7. 4. 2004
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
7. 4. 2004

Jak jsem náhodou nezemřel v letadle společnosti ČSA

Ranní letadlo společnosti ČSA z Prahy do Amsterodamu startovalo tuto neděli v půl osmé. Asi deset minut po startu se náhle nepříjemně propadlo o pár metrů, jako by došlo k turbulenci - obloha však byla bez mráčku. Zároveň prudce odbočilo doleva.

Vyšlo v Lidových novinách dne 6. 4.2004.

Uplynulo několik dalších minut a následovalo dramatické hlášení palubním rozhlasem. Letuška rozrušeně žádala případné pracovníky jiných leteckých společností, aby se přihlásili posádce. Pak nám cestujícím oznámila, že se vyskytla technická závada a letadlo do deseti minut provede "nouzové přistání". Instruovala nás, abychom zaujali ochrannou pozici, sklonili hlavu a chránili si ji rukama. Dodala: "Nemusíte mít obavy, personál je pro takovéto situace vycvičen." Spíše než věcný obsah hlášení však na nás zapůsobil tón hlasu, z něhož vyzařovala skutečná hrůza.

Nedovedu zpětně odhadnout vážnost situace, ale hlas letušky vypovídal o mnohém. "To budeme přistávat na poli?" zeptal jsem se, když šla kolem. "Ne, na letištní dráze, vracíme se na letiště," odpověděla.

Jako roboti

Tady udělal personál letecké společnosti první zásadní chybu v komunikaci s cestujícími. Tuto informaci oficiálně nesdělil palubním rozhlasem ani česky, ani anglicky, takže po celých zhruba 10 minut, kdy se letadlo vracelo, cestující zažili skutečně perné chvíle. Namátkou jsem si to ověřil u několika zahraničních pasažérů, kteří si skutečně až do posledního okamžiku mysleli, že budeme skutečně přistávat kdesi na poli.

Cestující se chovali nevzrušeně a disciplinovaně. Sklonili hlavu a chránili si ji rukama. Jedna Holanďanka, sedící za mnou, tiše plakala. Později mi řekla, že má v Amsterodamu dvouletou dceru. Po úspěšném nouzovém přistání zpět v Ruzyni pilotům cestující zatleskali. Chci jim tady vyjádřit uznání, že nebezpečnou situaci zvládli. I letušky mi to kvitovaly s ulehčením.

Nikdy během probíhajícího incidentu ani po něm ovšem nikdo nesdělil cestujícím, co se vlastně stalo a k jaké technické závadě došlo. Bylo to pravděpodobně v důsledku bezradnosti, ale působilo to arogantně. Cestující jistě měli za daných okolností právo dovědět se aspoň základní informace, vzhledem k tomu, čím prošli, slyšet lidské slovo.

Například piloti a posádky společnosti British Airways s cestujícími zdvořile, ale neformálně komunikují. Mají jemný psychologický výcvik a cestující má dojem, jistě možná uměle vytvořený, že o něho projevují lidský zájem. Ten společnost ČSA neprojevila.

Než jsme byli z letadla evakuováni a vypuštěni zpět na letiště, bylo nám sděleno, že v 8.30 bude "učiněno oznámení". Po návratu do letištní budovy se o otřesené cestující nikdo nepostaral. Bezcílně se rozešli po letišti. Je zcela zjevné, že v této chvíli měl někdo z letiště k cestujícím pronést alespoň pár slov, aspoň tak, jak jim posléze pomohl letištní personál KLM v Amsterodamu, když je individuálně nasměroval po zmeškání přípojů na nové lety. Nové letadlo s novou posádkou bylo přistaveno k odletu v 9 hodin. Ani tato posádka se o příčině incidentu nezmínila. Omluvila se eufemisticky za "zpoždění" - přece šlo o něco vážnějšího. Celé to tak trochu působilo, jako že jsou to roboti. Informovali nás i o bonusovém programu "frequent flier" společnosti ČSA (pro ty, kdo létají často) a vyjádřili názor, že jsme se službami společnosti ČSA spokojeni, a tedy se jistě rádi do programu zapojíme. Vzhledem k tomu, co se odehrálo sotva před dvěma hodinami, si snad personál druhého letadla mohl tuto reklamu odpustit. Letadlo, na němž v neděli ráno došlo k závadě, bylo téměř zbrusu nové.

V českých médiích se posléze objevila zpráva, že došlo k poruše motoru v důsledku závady na elektroinstalaci. Eufemistické prohlášení mluvčí ČSA, jak ho citovala ČTK, totiž že "posádka zaznamenala netypické provozní chování jednoho z motorů", nebudí důvěru. Z toho, jak letadlo zareagovalo, je totiž pravděpodobné, že jeden z motorů prostě náhle přestal fungovat. Nepřesné je i její tvrzení, že letadlo "za několik okamžiků bez komplikací přistálo". Návrat trval přibližně deset minut.

Tucet závad za čtvrt roku

Co by se asi bývalo stalo, kdyby závada na elektroinstalaci postihla i druhý motor? Jakou úroveň má asi technická údržba a kontrola v Ruzyni, že dochází na nových strojích k takovýmto závadám? Podle zpráv šlo už od dvanáctou závadu od Nového roku.

V budoucnu se budu společnosti ČSA vyhýbat. Koupil jsem si letenku od firmy KLM, s níž se však ČSA na lince do Amsterodamu bohužel střídá. Doporučuji cestujícím, aby se vyhýbali i společnosti KLM, dokud nepřiměje ČSA ke zlepšení technické úrovně. Zdá se, že dokud nějaké letadlo nespadne a nezahynou lidé, nebude se to řešit.

                 
Obsah vydání       7. 4. 2004
7. 4. 2004 Pomalost Radek  Mokrý
7. 4. 2004 Čeká dnešní islám na svého Jana Křtitele? Martin  Škabraha
7. 4. 2004 Chcete učit češtině na Glasgow University?
7. 4. 2004 K Velikonocům I.... Miloš  Dokulil
7. 4. 2004 Deníček sněmovní panny XVI. Alexandra  Virgová
7. 4. 2004 O bulvarizaci médií Jan  Čulík, Václav  Žák, Radko  Kubičko
7. 4. 2004 Iráčtí emigranti podávali falešné informace
7. 4. 2004 S perutěmi ČSA
7. 4. 2004 Víra v porozumění a dorozumění nemá šanci?
6. 4. 2004 Neuvěřitelně špatné služby ČSA
7. 4. 2004 Proti ČSA je vedena v médiích kampaň
7. 4. 2004 Pane Čulíku, jakou náhodou jste nezemřel?
7. 4. 2004 Jak jsem náhodou nezemřel v letadle společnosti ČSA Jan  Čulík
6. 4. 2004 Zveřejněte zprávu, proč došlo k výpadku motoru u letadla do Amsterodamu Jan  Čulík
6. 4. 2004 Nedělní závada na letadle Boeing se nedala předvídat
6. 4. 2004 Závada na letadle: Jak to vidí člen letecké posádky
4. 4. 2004 Mohlo dojít v neděli ráno nad Ruzyní k letecké katastrofě? Jan  Čulík
7. 4. 2004 Skutečné informace o Černobylu
7. 4. 2004 Černobyl vedl k obrovskému zvýšení radiace na českém území
7. 4. 2004 Musíme rozvíjet tradiční zdroje elektrické energie Josef  Vít
31. 3. 2004 Chcete studovat v Británii pro získání titulu PhD v oblasti středoevropských studií?
29. 12. 2003 Nenechte si ujít: nový knižní výbor z Britských listů
7. 4. 2004 Hospodaření OSBL za březen 2004
22. 11. 2003 Adresy redakce

Redakční výběr nejzajímavějších článků z poslední doby RSS 2.0      Historie >
7. 4. 2004 O bulvarizaci médií Radko  Kubičko
7. 4. 2004 Proti ČSA je vedena v médiích kampaň   
7. 4. 2004 Pomalost Radek  Mokrý
7. 4. 2004 Jak jsem náhodou nezemřel v letadle společnosti ČSA Jan  Čulík
7. 4. 2004 O bulvarizaci médií Jan  Čulík, Václav Žák
6. 4. 2004 Nedělní závada na letadle Boeing se nedala předvídat   
6. 4. 2004 Závada na letadle: Jak to vidí člen letecké posádky   
6. 4. 2004 Zveřejněte zprávu, proč došlo k výpadku motoru u letadla do Amsterodamu Jan  Čulík
4. 4. 2004 ČeRT Vlastimil  Ježek
4. 4. 2004 Mohlo dojít v neděli ráno nad Ruzyní k letecké katastrofě? Jan  Čulík
4. 4. 2004 Čert na druhou aneb jak propojit média veřejné služby tak, aby přežila budoucnost Štěpán  Kotrba
2. 4. 2004 Škoda, že není komu vyprávět o neutrinech ... Hynek  Hanke
2. 4. 2004 Lehkomyslnost nebo ignorace? Petr  Horák
2. 4. 2004 Fascinace životem na samém okraji společnosti Jan  Čulík