17. 7. 2003
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
George W. Bush
17. 7. 2003

Šílený Bush a jeho Bůh

Asi se ptáte, jak jdou tyto tři pojmy dohromady? Dostal se mi do ruky článek, který mi i při mé otrlosti vůči výrokům amerického presidenta George W. Bushe přímo vyrazil dech. Je v něm totiž citován Bushův výrok, z něhož vyplývá, že tento pán je v přímém styku s Bohem a dostává od něj příkazy, které jako dobrý křesťan plní.

Proto prý napadl Afganistán a Irák. Na přímý Boží příkaz! Bohužel, není to žádný nejapný vtip, ale šokující skutečnost.

Arnon Regular, kmenový redaktor předního izraelského listu Haaretz, píše ve svém článku "Mírová mapa je naší spásou" (Road map is a life saver for us) z 24. června 2003 o zákulisních vlivech, které působily při jednání o příměří mezi palestinským premiérem Mahmúdem Abbásem a představiteli Hamásu, Islámského džihádu a dalších hnutí.

Listu se totiž podařilo získat doslovný zápis z jednoho z těchto uzavřených jednání, který sám o sobě je pro zasvěcené nesmírně zajímavý, ale jeho poslední odstavec by měl vzbudit zájem i těch, kteří se o Blízký východ jinak nezajímají. Palestinský premiér totiž v něm cituje slova, která mu při jejich nedávném vrcholovém setkání v Akabě řekl americký president George W. Bush.

Vzápětí poté co Abbásovi slíbil, že si promluví s Arielem Šaronem ohledně Arafáta a ujistil ho o tom, že jedině Američané mají u Šarona slovo a mohou na něj vyvíjet nátlak, Bush prohlásil:

"Bůh mi řekl, abych udeřil na Al-Kajdu a já to učinil, pak mne pověřil tím, abych udeřil na Sadáma, což jsem také udělal, a nyní jsem rozhodnutý vyřešit problém Blízkého východu. Jestliže mi pomůžete, budu jednat a pokud ne, tak brzy přijdou volby a já se budu muset soustředit na ně."

"God told me to strike at al Qaida and I struck them, and then he instructed me to strike at Saddam, which I did, and now I am determined to solve the problem in the Middle East. If you help me I will act, and if not, the elections will come and I will have to focus on them."

Abbás je hluboce věřící muslim (viz jeho biografie) a jako takový by si nikdy nedovolil něco podobného si vymyslet. Na druhé straně, právě to mohlo Bushe zlákat k tomu, aby použil podobnou rétoriku. Ať byly jeho motivy jakékoli, domnívám se, že jako představitel nejmocnějšího státu na světě by si neměl dovolit podobná slova vůbec použít.

A pokud je myslel skutečně vážně, je situace daleko horší, než by si kdo mohl představit. Vždyť o svých rozmluvách s Bohem většinou hovoří chovanci psychiatrických léčeben nebo vyšinutí náboženští fanatici, kteří jsou všem pro smích.

Kam tedy zařadit George W. Bushe?

Je dost těžké uvěřit, že to vážně nemyslel, již vzhledem k jeho minulým výrokům. V době před presidentskými volbami, když se přetřásaly jeho hříchy z minulosti (opakované jízdy v opilosti, zařízení potratu své sekretářce), totiž na svoji omluvu prohlásil, že si jednou šel zaběhat a zjevil se mu Bůh, který mu řekl, že má skoncovat se svým hříšným životem, což jako dobrý věřící učinil a od té doby již nepije ani nehřeší.

Bushova manželka je fanatická věřící (říká se, že právě ona ho obrátila na víru) a oba patří, podobně jako Richard Cheney, k ortodoxní americké církvi -- Spojené metodistické, United Methodists. Ovšem ani členové této ortodoxní církve běžně nemluví o tom, že by dostávali příkazy přímo od Boha.

Napadlo mne, že kdyby lidé, kteří z pozadí manipulují George W. Bushe, nad ním chtěli získat absolutní kontrolu a zajistit přitom, aby si získal upřímné sympatie americké veřejnosti, využili by jeho náboženského šílenství a případně jej i působením vhodných prostředků zesílili.

Pak by již stačilo, aby si získali jeho naprostou důvěru předstíráním, že sami jsou hluboce věřící křesťané a přikyvováním jeho náboženským vizím, samozřejmě usměrněných podle svých vlastních cílů. To by pak vysvětlovalo i takovou úsměvnou záležitost, jako povinně dobrovolné ranní náboženské semináře pro zaměstnance Bílého domu.

Šílený George by pak při svých veřejných vystoupeních, v nichž se neustále ohání Bohem, působil naprosto přirozeně a věrohodně - tedy alespoň před bigotní americkou veřejností, především před republikánskými voliči, ale i před věřícími demokraty, zklamanými Clintonovými sexuálními skandály.

Nemluvě o velké části černošské a hispánské populace, která je rovněž hluboce věřící. Prostě v Americe je veřejně deklarovaná víra v Boha považovaná za důkaz slušnosti a věrohodnosti. Ačkoliv ani tam není běžné, že by někdo vyjma pokoutních kazatelů o sobě tvrdil, že je s Bohem v online spojení.

Zbývá ještě možnost, že Bush své náboženské přesvědčení jen hraje, ale tomu bych při jeho nevysoké inteligenci moc nevěřila. Vždyť k tomu by musel být opravdu dobrým a inteligentním hercem, a já pochybuji, že by tak náročnou roli zvládal bez zaškobrtnutí a s takovou přesvědčivostí, jakou nám předvádí.

Takže mám podezření, že Bushova nemoc je autentická. Ostatně, je o něm známo, že v mládí několik let holdoval kokainu a navíc byl i těžkým alkoholikem. O tom, jaké škody dokáže v mozku způsobit kokain a alkohol, snad vědí všichni. Zvlášť dlouhodobé a časté užívání kokainu je kriticky nebezpečným faktorem při vzniku těžkých duševních chorob.

Nebyl by to první případ v historii, kdy jedné z nejmocnějších zemí světa vládl šílenec, jen vzpomeňme na anglického krále Jiřího III., který v 18. století vládl ještě během 46 let poté co se u něj projevily první příznaky vážné duševní choroby. Jeho šílenství se nemálo podílelo na tom, že právě během jeho vlády se Amerika osamostatnila a anglická koruna přišla o svou nejnadějnější kolonii.

Jaký dopad mělo šílenství dalšího mocného -- Adolfa Hitlera -- na osud Německa a potažmo celého světa, snad ani nemusím blíže specifikovat. Prostě, plyne z toho závěr, že nechávat v čele jakéhokoli státu šílence se nevyplácí a dotyčná země to následně draze zaplatí. V moderní době to však již není jen země, kterou takový šílenec vede, ale i zbytek světa, pokud se jedná o největší světovou velmoc. Jaká asi bude cena pro Ameriku a celý svět?

Spojená metodistická církev se přitom od Bushovy válečné iniciativy ostře distancovala slovy svého čelního představitele Jima Winklera:

"Metodistická církev není pacifistická, ale odmítá válku jako běžný prostředek politiky státu. Metodistická náboženská doktrína válku považuje za poslední možnost, a především jako obranný prostředek. A pokud vím, tak Sadám Husajn nemobilizuje své síly podél hranic se Spojenými státy ani podél svých vlastních hranic, aby napadl okolní země a žádná z těchto zemí nás nepožádala o pomoc, a ani nemá zbraně hromadného ničení zamířené na Spojené státy."

"The Methodist Church is not pacifist, but rejects war as a usual means of national policy. Methodist scriptural doctrine specifies war as a last resort, primarily a defensive thing. And so far as I know, Saddam Hussein has not mobilized military forces along the borders of the United States, nor along his own border to invade a neighboring country, nor have any of these countries pleaded for our assistance, not does he have weapons of mass destruction targeted at the United States."

                 
Obsah vydání       17. 7. 2003
17. 7. 2003 Jan Urban "nebude vysvětlovat, za čí peníze jel do Iráku" Jan  Čulík
16. 7. 2003 Novým generálním ředitelem ČT je Jiří Janeček
17. 7. 2003 Pro vedení ČT inspirace z Tolkiena Jiří  Janeček
17. 7. 2003 Jak chci rozvíjet Českou televizi Jiří  Janeček
17. 7. 2003 Konflikt zájmů na české politické scéně Petr  Holub
17. 7. 2003 Není "mediální partnerství" vlastně korupce? Jan  Čulík
17. 7. 2003 Měřítko negativity není ještě měřítko kvality Štěpán  Kotrba
17. 7. 2003 To, že je česká žurnalistická praxe špatná, neznamená, že nemá být novinářství kritické Jan  Čulík
17. 7. 2003 Pohled kandidáta na funkci ředitele ČT: Kam ten spěch? Jan  Prokeš
17. 7. 2003 Český duální systém dnes -- nezisková elektronická média Zdeněk  Duspiva
17. 7. 2003 Bush a jeho Bůh:
naletěla Bushka Bryndová "arabské dezinformaci"?
17. 7. 2003 Šílený Bush a jeho Bůh Bushka  Bryndová
17. 7. 2003 ČTK jako velkovýroba překrucovaných pseudoinformací Štěpán  Kotrba
17. 7. 2003 Poslechovost ČRo 6 a českého vysílání BBC Jan  Čulík
17. 7. 2003 Jan Urban: svůj názor na válku opírám o dost hluboké znalosti Jan  Urban
16. 7. 2003 Jak Jan Urban ve veřejnoprávním rozhlase šíří propagandu ve prospěch Bushovy vlády Jan  Čulík
16. 7. 2003 Stane se ČRo 6 stejně promarněnou šancí, jakou bylo "Rádio Svobodná Evropa"? Jan  Čulík
16. 7. 2003 O elitě, původnosti tvorby, hyenismu a smrti Jan  Paul
16. 7. 2003 Jsme vzdělanostní ekonomikou, nebo úřednickou? Jaroslav  Vávra
17. 7. 2003 Prípad Rosenberg Ignacio  Ramonet
17. 7. 2003 Omluva: Eurotel se svou péčí zákazníkům nevysmívá
1. 7. 2003 Hospodaření OSBL za červen 2003
27. 6. 2003 Technické změny v Britských listech
18. 6. 2004 Inzerujte v Britských listech

Katolická církev RSS 2.0      Historie >
17. 7. 2003 Šílený Bush a jeho Bůh Bushka  Bryndová
16. 7. 2003 Kto zabudol na ostatné viery? Jana  Matúšová
10. 7. 2003 Novela interrupčného zákona sa dostala tam, kde nemala byť Branislav  Kuruc
2. 7. 2003 Interrupce ano, nebo ne? Josef  Veger
2. 7. 2003 Vajíčko a spermia -- rukojemníci slovenského parlamentu Martina  Nemethová
13. 6. 2003 Kubánská katolická církev není opozicí Frank  Martin
12. 6. 2003 Katolická církev zaplatí velké odškodné za zneužívání dětí   
3. 6. 2003 Neprípustná snaha o klerikalizáciu Slovenska Martin  Roth
17. 4. 2003 Pacem in terris - poznámky k encyklike storočia Karol  Dučák jr.
28. 2. 2003 Bůh, pašovaný do paragrafů evropské Ústavy Štěpán  Kotrba
19. 2. 2003 Médii téměř bez povšimnutí proběhla zpráva, že papež přijal Tárika Azíze Štěpán  Kotrba
16. 1. 2003 O padnutých anjeloch a ich vzťahu k cirkvi Martin  Muránsky
22. 11. 2002 Pedofilie, prezervativy a katolická církev   
26. 7. 2002 DOKUMENT: Smlouva mezi Českou republikou a Vatikánem Štěpán  Kotrba
26. 4. 2002 Homosexuální katolická církev - kdy skončí její přetvářka? Fabiano  Golgo