžit maximum?"

Polanecký se ho pokusí odbýt frázemi o tom, že proměna společnosti je dlouhodobý proces, který může ostatně malíř urychlit tím, že vstoupí do nějaké politické strany (jiná cesta podle Polaneckého neexistuje), jenže Materna se mezitím dostal do ráže. "Uvědomujete si, že slušní lidé se nemohou prosadit, že nerozhoduje kvalita, ale dravost a peníze, a že pluralita názorů vede často k planému žvanění?"

Viktor Polanecký se podiví, odkud načerpal Josef Materna ty informace, když se od veřejného života distancuje, a Josef Materna odpoví, že zdola člověk vidí do věcí líp než shora a že intuice je často lepší rádce než statistika. Schyluje se tedy k další roztržce (k debatě o pravdě, která je relativní, a o lži, která je absolutní), ale obratný dramatik přičaruje na stůl hrnek s kozím mlékem, a tak si oba mluvčí mohou nakonec připít na tykání.

V této chvíli je už jasné, že reprezentují dějinný svár dvou mentalit: Prvá (politik) vychází z daných faktů a snaží se uspokojit běžné potřeby; druhá (umělec, filozof) přihlíží k věčným pravdám a snaží se lidi povznést. Jde však skutečně o svár? Spíš se každá z nich tváří, že ta druhá neexistuje.

Bylo by samozřejmě krásné, kdyby se všichni Josefové spojili, aby jejich hlas nezanikl (jsou v menšině), ale zdá se, že jim mezitím Viktorové úspěšně naočkovali komplex méněcennosti -- asi tak jako hoteliér, který pohlédl s despektem na zmačkaný límeček svého návštěvníka. Ohánět se sloganem, že hotely padají, kdežto jeskyně zůstávají, je sice dojemné, ale stav věcí to nenapraví. Zbývá tedy otázka, kdo objeví nástěnné malby, až nezbude politikům čas na kondiční běh kolem sídliště.

(Upravený text z knihy Politikův umělec a umělcův politik)

                 
Obsah vydání       21. 12. 2004
21. 12. 2004 Přizpůsobí se katolická církev modernímu světu?
21. 12. 2004 Bdělé oko cenzury Zdena  Bratršovská, František  Hrdlička
21. 12. 2004 Gayové a nedorozumění Milan  Valach
21. 12. 2004 Líbivé obrázky Václav  Dušek
20. 12. 2004 Nečtou-li děti, může za to učitel Milan  Štěpita
21. 12. 2004 AI pořádá demonstraci proti čínské repatriaci severokorejských uprchlíků
21. 12. 2004 Zpravodajství iráckého odboje za dny 9. - 16. prosince 2004
21. 12. 2004 Jsme prostí lidé, kteří dali přednost zásadám před strachem
21. 12. 2004 Britský zákon o občankách prošel druhým čtením
21. 12. 2004 Politikův umělec a umělcův politik Zdena  Bratršovská, František  Hrdlička
20. 12. 2004 Rumsfeld přiznal, že kondolenční dopisy rodinám mrtvých vojáků podepisoval automat
20. 12. 2004 Škabraha kritizuje Horowitze nepřesvědčivě Ondřej  Čapek
21. 12. 2004 Tvrzení "Není důležité, co vím, ale kde to najít" je zavádějící
20. 12. 2004 Británie: Poruší navrhované elektronické občanky Konvenci o lidských právech?
20. 12. 2004 Úsměvný vánoční dárek ČTÚ: Stádník chce regulovat internet...
20. 12. 2004 Kolumbie: násilí, žoldnéři, USA, drogy a revoluce Marek  Šimoník
20. 12. 2004 Kdo je Noam Chomsky Martin  Mrzena
20. 12. 2004 Noam Chomsky: O stavu národa, o Iráku a volbách Amy  Goodman
20. 12. 2004 Je Adam Curtis Sergejem Ejzenštejnem digitální televizní éry? Lucie  Česálková
20. 12. 2004 Bible jsou "lži a propaganda"
20. 12. 2004 Vědění světa bude k dispozici na internetu
17. 12. 2004 Zpravodajství iráckého odporu za dny 4. - 8. prosince 2004
20. 12. 2004 Sarabanda: Bergmanova filmová meditace na téma mlčení Josef  Brož
20. 12. 2004 Boj se šedou ekonomikou a registrační pokladny Petr  Baubín
20. 12. 2004 Potřebná kniha s velikými otazníky Petr  Šafařík
20. 12. 2004 Na co vlastně Češi DOPLÁCEJÍ? Jan  Hošek
20. 12. 2004 A-kontra o "tak trochu jiné" ultrapravici Ondřej  Slačálek
6. 12. 2004 Hospodaření OSBL za listopad 2004
22. 11. 2003 Adresy redakce
29. 12. 2003 Nenechte si ujít: nový knižní výbor z Britských listů