30. 7. 2004
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
30. 7. 2004

Škoda, že v České televizi nemůže Igor Chaun odvysílat celý svůj film

Ve čtvrtek odpoledne se na Letní filmové škole v Uherském Hradišti promítaly dva dokumentární filmy z České televize, které nemohly být víc jiné a nemohly výmluvněji ilustrovat, co je a co není dobrá filmařská práce.

Film Oldřicha Maliny Indián z Břevnova (The Heaven) Česká televize nemusela natáčet. Byl zcela zbytečný, plochý a nudný. Neobsahoval jedinou myšlenku. Jeho účelem byla vzpomínka na Mejlu Hlavsu, zemřelého hudebníka undergroundové kapely The Plastic People of the Universe. Podle popisu v katalogu LFŠ mělo jít o "odlehčený záznam vzpomínkového koncertu" na počest tohoto hudebníka.

Film nesdělil vůbec žádnou informaci, kromě toho, že byl Melja Hlavsa hudebníkem, že předčasně zemřel a že to členy kapely The Plastic People of the Universe mrzí. Nebyl ani řádným záznamem její hudby. Tuto jednovětou informaci film neobjevně roztahal na délku celých patnácti minut.

Naproti tomu velmi dobrý byl osmapadesátiminutový "dokumentární" snímek Operace Hokejdo, od Igora Chauna, který následoval. Mapoval (kontroverzní?) rozhodnutí pražské opery Národního divadla uvést na (mozartovské) scéně Stavovského divadla "moderní" operu Jaroslava Duška a Martina Smolky o vítězstvích českých hokejistů v japonském Naganu.

Chaun je zdrojem nekontrolovatelné, bouřlivé energie. Jeho film je vším, čím, Indián z Břevnova není. Umí pracovat s humorem, téma zpracovává s ironickým odstupem a je schopen vytvořit sofistikovanou strukturu na velké ploše. Diváci v přeplněném kině Mír se smáli skoro nepřetržitě, po celou hodinu promítání.

Film je samozřejmě stylizován, čistý "dokument" to není, ale právě protože Chaun nyní už dokáže pracovat tak sebevědomě a tak čistě s vlastním rukopisem, jde o nesmírně zdařilé umělecké dílo. Čím to je, že je jeho film tak dynamický a zábavný? Chaun se mi svěřil, že si myslí, že dospěl k závěru, že jeho filmy musejí mít osobní tvář - že v nich musí sám vystupovat jako ironický, často sebeironizující - provokativní reportér. Ano, způsobem, jak "neúspěšně" oslovuje Chaun ve filmu chodce, procházející kolem Stavovského divadla (nedomůže se od žádného z nich obstojné odpovědi) připomíná komiku Michaela Moora.

Jenže pouhou osobní přítomností ve svém filmu úspěšnost Chaunova filmu nevzniká. Jde o celou řadu dalších prvků - o pevnou a inteligentní, také často ironickou - souhrou mezi obrazem, střihem a zvukem. (Mělo časté užívání hudebních citací z Mozartova Rekviem také vůči inscenované "moderní" opeře ironický význam?)

Chaun se vlastně ve filmu příliš nevyjadřuje k tomu, jaká vlastně je inscenovaná Smolkova a Duškova opera - to se z jeho snímku pořádně nedovíme. Česká televize by měla uvést tento jeho dokument v plné, hodinové verzi, a pak odvysílat tu "hokejovou" operu. Docela by mě zajímalo, zda je to dobré umělecké dílo. O tom se v Chaunově filmu nepojednává, ale je to jedno. Chauna prostě zaujal zvláštní jev, že se klasické divadlo rozhodlo provést operu na zcela neoperní téma a své téma zpracovává jako inteligentní sběratel kuriozit. Ve filmu je množství podprahových a implicitních odkazů. Chaun se přirozeně zabývá i skutečností (naplno to nikdy neřekne), že ač hokej vyžaduje značnou fyzickou zručnost, jeho hráči nebývají zrovna intelektuály. Ironický odstup si však - velmi zábavně - zachovává i od pracovníků opery. Ku prospěchu celého filmu.

Velmi mě mrzelo, že Česká televize tento Chaunův film v plné verzi nevysílala. Dohodla se s nim, aby z hodiny sestřihal pouhou půlhodinu. To muselo toto velmi dobré filmové dílo v podstatě zničit.

Recenze filmu Igora Chauna o Karlu Gottovi ZDE

                 
Obsah vydání       30. 7. 2004
1. 8. 2004 Světová obchodní organizace: dohoda! Ludmila  Štěrbová
1. 8. 2004 V centru Prahy vybuchl granát - stopy vedou k izraelské mafii
31. 7. 2004 Papež kritizuje feministické hnutí
31. 7. 2004 Gross: Varianta vlády, která je možná, i když není žádným zázrakem Štěpán  Kotrba
1. 8. 2004 Grossova vláda - poslední představa
31. 7. 2004 Koaliční smlouva - definitivní znění
31. 7. 2004 Že ČSSD utrpěla zdrcující vítězství Oldřich  Průša
31. 7. 2004 Škatulata, hejbejte se! Karel  Klimša
30. 7. 2004 Monty Python Terry Gilliam: Všechny státy mají tendenci směřovat k totalitě Jan  Čulík
30. 7. 2004 Monty Python Terry Jones: Tony Blair by měl být postaven před soud jako válečný zločinec Jan  Čulík
30. 7. 2004 CzechTek 2004: V Boněnově na Tachovsku začíná free technoparty
30. 7. 2004 Světová obchodní organizace: neztratí příležitost? Ludmila  Štěrbová
29. 7. 2004 Tom Stoppard: Ve svobodné společnosti musejí mít lidé právo hovořit neodpovědně Jan  Čulík
30. 7. 2004 Bude ČR nakonec opravdu posledním útočištěm teroristů z celé EU? Jan  Sýkora
30. 7. 2004 Plíživé stěhování Václav  Dušek
30. 7. 2004 Británie: Velký Bratr posiluje své pravomoci
1. 8. 2004 Bůh je mezi potřebnými, Bůh miluje tento svět, Bůh je solidární s menšinami, chudými, opovrhuje zbožnou pýchou farizeů, kárá bohaté a mocné, Bůh se za lidi obětuje, Bůh nepotřebuje chrám Zdeněk  Bárta
30. 7. 2004 Pokřivování dějin? Pavel  Urban
30. 7. 2004 "Ideologická klišé exilového literárního encyklopedisty" Jakub  Žytek
30. 7. 2004 Kdo to neprožil, nemůže tomu porozumět Štěpán  Kotrba
30. 7. 2004 Škoda, že v České televizi nemůže Igor Chaun odvysílat celý svůj film Jan  Čulík
30. 7. 2004 ČRo6: internetová svoboda a média v postmoderním světě
30. 7. 2004 Když mašinky houkají a redaktoři mlaskají - už i v ČTK
30. 7. 2004 Nepřehnal Gross svou vyjednávací "pružnost"? Miloš  Dokulil
30. 7. 2004 Dvojí "poučení z krizového vývoje" Miloš  Dokulil
30. 7. 2004 Demise premiéra znamená demisi celé vlády Jan  Kudrna
30. 7. 2004 Ceterum autem censeo...demise premiéra neznamená demisi celé vlády! Jan  Sýkora
30. 7. 2004 Zpravodajství iráckého odboje za dny 19. - 24. července 2004
30. 7. 2004 Policie, jak má být Štefan  Švec
30. 7. 2004 Reklama funguje
30. 7. 2004 Evropský komisař a přiznání chyby Oldřich  Průša
30. 7. 2004 Viktorie, zasloužil si.....? Jaroslav  Doležal
29. 7. 2004 Čerstvé zprávy o vyjednávání Světové organizace pro obchod Ludmila  Štěrbová
29. 7. 2004 Znovu s Vojtěchem Jasným Jan  Čulík
26. 7. 2004 Vojtěch Jasný: Dítě, dobrodruh a filmař Jan  Čulík
29. 7. 2004 Reklama - alarmující zpráva o společenské situaci Bohumil  Kartous
29. 7. 2004 Film Tatínek: Jan Svěrák oslavuje svého otce
29. 7. 2004 Irena Dousková: "Humor je způsob obrany proti agresivitě světa" Jan  Čulík
28. 7. 2004 Irena Dousková, dětství a normalizační komunismus Jan  Čulík
29. 7. 2004 Stereotypy a osobní zkušenost Štěpán  Kotrba
29. 7. 2004 Světová obchodní organizace: dočká se vyřešených otazníků? Ludmila  Štěrbová
28. 7. 2004 Stanislav Gross: "pražský princ" a virtuální realita
29. 7. 2004 Svoboda chovat se jako debil
29. 7. 2004 Touha a Tři přání Jan  Čulík
29. 7. 2004 Bytová politika jako test nové koaliční vlády Jaromír  Císař
1. 7. 2004 Hospodaření OSBL za červen 2004
18. 6. 2004 Inzerujte v Britských listech
29. 12. 2003 Nenechte si ujít: nový knižní výbor z Britských listů
17. 6. 2004 Provizorní umístění starých archivů
22. 11. 2003 Adresy redakce

Redakční výběr nejzajímavějších článků z poslední doby RSS 2.0      Historie >
1. 8. 2004 Světová obchodní organizace: dohoda! Ludmila  Štěrbová
31. 7. 2004 Gross: Varianta vlády, která je možná, i když není žádným zázrakem Štěpán  Kotrba
30. 7. 2004 Škoda, že v České televizi nemůže Igor Chaun odvysílat celý svůj film Jan  Čulík
30. 7. 2004 Demise premiéra znamená demisi celé vlády Jan  Kudrna
30. 7. 2004 Bude ČR nakonec opravdu posledním útočištěm teroristů z celé EU? Jan  Sýkora
30. 7. 2004 Plíživé stěhování Václav  Dušek
30. 7. 2004 Ceterum autem censeo...demise premiéra neznamená demisi celé vlády! Jan  Sýkora
29. 7. 2004 Bytová politika jako test nové koaliční vlády Jaromír  Císař
29. 7. 2004 Film Tatínek: Jan Svěrák oslavuje svého otce   
29. 7. 2004 Touha a Tři přání Jan  Čulík
29. 7. 2004 Irena Dousková: "Humor je způsob obrany proti agresivitě světa" Jan  Čulík
29. 7. 2004 Reklama - alarmující zpráva o společenské situaci Bohumil  Kartous
29. 7. 2004 Český čtyřlístek Vladimír  Ambros
29. 7. 2004 Svoboda chovat se jako debil   
28. 7. 2004 Irena Dousková, dětství a normalizační komunismus Jan  Čulík

Letní filmová škola, Uherské Hradiště RSS 2.0      Historie >
30. 7. 2004 Škoda, že v České televizi nemůže Igor Chaun odvysílat celý svůj film Jan  Čulík
30. 7. 2004 Kdo to neprožil, nemůže tomu porozumět Štěpán  Kotrba
30. 7. 2004 Monty Python Terry Jones: Tony Blair by měl být postaven před soud jako válečný zločinec Jan  Čulík
30. 7. 2004 Monty Python Terry Gilliam: Všechny státy mají tendenci směřovat k totalitě Jan  Čulík
29. 7. 2004 Znovu s Vojtěchem Jasným Jan  Čulík
29. 7. 2004 Film Tatínek: Jan Svěrák oslavuje svého otce   
29. 7. 2004 Touha a Tři přání Jan  Čulík
29. 7. 2004 Irena Dousková: "Humor je způsob obrany proti agresivitě světa" Jan  Čulík
29. 7. 2004 Stereotypy a osobní zkušenost Štěpán  Kotrba
29. 7. 2004 Tom Stoppard: Ve svobodné společnosti musejí mít lidé právo hovořit neodpovědně Jan  Čulík
28. 7. 2004 Zadali si mladí stalinisté v Československu v padesátých letech? Jan  Čulík
28. 7. 2004 Irena Dousková, dětství a normalizační komunismus Jan  Čulík
27. 7. 2004 Andrej Zvjagincev: Mlčení nad traumatem pater absconditus Jan  Čulík
27. 7. 2004 Britský "imperiální zájem" na Letní filmové škole Jan  Čulík
27. 7. 2004 Jedna ruka netleská a Velká voda Jan  Čulík

Český film RSS 2.0      Historie >
30. 7. 2004 Škoda, že v České televizi nemůže Igor Chaun odvysílat celý svůj film Jan  Čulík
29. 7. 2004 Film Tatínek: Jan Svěrák oslavuje svého otce   
29. 7. 2004 Touha a Tři přání Jan  Čulík
29. 7. 2004 Irena Dousková: "Humor je způsob obrany proti agresivitě světa" Jan  Čulík
28. 7. 2004 Zadali si mladí stalinisté v Československu v padesátých letech? Jan  Čulík
28. 7. 2004 Jak si Hurvínek představuje válku... Štěpán  Kotrba
27. 7. 2004 Jedna ruka netleská a Velká voda Jan  Čulík
26. 7. 2004 Vojtěch Jasný: Dítě, dobrodruh a filmař Jan  Čulík
26. 7. 2004 Börkur Gunnarsson: Každé dílo je "cizí". Každá osoba je "cizinec" Jan  Čulík
25. 7. 2004 Český sen o českém snu Zdeněk  Bárta
14. 7. 2004 Český sen žaluje ODS a supermarket Julius Meinl za porušení autorských práv   
12. 7. 2004 Uhýbají čeští filmaři před skutečností? Jan  Čulík
12. 7. 2004 Brabcův Krysař není úplně špatný film Jan  Čulík
9. 7. 2004 Správce statku: "Užívat si života, než uplyne, je důležitější než podnikat" Jan  Čulík
9. 7. 2004 Český sen a reklama na něj Štefan  Švec