2. 8. 2002
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
George Novotný v galerii Longa v roce 1996
2. 8. 2002

Monitor Jana Paula: Železnému se ztratil obraz, aneb mnoho otázek a málo odpovědí

Většina médií přinesla v poslední době zprávu o tom, že z restaurátorské dílny pražské galerie Zlatá husa zmizel cenný obraz Jákobův žebřík od Marca Chagalla. Krade se všechno a všude, tato ztráta je ale mediálně vděčná proto, že obraz je ceněn na částku téměř 22 milionů korun a byl v majetku Vladimíra Železného. Zatím se neví jak se obraz mohl dostat ven a nabízí se několik spekulací. Obraz mohla ukrást ochranka, pracovníci galerie a nebo také sám Železný, který má řadu problémů a pojistná částka bude jistě vysoká. V zhledem k tomu, že galerii lze navštívit jen po předchozí domluvě, varianta krádeže někým z veřejnosti je malá

.

Co je dražší, kopie nebo originál ?

Případ otevírá řadu souvisejících otázek, které jej činí velmi kuriózním. Paradoxní je, že v souvislosti s nákupem tohoto a dalších obrazů je Železný od dubna loňského roku stíhán pro trestný čin krácení daní. Pikantní je, že obraz v galerii ani neměl být, protože minulý rok Železný vyšetřovatelům tvrdil, že jej nevlastní. Když dílo objevili exekutoři, zástupci americké společnosti CME žádali soud, aby obraz okamžitě zabavil, neboť se obávali jeho zmizení. Podivné je, že všechna vystavovaná díla byla monitorována kamerovým systémem, ale Chagallův obraz nikoliv. Každý kdo měl přístup do dílny (a věřme že na to policie brzo přijde!) si mohl obraz v klidu odnést v tašce.

Vladimír Železný v médiích prozradil, že v restaurátorské dílně galerie Zlatá husa byla poškozená kopie obrazu opravována podle originálu, který poskytl ke srovnání jako podklad. Pachatel prý originál ukradl a kopii ponechal na místě. Není neobvyklé, že majitel velmi cenného obrazu si nechá pořídit kopii, kterou vystaví, zatímco originál třeba uloží v trezoru a nebo na úplně jiném místě. Bylo by ale zajímavé zjistit, proč a kým byla kopie vlastně poškozená a kdo ji namaloval.

Kopie nepochybně musela vzniknout podle originálu, takže v jistou dobu již musely být tyto obrazy spolu. Jsou známy případy, kdy zloděj sejmul v muzeu originál, který odnesl a nahradil ho zdařilou kopií, přičemž se na tento podvod přišlo až za velmi dlouho. V tomto případu by měla být okamžitě provedena řada odborných šetření a expertíz, je ovšem otázka, zda-li je toho česká policie schopna.

Z hlediska vyšetřování je to ale kauza k ničemu. Nenašly se stopy po násilném vloupání, určitě se nenajdou žádné otisky prstů, ostraha bude tvrdit, že neshledala nic podivného, všichni zaměstnanci, kteří by s tím mohli mít něco společného, měli zcela jistě dovolenou a Železný který v galerii přespává, protože to je jeho trvalé bydliště, zrovna nebyl doma. Stovky krádeží obyčejným občanům, jejichž potencionálním viníkem byl nějaký fantóm, policie rychle dala k ledu. V případě škody 22 milionů ale vyhlásila celostátní pátrání a popis dostali i policisté na hranicích. Co kdyby.

Kam a proč zmizel George Novotný?

Obraz získal pro Železného v roce 1998 údajně Čechoameričan George Novotný, majitel bývalé pražské galerie Longa, s kterým měl Železný připravit český stát na daních o sedm milionů korun. Železný odmítá, že by musel platit za obrazy clo, jelikož je prý od Novotného koupil na území ČR. George Novotný, který údajně v devadesátých letech prodal Vladimíru Železnému falešného Josefa Šímu je také stíhán za jeho vydírání a v současné době se prý skrývá v Americe. Málokdo ovšem tuší, jak tajemným mužem v pozadí George Novotný skutečně je, co všechno může vědět a hlavně co bude ještě vůbec schopen říci. Otázka totiž nemusí stát tak, zda-li a kde se George Novotný skrývá, ale zda se vůbec ještě skrývá.

O jeho pobytu totiž nikdo nic neví a nikdo se také o jeho osud nezajímá. Je zajímavé, že česká policie nepožádala o spolupráci ani Interpol, přestože Novotný je člověk, který může všeobecně hodně vědět o machinacích na českém trhu s uměním.V roce 1999 jsem uskutečnil s Vladimírem Železným pro ekonomický týdeník Profit vůbec první rozhovor, věnovaný výhradně jeho sběratelství obrazů.

Přestože jeho vztah k umění je velmi osobní, neřekl nic nad rámec dohodnutých otázek. V tomtéž roce jsem mluvil s Jiřím Šebou, který byl v galerii Longa Novotného společníkem, ale odmítl se na téma zmizelého George Novotného bavit. Michal Šeba, který je mimo jiné předsedou Asociace cestovních kanceláří, má vlastní firmu Kultours Agency a v červenci 1999 si otevřel vlastní galerii Pictura. Pořádá aukce výtvarného umění a sortiment nabídky má podobný, jako měla galerie Longa.

                 
Obsah vydání       2. 8. 2002
1. 8. 2002 Jiří Balvín není právoplatným generálním ředitelem České televize Karel  Mašita
2. 8. 2002 Monitor Jana Paula: Železnému se ztratil obraz, aneb mnoho otázek a málo odpovědí Jan  Paul
2. 8. 2002 Monitor Jana Paula: Proč Železný nekoupil Chagalla v galerii Miro? Jan  Paul
1. 8. 2002 Internet: Už Slovensko predbehla aj India Lubomír  Sedláčik
2. 8. 2002 Z Uherského Hradiště: Formanův Amadeus - stále je to výjimečné, vynikající dílo Jan  Čulík
1. 8. 2002 Uherské Hradiště: Liehmovy Ostře sledované filmy a diskuse kolem nich Jan  Čulík
31. 7. 2002 Organizace Letní filmové školy v Uherském Hradišti se stává chaotičtější Jan  Čulík
29. 7. 2002 Letní filmová škola: většinou vynikající filmy, trochu chaotická organizace Jan  Čulík
30. 7. 2002 Monitor Jana Paula: Art.cz potvrdila svoji neserióznost Jan  Paul
31. 7. 2002 Jak na sebe Češi "navzájem dohlížejí"
1. 8. 2002 Trapně povrchní článek bývalé redaktorky The Prague Post Martin D. Brown
30. 7. 2002 Další nezákonost policejní inspekce: Poškození nemají právo na informace? Jiří  Kopal
1. 8. 2002 Jak si Sagem s telefony uřízl ostudu Radek  Mokrý
1. 8. 2002 T.I.P.S. aneb Arlington (cross) Road Jaroslav  Pour
23. 7. 2002 Chronologický archiv starších vydání Britských listů
17. 6. 2002 Byl zprovozněn seznam článků podle autorů
14. 5. 2002 Britské listy hledají nové spolupracovníky
21. 1. 2002 Příspěvky na investigativní práci Britských listů

Redakční výběr nejzajímavějších článků z poslední doby RSS 2.0      Historie >
2. 8. 2002 Monitor Jana Paula: Proč Železný nekoupil Chagalla v galerii Miro? Jan  Paul
2. 8. 2002 Z Uherského Hradiště: Formanův Amadeus - stále je to výjimečné, vynikající dílo Jan  Čulík
2. 8. 2002 Monitor Jana Paula: Železnému se ztratil obraz, aneb mnoho otázek a málo odpovědí Jan  Paul
1. 8. 2002 Internet: Už Slovensko predbehla aj India Lubomír  Sedláčik
1. 8. 2002 Jiří Balvín není právoplatným generálním ředitelem České televize Karel  Mašita
1. 8. 2002 Uherské Hradiště: Liehmovy Ostře sledované filmy a diskuse kolem nich Jan  Čulík
1. 8. 2002 Jak si Sagem s telefony uřízl ostudu Radek  Mokrý
1. 8. 2002 T.I.P.S. aneb Arlington (cross) Road Jaroslav  Pour
31. 7. 2002 Jak na sebe Češi "navzájem dohlížejí"   
31. 7. 2002 DOKUMENT: Fidel Castro, projev u příležitosti 49. výročí útoku na kasárna Moncada   
31. 7. 2002 Západu nevadí totalitní útlak v komunistické Číně, jen když vydělá...   
31. 7. 2002 Moncada 2002: Castrova lekce mezinárodnímu společenství Zdeněk  Jemelík
30. 7. 2002 Pěkně obsazená komedie Vladimír  Bernard
30. 7. 2002 Další nezákonost policejní inspekce: Poškození nemají právo na informace? Jiří  Kopal
30. 7. 2002 Monitor Jana Paula: Art.cz potvrdila svoji neserióznost Jan  Paul

Monitor Jana Paula RSS 2.0      Historie >
2. 8. 2002 Monitor Jana Paula: Železnému se ztratil obraz, aneb mnoho otázek a málo odpovědí Jan  Paul
2. 8. 2002 Monitor Jana Paula: Proč Železný nekoupil Chagalla v galerii Miro? Jan  Paul
30. 7. 2002 Monitor Jana Paula: Art.cz potvrdila svoji neserióznost Jan  Paul
18. 7. 2002 Monitor Jana Paula: "Nebuď živ jen prací, občas se z ní ..." Jan  Paul
15. 7. 2002 Monitor Jana Paula: Názor Oldřicha Doskočila na umístění Zoubkova pomníku Lidové noviny nepřipustily Jan  Paul
15. 7. 2002 Monitor Jana Paula: Média v otázce veřejné služby selhávají Jan  Paul
12. 7. 2002 Monitor Jana Paula: "Neberte nám našeho Viewegha!" Jan  Paul
24. 6. 2002 Kulturní monitor: Kam se ztratili kvalitní ilustrátoři? Jan  Paul
3. 6. 2002 "Uměleckou" plastinací na věčnost Jan  Paul
27. 5. 2002 Od současného umění ke zlínským klapkám, aneb dvě polohy, mezi nimiž není cesty Jan  Paul
21. 5. 2002 Umělec nemá právo si instalovat své dílo kdekoliv; avšak Správa Pražského hradu nesmí být pořadatelem cenzurované akce! Jaroslav  Štemberk, Jan Paul
21. 5. 2002 Viewegh maskuje ztrátu invence politickou angažovaností Jan  Paul
11. 4. 2002 Galerie Václava Špály "vystavuje" hudbu slepého harmonikáře Jan  Paul
10. 4. 2002 Zemřel český nekonformní umělec Ivan "Evín" Preissler Jan  Paul

George Novotný RSS 2.0      Historie >
2. 8. 2002 Monitor Jana Paula: Železnému se ztratil obraz, aneb mnoho otázek a málo odpovědí Jan  Paul
2. 8. 2002 Monitor Jana Paula: Proč Železný nekoupil Chagalla v galerii Miro? Jan  Paul