11. 2. 2004
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
11. 2. 2004

Vzdělání a nezaměstnanost

Nikdo nepochybuje, že nejlepší pojistkou proti nezaměstnanosti je atraktivní vzdělání. To je samozřejmě ale jenom část toho, co se od uchazeče o dobré místo očekává. Zajímavé informace pro uchazeče o zaměstnání u velkých německých firem přináší například UNI-Magazin 2/2004, publikace vydaná spolkovou agenturou pro práci. Podle jejích údajů je v Německu například nejméně 12 000 neobsazených míst pro inženýry elektrotechniky, naproti tomu je ale 11 420 inženýrů elektrotechniky bez zaměstnání. Jak si to lze vysvětlit?

Ono není jablko, jako jablko, švestka jako švestka. I ten inženýr, který dlouhá léta žil v závětří a nestaral se o vývoj ve svém oboru, je po období asi tak 5 - 7 let zcela mimo svůj obor, vše je jinak, než tomu bylo za školních let. To je starším inženýrům mnohdy osudné, po 45 letech života bez doplňkového studia jsou už jenom do starého železa. Mladí absolventi jsou na tom lépe, mají ještě čerstvé, nezastaralé vědomosti ze školy, nedají-li si ale pozor, může být i jejich kariéra po nějakých 5 - 7 letech u konce. Z požadavků německých zaměstnavatelů vyplývá, že zejména dobrá známka na vysvědčení, nejméně rok v zahraničí, prokazatelně kreativní závěrečná práce jsou nejlepším doporučením žadatele.

Dalšími body pro žadatele je například schopnost vyjadřování, kdo nedokáže napsat přehlednou a srozumitelnou zprávu o své činnosti, má slabé šance. Totéž platí i o schopnosti přednést na dané téma před veřejností slušně uspořádanou a poutavou přednášku.

Pro Němce je zcela samozřejmá znalost angličtiny slovem i písmem, perfektní znalost, nabytá především pobytem v anglosaských zemích, je důležitým plusem. Další jazyky zvyšují šance velmi podstatně.

Další velmi výhodná kvalifikace je dodatečná znalost ekonomie, zejména organizace práce, organizace průmyslové výroby a logistiky, schopnost přiřadit náklady ke kladům možného řešení, neboť výroba stojí a padá s optimalizací nákladů a kvality výrobku.

To je soubor těch nejdůležitějších bodů, o kterých by se žadatel o jakékoliv místo měl bezpodmínečně vyjádřit. Dobří žadatelé nebudou mít se zaměstnáním v Německu problém, každoročně chybí kolem 6000- 7000 kvalifikovaných uchazečů o inženýrské pozice. Nepochybně se budou neobsazená místa doplňovat kvalifikovanými absolventy z nových zemí EU, tedy i ČR.

V celkové souvislosti bych poukázal na jeden z největších problémů českého školství, výchova k tvořivosti. Já osobně jsem měl v mém životě štěstí, že jsem narazil na klasického českého kantora, Václava Petrovického, odborného učitele fyziky a chemie v Jihlavě, který dokázal uchvátit desítky žáků pro svůj obor. Určitě za to nebyl zaplacen navíc, ale po škole nás několik nadšenců zůstávalo ve fyzikálním kabinetu a vyráběli pod jeho vedením pomůcky pro experimenty v následujících hodinách výuky.

Mnohdy jsme museli experimentovat, protože jsme materiál, předepsaný v návodu, nemohli sehnat (psal se rok 1956) a to nás naučilo tvořivosti. Tahle vlastnost nás provázela celý život, nic není nemožné, vše se dá nějak řešit, jen musíme probrat všechny nám přístupné možnosti a tu správnou volit.

Máte-li za úkol, namalovat strom, většina z nás namaluje strom, jak ho sám viděl. Vyšší stupeň úkolu by bylo, namalovat strom, jak by mohl být, namáhat fantazii a představivost a to je přesně to, co našemu školství ještě dlouho chybí, i když výjimky jsou možné. To je totiž ta základna, z které vznikaly ty "zlaté české ručičky".

Doufám, že jsem to teď dostatečně srozumitelně vyjádřil, ve škole neznásilňujeme a neomezujeme ducha našich školáků, nýbrž mu pomáháme k rozletu, k neobvyklým a netradičním myšlenkám, k pokud možno širokému obzoru, sepětí vědy a umění k novým výškám. Školák, který ovládá nejméně jeden hudební nástroj stejně jako svůj počítač, poslouchá moderní muziku stejně rád, jako si zazpívá tradiční národní píseň u táboráku, rád si zahraje fotbal nebo zajezdí na lyžích, čte všechno, co se mu dostane do ruky, ten je nadějí národa.

Politika je něco, čemu začne rozumět jako otec mladé rodiny, nejdříve se ale musí naučit žít! A k životu patří i profese, znalost toho, co denně dělá a neustálé zdokonalování se ve svém povolání. Je to podstata jeho sebevědomí, kdo ví, že je opravdu dobrý, nepodlehne tak lehko nějakým našeptávačům.

Koneckonců, naše politika čeká netrpělivě na příliv mladých lidí, kteří se ve svém povolání dokázali prosadit, aby nahradili nouzové osazenstvo současného českého parlamentu a senátu, už je nejvyšší čas! Nemíním tím tuneláře, čachráře nebo spekulanty, těch tu bylo už moc, nýbrž mladé ženy a muže, kteří tvoří hodnoty!!

                 
Obsah vydání       11. 2. 2004
11. 2. 2004 Jak americká vláda mlčí o svých raněných
11. 2. 2004 Co je za plentou "Supermarketu roku 2003"? Petr  Jindra
11. 2. 2004 Libye se rozhodla nevyrábět ZHN už před deseti lety
11. 2. 2004 Dostálův "kompromisní" návrh by byl ještě lepší, kdyby platil každý Štěpán  Kotrba
11. 2. 2004 Artsemestr 2004 - a co dál? Jan  Paul
11. 2. 2004 Vzdělání a nezaměstnanost Miroslav Václav Steiner
11. 2. 2004 Mezi liberální globalizací a sociální demokracií si nevyberete Jiří  Stehlík
10. 2. 2004 Tony Blair se zamýšlí setkat se s Gaddáfím
11. 2. 2004 Genová injekce vede ke zhubnutí - zatím u krys
11. 2. 2004 O vytunelovaných telekomunikacích: Novozélandský příběh
11. 2. 2004 Zmeňme názor na práva žien Judita  Takáčová
11. 2. 2004 Na Slovensku schopných ľudí dopredu nepustíme Tatiana  Jaglová
11. 2. 2004 Kwaśniewského "mission impossible" Juraj  Marušiak
11. 2. 2004 Argument, že ľudia majú slobodnú vôľu nevoliť je úbohý!
11. 2. 2004 Obraz nejjasnějšího krále displejů
11. 2. 2004 Není pravda, že česká Strana zelených má v Evropě špatnou pověst
11. 2. 2004 Britské listy nechodí ke kováříčkovi, když mohou dojít ke kováři
10. 2. 2004 Zelené facky na pokračování
10. 2. 2004 Na místě je opatrnost ve vztahu k nečistým metodám
10. 2. 2004 Tmavozelení proti temným silám aneb paměť jazyka aparátnického Karel  Dolejší
10. 2. 2004 Úkolem našeho vysílání je dostat ministry pod tlak, aby řekli něco, co nechtěli
10. 2. 2004 Británie: Co mohou středoevropští přistěhovalci udělat pro naši ospalou mládež
10. 2. 2004 Básník jede do rajchu Tomáš  Koloc
10. 2. 2004 Británie otevírá přistěhovalcům dveře
10. 2. 2004 Našim divákům s láskou Martin  Škabraha
29. 12. 2003 Nenechte si ujít: nový knižní výbor z Britských listů
22. 11. 2003 Adresy redakce
4. 2. 2004 Hospodaření OSBL za leden 2004

Školství RSS 2.0      Historie >
11. 2. 2004 Vzdělání a nezaměstnanost Miroslav Václav Steiner
6. 2. 2004 Posílat děti do školy se třetímu světu vyplatí Simone  Radačičová
2. 2. 2004 Obstát, aneb Nihil obstat ve věci moderního vyučování Ondřej  Hausenblas
29. 1. 2004 O tragické situaci českého školství Jan  Baláč
26. 1. 2004 České základní školství je tragédie Jan  Paul
24. 1. 2004 O školství - v ČR i jinde Jan  Čulík
20. 1. 2004 Je univerzitní školné ve výši 150 000 Kč ročně jedinou možností, jak hospodářsky přežít?   
19. 1. 2004 Je potřebné umět číst s porozuměním Ondřej  Hausenblas
5. 1. 2004 Školství Jana  Poslová
2. 1. 2004 České školství: Není fér svádět vinu na studenty Jan  Raszyk
30. 12. 2003 Není to vina jen učitelů Jana  Poslová
30. 12. 2003 Dobré učitele je nutno zaplatit Tomáš  Gawron
29. 12. 2003 České školství: problémem nejsou učitelé, na sobě musí pracovat každý sám Josef  Vít
29. 12. 2003 Britský ministr školství: násilí v televizi vede ve školách k šikaně   
29. 12. 2003 Převážně bídné školství Ondřej  Hausenblas