21. 11. 2003
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
21. 11. 2003

Uděláme ze dvou předmětů jeden? Co třetího nabídne chystaný koktejl?

Na tomto místě nechť je mi prominuto, že něco aktuálně chystaného si dovolím komentovat. Snad neexistuje ve školské výuce schéma, v němž by nechyběly vyučovací hodiny. Vše je nějak závažné, včetně výchovy k hudebnosti, k výtvarnému projevu, anebo nutnosti cvičit také tělo a pěstovat kolektivní hry. Nejednou se pak vytlouká klín klínem.

Jeden z posledních (ne zrovna "systémových") návrhů počítá se sloučením výuky dějepisu a občanské výchovy v jeden předmět. Nepovažuji to za šťastný a užitečný návrh. Jeden předmět (dějepis) je založen na smysluplné relaci o minulosti, druhý předmět (občanská výchova) by měl být založen na popisu současnosti, konfrontované s politickými desideraty do budoucna.

V prvém z obou předmětů (pojednávajícím o "res gestae") je jistě jako požadavek závažná objektivita; ale také úcta ke všemu, čeho lidstvo zatím pozitivního dosáhlo. Ve druhém z obou předmětů, v té případné "výchově k občanskosti", je sice důležité určité minimum výchozích poznatků o stávající struktuře ČR nebo EU (ne-li celého světa), ale zároveň se tu "provokativně" vyskytují otázky o hodnotě těch či oněch postojů/projektů/koncepcí k optimalizaci společnosti ve všech závažných směrech jejího usilování (od daňové politiky přes prevenci kriminality až po péči o handicapované spoluobčany).

Při seriózním a poučeném vedení obou předmětů by neměla být velkým problémem v dějepise solidní argumentace; v občanské výchově je málem vše kořistí možné a harmonicky nevyúsťující diskuse (stěží bude shoda na výchozích principech řešení, připouštějícího vzájemně odlišné řazení priorit). Ani tomu jinak být nemůže.

Dějepis je založen kauzálně (hledá podklady směrem vzad, v již zakonzervovaném materiálu); zatímco problematika občanské výchovy je --- anebo by měla být! --- založena finálně (z hlediska příštích účelů a jim odpovídajících preferencí).

Kdyby měly být oba předměty spojeny v jeden, nebylo by možno ani metodicky, ani věcně (a pak ani prakticky) udržet v rámci téže vyučovací hodiny ono systémově odlišné klima pro oba tak typologicky odlišné obory. Mělo by se to včas uvážit. Než zas bude pozdě. Než dojde k likvidaci předmětů obou, protože přestaly --- jako neústrojný koktejl --- plnit jakýkoli ať kognitivní, nebo výchovný smysl (který nestejnoměrně zatím v obou směrech možná plní oba).

                 
Obsah vydání       21. 11. 2003
21. 11. 2003 Spolek Šalamoun Klausovi podruhé: Je důležité v ČR udělovat milosti
21. 11. 2003 Americký psychiatr: Procesy se zadržovanými z Guantánama nemohou být spravedlivé
21. 11. 2003 Nová kniha Michaela Moora je zklamáním
22. 11. 2003 22. listopad: 70. výročí hladomoru na Ukrajině 1932 - 1933
21. 11. 2003 Masakry v Istanbulu
21. 11. 2003 Uděláme ze dvou předmětů jeden? Co třetího nabídne chystaný koktejl? Miloš  Dokulil
21. 11. 2003 Demokraté a Irák: pohledy uchazečů o prezidentskou nominaci Martin  Kloubek
3. 12. 2003 Pozor! Nekupujte to! Nový knižní výbor z BL neobsahuje žádné informace o milostných aférách českých hereček!
21. 11. 2003 Náčelník generálního štábu AČR dnes navštíví největší posádku na Moravě Jaroslav  Hlaváček
21. 11. 2003 Suzuki, nový žák
20. 11. 2003 Richard Perle: Útok proti Iráku byl protiprávní
21. 11. 2003 Kontrarevolúcia 14 rokov po Nežnej Pavol  Fabian
21. 11. 2003 Povaha dnešní krize Štěpán  Kotrba
20. 11. 2003 Aktuálně: Četka geniální a neomylná ... ... ale nepravdivá
20. 11. 2003 O zdřevěnělé řeči: důležitá příručka pro novináře Jan  Čulík
20. 11. 2003 Zařízení k zabránění opuštění místa nedovoleného parkování Vladimír  Just
20. 11. 2003 Neptejme se zásadně "do kdy?" Vladimír  Just
20. 11. 2003 Třešnička na dortu Vladimír  Just
20. 11. 2003 Smysluplný Vladimír  Just
20. 11. 2003 George Novotny: "Nehledá mě Policie ČR, Interpol ani FBI"
19. 11. 2003 "Mou celoživotní vášní je umění" Jan  Paul
20. 11. 2003 Proč princ Charles nejezdí do Ameriky
20. 11. 2003 Promyšlená manipulace se sentimentem Američanů -- i to je válka v Iráku Robin  Ujfaluši
19. 11. 2003 Jsme s vámi, buďte s námi Štěpán  Kotrba
19. 11. 2003 Strategie pro ně prospěšná Rudolf  Hegenbart
22. 11. 2003 Adresy redakce
1. 11. 2003 Hospodaření OSBL za říjen 2003
18. 6. 2004 Inzerujte v Britských listech

Školství RSS 2.0      Historie >
21. 11. 2003 Uděláme ze dvou předmětů jeden? Co třetího nabídne chystaný koktejl? Miloš  Dokulil
20. 11. 2003 Británie: Chudí studenti propadají silné zadluženosti   
5. 11. 2003 Držet hubu a krok Hynek  Hanke
29. 9. 2003 Rušení malých škol z finančních důvodů je velmi krátkozraké Michal  Rusek
18. 9. 2003 Prix Bohemia: Rádio neposlouchám, jelikož nejsem z Poděbrad Ivo V. Fencl
5. 9. 2003 Školení učitelů v rámci státní informační politiky   
4. 9. 2003 Nové maturity - ide naozaj o objektivitu? Jozef  Brezovský
3. 9. 2003 Británie: Chystá se zuřivá bitva o univerzitní školné   
2. 9. 2003 Černobílý pohled na učitele Štěpán  Kotrba
1. 9. 2003 Genocida vzdělanosti?   
29. 8. 2003 K pondělní stávce učitelů: Věnujeme dostatečnou pozornost vzdělání?   
27. 8. 2003 Analýza učitelských platů   
21. 8. 2003 Dementi: Radek Sárközi neodchází z UOK Radek  Sárközi
1. 8. 2003 Učitelé za školou Ladislav  Žák
21. 7. 2003 Vysoká škola, anebo dlouhý tunel? Ivo  Krčmář