19. 12. 2002
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
19. 12. 2002

Český Telecom ignoruje zájmy majitelů starých telefonních karet

Vnímání práv občana jako spotřebitele u nás stále dřímá v prenatálním stádiu. Sami poškozovaní většinou ani nemrknou a táhnou tu svou spotřebitelskou kárku dál a s pořádně velkou kývavou mrkví před nosem. V takové (na první pohled) drobnosti, jako je přechod od starých "impulsních" ke "korunovým" trickovým telefonním kartám, to platí tuplem. No a proč ne? Vždyť náš Pepa a jeho tatík Rudolf, ani děda František nikdy jiný než přikazovací přístup Telecomu k zákazníkům nezažili a dědičnou informaci tudíž neměl kdo přenést.

V sousedním Německu to v s telefonními kartami podobně zkoušel Deutsche Telecom. Spolkový soud ho ale klepl přes prsty.

Momentálně je možné vrátit nebo vyměnit pouze v originálním celofánu zabalenou kartu. Ostatní lze do konce roku jen provolat nebo zbývající jednotky věnovat na speciální povodňovou linku vytočením 900 60 90 40 s tarifem 60 Kč/min. Peníze jdou na konto nadace Člověk v tísni. Telecom si snadno spočítal, že nerozbalených karet je zanedbatelné minimum a proto stanovil podmínky "provolej nebo daruj". Že v době nákupu jejich produktu spotřebitel o ničem takovém neslyšel? Nevadí. Jsme v Čechách, nikoliv v Německu.

Sdružit se a žalovat

Staré telefonní karty nikdy nebyly označeny žádnou informací o jejich omezené platnosti a kupovali si je i málo telefonující uživatelé. Přímo se tu nabízí dovolání se neplatnosti kupní smlouvy podle § 49a Občanského zákoníku. Kupující byli uvedeni v omyl neboť se mohli oprávněně domnívat, že platnost karty je neomezená.

V tomto případě by však bylo nutné řešit spor přímo s prodávajícím karty, což v řadě případů nemusel být Český Telecom. Navíc jednalo by se o částky maximálně v řádech stokorun. Kdo by do žaloby šel? Leda sportovec fajnšmekr.

Podmínek výměny karet se však chytilo Sdružení obrany spotřebitelů ČR (SOS) a nabídlo každému, kdo se cítí poškozený, aby se účastnil přípravy kolektivní žaloby proti našemu milovanému Operátorovi.

Stačí aby zaslali na adresu SOS (Sdružení obrany spotřebitelů ČR, Rytířská 10, 110 00 Praha 1) své poznatky a kontakty pro případnou koordinaci dalšího postupu.

Nejdřív po dobrém

Podle Karla Pavlíka z SOS se nejdříve snažili Operátorovi slušnou formou sdělit v čem vidí problém. Výkonnému řediteli pro podnikatelské aktivity Miloši Novákovi navrhli, aby si zákazníci Telecomu mohli na vybraných místech koupit kartu novou, jejíž cena by byla snížena o nákupní hodnotu impulsů na staré kartě.

"Pro práva spotřebitelů nám to přišlo jako relativně snesitelná varianta, protože ačkoliv Český Telecom je na kartách neinformoval o jejich omezené platnosti, nepřišli by o investované prostředky," uvedl Karel Pavlík, který jednání vedl. I tato varianta byla však Českým Telecomem nakonec pochopitelně zamítnuta.

Jako obyčejně si prostou lidskou slušnost vyložil jako slabost.

Deutschland ũber alles?

Německý spolkový soud v srpnu 2000 řešil v odvolacím řízení žalobu německé Spotřebitelské centrály na Deutsche Telekom.

Z rozsudku vydaného téhož roku pod označením XI ZR 274/00 vyplývá: Deutsche Telekom vydával nejdříve karty s neomezenou platností, ovšem v roce 1998 přešel na karty s platností omezenou, která byla na kartách jasně vyznačena. Po jejím uplynutí kredit na kartě propadal.

Spotřebitelská centrála požadovala pozastavení tohoto omezení, které vedlo k nepřiměřenému znevýhodnění zákazníka. Spolkový soud se pak po odvolání operátora ztotožnil s předchozím výrokem soudu nižší instance, který označil propadnutí bez náhrady za nepřiměřenou smluvní podmínku a zakázal její aplikaci.

V důsledku tohoto rozhodnutí musí Deutsche Telekom v případě omezení časové platnosti umožnit přenesení zbývajícího kreditu na novou kartu, což je na nyní vydávaných kartách jasně vyznačeno. Přenesení kreditu může spotřebitel docílit v prodejnách Deutsche Telekom a na vybraných poštách.

Zbývá jen otázka, proč se Český Telecom chová jinak? Anebo spíše - jak dlouho se ještě v Čechách necháme holit? Čekáme snad, že nás ochrání nějaký osvícený vládní úředník?

Proč by to dělal. Jde mu o vlastní výplatu. Jeho zaměstnavatel stát stále v podniku vlastní 51 procent akcií a služby Českého Telecomu zatím stále fungují jako dodatečné zdanění občanů.

Více informací (v němčině) je na internetových stránkách:
http://www.rws-verlag.de/bgh-free,
http://www.ra-kotz.de/telefonkarten
a v češtině na
www.spotrebitele.cz

Zpracováno podle materiálů SOS

                 
Obsah vydání       19. 12. 2002
19. 12. 2002 Český Telecom ignoruje zájmy majitelů starých telefonních karet Radek  Mokrý
20. 12. 2002 Drahé Melouny Radiomobilu: Jak snadno a rychle přijít o dobrou pověst firmy Radek  Mokrý
19. 12. 2002 Bývalý britský ministr zahraničí "nevydíral českého podnikatele"
19. 12. 2002 Monitor Jana Paula: Chvála pohybu Jan  Paul
19. 12. 2002 USA a Británie obvinily Irák, že jeho zbrojní dokument "není kompletní"
19. 12. 2002 Čeští studenti ve světě: "chudí, ale šikovní příbuzní"? Jan  Čulík
18. 12. 2002 Saddámova zpráva: německé a americké firmy dodávaly Iráku zbraně
19. 12. 2002 Pod stromček vyhadzov na hodinu Lubomír  Sedláčik
18. 12. 2002 NO SANTA: protest proti symbolu spotřebních vánoc Štěpán  Kotrba
18. 12. 2002 Riziká privatizácie vodární a kanalizácií Roman  Havlíček
18. 12. 2002 O čo prišiel Harry Potter Eva  Michalková
17. 12. 2002 Mučení je zlo: ale řekne to Blair nahlas?
17. 12. 2002 Američané budou muset vést válečné akce, má-li být zachován světový mír
17. 12. 2002 Analyzují Evropané, jaká bude účast jejich zemí na americkém raketovém systému?
18. 12. 2002 Vánoce Štěpán  Kotrba
18. 12. 2002 Předvánoční projev soudruha Antonína Zápotockého z roku 1952
18. 12. 2002 Česká poesie v předvánočním Stockholmu Jana  Witthed
5. 2. 2003 Pošta redakci
2. 12. 2002 Hospodaření OSBL za listopad 2002 Jaroslav  Štemberk
2. 12. 2002 Statistiky čtenosti Britských listů
18. 6. 2004 Inzerujte v Britských listech