21. 5. 2004
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
23. 5. 2004

Moorův filmový pamflet získal hlavní cenu v Cannes

neděle 12.15: Kontroverzní film Fahrenheit 9/11 režiséra, dokumentaristy a komika Michaela Moora získal na letošním filmovém festivalu v Cannes Zlatou palmu za nejlepší film. Naposledy získal dokumentární film v Cannes tuto cenu v roce 1956 - byl to tehdy film Jacquese Cousteaua Tichý svět.

Moorovu filmu se dostalo minulé pondělí, kdy byl v Cannes promítán, patnáctiminutových ovací. Film Fahrenheit 9/11 se zabývá iráckou válkou a tvrdí, že mezi prezidentem Georgem Bushem a čelnými saúdskými rodinami, včetně bin Ladinů, byly úzké styky.

Ve filmu užívá Moore svůj charakteristický satirický styl k tomu, aby obvinil George Bushe, že v roce 2000 si ukradl americké prezidentské volby, že před 11. září 2001 ignoroval varování před teroristickými útoky a že posléze zveličoval obavy z terorismu, aby mohl zaútočit na Irák.

"Co jste to udělali? Jsem z toho úplně vedle," řekl Moore ve svém projevu při přijímání ceny.

Kritická reakce na Moorův film je většinou pozitivní, chválily ho listy The Washington Post, Time Magazine a britské deníky, včetně Independentu a konzervativního Daily Telegraphu. Americký Hollywood Reporter napsal, že Moore "využívá 'reality filmu' jako nástroje pro předvolební kampaň. Britský deník Guardian a sesterský týdeník Observer nejsou nadšeny Moorovými manipulativními technikami, viz níže:

Reportér týdeníku Observer v rozsáhlé, v neděli publikované reportáži, přiznává, že Michael Moore byl v Cannes všude obrovským centrem pozornosti: "Všechno se zastavilo, kdykoliv se objevil tento tlustý muž s břichem od hamburgerů a pracně kolébavým krokem, řídkým vousem a brýlemi."

Britský reportér shrnuje kontroverzi ohledně toho, že Walt Disney odmítl Moorův nový film distribuovat, poukazuje na obdobnou kontroverzi, která se předtím týkala nakladatelství HarperCollins, které nechtělo vydat jeho knihu Stupid White Men, poukazuje na to, že Moore těchto kontroverzí využívá ve svůj prospěch a stylizuje se v "malého, bezmocného, obyčejného občana".

Film Farhenheit 9/11 je prý "Moorovo nejsilnější dílo od jeho prvního dokumentárního filmu Roger a já z doby před 15 lety. Zatímco Moorův film Bowling for Columbine byl dost chaotický, občas si protiřečil a byl značně svatouškovský, film Fahrenheit 9/11 je pevně zaostřen na svůj cíl - na Bushovu vládu - a má silný smysl pro humor."

Je to prý také triumf střihačské práce. Moore je podle britského recenzenta "zjevně nejideologičtějším a nejemotivnějším střihačem od Sergeje Eisensteina, sovětského propagandisty, který si vytvořil metodu didaktických střihových sekvencí. Moore staví vedle sebe hrdiny a darebáky, klade vedle sebe politickou komedii a tragickou realitu. Ve filmu vlastně nejsou žádné nové informace, ani tam nejsou víc šokující záběry než fotografie z vězení Abu Ghraib, ale taková je kumulativní síla tohoto filmu, s jeho kinetickým humorem a naléhavými emocemi, že je obtížné na jeho základě nedospět k závěru, že a) George W. Bush by neměl být prezidentem ani golfového klubu, nemluvě o nejmocnějším státě na světě, a b) že válka v Iráku byla zoufale nepromyšlená. V nadcházejících amerických prezidentských volbách je to film, který pravděpodobně bude mít opravdu vliv."

Britský novinář však varuje, že, jak na to poukázali někteří kritikové, Moore není spolehlivý vypravěč, nezachází pečlivě s fakty. Je však nesmírně vlivný. Film Bowling for Columbine vydělal nejvíce ze všech dokumentárních filmů na světě a Moorova kniha Stupid White Men byla v Americe v roce 2002 bestsellerem a po celém světě se jí prodaly 4 miliony výtisků. Moore je nyní znám po celé planetě a image, který o sobě Moore sám vytváří - image zmateného, lidového, avšak neporazitelného tlusťocha - z něho udělal mezinárodního zastánce obyčejných lidí.

Jenže v Cannes byl Moore obklopen množstvím bezpečnostních strážců a jeho obraz "muže z ulice" tak vyzníval značně falešně. Loni v Londýně argumentoval Moore, že kdyby bývali cestující v letadlech z 11. září byli černoši, ti by se zvedli a proti únoscům by bojovali - že běloši to neudělali, protože jsou rozmazlení a očekávají, že se o ně postarají jiní. Zároveň si však tehdy stěžoval tak razantně na údajně nedostatečná bezpečnostní opatření, že organizátoři londýnské akce ji z frustrace z něho chtěli zrušit. Prostě, Moore se falešně stylizuje do obyčejného člověka. Když se ho na to při rozhovoru člověk zeptá, vymlouvá se.

Patnáctiminutový aplaus v Cannes byl podle britského reportéra autentický: pro přítomné Američany to byla první příležitost postavit se se vzpřímenou hlavou po ostudných hrůzách z vězení v Abu Ghraib.

Pak vystoupil Michael Moore ve francouzské televizi a děkoval tam Francouzům, že jsou to "přátelé, jimž se může říct do očí pravda". Jaksi jim však při tom neřekl pravdu o tom, jak děsivou roli hrála před deseti lety francouzská vláda při genocidě ve Rwandě. "Holt existují ohledně pravdy určité hranice, i mezi přáteli," poznamenává ironicky britský reportér.

Moore podle něho vždycky spoléhal jen na částečnou pravdu. Stylizuje se, že je "dělnického původu", přitom jeho otec patřil k středním vrstvám, doma měli dvě auta, otec hrál golf, odešel do důchodu těsně po padesátce a měl dost peněz na to, aby poslal všechny tři své děti na univerzitu. Sám Moore posílá dceru do soukromé školy.

Když pracoval Moore nedávno na projektu pro britskou televizi Channel Four, přednesl celou řadu královských požadavků - chtěl, aby ho ubytovali v londýnském hotelu Ritz, což posléze interpretoval jako "pomstu příslušníka dělnické třídy určenou podnikatelské moci". A jeho podřízení si stěžovali, že je Moore "kretén a pokrytec a nezacházel s námi férově, neplnil dohody a podváděl." Jeho bývalý manažer Douglas Urbanski uvedl, že se s "Moorem nedá vůbec vyjít, je posedlý penězi."

Na všechnu tuto kritiku Moore odpovídá, že ať na něho jeho nepřátelé útočí jakokoliv, je tím on sám vždycky jen silnější. Počet jeho čtenářů stoupá, počet diváků jeho filmů taky stoupá a kritikové jen vypadají jako blbci".

Statisticky je to pravda. V současnosti není v Americe, a tedy na celém světě vlivnější osoba, protestující proti irácké válce. V Británii ho deník Daily Mirror označil za "největšího žijícího Američana". Když nedávno Moore označil Bushe v Americe za "dezertéra", vyvolalo to tam skandál, ale také to způsobilo, že se začalo veřejně diskutovat o Bushově pochybné vojenské službě za vietnamské války.

Potíž s Moorem je, že si nemůžete být jisti, zda to, co vám říká, je pravda. Je skutečně radikálem, který dává třetinu svých příjmů na dobročinné účely, anebo bezohledným sebestředným pokrytcem, anebo obojí?

Moore je člověk, kterého není radno mít za nepřítele, ale je to taky člověk, kterého byste těžko mohli považovat za přítele, uzavírá britský reportér, který s Moorem v Cannes dělal rozhovor. Moore je jistě talentovaný filmař a chytrý šouman, je to populista, který ví, jak se kdy reagovat, mnohdy zcela opačně než před okamžikem, aby to působilo na lidi. Často si o sobě příliš mnoho myslí a zároveň je malicherný. Ve svém úsilí být viděn jako slušný člověk, který odhaluje pravdu o mocných Moore příliš často obviňuje ze svých vlastních nedostatků lidi, kteří jsou slabší než on. Ve filmovém paláci v Cannes se mu právem dostalo ovací, ale na ulici ho nikdo nechválil. V Cannes byl hvězdou, nikoliv však zastáncem slabých, uzavírá britský autor.

Kompletní portrét Michaela Moora v angličtině ZDE

                 
Obsah vydání       21. 5. 2004
23. 5. 2004 Moorův filmový pamflet získal hlavní cenu v Cannes
21. 5. 2004 Další videozáznamy ještě horšího týrání
21. 5. 2004 V Iráku byl usmrcen další novinář z televize al Džazíra
21. 5. 2004 Šéf kulturní komerční stanice Channel Four jmenován generálním ředitelem BBC
21. 5. 2004 ČT potřebuje 6,5 miliard Štěpán  Kotrba
21. 5. 2004 Británie: jedná se o datu zrušení analogového vysílání
21. 5. 2004 Británie: Rekordní sledovanost televizních okruhů
21. 5. 2004 O žebrání Romů na české ambasádě v Londýně Karel  Mašita
20. 5. 2004 Nové fotografie týrání z Abu Ghraib
19. 5. 2004 Iráčané pohřbili svatebčany, které Američané "nezabili"
20. 5. 2004 Američané "provedli razii v rezidenci Ahmada Čalabího"
20. 5. 2004 Tisková kancelář Reuters zaútočila na americkou armádu
21. 5. 2004 Dopis z Iráku Bohumil  Kartous
21. 5. 2004 Historický okamžik Jan  Čulík
21. 5. 2004 Dotaz
21. 5. 2004 George W. Bush a Kuba Miloš  Kaláb
21. 5. 2004 Mládež na křižovatce - spojení světovosti s češstvím
21. 5. 2004 Mládež na křižovatce: Životní cíle, životní problémy a životní dráha Petr  Sak, Karolína  Kolesárová-Saková
20. 5. 2004 Nálepkování se nevyplácí Jan  Čulík
21. 5. 2004 Komunista morálně pokleslou osobou zůstane Petr  Jánský
21. 5. 2004 I mladí lidé mohou být antikomunisty Boris  Cvek
21. 5. 2004 Co je nemorální? Jan  Baláč
21. 5. 2004 Bylo to v komunismu skutečně "stejné jako na Západě"? Jan  Čulík
21. 5. 2004 Jak nám může prospět snižování daní Dalibor  Šrámek
19. 5. 2004 Moc a arogance
20. 5. 2004 Environmentální demokracie, prevence rizik a ekonomické nástroje ekologické politiky Miroslav  Šuta
20. 5. 2004 USA a Evropa -- od roku 1945 dodnes Immanuel  Wallerstein
19. 5. 2004 Jsou reportéři al-Džazíry teroristé s rukama potřísněnýma americkou krví? Fabiano  Golgo
19. 5. 2004 Výborný moderátor, špatná dramaturgie Jan  Čulík
19. 5. 2004 Argumentace "ve prospěch komunistické totality"
5. 5. 2004 Hospodaření OSBL za duben 2004
18. 6. 2004 Inzerujte v Britských listech
29. 12. 2003 Nenechte si ujít: nový knižní výbor z Britských listů
22. 11. 2003 Adresy redakce

Redakční výběr nejzajímavějších článků z poslední doby RSS 2.0      Historie >
23. 5. 2004 Moorův filmový pamflet získal hlavní cenu v Cannes   
21. 5. 2004 ČT potřebuje 6,5 miliard Štěpán  Kotrba
21. 5. 2004 Mládež na křižovatce - spojení světovosti s češstvím   
21. 5. 2004 Mládež na křižovatce: Životní cíle, životní problémy a životní dráha Petr  Sak, Karolína Kolesárová-Saková
20. 5. 2004 ÚOHS se všemi stavebními spořitelnami zahájil správní řízení Radek  Mokrý
20. 5. 2004 Mučitelé mezi námi Miloš  Kaláb
20. 5. 2004 Jak vyloudit ze studentů interaktivitu Bohuslav  Blažek
20. 5. 2004 Nálepkování se nevyplácí Jan  Čulík
19. 5. 2004 Bushovi a bin Ladinovi: příběh dvou přátelských rodin   
19. 5. 2004 Jsou reportéři al-Džazíry teroristé s rukama potřísněnýma americkou krví? Fabiano  Golgo
19. 5. 2004 ČSSD si vykopala hrob -- zbývá si jen lehnout Petr  Baubín
19. 5. 2004 Telefonování: Omezený výběr a dvakrát vyšší ceny než v Německu Radek  Mokrý
19. 5. 2004 Jak pracovat, aby se nepracovalo Boris  Cvek
19. 5. 2004 Výborný moderátor, špatná dramaturgie Jan  Čulík

Americký dokumentarista Michael Moore RSS 2.0      Historie >
23. 5. 2004 Moorův filmový pamflet získal hlavní cenu v Cannes   
19. 5. 2004 Bushovi a bin Ladinovi: příběh dvou přátelských rodin   
14. 5. 2004 Šéfové firmy Miramax chtějí odkoupit Moorův film   
8. 5. 2004 Michael Moore odmítá nařčení, že si dělá záměrně reklamu   
8. 5. 2004 Zbabělé chování firmy Disney   
6. 5. 2004 Disney zakázal nový film Michaela Moora   
6. 5. 2004 Michael Moore: Firma Disney zakázala distribuci mého nového filmu   
6. 5. 2004 Disney obviňuje Michaela Moora, že si záměrně dělá reklamu   
19. 4. 2004 Nikdy víc Britský list!   
16. 4. 2004 Michael Moore: Hlavu vzhůru!   
21. 11. 2003 Nová kniha Michaela Moora je zklamáním   
7. 10. 2003 Michael Moore: Sedm otázek pro George Bushe
Bin Ladinovi vlastní i část Microsoftu
  
2. 4. 2003 Michael Moore zamýšlí ve filmu dokázat styky mezi Bushem a bin Ladenem   
25. 3. 2003 Michael Moore dostal Oscara a zaútočil na Bushe   
20. 3. 2003 Milý pane Bushi, měl jste jet do zahraničí, tedy aspoň jednou...