4. 8. 2004
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
4. 8. 2004

Proč povinnou maturitu z matematiky?

Jako vystudovaný matematik téměř sdílím vaše názory, s dvěma úpravami, píše Jan Samohýl.

Místo matematiky bych dal český jazyk (zejména literaturu) a naopak. Za prvé, je to pro normální lidi předmět k ničemu, a za druhé, podobně jako matematika, se učí na gymnáziích dost mizerně.

Matematiku se totiž nelze naučit (a pochopit její krásu) bez přemýšlení, řešení úloh a počítání, úplně stejně jako nelze totéž u literatury bez čtení. A to je práce, která, pokud vás to nebaví, samozřejmě bolí. Já jsem dost hravý, takže jsem vždy dával přednost hádankám a problémům, kde mohu sám objevit vlastní řešení, než už zpracovaným knižním příběhům, u kterých lze pouze sledovat, jak dopadnou. A proto mě zřejmě víc bavila matematika a přírodní vědy než dějepis a literatura. A navíc literatura, způsobem jakým se učila na gymnáziu, mně připadala stejně nezáživná a nezajímavá jako vám (a většině lidí) matematika - byl to pro mě prostě jen takový seznam autorů a jejich děl spolu s nicneříkajícími frázemi o jejich obsahu (také jsem z toho měl vždycky pětku, protože mi prostě ty fráze opravdu byly proti srsti; před čtyřkou z čestiny mě uchránily jenom jedničky z diktátů).

Gymnázium nemá a nesmí být jenom přípravka na přijímací zkoušky na vysokou školu! Obáváte se, že maturita z matematiky snižuje vzdělanost, a přitom je to naopak - právě tahle idea, že gymnázium je jenom příprava na VŠ, je cestou ke snížení všeobecné vzdělanosti. Chápu, že je na to ze strany rodičů a VŠ tlak, aby to tak bylo, a bude to v podstatě vytesáno do kamene zavedením všeobecných maturit, ale je to chyba.

Co mi vadí, je hlavně taková snaha o systematičnost - u většiny osnov mi připadá, že je to velmi zkrácená verze prvního ročníku VŠ kurzu (kde je to ovšem namístě), nejlépe je to vidět asi na biologii - probírali jsme kdejakou houbu a kdejakého parazita, ale abychom se naučili poznat, co nám roste za domem a zpívá před domem (a proč!), to se jaksi nestihlo.

Podle mě by měly předměty na gymnáziu být o tom, aby člověk pochopil základní principy a poznal nějaké praktické příklady a aplikace toho oboru, s nimiž se může v životě setkat (jenže ono se to pak taky hůř zkouší a srovnává).

Nebráním se biflování - je mýtus, že není potřeba - bez faktů si těžko o něčem uděláte tu správnou představu.

U matematiky je ten problém trochu jinde (že se tam učí věci staré 2000 let a dnes už nemoderní - geometrie, a neučí se tam nové podstatné věci pochopitelné každému - algoritmy, teorie her), ale taky to pro ni do značné míry platí.

Další problém s matematikou třeba je, že nemůžete lidi dost dobře srovnávat na základě toho, jak řeší problémy, ačkoliv právě o tom matematika je - dojít k vlastnímu řešení, spíš než se naučit to řešení z knihy nebo pro ten daný typ úlohy; proto zřejmě většina lidí považuje matematiku za nudnou a nezáživnou, protože museli jít touto špatnou cestou (samozřejmě, určité postupy znát musíte, to jinak nejde).

Matematika rozvíjí myšlení, o tom není sporu, ale mezi žáky jsou takové rozdíly v nadání, že je problém najít společná zadání a kritéria (podobně je to asi i s tělocvikem). K českému jazyku mohu říct jen to, že mi sloh (ani to ostatní) moc nepomohl, rozumně psát jsem se stejně nakonec naučil sám.

Takže, ať se nám to líbí nebo ne, povinná maturita z matematiky a češtiny je prostě kompromis.

                 
Obsah vydání       4. 8. 2004
4. 8. 2004 Policie a CzechTek Bohumil  Kartous
4. 8. 2004 Británie: Stát ohrožuje demokracii
4. 8. 2004 Pouhá účast nestačí Oskar  Krejčí
4. 8. 2004 Saudská Arábie vyváží terorismus do Kanady Miloš  Kaláb
4. 8. 2004 "Nové" fotografie Leni Riefenstahlové
4. 8. 2004 České klasické filmy by měl na DVD vydávat stát prostřednictvím Národního filmového archivu
4. 8. 2004 Proč povinnou maturitu z matematiky?
4. 8. 2004 Byl George Orwell udavač?
4. 8. 2004 Jan Jandourek, čili o vynakládání všeho potřebného Ondřej  Čapek
4. 8. 2004 Knockautované účastnice kravské přehlídky Ivo  Bystřičan
4. 8. 2004 Volfová definitivně opustila ČSSD i SDŽ Štěpán  Kotrba
4. 8. 2004 Z Evropy do Čech volejte raději z budky Radek  Mokrý
4. 8. 2004 Duhoví lidé a pozadí Tmavozeleného puče Ivan  Brezina
3. 8. 2004 Podivné machinace při povolování Lidlu v Rumburku
3. 8. 2004 I české školy "prodávají" tituly
3. 8. 2004 Morální integrita patnácti milionů lidí, kteří jen žili své životy Štěpán  Kotrba
3. 8. 2004 O tvůrčí integritě v dobách útlaku Jan  Čulík
3. 8. 2004 Je etické udávat spoluobčany? Miloš  Kaláb
3. 8. 2004 Slavný americký filmař Albert Maysels: "Nepotřebuju Hollywood!" Petr  Šafařík
3. 8. 2004 Otakar Vávra: Umělec s malým u Milan  Černý
2. 8. 2004 Ohlédnutí za Letní filmovou školou 2004 Jan  Čulík
30. 7. 2004 Monty Python Terry Jones: Tony Blair by měl být postaven před soud jako válečný zločinec Jan  Čulík
30. 7. 2004 Monty Python Terry Gilliam: Všechny státy mají tendenci směřovat k totalitě Jan  Čulík
29. 7. 2004 Tom Stoppard: Ve svobodné společnosti musejí mít lidé právo hovořit neodpovědně Jan  Čulík
26. 7. 2004 Vojtěch Jasný: Dítě, dobrodruh a filmař Jan  Čulík
3. 8. 2004 Zprávy na TV Nova: Potvrzení existence paralelních světů Bohumil  Kartous
2. 8. 2004 Hrůza, vraždění a alkohol
1. 7. 2004 Hospodaření OSBL za červen 2004
29. 12. 2003 Nenechte si ujít: nový knižní výbor z Britských listů
18. 6. 2004 Inzerujte v Britských listech
22. 11. 2003 Adresy redakce
17. 6. 2004 Provizorní umístění starých archivů

Školství RSS 2.0      Historie >
4. 8. 2004 Proč povinnou maturitu z matematiky?   
2. 8. 2004 Jak britské univerzity začínají "prodávat" slabým studentům univerzitní tituly   
2. 8. 2004 Státní maturita z matematiky: Prostě jen špatný nápad Jakub  Malinovský
14. 7. 2004 Vzdělání jako nástroj individuálního prospěchu? Bohumil  Kartous
2. 7. 2004 Poslankyně ČSSD nařídila pedagogům domácí vězení   
1. 7. 2004 Svoboda a zodpovědnost jsou dvě strany téže mince Petr  Plaňanský
30. 6. 2004 Komunisté proti rodině aneb výuka doma Josef  Vít
21. 6. 2004 Dyslektikové v britských školách: Zákon jim zaručuje rovné postavení   
21. 6. 2004 Pozor na zavádění školného na českých univerzitách! Jan  Sýkora
21. 6. 2004 Jste dyslektik a bydlíte v Kroměříži? Na středoškolské studium zapomeňte Bohumil  Kartous
21. 6. 2004 Ostuda pro město Kroměříž? Ondřej  Hausenblas
4. 6. 2004 Slučování škol Jiří  Kratochvíl
24. 5. 2004 "Vyhozená" učitelka se vrací do práce   
24. 5. 2004 Asociace školských odborů pomohla pedagogickým centrům Radek  Sárközi
20. 5. 2004 Jak vyloudit ze studentů interaktivitu Bohuslav  Blažek