14. 7. 2003
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
14. 7. 2003

Elitní fotografové?

Na rohu Maiselovy ulice v Praze na Starém Městě se právě koná malá výstava fotografií z loňských srpnových povodních v Praze pod názvem "Jak to bylo". Za třicet korun můžete shlédnout, odhaduji, celkem asi třicet barevných zvětšenin.

Fotografie to jsou dobré, kompozičně i technicky, ale je zjevné, že nejdůležitější je na nich fotografovaný materiál - to, co se v Praze loni v srpnu událo. Fotografie nejsou ani tak vynikající v důsledku zvláštní fotografovy stylizace - i když základní technickou i fotografickou kompetenci přirozeně mají, ta je snad u profesionálních fotografů samozřejmá. Avšak realita povodní byla natolik silná, že se, zdá se mi, na těchto dokumentárních snímcích projevuje především ona, méně už individuální přístup jednotlivých autorů. Důkaz? Těžko rozeznáte, že autorem těchto různých fotek byli různí fotografové. Na všech převládá především fotografovaná materie - drastická zkušenost povodňové katastrofy. Drastická zkušenost, před kterou by asi člověk měl především v pokoře pokleknout - už vzhledem k všemu tomu neštěstí, které loňské povodně znamenaly pro tolik lidí.

Připadá mi proto trochu nevkusné, že se vysvětlující panel k výstavě fotografií vychloubá, že toto jsou fotky, pořízené údajnou "českou fotografickou elitou". Jaká je definice této elity? Kdo je dnes v ČR "elitní fotograf"? Definice je to poněkud kruhová: elitní fotografové jsou podle této výstavy ti, kteří fotografují pro MFD, Lidové noviny, případně pro časopis Týden. :)

V souvislosti s drastickou zkušeností loňských povodní mi toto vychloubání, které vlastně skrývá komplex méněcennosti, připadá dost nepatřičné (je-li přece někdo v nějakém oboru skutečně dobrý, není třeba to reklamně zdůrazňovat, každý to přece ví, to je asi, jako kdybychom psali "prestižní světový dramatik William Shakespeare"). Slušné by bylo prostě uvést, že tyto fotografie pořídili fotoreportéři některých českých deníků a týdeníků - a nevytahovat se tím, že když někdo pracuje pro MFD, je proto "elitním fotografem".

Kromě toho, existují tisíce stejně dobrých fotografií z loňských povodní, možná i lepších, na této výstavce je neuvidíte, zřejmě proto, že nejde o fotografy z MFD či z Lidovek...:) Dobře, prostor je omezen, ale vytváření virtuální reality ve snaze automaticky určovat, kdo údajně je či není elita, je trochu trapné. Elita jsme ti, kdo spolu mluvíme? :)

Napadlo mě, že by bylo docela slušné a pietní, kdyby autoři bývali prezentovali své fotografie na této výstavě anonymně.

V čele výstavy je velká zvětšenina fotografie slona Kádira z pražské zoologické zahrady, popiska praví "několik minut před jeho smrtí". Slon je skoro úplně pod vodou, zoufale z ní zvedá chobot, aby se neudusil. Hned pak byl zřejmě zastřelen.

Snímek získal fotografickou cenu. Je mi jasné proč: dostává se svým obsahem do těsné blízkosti smrti - je to záznam zoufalství a ponížení - jistě, jenom zvířecího, avšak připomíná to i lidské zoufalství a lidskou smrtelnost. Cenu fotografie jistě dostala za to, že překročila onu fatální hranici každodennosti a normálnosti a přiblížila se k tématům, která považujeme za nedotknutelná, vlastně svatá. Bude-li někdo ležet na smrtelné posteli, těžko se k němu přiřítíme s fotoaparátem a budeme to zaznamenávat.

Připadá mi ta fotka znepokojující. Přemýšlím, zda bylo správné ji publikovat. Působila na mě trochu podobným dojmem, jako kdyby fotograf udělal detailní fotku tváře mrtvé oběti po autonehodě, anebo člověka zasaženého smrtelnou ránou těsně před smrtí. Zvířata nemají právo na pietu či na soukromí v drastických okamžicích života? Neodlidšťujeme publikací takovýchto fotografií sami sebe?

A ještě jedna drobnost: Na výstavě je i noticka s vyčítavou informací: dosud nevyšly tyto ani jiné fotografie o povodních knižně, "protože magistrát hlavního města Prahy na takovou publikaci nesehnal peníze".

Skutečně? Opravdu by se nenašlo žádné komerční nakladatelství, které by bylo ochotno vydat takto fotografickou publikaci o katastrofě, jaká postihne Prahu sotva jednou za sto let? Ona by se neprodávala?

                 
Obsah vydání       14. 7. 2003
14. 7. 2003 Soros: "Politika George Bushe je neudržitelná a nedemokratická"
14. 7. 2003 1968 Přemysl  Janýr
14. 7. 2003 Co dál v Iráku a po Iráku? Petr  Kužvart
14. 7. 2003 Elitní fotografové? Jan  Čulík
14. 7. 2003 Ladislav Smoljak odvádí pozornost Josef  Trnka
13. 7. 2003 Irácký "uran": Blair ignoroval varování CIA
12. 7. 2003 Vinu za falešnou zprávu o irácké koupi uranu na sebe vzal šéf CIA
11. 7. 2003 Bílý dům "lhal ohledně hrozby od Saddáma Husajna"
14. 7. 2003 Krásný nový svět je konec civilizace Bushka  Bryndová
14. 7. 2003 Co říká zpráva Ministerstva vnitra o extremismu a co už neříkají média Štěpán  Kotrba
14. 7. 2003 Kdo dnes může bez povolení odposlouchávat i poslance? Štěpán  Kotrba
14. 7. 2003 Zneužívá Český Telecom monopolního postavení? Tomáš  Kapler
14. 7. 2003 Karlovy Vary: Z festivalového deníčku V. Natalie  Brožová
14. 7. 2003 Monitor Jana Paula: O dvou dekoracích z Karlových Varů Jan  Paul
14. 7. 2003 Korán - co obsahuje i z křesťanství a judaismu
14. 7. 2003 Amnesty International míří do Ruska
14. 7. 2003 Volby v USA - Největší politický skandál v historii?
14. 7. 2003 Kdo si neví rady s jazykem
11. 7. 2003 O čem zatím není, ale by mohl být Český sen Ondřej  Čapek
11. 7. 2003 Podivný svět: nad stránkami nového vydání týdeníku Reflex Jan  Čulík
1. 7. 2003 Hospodaření OSBL za červen 2003
27. 6. 2003 Technické změny v Britských listech
18. 6. 2004 Inzerujte v Britských listech

Redakční výběr nejzajímavějších článků z poslední doby RSS 2.0      Historie >
14. 7. 2003 Korán - co obsahuje i z křesťanství a judaismu   
14. 7. 2003 Kdo dnes může bez povolení odposlouchávat i poslance? Štěpán  Kotrba
14. 7. 2003 Co říká zpráva Ministerstva vnitra o extremismu a co už neříkají média Štěpán  Kotrba
14. 7. 2003 Elitní fotografové? Jan  Čulík
14. 7. 2003 Krásný nový svět je konec civilizace Bushka  Bryndová
14. 7. 2003 Ladislav Smoljak odvádí pozornost Josef  Trnka
14. 7. 2003 Co dál v Iráku a po Iráku? Petr  Kužvart
14. 7. 2003 1968 Přemysl  Janýr
14. 7. 2003 Soros: "Politika George Bushe je neudržitelná a nedemokratická"   
11. 7. 2003 Reportéři ČT a bezradnost nad jazykem Jan  Čulík
11. 7. 2003 Podivný svět: nad stránkami nového vydání týdeníku Reflex Jan  Čulík
11. 7. 2003 Vláda padla a nad Olšanskými hřbitovy přeletěl pštros! Radek  Mokrý
11. 7. 2003 Proti nezákonným exekucím   
11. 7. 2003 Otvorený list ministrovi zdravotníctva SR Andrej  Sablič
10. 7. 2003 Plávajúca potratová klinika Sylvia  Porubänová

Povodně a změna klimatu RSS 2.0      Historie >
14. 7. 2003 Elitní fotografové? Jan  Čulík
2. 6. 2003 Za úniky chloru ze Spolany nebude nikdo potrestán Štěpán  Kotrba
31. 5. 2003 Město Praha zamlžuje příčiny zaplavení metra Petr  Šafránek
20. 5. 2003 Znečištění Přírodní rezervace Černínovsko u Spolany bude řešit policie   
27. 1. 2003 Neznámé fotky z Metra   
21. 1. 2003 Monitor Jana Paula: Spolek Karlín: Chceme mluvit do koncepce popovodňové obnovy Jan  Paul
2. 11. 2002 Karlín volá o pomoc   
21. 10. 2002 Prosba o pomoc Jiří  Svoboda
19. 9. 2002 Co chcete vědět o ochranném systému metra a bojíte se zeptat   
16. 9. 2002 IBC Pobřežní: Libor Ambrozek svým způsobem uspokojil Jaromíra Kohlíčka Štěpán  Kotrba
12. 9. 2002 Akademicky trvalá udržitelnost Topí  Pigula
11. 9. 2002 Co vlastně znamenaly nedávné záplavy Eugen  Haičman
11. 9. 2002 Obavy se potvrdily: Dioxiny ze Spolany jsou v Labi   
9. 9. 2002 Poučíme se? Tři katastrofální selhání českých vodohospodářů a nejen jich Jan  Zeman
9. 9. 2002 Pražské metro: Subterra čerpá tam, kam ji poslalo město Praha Štěpán  Kotrba