20. 2. 2003
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
Keramika na prodej
20. 2. 2003

Monitor Jana Paula: Muzeum dětské kresby, lež, anebo nafouknutá bublina?

Většina tištěných městských zpravodajů, které jsou placeny ze státní pokladny, jsou bohužel jen hlásnou troubou vydavatelů. Neměly by být brány příliš vážně, neboť radní chtějí publikovat většinou jen učesané, nekonfliktní a pokud možno pochvalné texty. Mnohé z nich jsou přitom obyčejné PR, ať již kvůli vlivnému subjektu, o kterém se píše, anebo ze známosti.

Jedním z takových se stal i článek "Barevné dětské kresby U Zelené žáby", publikovaný v únorových Listech hlavního města Prahy. Pojednává o tzv. Muzeu dětské kresby nedaleko Staroměstského náměstí, které je zřízeno v památkovém objektu první kategorie, jehož majitelem je město. Ředitelkou tohoto "muzea" a iniciátorkou celého projektu je Darina Martinovská, někdejší členka pražského zastupitelstva.

Věnovat se tvorbě dětí je záslužná činnost, když se ovšem dělá nezištně a na kvalitní úrovni. Nechci zpochybňovat nadšení paní Martinovské, ale označit expozici, jež se podobá běžným prezentacím dětských prací v mateřských školách za Muzeum, je úsměvné. Koncepce a kvalita expozice ani náhodou neodpovídá tomu, jak se ji navenek snaží paní ředitelka prezentovat. Honosně tomu říká Muzeum dětské kresby, ve skutečnosti jde o tendenční výstavku, kterou si dětské kresby ani nezaslouží.

Než se na mě vrhnou spokojené maminky a babičky, musím uvést, že každé skutečné muzeum má didakticky zpracované sbírkové fondy s jasnou představou, proč jsou vystaveny. Zde jsou práce dětí v luxusním historicky cenném objektu jen položeny na ošklivých dřevěných stojanech bez popisek a dalších informací o sbírce. Archivovat a shromažďovat kresby s cílem je ve skutečnosti jen hromadit zcela určitě neodpovídá žádné muzeální práci. Z vystavených prací není vůbec zřejmé, proč tam jsou.

Pokud nepodlehnete sentimentálnímu dojetí, mnohé vám dojde již při prohlídce expozice, která je roztroušena ve čtyřech místnostech. Historický interiér dětské kresby nepřijal, jsou mu odcizeny, nedominují v něm a jsou naopak v defenzívě. Paní Martinovská tak vlastně vystavuje výstavní prostory, o dětské práce jde až v druhé řadě. Celkově skličující pocit podtrhuje i zbudovaný prodejní koutek keramiky.

Město, sponzoři i navštěvující školy si mohou udělat čárku (děláme přece záslužnou činnost), formálnost projektu ale nikoho nezajímá. V Listech Prahy se píše, že v památkovém objektu první kategorie se zabydlely dětské obrázky. Nikoliv, dětské kresby tu dělají jen křoví . Tvrzení, že dům, který prošel náročnou rekonstrukcí a díky magnetu, kterým jsou dětské kresby, spatřilo jeho historické interiéry mnoho návštěvníků, to jen dokládá.

"Činností muzea jsou výstavy, kterých se za rok odehraje deset až dvanáct, ale také večery poezie, kursy paličkování, přednášky. Děti tady mohou kreslit, posadit se, pohrát si s hračkami," píší zastupitelé v pochvalném textu, včetně informací o otevírací době. Na jednu podstatnou ale zapomněli, všechno si totiž musí zájemci zaplatit, včetně vstupného. Například za týdenní pronájem prostor k výstavě paní ředitelka požaduje až 13 tisíc korun!

Zcela evidentně je zde dětský výtvarný projev zneužit k soukromému komerčnímu provozu paní ředitelky. Když jsem s ní chtěl diskutovat o koncepci jejích muzeálních sbírek, o velkých cenách pronájmu a malých možnostech instalace, uraženě a s arogancí se se mnou odmítla bavit.

Jednoduše odešla pryč. V Listech Prahy se píše, že prý se paní Martinovské podařilo najít vhodný výstavní prostor, který leží v centru Prahy. Není divu, na radnici je jako doma a z jejího zájmu o dětský výtvarný projev by už také mohlo něco kápnout.

                 
Obsah vydání       20. 2. 2003
20. 2. 2003 Válka proti Iráku je naší morální povinností
20. 2. 2003 Papež Jan Pavel II.: Proč jsem proti válce v Iráku
20. 2. 2003 Český strach: nikdy na sebe neupozorňovat! Milan  Valach
20. 2. 2003 Do ulic šli i konzervativci Jan  Čulík
19. 2. 2003 Kauza Plastic People a DG 307 jako další důkaz komunistické justiční zvůle Karel  Mašita
20. 2. 2003 Jednoduchá vysvětlení složitých souvislostí Miroslav Václav Steiner
20. 2. 2003 Televizní zpravodajství po světě je nepříznivé vůči americké vládě
20. 2. 2003 Syndrom všech válek Miloš  Kaláb
20. 2. 2003 Monitor Jana Paula: Muzeum dětské kresby, lež, anebo nafouknutá bublina? Jan  Paul
20. 2. 2003 O krizích v NATO Dalibor  Žůrek
20. 2. 2003 RadioMobil vystavuje své zákazníky nepřípustnému riziku Roman  Joura
19. 2. 2003 Pozvánka na OpenWeekend 2003
20. 2. 2003 Další potvrzení hlubokých rozporů mezi arabskými zeměmi ohledně Iráku Ivana  Bošinová
19. 2. 2003 NYT: Díváme se jinak na svět, protože máme jiné televizní zpravodajství!
19. 2. 2003 Střet fundamentalismů Dominik  Lukeš
19. 2. 2003 Co si myslí arabští politologové o současné situaci
18. 2. 2003 Chirakovy výroky: Evropská bouře ve sklenici vody? Josef  Brož
19. 2. 2003 Médii téměř bez povšimnutí proběhla zpráva, že papež přijal Tárika Azíze Štěpán  Kotrba
19. 2. 2003 David Harvey: Američané jdou do války, protože potřebují odbyt pro svůj přebytečný kapitál
18. 2. 2003 Chceme nejdražší a nejpomalejší ADSL v Evropě aneb kdo za to může? Miloslav  Sova
19. 2. 2003 Cesty k víře Josef  Veger
18. 2. 2003 Čtyřicítka na krku a syndrom FHP ohrožují českou pravici Radek  Mokrý
20. 2. 2003 1. fikcia budúcnosti Slovenska v EÚ: pesimistický scenár... Ľubomír  Tokár
20. 2. 2003 Integrácia poháňaná plynom Juraj  Marušiak
20. 2. 2003 Balet rozvášnený Rasputinom Jana  Mlynarčíková
20. 2. 2003 Sokol prezidentem: Špidla se zbláznil, hoďte na něj síť Ivan  David
5. 2. 2003 Pošta redakci
4. 2. 2003 Hospodaření OSBL za leden 2003 Jaroslav  Štemberk
18. 6. 2004 Inzerujte v Britských listech

Redakční výběr nejzajímavějších článků z poslední doby RSS 2.0      Historie >
20. 2. 2003 Do ulic šli i konzervativci Jan  Čulík
20. 2. 2003 RadioMobil vystavuje své zákazníky nepřípustnému riziku Roman  Joura
20. 2. 2003 Syndrom všech válek Miloš  Kaláb
20. 2. 2003 Monitor Jana Paula: Muzeum dětské kresby, lež, anebo nafouknutá bublina? Jan  Paul
20. 2. 2003 O krizích v NATO Dalibor  Žůrek
20. 2. 2003 Český strach: nikdy na sebe neupozorňovat! Milan  Valach
20. 2. 2003 Válka proti Iráku je naší morální povinností   
20. 2. 2003 Papež Jan Pavel II.: Proč jsem proti válce v Iráku   
19. 2. 2003 Kauza Plastic People a DG 307 jako další důkaz komunistické justiční zvůle Karel  Mašita
19. 2. 2003 Popularita Tonyho Blaira a jeho vlády klesá   
19. 2. 2003 NYT: Díváme se jinak na svět, protože máme jiné televizní zpravodajství!   
19. 2. 2003 Střet fundamentalismů Dominik  Lukeš
19. 2. 2003 Cesty k víře Josef  Veger
19. 2. 2003 Co si myslí arabští politologové o současné situaci   
19. 2. 2003 Alternativní pohled na skutečnost Petr  Vařeka

Monitor Jana Paula RSS 2.0      Historie >
20. 2. 2003 Monitor Jana Paula: Muzeum dětské kresby, lež, anebo nafouknutá bublina? Jan  Paul
16. 2. 2003 Monitor Jana Paula: "Street Art" v Holešovicích Jan  Paul
13. 2. 2003 Monitor Jan Paula : Česká televize účelově zkreslila Romanův příběh Jan  Paul
10. 2. 2003 Monitor Jana Paula: Ještě ke kontroverzi o Srdci Jan  Paul
7. 2. 2003 Polemika s polemikou aneb Jan van Paul ležící spící Štěpán  Kotrba
7. 2. 2003 Monitor Jana Paula: Vyjádření k dopisu pana Gjuriče Jan  Paul
7. 2. 2003 Monitor Jana Paula: Několik poznámek ke Kulturnímu monitoru Štěpána Kotrby Jan  Paul
7. 2. 2003 Nekompetentní a bulvární Monitor Jana Paula Alexander  Gjurič
20. 1. 2003 Přehlídka ročníkových prací atelieru Jiřího Beránka Jan  Paul
15. 1. 2003 Monitor Jana Paula: Srdce na Hradě se proměnilo v otazník Jan  Paul
13. 1. 2003 Monitor Jana Paula: Nadace ČFU se rozhodla pohřbít galerii Václava Špály Jan  Paul
13. 1. 2003 Diskuse na téma Česká umělecká kritika   
9. 1. 2003 Monitor Jana Paula: Typický obraz české výtvarné scény, aneb etika a právo na počátku 21.století Jan  Paul
7. 1. 2003 Podnik CPS Média se diskredituje vydáváním Art-Antik-Style Jan  Paul
31. 12. 2002 Monitor Jana Paula: PF 2003 Na Irák! Jan  Paul