21. 12. 2004
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
21. 12. 2004

Líbivé obrázky

Svět se podobá moři, v němž panuje vlnobití a takový strach, že jeden aby se bál druhého; hned se zvedá protivná strana, hned druhá zaniká. A jako moře záludné, trpké a smrduté, tak smrduté je mnohé na světě, kde jsou srdce nestálá. Jako větší ryba v moři pohlcuje menší, tak boháč požírá chudáka.

Jan Želivský – dochované kázání z roku 1419

Slova jednoho muže, z kněžského proletariátu tehdejší doby, mohou oslovit i dnes většinu robotujících lidí nejen u nás doma. Mají krutou všeplatnost a nezáleží na mínění několika mozkových akrobatů dřepících v nezávislých médiích a schopných za třicet stříbrných tvrdit drze do očí každému, že barva černá je ve skutečnosti bílou. Vydatná mozková akrobacie, dobře placená a vynášející cvičenci nejednu výhodu, v posledních letech nabývá na razanci.

Podpora zlu zůstane podporou zla – zlo mívá podoby různé, přečasto hrůzné.

Lži vydávané tendenčně za pravdy otravují ochablé zbytky mravnosti, ostrůvky vzácné a ojedinělé se vytrácejí; trosečníci na nich opuštěni nevděčnou společností zpytují podlomené svědomí a kladou si otázku: neměl by jeden přece více kušovat, aby z trosečníka nebyl nebožtík? Kupčení s tituly a posty, mafiánské praktiky, soudcovská do nebe volající extempore, odpuzující policejní taktika odvádějící pozornost od špiček darebáků, minulé přečiny zlodějen a zašantročení financí a majetku vyplývaly prý, člověče drž se a neodpadni, z nedokonalosti stávajících zákonů. Měří se stále několika metry, někdy chybí centimetry jindy i půlmetry, a stane se, že neplatí nic.

Sociální rakovina nahrává především léčitelům levorukým, i když v zájmu objektivity musíme přiznat, že levost se v dnešních časech moc nenosí a leví neznamená v labyrintu nemravnosti skutečně levé, tak jako pravé ryze pravé. Stírající se pozlátko jednoduchého sociálního chlívku nahlíženého samozvanými prognostiky je Hurvínkovým snem o Hollywoodu. V dnešních časech světového rozpadu lásky a pravdy zbývá jen pramálo únikových cest a dobrých řešení. Byla-li v tomto regionu Biafra ducha, pak dnes to je prý Hirošima, jak tvrdí některé intelektuální nátury, věčně nespokojené, rebelující ke všemu a ke všem. Pravda, že vždy někomu se daří dobře a jiným méně. Věčnost poznání se má tesat do kamene a nenechat ji rozplynout v mlhovině nicotnosti.

Líbivé obrázky z večírků celebrit známých zcela jistě na Vorkutě a v jiných tramtáriích, bývají zhusta předkládány veřejnosti, aby se předvedl punc úspěšnosti a lehkého dosažení mediálního vzrušení po předchozím dráždivém laskání před širokým publikem; loutková divadélka s přestárlými principály a samozvanci šťastných prožitků, hrají stále jedno omleté drama, kterak Hloupý Honza ke štěstí přišel. Hra s úspěchem hrána po celé naší modré planetě, režiséři různí, herci často hrůzní, výprava operetní, tanečky medvědí, líčení firma Ksichtov.

Lidé měli, mají a budou mít rádi krásu. Hnusu kolem sebe bývají přesycení. Realita je šedá, mdlá i ubíjející svou neutuchající vytrvalostí. Diváci si připadají být při sledování programu vymývajících zbytky mozkových senzorů podobní oněm kladným hrdinům přežívajícím v pohádkovém háji; neustále načesaných a upravených, usmívajících se v hořícím domě, radostně se tvářících při střelbě do pluku nepřátel, kdy pro mrtvoly není kam padnout, vyvalující thymolinový chrup při prudké honičce v automobilech, na lodích, před popravou i v milostných vytrvaleckých dostizích…

Teď už máme co jsme chtěli a zase to není ono. Škůdci lidstva a hříšníci světa se snoubí s danými sociální aspekty. Silně argumentující, moralizující a karatelsky neúprosné pravdy podložené zkušeností vysoké školy života, ulpívají na smetištích reálné doby průměrnosti. Proměna křesťanské lásky v libovůle zvolenců nabízejí různá srovnání a vedou k pohledu do dob minulých. Dnes je pro lidi pohodlnější honba za čímkoli, nepřemýšlí ani na vteřinu o tom vyhnout se povinnostem určujícím tvrzení, že náš druh má na planetě největší slovo pro nezasloužený dar řeči a rozumu. Rozumáři a prospěcháři ani na vteřinu nepřipustí myšlenku, že by se měli postarat o staré rodiče především vlastními silami – tedy přivést do svého domu i smrt, dívat se na těžké konce starých a vysílených bytostí, připravených k věčnému spánku.

Nehezké, nelíbivé obrázky, avšak nutné k pozastavení sobeckosti a pohodlnosti. Ústavy se staly v minulosti samospasitelné pro tíživou většinu populace, vychované k pohodlnému zapomínání, prokleté nevírou v cokoli pozitivně naladěného. Vyrostli sobci gigantických rozměrů v regionu obsazeném obyvatelstvem čítajícím světová velkoměsta. Hlavně nespatřit nic z konce člověka, každý konec vzbuzuje pachuť všemocné smrti, obávané a nevítané u chuďase i majetného. Stařeny, kdysi nádherné dívky a paní, bývalí fešáci a lamači dámských srdcí, nyní trosky pomalu upravené všemocnou tetičkou k poslední cestě, vadí našemu výhledu do světlých budoucností protkaných úspěchy z reklamních šotů i šoků, kdy nic není nemožného, ale na všechno lze dosáhnout, vlastnit, užívat.

Vybízení k lehkosti bytí mámivě láká povahy snadno podléhající nákaze obsahující esence hlouposti, povrchnosti, nadutosti a ledové pýchy. Staří lidé mají pro jejich národy cenu, pokud jsou to skutečně národy a ne vykonavatele cizích návodů ke spasení za malost, chabost a kulturní vyčpělost.

Odložíme-li blízkého ze strachu či pohodlnosti do cizího prostředí, odkládáme tím předčasně z plnohodnotného života i sebe samotné; stahujeme ze sebe kůži ač nepodobni hadu. Přesto se plazu podobáme hbitostí a čiperností. My, největší škůdci planety, máme strach jen o sebe, toužíme po nesmrtelnosti a nechali bychom se klonovat do jakékoli podoby, jen abychom mohli trvale opruzovat v mírném pásmu nízké ubohosti.

Svět se podobá moři…

                 
Obsah vydání       21. 12. 2004
21. 12. 2004 Přizpůsobí se katolická církev modernímu světu?
21. 12. 2004 Bdělé oko cenzury Zdena  Bratršovská, František  Hrdlička
21. 12. 2004 Gayové a nedorozumění Milan  Valach
21. 12. 2004 Líbivé obrázky Václav  Dušek
20. 12. 2004 Nečtou-li děti, může za to učitel Milan  Štěpita
21. 12. 2004 AI pořádá demonstraci proti čínské repatriaci severokorejských uprchlíků
21. 12. 2004 Zpravodajství iráckého odboje za dny 9. - 16. prosince 2004
21. 12. 2004 Jsme prostí lidé, kteří dali přednost zásadám před strachem
21. 12. 2004 Britský zákon o občankách prošel druhým čtením
21. 12. 2004 Politikův umělec a umělcův politik Zdena  Bratršovská, František  Hrdlička
20. 12. 2004 Rumsfeld přiznal, že kondolenční dopisy rodinám mrtvých vojáků podepisoval automat
20. 12. 2004 Škabraha kritizuje Horowitze nepřesvědčivě Ondřej  Čapek
21. 12. 2004 Tvrzení "Není důležité, co vím, ale kde to najít" je zavádějící
20. 12. 2004 Británie: Poruší navrhované elektronické občanky Konvenci o lidských právech?
20. 12. 2004 Úsměvný vánoční dárek ČTÚ: Stádník chce regulovat internet...
20. 12. 2004 Kolumbie: násilí, žoldnéři, USA, drogy a revoluce Marek  Šimoník
20. 12. 2004 Kdo je Noam Chomsky Martin  Mrzena
20. 12. 2004 Noam Chomsky: O stavu národa, o Iráku a volbách Amy  Goodman
20. 12. 2004 Je Adam Curtis Sergejem Ejzenštejnem digitální televizní éry? Lucie  Česálková
20. 12. 2004 Bible jsou "lži a propaganda"
20. 12. 2004 Vědění světa bude k dispozici na internetu
17. 12. 2004 Zpravodajství iráckého odporu za dny 4. - 8. prosince 2004
20. 12. 2004 Sarabanda: Bergmanova filmová meditace na téma mlčení Josef  Brož
20. 12. 2004 Boj se šedou ekonomikou a registrační pokladny Petr  Baubín
20. 12. 2004 Potřebná kniha s velikými otazníky Petr  Šafařík
20. 12. 2004 Na co vlastně Češi DOPLÁCEJÍ? Jan  Hošek
20. 12. 2004 A-kontra o „tak trochu jiné“ ultrapravici Ondřej  Slačálek
6. 12. 2004 Hospodaření OSBL za listopad 2004
22. 11. 2003 Adresy redakce
29. 12. 2003 Nenechte si ujít: nový knižní výbor z Britských listů

Redakční výběr nejzajímavějších článků z poslední doby RSS 2.0      Historie >
21. 12. 2004 Gayové a nedorozumění Milan  Valach
21. 12. 2004 Líbivé obrázky Václav  Dušek
20. 12. 2004 Kdo je Noam Chomsky Martin  Mrzena
20. 12. 2004 Boj se šedou ekonomikou a registrační pokladny Petr  Baubín
20. 12. 2004 Vědění světa bude k dispozici na internetu   
20. 12. 2004 Sarabanda: Bergmanova filmová meditace na téma mlčení Josef  Brož
20. 12. 2004 Potřebná kniha s velikými otazníky Petr  Šafařík
20. 12. 2004 Bible jsou "lži a propaganda"   
20. 12. 2004 Noam Chomsky: O stavu národa, o Iráku a volbách Amy  Goodman
18. 12. 2004 Rusko a Čína posilují svou vojenskou spolupráci   
18. 12. 2004 Rozhodnutí jednat o přijetí Turecka do EU je kontroverzní   
17. 12. 2004 Gayové a banány Fabiano  Golgo
17. 12. 2004 Svět ovládají džinové z láhve Martin  Škabraha
17. 12. 2004 Metafora trhu ve vzdělávání aneb konec bohemistiky za kanálem? Dominik  Lukeš
17. 12. 2004 Levné řešení Alex  Koenigsmark