24. 9. 2004
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
Lokomotiva Škoda 363 001-9
24. 9. 2004

Brněnské Hlavní nádraží má být přesunuto do záplavové oblasti

Nádraží u Svratky aneb Utopené miliardy

Stanovisko těch, kteří chtějí mít nádraží v centru...

Zarážející je, že velmi velká část území, které chce brněnský magistrách zastavět, se nachází v záplavovém území. O tom se lze přesvědčit v pojišťovnách na programu Aquarius. V době klimatických změn a rostoucího rizika záplavových dešťů a následných povodní je podobné jednání "zodpovědných" otců města zcela nepochopitelné.

Stav brněnského železničního uzlu je po stránce technické špatný a i v souvislostí se vstupem České republiky do EU a převzetím evropských norem bude nutná celková rekonstrukce. Na tom se shodují všichni. Ti, kteří chtějí nové nádraží v centru, i ti, kteří chtějí nádraží odsunout ke Svratce.

Vláda ČR, Ministerstvo dopravy, kraj i jiné subjekty přestavbu schválily, podporují a některé se zavázaly i k jisté finanční spoluúčasti. Slíbené finance však se týkají pouze brněnského železničního uzlu a ne ostatních investic na rozvoj a modernizaci Brna. Náměstek brněnského primátora a zástupce přiznávají, že rozhodujícím důvodem k přesunu nádraží až ke Svratce je snaha o vytvoření příznivých podmínek na zástavbu zanedbaných ploch jižně od centra mezi Renneskou, Plotní, Pražákovou, Horními Heršpicemi a Komárovem.

Důvody k přesunu nádraží nejsou technické ani finanční, neboť výstavba nového nádraží v centru i u Svratky je také podle posudků, které si nechalo vypracovat město, finančně rovnocenná a technicky proveditelná v plném rozsahu.

Někteří poslanci, "odborníci" a městští úředníci svůj postoj hájí tím, že jsou vázáni stávajícím rozhodnutím magistrátu. Údajně právě proto zveřejňují informace nepravdivé (například že není možné provést rekonstrukci nádraží v centru) a nevyvážené (zcela jednostranné).

Vyplývá z toho, že pokud po příštích obecních volbách, ale možná už i v důsledku referenda, dojde ke změně pokynů, naleznou argumenty i pro stanoviska opačná....

Pokud však předtím budou proinvestovány velké částky, bude se pokračovat i přesto, že celý projekt je nesmyslný a pro Brno škodlivý. Salámová metoda se už osvědčila u stavby některých dálnic i Temelína....

Zarážející je, že velmi velká část území, které chce brněnský magistrách zastavět, se nachází v záplavovém území. O tom se lze přesvědčit v pojišťovnách na programu Aquarius. V době klimatických změn a rostoucího rizika záplavových dešťů a následných povodní je podobné jednání "zodpovědných" otců města zcela nepochopitelné.

Magistrát města Brna má zatím jakési přísliby od ministerstva dopravy a jiných subjektů na poskytnutí investic v rozsahu cca 5 miliard. Oficiální výše nezbytně nutných investic je podle ministerstva cca 20 miliard a týká se pouze nákladů nutných k rekonstrukci brněnského železničního uzlu. Je šance využít i zdrojů EU, které však zatím nejsou jisté.

Spekulovat lze o tom, zda se skutečné celkové náklady včetně všech souvisejících investic vyšplhají na 30 nebo 50 miliard. Závisí to na tom, co se nakonec skutečně bude stavět a jak moc budou překročeny plánované náklady na všechny potřebné sítě, dostavbu i reorganizaci brněnské městské dopravy a výstavbu projektovaných nemovitostí...

Za jisté však lze považovat, že investice, které překročí náklady nezbytně nutné k rekonstrukci železnice (tedy oněch cca 20 mld.), bude muset hradit ze svého rozpočtu město.

V současnosti jsou plánovány příjmy rozpočtu města ve výši cca 8 mld. Kč a výdaje se pohybují kolem 11,5 mld. Každý rok se tedy zvyšuje zadlužení Brna o více než dvě miliardy.

Již brzo budou muset obyvatelé Brna tyto dluhy i s úroky splácet. Dojde k tomu v období, kdy stát bude finančně krvácet kvůli limitům souvisejícím s přijetím Eura a Brno bude zápolit se splácením dluhů, které dnes čerpá i bez závazků vynucených odsunem nádraží.

Nemilosrdnost bank je jistá, a proto nastane v Brně finanční kolaps, který bude možné řešit pouze prodejem městského majetku (státních bytů, lesů), zvyšováním ceny MHD, ...a hyperšetřením.

Viníky hazardérského plýtvání jsou především brněnští zastupitelé zvolení za ODS, kteří se snaží za každou cenu utratit co nejvíce miliard ze zadluženého městského rozpočtu.

Tito politici však neberou ohledy na budoucí potřeby města a chtějí je obětovat svým iluzím a vizím.

Městští úředníci šíří fámu, že stavět se má za peníze, které poskytne ministerstvo, EU a jiné subjekty. Mlčí se však o tom, že už loni došlo k obrovským škrtům v městském rozpočtu a kvůli přesunu nádraží se odkládají na "další roky" téměř všechny investice do školství, polikliniky Zahradníkova, hřbitovů v Řečkovicích a Líšni, rozvoje ZOO, Špilberku, kanalizačních sběračů, rekonstrukcí ulic, šaliny na Lesnou, ... Omezují se téměř veškeré městské investice mimo těch, které si vyžádá odsun hlavního vlakového nádraží, stavba fotbalového stadionu v Lužánkách a koncertního sálu Janáčkova kulturního centra. Proč se mají na úkor obyvatel a návštěvníků Brna stavět právě tyto tři megalomanské pomníky?


Doplňkové informace redakce Britských listů a další informační zdroje:

Místní referendum

Místní referendum o otázce:

Souhlasíte s tím, aby město Brno v samostatné působnosti podniklo všechny kroky k modernizaci železniční stanice Brno-hlavní nádraží ve stávající poloze podél ulice Nádražní?
se na území statutárního města Brna uskuteční v sobotu dne 9. října 2004. Hlasování začíná v 8.00 hod. a končí v 16.00 hod.

Pokud vás složitě formulovaná otázka mate, pak vězte, že kdo chce hlasovat pro přesun nádraží na nové místo pak na hlasovacím lístku v referendu zvolí NE. Kdo chce hlasovat pro nové nádraží na starém místě pak na hlasovacím lístku v referendu zvolí ANO.

Hlasovací lístky nebudou občanům roznášeny do schránek před konáním referenda, oprávněný občan obdrží hlasovací lístek od okrskové komise přímo v hlasovací místnosti. Hlasovací místnosti budou umístěny ve stejných objektech, ve kterých se konají běžné volby.

J. Myslivec: Kauza brněnské hlavní nádraží - Obecný přehled a historie ZDE

Přestavba železničního uzlu - ofic. stránky projektu ZDE

Přestavba železničního uzlu - Šance pro Brno - stránky magistrátu Brno ZDE
Přestavba železničního uzlu - Předkládací zpráva vládě ČR z roku 2002 ZDE

stránky občanské koalice Nádraží v centru ZDE

stránky Brněnského dopravního kruhu k přestavbě železničního uzlu Brno ZDE
                 
Obsah vydání       24. 9. 2004
26. 9. 2004 "Lítostivý" Blair požaduje jednotu tváří v tvář irácké teroristické hrozbě
26. 9. 2004 V Londýně nouzově přistálo řecké letadlo
24. 9. 2004 Nádraží u Svratky aneb Utopené miliardy Josef  Ludvík
24. 9. 2004 Delegace britských muslimů se pokusí v Bagdádu zachránit Kennethe Bigleyho
25. 9. 2004 Britská vláda se obává, že dojde k útokům proti muslimům
25. 9. 2004 Dědeček George W. Bushe měl podnikatelské styky s firmami v nacistickém Německu
26. 9. 2004 České sociální fórum začalo skromně, ale zřetelně - požadavkem na "jiný svět, který je možný" Štěpán  Kotrba
24. 9. 2004 Rasismus v České republice
25. 9. 2004 Patron české země, nebo servilní kolaborant? Zdeněk  Bárta
24. 9. 2004 Incident na letišti Jan  Čulík, Jan  Sýkora
24. 9. 2004 Pan Zavřel má možnost domoci se práva Ivan  Válek
24. 9. 2004 Jeďte studovat do Oxfordu! Jan  Čulík
24. 9. 2004 "Osa BBC-Guardian zosobňuje vážné nebezpečí zájmům Spojených států"
24. 9. 2004 Iráčtí únosci využívají světových médií s geniální efektivitou
23. 9. 2004 Papírování namísto pomoci matkám postižených dětí Martina  Dostálová
22. 9. 2004 České sociální fórum v Praze
23. 9. 2004 Mě stát taky bere na hůl, že mám nemocného syna
24. 9. 2004 Jednou měř, 2x neřež Claudia  Just
24. 9. 2004 Jednou měř, 2x neřež Claudia  Just
27. 9. 2004 Gross means it: politics without policies Jan  Čulík
24. 9. 2004 Attila the Stockbroker Stanislav  Holubec
24. 9. 2004 Žvástat lze i o plynových komorách... Karel  Dolejší
24. 9. 2004 Tažení současné vlády USA proti terorismu se zadrhává Jozef Bohumil Ftorek
24. 9. 2004 Německá stipendia pro novináře ze střední a východní Evropy
24. 9. 2004 Kofi Annan nemá právo hovořit o dodržování mezinárodní zákonnosti Petr  Svoboda
24. 9. 2004 Čekáme na nového Hitlera? Martin  Škabraha
23. 9. 2004 Miloš Zeman: "ČSSD bude úspěšná jen tehdy, bude-li vedena úspěšnými"
23. 9. 2004 Média a tajné služby Miroslav  Polreich
23. 9. 2004 Kubičko má otevřenou editorskou politiku Jan  Čulík
24. 9. 2004 Bushova zpráva jasně vyjadřuje záměr zintenzívnit hospodářskou válku proti Kubě
23. 9. 2004 Měli bychom mít také právo hlasovat v amerických volbách
24. 9. 2004 Kanadský kongres práce: Volný trh se nestal hospodářskou katastrofou Miloš  Kaláb
23. 9. 2004 Poslušně hlásím, pane lajtnant... -- cíl výchovy? Boris  Cvek
23. 9. 2004 Proč se stále nepočítají civilní mrtví v Iráku?
23. 9. 2004 Zelení definitivně míří do politického ghetta Ivan  Brezina
1. 9. 2004 Hospodaření OSBL za srpen 2004
18. 6. 2004 Inzerujte v Britských listech
22. 11. 2003 Adresy redakce
29. 12. 2003 Nenechte si ujít: nový knižní výbor z Britských listů
17. 6. 2004 Provizorní umístění starých archivů

Redakční výběr nejzajímavějších článků z poslední doby RSS 2.0      Historie >
25. 9. 2004 Patron české země, nebo servilní kolaborant? Zdeněk  Bárta
25. 9. 2004 Dědeček George W. Bushe měl podnikatelské styky s firmami v nacistickém Německu   
24. 9. 2004 Nádraží u Svratky aneb Utopené miliardy Josef  Ludvík
24. 9. 2004 Incident na letišti Jan  Čulík, Jan Sýkora
24. 9. 2004 Čekáme na nového Hitlera? Martin  Škabraha
24. 9. 2004 Jednou měř, 2x neřež Claudia  Just
24. 9. 2004 Jeďte studovat do Oxfordu! Jan  Čulík
23. 9. 2004 Papírování namísto pomoci matkám postižených dětí Martina  Dostálová
23. 9. 2004 Mě stát taky bere na hůl, že mám nemocného syna   
23. 9. 2004 Média a tajné služby Miroslav  Polreich
23. 9. 2004 Poslušně hlásím, pane lajtnant... -- cíl výchovy? Boris  Cvek
23. 9. 2004 Miloš Zeman: "ČSSD bude úspěšná jen tehdy, bude-li vedena úspěšnými"   
22. 9. 2004 Služba není rito Václav  Dušek
22. 9. 2004 Hřebejk filmy točit umí Jaroslav  Krupka

Přesun brněnského nádraží - téma voleb RSS 2.0      Historie >
24. 9. 2004 Nádraží u Svratky aneb Utopené miliardy Josef  Ludvík