8. 8. 2003
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
8. 8. 2003

Jak platit za užívání silnic

POLEMIKA

Systémy vybírání mýtného snižují dopravní zácpy a přinášejí finanční prostředky na opravu silnic, avšak vyvolávají kontroverzi, pokud nefungují efektivně nebo spravedlivě, míní list Financial Times a pokračuje:

Tradiční mýtné kiosky jsou nahrazovány automatickými systémy, kde řidič platí neviditelně. Dosud se používá dvojí technologie. Starší systémy v Melbourne, v Oslo, v Singapore a v Torontu, používají DSRC (directional short range communications, směrovou komunikaci na krátké vzdálenosti), která užívá mikrovlnné nebo infračervené technologie. Řidiči do automobilu vloží vysílačku, která vysílá signál, přijímaný čidly podél silnice. Dodatečná síť videokamer chytá neplatiče.

V Londýně, kde nyní funguje největší mýtný systém na světě, jehož účelem je snížit dopravní zácpy ve městě, užívá při vstupech do placené zóny kamer. Potíž ovšem je, že nejde v tom případě poplatek odstupňovat -- je stejný pro všechny.

Takové problémy nemá druhá technologie, která využívá systému GPS (global positioning system), což jsou satelity, které fungují v součinnosti s GPRS (general packet radio service) digitální sítí mobilních telefonů.

Vzdálenost, kterou vozidlo ujelo, změří satelit a pošle tuto informaci jednotce na palubě automobilu, která vypočítá poplatek a odešle ho prostřednictvím GPRS pro zpracování.

První komerční systém, který využívá GPS/GPRS, má být uveden v provoz v Německu letos v listopadu. Bude ho provozovat firma Toll Collect (Vybírání mýtného), což je konsorcium německé automobilky DaimlerChrysler, firmy Deutsche Telekom a Cofiroute, podniku, který vybírá dálniční poplatky ve Francii.

Experti argumentují, že systém, využívající GPS/GPRS je levný. X Systém radiových čidel je nákladný, neboť je nutno budovat stále nová čidla a stále nové televizní kamery. Investice do systému GPS není příliš drahá. Satelitní systém je prý také spravedlivější -- nevybírají se poplatky jen v určitých místech, ale lze je vybírat všude a měnit je podle vzdálenosti a denní doby.

Jediným záporem jsou vysoké náklady technologické jednotky na palubě automobilu. Teoreticky by měl tyto náklady hradit uživatel, což automaticky vyvolá u řidičů vůči tomuto systému antipatie. Německá firma Toll Collect cenu těchto jednotek dotuje, ale stala se terčem kritiky, protože jich dodala příliš málo a musela odložit pod palbou kritiky jejich výrobu.

Systém GPS/GPRS by bylo možno vyřadit z provozu tím, že řidič zakryje technologickou jednotku v automobilu tak, že nebude vysílat informace o poloze automobilu. Úřady ve Švýcarsku na to reagovaly tak, že do vozidel instalovaly čidlo vibrací, takže i po zakrytí technologické jednotky je vozidlo identifikováno.

Systém GPS/GPRS schválila Evropská komise jako normu pro vybírání mýtného od uživatelů silnic ve všech členských zemích EU. Všechny mýtné systém, existující v EU, budou muset přejít na systém GPS/GPRS do roku 2012, i když určité výjimky se budou připouštět. X

Je velmi pravděpodobné že dojde ke zrušení silniční daně a budou se všeobecně platit poplatky podle ujetých kilometrů a podle denní doby a provozu, jaký byl v té době na silnici.

Legendou se stal mýtný systém v Kalifornii, který tam funguje už od roku 1995. Na státní dálnici SR91 jsou dva jízdní pruhy zadarmo a za dva se platí. Všechny automobily jsou vybaveny čidly a mohou volně přejíždět z neplacených do placených jízdních pruhů. Když jsou neplacené jízdní pruhy volné, řidiči jedou tam, když jsou plné, přejedou do placeného prostoru. Systém je populární, protože je založen na svobodné volbě.

X Poznámka ŠOK: Bohužel i na tomto článku je vidět, že PR techniky jsou všudypřítomné. Evropská komise doposud NEROZHODLA o ničem. Evropská komise prozatím pouze dala do oběhu návrh směrnice, který ještě není zdaleka schválen. Prochází rozsáhlým připomínkovým řízením. Očekává se, že například Francie nebude s německým systémem souhlasit i proto, že její systém francouzskému smyslu pro solidaritu a svobodu jednotlivce vyhovuje - třeba jen proto, že zaměstnává pouze několik desítek slečen v kukaních mýtnic a nepotřebuje rozsáhlé sledovací systémy a policejní zásahové jednotky. V Evropské unii se ujednocování kulturních rozdílů nedá dělat lobbingem nadnárodních firem, ale postupným vzděláváním obyvatelstva a jeho zástupců....

                 
Obsah vydání       8. 8. 2003
8. 8. 2003 Plot, petice a šikana Martin  Klíma
8. 8. 2003 Peltrám potřetí: Úskalí předražených koncepcí a idea možné alternativy Štěpán  Kotrba
8. 8. 2003 Zlikvidují zautomatizované automobily veřejnou dopravu?
8. 8. 2003 Inspirace od České pošty Jiří  Císař
8. 8. 2003 Jak platit za užívání silnic
8. 8. 2003 Systémy pro automatickou jízdu automobilů už existují
8. 8. 2003 Radost bourat
8. 8. 2003 Jak se v ČR kradou platy - další reakce čtenářů
8. 8. 2003 Neuspokojivý stav v Policii ČR mnoha lidem vyhovuje
8. 8. 2003 Smrt Marie Trintignant: "Elle est belle pour toujours" Josef  Brož
8. 8. 2003 Já jsem zase nedostal balík
7. 8. 2003 Jak stát nechrání zaměstnance
7. 8. 2003 Německý průmysl potřebuje expandovat a Česká republika má být tou dojnou krávou? Štěpán  Kotrba
7. 8. 2003 Digitalizace: bude se veřejně diskutovat? Zdeněk  Duspiva
6. 8. 2003 Česká digitální média VII.
Změna vládní koncepce
Zdeněk  Duspiva
7. 8. 2003 Jak se v ČR kradou platy - reakce čtenářů
6. 8. 2003 Nebát se - a nejde zdaleka jen o vlaky Ilona  Bílková
6. 8. 2003 Krize české kinematografie? Jan  Lipšanský
4. 8. 2003 Hospodaření OSBL za červenec 2003

Redakční výběr nejzajímavějších článků z poslední doby RSS 2.0      Historie >
8. 8. 2003 Peltrám potřetí: Úskalí předražených koncepcí a idea možné alternativy Štěpán  Kotrba
8. 8. 2003 Jak se v ČR kradou platy - další reakce čtenářů   
8. 8. 2003 Smrt Marie Trintignant: "Elle est belle pour toujours" Josef  Brož
8. 8. 2003 Plot, petice a šikana Martin  Klíma
8. 8. 2003 Zlikvidují zautomatizované automobily veřejnou dopravu?   
8. 8. 2003 Jak platit za užívání silnic   
8. 8. 2003 Systémy pro automatickou jízdu automobilů už existují   
8. 8. 2003 Inspirace od České pošty Jiří  Císař
7. 8. 2003 Úřady, raný kapitalismus a ti bývalí Václav  Prochor
7. 8. 2003 Německý průmysl potřebuje expandovat a Česká republika má být tou dojnou krávou? Štěpán  Kotrba
7. 8. 2003 Jak se v ČR kradou platy - reakce čtenářů   
7. 8. 2003 O svobodu slova česká média už zřejmě nemají zájem Karel  Mašita
7. 8. 2003 Jak stát nechrání zaměstnance   
6. 8. 2003 Vyberte předsedu Nejvyššího kontrolního úřadu bez politikaření Bohdan  Dvořák
6. 8. 2003 CzechTek budil lidi na ploše 615 km2 Jaromír  Zlámal

Globalizace RSS 2.0      Historie >
8. 8. 2003 Peltrám potřetí: Úskalí předražených koncepcí a idea možné alternativy Štěpán  Kotrba
8. 8. 2003 Zlikvidují zautomatizované automobily veřejnou dopravu?   
8. 8. 2003 Jak platit za užívání silnic   
8. 8. 2003 Systémy pro automatickou jízdu automobilů už existují   
7. 8. 2003 Německý průmysl potřebuje expandovat a Česká republika má být tou dojnou krávou? Štěpán  Kotrba
6. 8. 2003 Velvyslanectví německých zájmů - dopis jednoho lobbisty Štěpán  Kotrba
4. 8. 2003 CzechTek, rozhořčení měšťáci a spravedlnost pro všechny Štěpán  Kotrba
4. 8. 2003 "Bloodymindedness"? Jan  Čulík
31. 7. 2003 CzechTek 03: One Tribe, One Vibe Jan "RaveBoy" Němec
31. 7. 2003 CzechTek 03: válka papírů a razítek, hysterická starostka, soudkyně v klidu Štěpán  Kotrba
25. 7. 2003 CzechTek 2003 je v Ledkově u Kopidlna na Jičínsku   
7. 7. 2003 My, gnostici kybernetického věku
aneb jak masmédia zplošťují kulturu, aniž to víme
Jaroslav  Peregrin
3. 7. 2003 Co psal Toni Negri před rokem:
Obnova italské levice mimo rámec sociáldemokratismu
Toni  Negri
20. 6. 2003 Ďábelská iridologie Štěpán  Kotrba
19. 6. 2003 S Německem nebo s Amerikou? Štěpán  Kotrba

Privatizace služeb RSS 2.0      Historie >
8. 8. 2003 Zlikvidují zautomatizované automobily veřejnou dopravu?   
8. 8. 2003 Jak platit za užívání silnic   
8. 8. 2003 Systémy pro automatickou jízdu automobilů už existují   
6. 8. 2003 Velvyslanectví německých zájmů - dopis jednoho lobbisty Štěpán  Kotrba
17. 3. 2003 Privatizácia železníc v treťom svete Martin  Brendan
10. 3. 2003 Tajnosti a klamstvá Európskej komisie: oslabovanie sociálneho systému Radovan  Geist
13. 2. 2003 GATS: voda jako drahocenná obchodovatelná komodita Henry  Heyneardhi
13. 2. 2003 OSN požehnala vodu jako veřejný statek a lidské právo Gustavo  Capdevila
13. 2. 2003 Války o vodu Savannah  Blackwell
18. 1. 2003 Národní knihovna má problém s chápáním svého poslání v digitální době Štěpán  Kotrba
18. 12. 2002 Riziká privatizácie vodární a kanalizácií Roman  Havlíček
12. 4. 2002 Zlínští radní jsou neústupní: Za 95 milionů prodávají miliardový majetek Radek  Bubeník
18. 3. 2002 Pitná voda, kohoutek a dojná kráva Radek  Mokrý
22. 2. 2002 Příklady táhnou: občanské sdružení dokáže efektivně vystupovat ve veřejném zájmu Helena  Svatošová
13. 11. 2001 Donutí Světová organizace pro obchod státy, aby zprivatizovaly veřejné služby?   

Telematika a elektronické mýtné RSS 2.0      Historie >
8. 8. 2003 Peltrám potřetí: Úskalí předražených koncepcí a idea možné alternativy Štěpán  Kotrba
8. 8. 2003 Zlikvidují zautomatizované automobily veřejnou dopravu?   
8. 8. 2003 Jak platit za užívání silnic   
8. 8. 2003 Systémy pro automatickou jízdu automobilů už existují   
7. 8. 2003 Německý průmysl potřebuje expandovat a Česká republika má být tou dojnou krávou? Štěpán  Kotrba
6. 8. 2003 Velvyslanectví německých zájmů - dopis jednoho lobbisty Štěpán  Kotrba
24. 6. 2003 Mobilní telefony třetí generace by mohly vykonávat důležitou veřejnoprávní službu   
17. 3. 2003 Monitor Jana Paula:
O zbrani jménem automobil a falešné loajalitě k asociálnímu chování
Jan  Paul
19. 2. 2003 10 000 řidičů nezaplatilo poplatek za vjezd do Londýna   
18. 2. 2003 V Londýně se v pondělí začalo platit za vjezd autem do města   
10. 2. 2003 Načo je čipová električenka? Peter  Greguš
6. 1. 2003 Odstraní londýnský experiment dopravní zácpy ze středu měst?   
23. 8. 2002 Automobilisté v Londýně budou platit za jízdu do města   
27. 2. 2002 Za vjezd do centra Londýna zaplatíte 250 Kč   
26. 2. 2002 Účty pro řidiče prostřednictvím satelitních čidel: co si o tom myslí (někteří) Britové   

Automobilismus RSS 2.0      Historie >
8. 8. 2003 Zlikvidují zautomatizované automobily veřejnou dopravu?   
8. 8. 2003 Jak platit za užívání silnic   
8. 8. 2003 Systémy pro automatickou jízdu automobilů už existují   
8. 8. 2003 Radost bourat   
6. 8. 2003 Velvyslanectví německých zájmů - dopis jednoho lobbisty Štěpán  Kotrba
31. 7. 2003 Svoboda není bezbřehá Jan  Čulík
31. 7. 2003 Trapný Ondřej Hausenblas   
30. 7. 2003 Rallye Pačejov: pořádek a informace měla zajišťovat policie Jan  Vaškovič
29. 7. 2003 Zvláštní svoboda Ondřeje Hausenblase Martin  Konicar
29. 7. 2003 Nedat se omezovat buranstvím Ondřej  Hausenblas
28. 7. 2003 Tudy nemůžete, jede se tu Rallye Pačejov Ondřej  Hausenblas
24. 6. 2003 Mobilní telefony třetí generace by mohly vykonávat důležitou veřejnoprávní službu   
24. 6. 2003 Británie: řidiči nebudou smět používat mobilní telefon   
9. 6. 2003 Staré a nové pohledy na klimatickou změnu Darius  Nosreti
3. 6. 2003 Sen ministra dopravy... Štěpán  Kotrba

Doprava RSS 2.0      Historie >
8. 8. 2003 Jak platit za užívání silnic   
8. 8. 2003 Systémy pro automatickou jízdu automobilů už existují   
8. 8. 2003 Zlikvidují zautomatizované automobily veřejnou dopravu?   
6. 8. 2003 S Českými drahami ve špíně a horku Milan  Krčmář
6. 8. 2003 Příliš lehká hra s fakty Michal  Krsek
6. 8. 2003 Neurážejte Turecko srovnáváním jeho železnice s ČD Luděk  Miklas
6. 8. 2003 Nebát se - a nejde zdaleka jen o vlaky Ilona  Bílková
6. 8. 2003 Jezděte více vlakem! Milan  Borovička
16. 7. 2003 Zkušenost cestujících vizitkou Českých drah   
15. 7. 2003 Jezdit vlakem v ČR je zážitek, ale umyjte si pak ruce Jan  Čulík
27. 5. 2003 Vstup do EU z hlediska ochrany životního prostředí Jan  Zeman
26. 5. 2003 Deutsche Bahn AG - jízdenky dražší než letenky? Radek  Mokrý
17. 3. 2003 Privatizácia železníc v treťom svete Martin  Brendan
10. 3. 2003 Tajnosti a klamstvá Európskej komisie: oslabovanie sociálneho systému Radovan  Geist
3. 3. 2003 Začátek výstavby dálnice do Ostravy se znovu odkládá Jaroslav  Hlaváček