6. 6. 2003
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
6. 6. 2003

Šavuot

Šavuot, druhý ze tří velkých poutních svátků, připadá na padesátý den od Pesachu, 6. a 7. den měsíce sivan, letos je to 6. - 7. červen. Připomíná Darování Tóry na Sinaji, které se odehrálo před 3312 lety. V hebrejštině slovo "Šavuot" znamená "týdny" a označuje 7 týdnů, během kterých se Židé připravovali na darování Tóry. Během tohoto období se židovský národ zbavil jizev otroctví a stal se vyvoleným národem.

Darování Tóry není jen milníkem v židovské historii, učenci je přirovnáváno ke svatbě mezi Židy a Bohem a tento svazek trvá dodnes. Na Šavuot si znovu a znovu připomínají Židé povinnosti, které z takového vztahu vyplývají.

* * *

Sviatok týždňov nasleduje sedem týždňov po Pesachu. Druhý deň Pesachu a prvý deň Šavuot sú tie isté dni v týždni. Šavuot patrí medzi tri pútnické sviatky. Všetky majú väzby k poľnohospodárskemu cyklu. Sukot je sviatok vďaky za ovocie, Pesach súvisí s úrodou jačmeňa - prvej obilniny a Šavuot sa viaže na žatvu pšenice. Na pútnické sviatky musel každý dospelý navštíviť chrám.

Na tento sviatok sa obetovalo z prvých plodov pšenice v chráme, preto má Šavuot aj iné označenia: slávnosť žatvy alebo deň prvých plodov. Pútnické sviatky majú okrem poľnohospodárskeho aj náboženský význam.

* * *

Tóra má dvě části - psanou a ústně tradovanou. Psaný zákon obsahuje Pět knih Mojžíšových - Tóru, Proroky - Neviim a Spisy - Ktuvim. Spolu s psanou Tórou byl Mošemu na Sinaji darován i ústní zákon, který doplňuje a vysvětluje psaný ústní zákon. Byl předáván z generace na generaci až byl nakonec kodifikován v Talmudu a Midraších. Po celé generace byl zákon vykládán našimi učenci, aplikován na nové situace, které nám život přináší, a tak se ústní tradice udržuje živá a spojuje nás prostřednictvím našich rabínů se zjevením na Sinaji.

Židovští učenci tvrdí, že: "Bůh se dívá do Tóry a tvoří svět." Je také psáno, že: "Pro Tóru byl stvořen svět." Učíme-li se Tóru a plníme její příkazy, dáváme světu smysl, protože plníme záměr Stvoření.

Když se Bůh zjevil na Sinaji, slyšel židovský národ Desatero přímo z Božích úst:

Já jsem Hospodin, tvůj Bůh, který jsem tě vyvedl ze země egyptské.
Nebudeš míti jiného B-ha před tváří mou.
Nevyslovíš jména Hospodina, B-ha tvého nadarmo.
Pomni dne Šabatu, abys jej světil.
Cti otce svého a matku svou.
Nezavraždíš.
Nezesmilníš.
Nepokradeš.
Nevypovídej proti svému bližnímu jako svědek křivý.
Nezatoužíš po domě bližního svého, po manželce jeho, po ničem, což náleží bližnímu tvému.

Na hoře Sinaj Židé nedostali pouze Desatero, na Sinaji byla Židům zjevena celá Tóra, včetně skryté, mystické části.

Po dlouhou dobu si tuto část Tóry předávali kabalisté pouze mezi sebou. Jako první sepsal základy kabaly Rabi Šimon bar Jochaj ve svatém Zoharu. V 16. století ve svých spisech toto učení rozvinul Rabi Jicchak Luria, známý také jako "Svatý Ari". Avšak stále byla tajemství kabaly určena pouze nevelké skupině učenců. Až koncem18. století Rabi Jisrael Baal Šem Tov předal skrytou Tóru i obyčejným Židům z východní Evropy. A tak byla celému židovstvu díky chasidismu zjevena i poslední, skrytá část Tóry, s kterou uvítáme příchod Mesiáše již brzy za našich dní.

* * *

Šavuot pripomína dny, keď Mojžiš dostal dosky Zákona na hore Sinaj. Keďže bola vtedy príroda v plnom kvete, ozdobujú sa synagógy a byty kvetmi, zeleňou a lístím, zároveň na pamiatku sviatku žatvy. Je veselým sviatkom, symbolizuje silu Tóry a spätosť človeka s prírodou.

V prvý deň dva dni trvajúceho sviatku (v Izraeli jeden deň) sa jedávajú len mliečne jedlá, často kombinované s medom, pretože Tóra je prirovnaná k mlieku a medu. Numerická hodnota slova chalav (mlieko) je 40 a pripomína 40 dní, ktoré Mojžiš strávil na hore Sinaj. Medzi tradičné jedlá patrí tvarohový koláč a káva s mliekom (na raňajky) a kreplech s tvarohom (na obed).

V diaspóre sa ustálil zvyk svätiť za všetky pútne sviatky ešte jeden dodatočný deň. Tento dodatok k sviatku, isru chag, doslovne znamená prinášať sviatočnú obeť. Na tieto dozvuky sviatkov je zakázaný pôst a pohrebné chválospevy. Tento zvyk má korene v staroveku a v mnohých komunitách ho zavrhli.

                 
Obsah vydání       6. 6. 2003
6. 6. 2003 Bobošíková už snad může být klidná, Válová ještě nikoliv Štěpán  Kotrba
6. 6. 2003 Faksimile trestního oznámení na Irenu Válovou Štěpán  Kotrba
6. 6. 2003 Dokumenty v kauze Válová: "Hon na svobodu slova" má už šest ulovených zajíců Štěpán  Kotrba
7. 6. 2003 Británie: Bulvární tisk musí zaplatit odškodné za porušení soukromí novinářky
7. 6. 2003 Bushova kovbojská terminologie je "nesrozumitelná"
6. 6. 2003 Úřad pro hospodářskou soutěž: v ČR neexistuje kartelová dohoda pro distribuci tisku
6. 6. 2003 Nebezpečný Národní bezpečnostní úřad Miroslav  Polreich
5. 6. 2003 Po vstupu do EU musejí výrazně stoupnout mzdy v ČR Karel  Mašita
7. 6. 2003 Procházka Kozí stezkou
6. 6. 2003 Šavuot
6. 6. 2003 Solidarita v európskej konkurencii Martin  Muránsky
5. 6. 2003 Evropská unie -- o čem se raději také nemluví Pavel  Houdek
5. 6. 2003 Proč neupozorňovat na to, že jsou komunisté kontroverzní strana? Jan  Čulík
6. 6. 2003 Tony Blair a zfalšované dokumenty o Iráku
6. 6. 2003 Málo známá oxfordská lidskoprávní skupina hájí Bobošíkovou, Železného a TV Nova jako "hlas nezávislosti"
6. 6. 2003 BHHRG: Czech media representatives harassed as EU referendum draws near
5. 6. 2003 Dokumenty k případu Bobošíková: "Trestní oznámení podávám proto, že už toho mám dost" Štěpán  Kotrba
6. 6. 2003 Poláci v Iráku Vojciech  Kość
6. 6. 2003 Stoupenci potratů zaznamenali v USA porážku
6. 6. 2003 Šéfredaktor listu New York Times rezignoval kvůli plagiátorovi
5. 6. 2003 Guardian zrušil článek o Wolfowitzovi
5. 6. 2003 Irena Válová: "Chtějí mě zastrašit, protože hovořím o monopolizaci českého tisku" Jan  Čulík
4. 6. 2003 Irena Válová z Media Observatory vyslýchána, odmítla vypovídat Irena  Válová
2. 6. 2003 Jana Bobošíková: "V této společnosti začíná převládat atmosféra strachu" Jan  Čulík
4. 6. 2003 Případ Bobošíková: shrnutí pro Český rozhlas Jan  Čulík
4. 6. 2003 Jana Bobošíková potvrdila, že není pravda, že byla vyslýchána jako svědek
5. 6. 2003 Petr Uhl se domnívá, že o Bobošíkovou vůbec nejde Štěpán  Kotrba
4. 6. 2003 Konkurs na lektora češtiny pro Glasgow University
6. 6. 2003 Česká televize a Český sen
5. 6. 2003 Krok stranou Dominik  Lukeš
6. 6. 2003 Divoké víno ještě po 39 letech
5. 6. 2003 Francie: Zabiják tvrdí, že Baudis si u něj objednal vraždu transvestita Josef  Brož
5. 6. 2003 Historický místopis (sudeto)německých vzpomínek Eva  Hahnová, Hans Henning Hahn
5. 6. 2003 Česká Haendelova společnost připravuje operu Sosarme
5. 6. 2003 Kdež sú Boží bojovníci Jaroslav  Malý
5. 6. 2003 Výzva: "Slušní lidé" s komunisty nemluví
5. 6. 2003 Odmítáme výzvu "Slušní lidé s komunisty nemluví" Jindřich  Tichý
31. 5. 2003 Hospodaření OSBL za květen 2003
5. 2. 2003 Pošta redakci
18. 6. 2004 Inzerujte v Britských listech

Rituály - co židy, křesťany a muslimy rozděluje a co je spojuje RSS 2.0      Historie >
6. 6. 2003 Šavuot   
30. 4. 2003 Čarodějnice mezi námi   
30. 4. 2003 Satanova církev - Sabat Jules  Bois
30. 4. 2003 Kniha Belialova - teória i prax satanskej mágie   
24. 4. 2003 Za velikonocemi Darius  Nosreti
18. 4. 2003 Velikonoce - po stopách Ježíšových Štěpán  Kotrba
18. 4. 2003 Tři hodiny odpoledne   
17. 4. 2003 Velikonoce jsou výzvou pro všechny generace Ivo V. Fencl
17. 4. 2003 Pacem in terris - poznámky k encyklike storočia Karol  Dučák jr.
16. 4. 2003 Pesach 5763:
Stvoření mých rukou se utopilo v moři a vy chcete zpívat píseň?
Štěpán  Kotrba
10. 4. 2003 Agresia v mene viery Peter  Greguš
28. 3. 2003 Obávaný vahhábizmus Viktor  Kovaľov
18. 3. 2003 Ex 20,13: Nezabiješ. Stanislav  Heczko
17. 3. 2003 Hamanovi potomci: rasismus - intelektuální základna nacismu Zeev  Sternhell
14. 3. 2003 Izraelčania a Palestínčania: Kde sa stala chyba?